Jonge pony opleren

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 23:01

Eens met bovenstaande.

Mijn nederige mening: wegsturen is voor een heel jong paard best wel gek, en je zou kunnen beargumenteren dat het mentaal belastend is, want wegsturen is eigenlijk een soort straf. (Edit: kan als straf worden ervaren, denk aan kuddegenoten die je paard wegsturen). Daarnaast is op een cirkel, hoe groot ook, in een tempo dat door een ander wordt bepaald lopen, zeker galopperen, fysiek pittiger dan je misschien zou denken.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:49

Avalanche81 schreef:

Citaat:
Ik doe het zo: ik loop eerst met haar aan de hand het rondje, en dan maak ik de afstand geleidelijk groter, waarbij ik haar prijs en aanmoedig. Dan voelt het niet als een straf :) en als ik haar weer bij me haal, is ze natuurlijk braaf en krijgt ze knuffeltjes. Ik ben het eens met je punt dat het mentaal belastend is, vandaar dat ik het zo doe. Dan is de stress ervan af in mijn ervaring. Goed punt hoor.

Ik vind een traditionele africhtingsmethode op zich prima, maar ik wil graag nieuwe inzichten over hoe communiceren met paarden werkt erin verwerken. Ik hoop dat je me nog snapt, want dit is lastig uit te leggen :D

Dankjewel, dat heb je heel duidelijk omschreven. Wat je dan misschien nog beter kunt oefenen dan puur vanuit de 'middenstip' haar rondsturen, is vanuit verschillende posities haar leiden. De achterhand wegsturen lukt al, dus misschien nu naast haar schouder, buik en achterhand leiden (beetje a la parelli)? Dat kan prima in stap!
Dat kun je dan ook weer gebruiken buiten met wandelen, of als voorbereiding voor dingen zoals 'inparkeren' om op te stappen later.

Opnieuw, mijn mening, en hier zullen mensen dus over verschillen - ik denk dat het kunnen leiden, positiebepaling tov het paard en tempocontrole belangrijker is dan wat je precies doet. Tempo wisseling kan ook in stap! Het zou mij gaan om controle, en het kunnen terugvragen als ze wegschieten bv. Dit geldt voor mij ook voor de positie- het gaat om het aanleren van principes waarmee je met elkaar communiceert.

Hoger tempo en moeilijker posities zou ik bewaren voor als het paard uitgezwaard is en het meer 'in de spiertjes komen' relevant wordt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie