Jonge pony opleren

Moderators: Pistasche, Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:14

Ik heb een paard van dezelfde leeftijd. En nou ken ik jouw pony natuurlijk niet, weet niet hoe volwassen die is in haar hoofd, maar wat ik doe met mijn paard is haar leren zich netjes te gedragen bij de bekapper, cues idd aanleren die gebaseerd zijn op lichaamstaal, waarbij mijn doel niet zozeer is haar te leren mij te snappen, maar vooral cues geven die voor haar logisch zijn.

Persoonlijk zou ik nog helemaal niet longeren met een tweejarige. Geestdodend werk. Doe leukere dingen. Freesstylen, waarbij je je paard loswerkt zonder lijnen is heel leuk voor een paard. Het voordeel van werken zonder lijnen is dat jouw lichaamstaal en cues gewoon moeten kloppen, anders doet je paard andere dingen. Dan kun je zeggen: ze moet gewoon luisteren, maar waarom zou je het niet leuker en simpeler, en vooral veel minder frustrerend willen maken, door met behulp van grondwerkles lichaamstaal te leren gebruiken die voor je paard logisch is? Scheelt jou en je paard heel veel stress, en met name je paard.
Vrijheidsdressuur is leuk. Wandelen is leuk. Zadel erop is leuk, maar een zadel aanleren kost je letterlijk 5 minuten. Zou ik persoonlijk niet heel veel tijd aan besteden. Op het moment dat jouw voorbereiding goed is, en de band tussen jullie beide goed is, is het zadelmak maken niet heel moeilijk. Ga gewoon eens op een krukje staan als je haar poetst bijvoorbeeld. Doe gekke dingen, dan kijkt ze nergens meer van op, scheelt je een rodeo en waanzinnig veel stress.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:26

genja schreef:
Of te wel je kiest de mening die het beste bij jou past? Omdat je blijkbaar geen geduld hebt om langer te wachten. Zijn genoeg onderzoeken die je laten zien dat het niet gezond is

Dit is op zich niet ongezond. Niks mis met een lange lijn en een kwartier per keer.
Waar ik meer een issue mee heb, is dat het gewoon niet leuk is. Op het moment dat je ze in wil rijden (en ik hoop dat ze nog een paar jaar wacht) is het handig als alle voorbereidend werk leuk was voor het paard, dan is het rijden ook interessant en leuk.

Mijn vorige merrie vond rijden geweldig, en dat ben ik met deze ook weer van plan. Gewoon een hoop lol maken met een jong paard, en dan gaat het inrijden ook spelenderwijs. Ik word af en toe niet goed van het getrut eromheen. Maandenlang longeren..... niet doen! Geestdodend. Zeker met de miscommunicaties die hier beschreven worden, klinkt het gewoon frustrerend.

Met een dubbele lijn wordt het al veel interessanter, kun je de hele baan gebruiken, en leer je je paard hoe een bit werkt op een veel speelsere manier. En dan kun je ze ook alles aanleren, maar het is niet saai. En wissel af. Verschillende dingen doen met een babypaard, dat houdt het leuk.

Merrie van mij is nogal eigenzinnig, en komt gewoon niet meer als ik altijd dezelfde (saaie) dingen doe. Je kan vreselijk veel doen met een jong paard, zonder erop te gaan zitten, die tijd komt later nog wel. Ik ben van plan die van mij pas met een jaar of 6 in te rijden, maar dat betekent niet dat er voor die tijd geen werkjes gedaan moeten worden.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 23:15

swartbeessie schreef:
Eens met bovenstaande.

Mijn nederige mening: wegsturen is voor een heel jong paard best wel gek, en je zou kunnen beargumenteren dat het mentaal belastend is, want wegsturen is eigenlijk een soort straf. (Edit: kan als straf worden ervaren, denk aan kuddegenoten die je paard wegsturen). Daarnaast is op een cirkel, hoe groot ook, in een tempo dat door een ander wordt bepaald lopen, zeker galopperen, fysiek pittiger dan je misschien zou denken.

Ik doe het zo: ik loop eerst met haar aan de hand het rondje, en dan maak ik de afstand geleidelijk groter, waarbij ik haar prijs en aanmoedig. Dan voelt het niet als een straf :) en als ik haar weer bij me haal, is ze natuurlijk braaf en krijgt ze knuffeltjes. Ik ben het eens met je punt dat het mentaal belastend is, vandaar dat ik het zo doe. Dan is de stress ervan af in mijn ervaring. Goed punt hoor.

Ik vind een traditionele africhtingsmethode op zich prima, maar ik wil graag nieuwe inzichten over hoe communiceren met paarden werkt erin verwerken. Ik hoop dat je me nog snapt, want dit is lastig uit te leggen :D

Avalanche81

Re: Jonge pony opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:19

Volkomen mee eens Lindsey. Zeker je laatste stukje in kleine letters.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie