Jonge pony opleren

Moderators: Pistasche, Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

HopeMyDay

Re: Jonge pony opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:04

Buiten het feit dat ik, net als mijn voorgangers, denk dat grondwerk les goed is voor jou en voor de pony vraag ik mij af of je tijdens het longeren een cirkel afzet of dat je dit doet in een bak waar hij alle ruimte heeft om om te draaien.
Binnen een afgesloten cirkel (desnoods met prikpaaltjes en lint) zal hij minder snel omdraaien en zal hij beter snappen dat hij rondjes moet lopen.

In plaats van longeren kan je natuurlijk ook andere (minder belastende) activiteiten doen met de pony, 2.5 is natuurlijk wel erg jong en eens in de 2 weken longeren is eigenlijk al meer dan voldoende.

Achterbenen optillen is altijd lastig voor ongebalanceerde jonge pony's en dit komt eigenlijk gewoon met de tijd. Lekker blijven doen en dan gaat hij vanzelf snappen hoe hij fatsoenlijk zijn pootjes op moet tillen.
Echter ben ik zelf ook voor het "met rust laten" tot ze 3 zijn en ze dan rustig aan de hand aan het verkeer laten wennen etc. Met 3.5 gaan longeren (echt max. 1x in de 2 weken, later pas 1x per week) en het zadeltje er een keer op.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie