Vragen over IJslanders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Vragen over IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 00:11

1. Als het zadel past kan het, echter zijn veel zadels te lang, en hebben te weinig schoudervrijheid, ik zou een zadelpasser laten komen. Onder mijn (wel IJslander) zadel ligt een gewoon dressuur (zadelvorming) sjabrakje.

2. Ook hier, wat je wilt als het maar past. IJslander hoofdstellen vind ik zelf vaak mooi omdat ze geen keelriem hebben en dunne riempjes waardoor het hoofd nog goed zichtbaar blijft en niet zo verdwijnt in leer.

3. Ja hoor! In de zomer spuit ik altijd af na het rijden. In de winter als ze niet geschoren zijn niet want het duurt lang voordat ze droog worden dan, dan stap ik gewoon heel goed uit (maar ik scheer meestal om goed te kunnen blijven trainen in de winter)

4. Dat ligt helemaal aan het paard en het soort gras. Sommige zijn gevoelig andere kunnen prima 24-7 op een (arm) weiland.

5. Ijslanders kunnen net als andere rassen last hebben van eczeem, maar genoeg hebben het ook niet. Goed op letten/navragen bij aankoop dus!

6. Ik denk dat je de ziekte EOTRH bedoelt? Deze komt wel voor bij vaak oudere IJslanders ja, maar ook hier, ken vooral veel oude IJslanders die het gelukkig niet hebben.

7. Als je IJslander niet geschoren is heeft het eigenlijk geen deken nodig. Als je paard schuilmogelijkheden heeft dan is zijn vacht de allerbeste deken die er is, en ze kunnen heel wat aan. Als je wel (volledig) gaat scheren is het natuurlijk een ander verhaal en zul je met dekens moeten gaan werken.

Hopelijk heb je er wat aan :) ! Ik vind het nog steeds de leukste paarden welke ik gereden heb, dus kan ze je zeker aanraden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 50 bezoekers