Ruin reageert heftig op merrie met veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Ruin reageert heftig op merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 18:59

Zoals de titel al zegt: mijn ruin reageert heel sterk op een merrie met veulen aan de voet bij mij op stal. Hij ‘kent’ de merrie met veulen verder niet, maar ze staan wel in het zicht van elkaar in aparte weides. Zodra mijn paard het land op gaat als de merrie er al staat gaat mijn ruin uit zn bol: rennen, bokken....idem als de merrie en veulen van het land gaat, mijn ruin brult zich gek en gaat als een malle door het land heen :+ . Ik ben er net een poosje bijgebleven, ze konden zelf even neuzen en dat ging prima, paardlief stond rustig te grazen maar toen ik even weg was en net de merrie en veulen werden opgehaald ging de mijne weer ‘af’. Hij staat nooit alleen, als andere paarden gebracht of gehaald worden is dat geen enkel probleem, dan staat hij rustig :')
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kan ik dit oplossen? Ik ken de merrie-eigenaar verder niet, dus oefenen met de merrie+veulen in kwestie gaat niet. Hij heeft vorig jaar trouwens met een merrie los gestaan, dat was verder geen probleem.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ruin reageert heftig op merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 11:13

Niemand??

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Ruin reageert heftig op merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:18

Ikzelf heb een merrie met veulen... en ook een ruin..
Mijn ruin ging ook tekeer, als in de zin van geobsedeerd staren en meedraven langs de draden, niet in het afgaan :P
Normaliter hebben wij de kudde gewoon samenstaan, voeden de ouderen het jonkie op. Alleen was dat nu in begin na geboorte niet mogelijk. De obsessie bleef. De kudde bij elkaar gezet na een maandje en ruiken, stampen, flamen en nu voelt de ruin zich weer relaxt. Spelen samen, corrigeert het veulen waar nodig etc.

Nu heb ik mazzel dat het mijn eigen weide is en dus mijn eigen regels bepaal. Kan mij voorstellen dat ze op veel stallen ruinen en merries gescheiden houden. Is dat niet het geval bij jullie, wellicht optie eens met eigenaresse te praten of ze samen kunnen staan?

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Ruin reageert heftig op merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:23

Bij ons op stal is dat eigenlijk altijd de eerste week ofzo wel. De ene ruin of merrie sterker dan de ander. Vaak keert na een tijdje de rust weer terug als ze merken dat het "normaal" is en het veulen bij de normale gang van zaken hoort. Hier houden we de paarden die "gek" gaan doen wel extra in de gaten en zo nodig wordt er duidelijk gecorrigeerd (bijv bij binnen/buiten brengen dat ze niet ALLEEN maar oog voor het veulen hebben, maar even met de neus erop gedrukt worden dat er een mens aan hun touwtje hangt.)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:28

We hebben bij de boer ooit een groepje van 3 ruinen gehad.
Liepen gewoon in de kudde, ook merries.
Het was een handelaar dus niet altijd bekend of er eentje drachtig was of voor wanneer.
Op een dag was een veulentje geboren en ze hadden hem met zijn 3 ingepikt, aan geen enkele merrie konden wij iets ontdekken wie de moeder was.
Dus wij aan de slag met flessen etc want zomaar laten sterven deden we niet.
Hij heeft het achteraf niet gehaald.
Die heren reageerde zo ontzettend heftig dat ze apart moesten, als de veulens ouder waren ging het wel maar niet pas geboren.
Zelf waren ze ook Nog heel jong en nooit ergens iets mee te maken gehad dus waarom ze het deden geen idee.
Ging er niet meer uit en was erg heftig.
Van alles geprobeerd maar gewoon apart houden was nog het beste

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Ruin reageert heftig op merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:56

Hier ook zn ruin gehad.
Mijn ruin stond altijd samen met een merrie die drachtig was in de wei.
Andere merries ging hij dekken en dit was de enige die dat niet toe liet. Ook niet als ze gust was.
De merrie ging na een paar dagen met veulen bij mijn ruin in de wei.
Nou in het begin echt gekkenhuis

Na een week nam dat steeds meer af.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:07

Kan een instinct zijn om het veulen te vermoorden. In het wild zie je wel vaker dat de hengst veulens vermoord. Volgens mij is dat het geval als het veulen van een andere hengst afkomstig is of als het een hengstenveulen is. Zag er laatst nog een filmpje van van zebra's die dit hadden en een tijd geleden een filmpje van wilde paarden met een jong veulen. Erg sneu, maar ja that's nature.

Of dat bij jou ook het geval is weet ik natuurlijk niet, maar het zou kunnen. In dat geval zou ik dus goed op letten dat hij niet zomaar bij het veulen kan komen. En als je ze wel samen laat komen, zorg dan dat je snel in kan grijpen wanneer iets mis gaat. Zeker onder toezicht dus.
Kan net zo goed zijn dat hij het leuk vindt en/ of nieuwsgierig is natuurlijk.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:23

Eileen_ schreef:
Kan een instinct zijn om het veulen te vermoorden. In het wild zie je wel vaker dat de hengst veulens vermoord. Volgens mij is dat het geval als het veulen van een andere hengst afkomstig is of als het een hengstenveulen is. Zag er laatst nog een filmpje van van zebra's die dit hadden en een tijd geleden een filmpje van wilde paarden met een jong veulen. Erg sneu, maar ja that's nature.

Of dat bij jou ook het geval is weet ik natuurlijk niet, maar het zou kunnen. In dat geval zou ik dus goed op letten dat hij niet zomaar bij het veulen kan komen. En als je ze wel samen laat komen, zorg dan dat je snel in kan grijpen wanneer iets mis gaat. Zeker onder toezicht dus.
Kan net zo goed zijn dat hij het leuk vindt en/ of nieuwsgierig is natuurlijk.

Inderdaad lijkt het me zeer onverstandig om andere paarden zomaar bij een jong veulen te laten.Want een enkele trap,hoeft niet eens slecht bedoeld te zijn,kan al fataal worden.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ruin reageert heftig op merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 21:26

Bedankt voor de reacties, ben iig al ‘blij’ om te lezen dat ik niet de enige ruin ben met een veulen-obsessie. Ik denk overigens niet dat hij het veulen iets aan wil doen, eerder het omgekeerde, het lijkt een soort beschermingsdrang/ extreme interesse. Zodra het veulen in de buurt bleef was het goed, liep het weg dat werd hij al een beetje onrustig en bij het uit de wei gaan van de merrie en veulen ging hij rennen.
Wat jij omschrijft Zilfstar is idd wat hij doet: bij het op het land zetten moest ik hem even op zn plek zetten en corrigeren dat ik er ook nog was idd, maar daarna ging hij gewoon eten. Ik heb idd niet de mogelijkheid om hem met merrie en veulen samen te zetten, en ik huur de wei. Door dat gehol loopt hij de boel stuk en dat is voor hem en zn weidemaatje niet zo fijn natuurlijk. Misschien zou het idd afnemen als ik een hem een paar keer gewoon laat uitrazen, maar ben bang dat hij dan misschien zich bezeert en dan is het land naar de filistijnen. Ik denk dat er niks anders op zit dan er bij blijven als het veulen er staat en hopen dat het slijt en ik niet meer hoef in te grijpen.
@daantjuh: hij dekt niet, niks. Zelf als een hengstige merrie zich met haar kont voor zn gezicht parkeert wil hij er niks van weten....ik denk echt dat t veulen hem erg intrigeert, is alleen lastig op te lossen zo