Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vlinder1980
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-18

Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 17:28

Ik heb sinds vorige week een paard van 14. Zij heeft 8 jaar alleen gestaan en staat nu bij 3 andere merries. Dit vindt ze erg leuk. En ze heeft zich al goed in de rangorde gezet lijkt het. Maar nu wil ze het weiland niet uit, ik krijg haar haast niet te pakken. Ze lijkt zich vast te klampen aan de rest, 1 merrie in het speciaal. Daarnaast kan ze niet alleen op stal staan, want ze wil naar buiten. Waarschijnlijk naar de andere paarden. In de stal is ze dan niet te houden.
Uiteraard weet ik dat wennen enz tijd kost. Heeft iemand hier ook ervaring in? Ik zou graag willen dat ze niet afhankelijk is van de andere paarden en zich kan concentreren op mij.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:43

De andere merrie kan je wel pakken? Dan zou ik die eerst een halster aan doen en dan samen met haar naar jou paard gaan om haar een halster aan te doen. Haal haar er uit om wat leuks te gaan doen. Zoals voor een voerbeurt ofzo

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:49

Wanneer je haar er uit haalt, doe dat dan inderdaad om een emmer met voer te geven. En zorg dat je ergens met haar gaat staan waar ze de andere paarden nog kan zien. Later kun je het gaan uitbouwen.

Alleen op stal zetten zou ik sowieso nooit doen. Met geen enkel paard.

Ik snap dat je met een nieuw paard graag aan de slag wil, en dat je wil rijden enzo. Maar je hebt haar net. Ze heeft een heel nieuw leven. Laat haar wennen. Komt vast goed :) Maar in het begin zul je (veel) kleinere stapjes moeten nemen dan je van tevoren waarschijnlijk bedacht had.

Vlinder1980
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-18

Re: Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 18:05

Klopt, hele kleine stapjes. Ik heb geen haast, dus ik doe rustig aan. Vandaag wel gelongeerd, maar ik weet niet of dat al een te grote stap is. Ze ziet de rest dan soms wel als die om het hoekje lopen. (Direct bij de bak)

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:09

Dat weet ik ook niet. Kijk naar je paard en je komt er achter.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:10

Inderdaad, geef het de tijd. Hier dezelfde situatie gehad..wat ook werkt is inderdaad eruit halen voor iets leuks, niet alleen om te werken. Ook af en toe alleen de wei in voor een snoepje of een aai. Gewoon om jou te associëren met iets leuks. Komt meestal wel goed als je het de tijd geeft en niets forceert.

Vlinder1980
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-18

Re: Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 18:17

Inderdaad, ik ga vaak ook even heen om gewoon even te aaien of gewoon lekker bij haar in de wei zitten. Dan komt ze wel naar mij toe.
Maar een goede tip vind ik inderdaad haar eruit halen voor iets lekkers. Dan heeft ze iig een positieve ervaring. Zou ze dan de rest ook moeten kunnen zien of juist even niet?

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:31

Dat zou ik een beetje laten afhangen van hoe haar gedrag is? Heeft ze nog tijd voor jou of isnze alleen maar hard aan het hinneken en druk aan het doen omdat ze terug wil?

Vlinder1980
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-18

Re: Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 18:33

Nou ze is constant bezig met de andere paarden. Is ook logisch als je heel lang alleen hebt gestaan. Gaat een wereld open :) Dus ik moet haar steeds focussen met mijn stem op haar.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:35

Dan zou ik het kort houden en jezelf dus aanbieden voor iets leuks. Hier heeft het een aantal maanden geduurd. Inmiddels bijna een jaar geleden en kan hem nu gewoon uit de wei halen en hij loopt rustig mee. Kan er nu alles mee doen, flipt ook niet meer wanneer er een ander paard klaar is met poetsen en wegloopt bijvoorbeeld. Oh wat hier ook hielp is poetsen terwijl hij eet. Of een emmer met brokjes of een kruiwagen met hooi. Gaf toch wat afleiding ook.

Vlinder1980
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-18

Re: Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 16:21

Super dank je wel voor het meedenken. Dat eten en poetsen tegelijk is ook wel een goed plan

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:20

Vlinder1980 schreef:
Nou ze is constant bezig met de andere paarden. Is ook logisch als je heel lang alleen hebt gestaan. Gaat een wereld open :) Dus ik moet haar steeds focussen met mijn stem op haar.


Persoonlijk zou ik haar hier dus even in laten. Ze heeft altijd alleen gestaan en nu heeft ze ineens vriendjes. Ik zou haar dus de tijd gunnen om hiervan te genieten en dit als normaal te gaan beschouwen. Dat er ook nog een mens rondloopt die vanalles van haar verwacht, zou ik tot later uitstellen.
Voor nu zou ik lekker bij haar in de wei gaan zitten, wat kroelen, lekkers geven, in de wei aan het halster wat rondwandelen en misschien al kleine leidoefeningetjes doen.
Maar haar uit de wei halen én verwachten dat de aandacht 100% bij jou is, daar zou ik mee wachten totdat ze wat meer gesetteld is.

Vlinder1980
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-18

Re: Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 13:43

Dank je wel. Het gaat inmiddels een stuk beter :) We lopen nu aan het halster in het weiland. Geduld is het sleutelwoord.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:31

Ik heb niet echt veel tips voor je,maar wat ga jij fijn met je paard om zo te lezen. Complimenten!

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:43

Je kunt over een tijdje ook indien mogelijk iets gaan doen met je paard terwijl die andere merrie met haar eigenaar ook mee gaat. Bv samen rijden of zo.

Jouw paard kan nu wel eens erg bang zijn dat die weg moet bij de vriendjes en niet meer terug kan. Dat zal hij/ zij moeten leren

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Re: Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:11

Hoi!!
Ik heb dit probleempje ook gehad met mijn Friese merrie.Ze heeft vroeger alleen maar met een ander paard 24/7 op stal gestaan en toen ze bij mij kwam wou ze persé bij haar vriendje blijven. Ik heb het langzaam opgebouwd door haar eerst alleen te aaien in het weiland, waardoor ze niet denkt van: als jij er aan komt moeten we persé iets doen, daarna heb ik een beetje in het weiland gelopen met haar en dan net zo lang, tot dat haar vriendje niet meer mee liep. Als laatste heb ik haar uit de wei gehaald als haar vriendje niet meeliep en dan even op stal zetten en poetsen tot ze rustig is (wss is ze namelijk wel druk) en dat zo opbouwen tot dat je echt iets kan doen zonder paniek! En neem gewoon de tijd. Je hebt haar (denk ik) nog jaren, dus dan kan z'on basis ook wel! Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt.

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Re: Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:27

wat ik ook handig vind, is in de weide (eventueel aan de ingang, maar dat hoeft niet), een hoekje afspannen met prikpaaltjes en lint. In een kleinere ruimte is het makkelijker werken, ze zien elkaar nog, maar je kan al allerlei oefeningen doen uit het grondwerk waarbij er minder interactie is met de andere paarden. (idee picadero uit Hempfling).
Aan de ingang van de weide heeft als voordeel dat je het als 'sluis' kunt gebruiken en makkelijker de weide uitkunt met 1 paard.
Een nieuw paard voldoende tijd geven is belangrijk maar je moet hierin ook niet gaan overdrijven. Elke pony die ik ken blijft liever op het gras bij zijn maatjes...

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:35

Heb geduld, maar dat heb je wel zo te lezen. Mijn paard kan ook niet alleen staan. Sommige paarden kun je makkelijk alleen in een stal zetten, nou die baasjes hebben mazzel, punt. Veel paarden kunnen niet alleen en leren het ook niet. Ik tut, borstel en zadel op een plek met zn vriendjes in het zicht. Soms is dat wel wat gesleep met spullen naar een andere plek, maar dan kun je wel rustig je ding doen.Paard is blij en let meer op jou. Nu, 2 jaar later en 2 stallen verder, gaat het eigenlijk super. Een band moet groeien, je paard moet ook nog settelen daar. Haar hele leven is ineens veranderd. Ga niet aan jezelf twijfelen. En gaat het eens niet lekker, de volgende dag begin je gewoon weer opnieuw. Paarden leven in het hier en nu. En wat eerder is gezegd. Ook naar haar toe gaan zonder altijd wat te verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:16

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-22 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Vlinder1980
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-18

Re: Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 14:53

Wat lief die complimenten:) Maar ik vind het eigenlijk wel logisch om niks te forceren en goed te zijn voor haar. Maar daarnaast zal ik met haar ook verder aan de slag moeten, dat is het meest lastige om daar een goede balans in te vinden. Maar bovenstaande tips helpen zeker.

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Paard uit de wei halen tussen de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:58

Probeer als eerste alleen met haar te werken aan verbinding en vertrouwen. Dit kan als je met haar wandelt door haar te blijven vragen om haar aandacht bij jou te houden. Dit gaat het beste als jezelf goed blijft ademen en ook gefocust op jezelf blijft. Telkens haar aandacht terugvragen als ze wegkijkt van jou door dan de andere kant uit te lopen maar wel niet trekken aan touw.