Jonge pony opleren

Moderators: Pistasche, Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 00:12

Wat je waarschijnlijk fout doet is dat je op de foute plaats staat ten opzichte van je paard. Als ik bij mijn eigen paard (16 jaar) rustig in het midden blijf staan en verwacht dat zij wel haar rondjes zal draaien zal er weinig gebeuren. Zorg dat je meer bij de achterhand blijft. Zo sta je in een eerder drijvende positie. Steek daarbij de hand uit waarmee je de longe vast hebt en wijs daarmee in de richting waarin je wil dat ze gaat (naar rechts op rechterhand en naar links op linkerhand). Je kan je longeerzweep daarbij gebruiken als verlengde van je arm om haar mee aan te moedigen voorwaarts te gaan. Deze houding begrijpt de pony waarschijnlijk wel en het geeft haar minder/geen kans om zomaar om te draaien. Je zal dan niet meer de volgens het boekje driehoek hebben van de longe, zweep en paard maar dat doet er niet toe. Deze techniek los van hoe oud ze is. Ik gok dat ze stopt omdat ze galop op de cirkel nog moeilijk vindt, niet omdat ze geen idee heeft wat je van haar wilt.

Ik ga wel mee met anderen hier dat 2,5 best jong is. Ik zou misschien nog niet zo met zaken als longeren bezig zijn nu. Voetjes geven, aan de hand een stukje buiten wandelen of een korte schriktraining lijken mij nuttiger. Longeren is toch erg belastend, zelfs als ze een grote cirkel krijgen en veel stappen. Rechtuit is veel beter voor een jong dier dan rondjes draaien, ook eens je eenmaal gaat inrijden. Een zadeltje opleggen lijkt mij weinig mis mee, zolang je niet van plan bent er volgende week dan ook even op te stappen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie