pony geeft achtervoeten heel wild

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nacusi
Berichten: 103
Geregistreerd: 02-12-14

pony geeft achtervoeten heel wild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 19:23

Hoi

Ik heb een 2,5 jarige pony. Ze heeft al achtervoeten leren geven maar die geeft ze nogal brut. Wanneer ik dus vraag om een voetje te geven stampt ze zo super hard naar achter. om haar voet aan mij te geven. Eens ik haar voet dan heb, blijft ze wel mooi staan. Dus met andere woorden geeft ze haar voetje wel maar echt veel te wild en gevaarlijk. Ik denk niet dat het haar bedoeling is om mij een stamp te geven want eens ze haar voet gegeven, blijft ze mooi staan en kan ik haar voet enkele tijd vasthouden.
In het begin dacht ik dat ze haar evenwicht nog niet goed vond en ze haar achtervoeten daarom zowat brut gaf maar ondertussen kan ze echt al goed haar haar evenwicht vinden en ze blijft het doen.
Ik weet niet hoe ik het kan afleren. Iemand tips om dat stampen af te leren?

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: pony geeft achtervoeten heel wild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:04

Hoe vraag je een voetje?

Bij sommige paardenbeessies kan het al genoeg zijn om vanaf de bips een klein stukje omlaag te aaien en staan voor je het been echt goed raakt al in de houding. Kan me voorstellen dat als jij dan (de variant voor minder gevoelige beessies:) een kneepje in de pees van het onderbeen geeft, dat je een mega reactie krijgt.

Misschien een idee om zelf eerst goed te aarden en dan langzaam van boven aan te vragen en rustig te wachten wanneer er reactie komt. Komt die niet dan langzaam zakken. Op een gegeven moment zou je best eens de sweet spot kunnen vinden.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:37

Merries zijn nou eenmaal wat truttiger met de achtervoeten.

En inderdaad: hoe is jouw energie, hoe reageer jij op je pony, hoe vraag je voetje enz.

Ivana78

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-03-18
Woonplaats: Heerlen

Re: pony geeft achtervoeten heel wild

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 00:11

Net zoals taucha zegt bij sommige paarden is het al genoeg om met je hand vanaf de bips naar onder te glijden vooral belonen als het goed gaat en als het wat minder gaat gewoon negeren en verder proberen! Zal zeker goed komen

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: pony geeft achtervoeten heel wild

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 00:37

Mocht het erg gevaarlijk worden kan je altijd met halstertouw. Die laat je om het been zakken om m daar mee op te nemen. Kan je m daarna rustig over pakken. Als het dan veiliger is voor jou zal dat jullie beiden misschien wat meer rust geven

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:19

Ja, wat Taucha zegt inderdaad, zo is het bij mijn paard ook gegaan. Ik hoef nu maar aan te raken met mijn vinger en whoppaaa, daar krijg ik het voetje. Hoe staat het gezicht van je paard, boos of niet? Dat is wel belangrijk om te weten. Als het boos is mag je wel strenger zijn. Sommige paarden kunnen achter een beetje een onhandige motoriek hebben. En blijf altijd scherp, zorg dat je niet geraakt kunt worden, blijf er naast, vooral met je hoofd.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: pony geeft achtervoeten heel wild

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:36

Weet je zeker dat je pony niet kramperig is. Anders vragen aan bijvoorbeeld hoefsmid of iemand die veel ervaring heeft met paarden.

Nacusi
Berichten: 103
Geregistreerd: 02-12-14

Re: pony geeft achtervoeten heel wild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 20:26

Ik ga eerst op de bil en glijd zo naar onder tot het onderbeen. dan leg ik er gewoon mijn hand rond maar trek en druk zeker niet omdat ik al weet dat ze zo brut is. Ze wacht mooi tot ik het commando voet zeg en dan geeft ze in een stampvorm haar voet. Erna houd ze wel mooi haar voet omhoog. het lijkt of ze denkt dat ze haar voet zo hoor te geven maar weet niet hoe ik het anders kan leren.
Wanneer ik met een halstertouw in haar koot haar voet wat omhoog trek geeft ze die wel kalm.
Omdat ik al weet dat ze zo stampt, houd ik altidj afstand. Maar de pony wordt volgend jaar zadelmak gemaakt en doorgereden en erna verkocht. Dus vandaar had ik graag dat ze deftig voetjes kon geven. Het is een pony dus waarschijnlijk voor kindjes en zou wel een nadeel zijn als ze op die manier haar voeten geeft.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: pony geeft achtervoeten heel wild

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:03

En als je dan eens eerder voet zegt ipv dat je wacht tot je beneden bent met je hand? Misschien kun je dan nog makkelijker afstand houden met je lichaam en als ze inderdaad haar voet hoog houdt tot je 'm pakt, is dat eigenlijk alleen maar makkelijker.
Of misschien is wrijven over haar bil/been helemaal niet eens nodig en is alleen het commando voet al voldoende. Gewoon lekker experimenteren en zeker met een 2.5 jarige die nu al voet weet te geven op stem komt het vast wel goed.