respectloos paard/ stakend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LaraXBboy
Berichten: 60
Geregistreerd: 21-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 00:06

Siesjuh schreef:
Heb je al geprobeerd om hem gewoon even te laten en niks van hem te vragen? Ondanks dat je steeds nee roept, denk ik net als mijn voorgangers dat hij toch moet wennen aan de nieuwe situatie. En dat hoeft niet te betekenen dat de situatie negatief is, maar hij staat op een nieuwe plek met nieuwe paarden waar hij opnieuw zijn plekje moet veroveren. Hiervoor heeft hij niet in een kudde gestaan, dus ook dat is nieuw. Gun hem wat tijd zonder steeds van hem te vragen. Ga gewoon lekker bij hem staan, knuffel hem, geef hem vertrouwen. Ik heb dit gehad toen ons ruintje bij onze merrie kwam. Onze merrie wilde niks meer, ik heb ze dus in eerste instantie ook alleen maar naar wei gebracht en weer opgehaald, samen. En gewoon gelaten. Onze merrie moest echt vertrouwen krijgen dat het ruintje zou blijven, ik heb zelfs toen ze al even gewend waren nog een tijd het ruintje mee naar de bak genomen als ik ging rijden, gewoon omdat ze dan veel relaxter waren.
Met geweld los je in ieder geval niks op, daar kweek je alleen maar angst mee. Met luisteren naar je paard kom je veel verder :) . En nee, het is geen schande je ook een beetje aan je paard aan te passen.


Naja aangezien hij relax met alle paarden omgaat, daar rolt, met andere zijn eten deelt maar ook weleen van zih afbijt, kriebelt etc etc heeft hij zijn plek in de kudde wel gevonden. Voorderest is er niet echt een gelegenheid een ander paard bij te halen enz (wilt die wel graag maar het kan gewoon niet) Dat in de paddock knuffelen heb ik gedaan 3x en dan de ene x 1 dag en de andere x 3 dagen maar daardoor werd hij eigenlijk juist vervelender buiten de paddock.


Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 00:27

LaraXBboy schreef:
Naja aangezien hij relax met alle paarden omgaat, daar rolt, met andere zijn eten deelt maar ook weleen van zih afbijt, kriebelt etc etc heeft hij zijn plek in de kudde wel gevonden. Voorderest is er niet echt een gelegenheid een ander paard bij te halen enz (wilt die wel graag maar het kan gewoon niet) Dat in de paddock knuffelen heb ik gedaan 3x en dan de ene x 1 dag en de andere x 3 dagen maar daardoor werd hij eigenlijk juist vervelender buiten de paddock.


Maar, jij bent er niet 24/7 bij, of wel? Corrigeer mij als ik het fout heb hoor!
Ik denk toch dat begeleiding zoeken de oplossing is, want je komt niet verder zo en dat zou voor jou en het paard alleen maar slecht uitpakken.


Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: respectloos paard/ stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:39

Ik denk dat de stress van de verhuizing zorgt voor een stukje verlatingsangst.

Het is belangrijk om duidelijk te zijn en blijven naar je pony toe, zonder hardhandig te worden.
Ik zou een hengstenketting kopen en die omdoen zodat hij je niet mee kan sleuren, en daarnaast een zweepje meenemen als je hem uit de wei/ paddock gaat halen.

Zorg dat je schouder aan schouder loopt, je zweepje in je linkerhand. Als hij niet mee wilt lopen tik je hem daarmee (zachtjes) op zijn kont terwijl je naast de schouder blijft. Op die manier krijg je de meeste paarden wel in beweging.
Hij mag geen succes hebben met zijn gedrag, anders word het alleen maar erger..stress of niet, hij moet toch gewoon blijven luisteren.
Beloon hem daarnaast lekker met wat voer oid in zijn stal zodat zijn associatie word dat het leuk is om met jou mee te gaan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:12

LaraXBboy schreef:
Toothless schreef:
Klinkt alsof hij nog moet wennen aan zijn nieuwe plek en zou hem nog even de tijd gunnen om ook zijn plekje te vinden in de kudde, dit kan namelijk veel stress meebrengen (verandering uberhaupt)

Heb je hem medisch helemaal laten checken? Kan ook iets lichamelijks zijn namelijk. Een harde hand is trouwens nooit goed, ik zeg altijd:

Zo zacht als kan en zo hard als nodig. Daar hoort dwang en teveel druk niet bij.

Hij is wel al helemaal gewend, medisch gekeurd. Ik heb het 1,5/2 weken lief geprobeerd maar dat veroorzaakte gevaarlijke situaties en maakte het erger.



hoe oud is het paard? Ken ook zijn rugzakje zijn,

san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:32

Elisa2 schreef:
Ik denk dat de stress van de verhuizing zorgt voor een stukje verlatingsangst.

Het is belangrijk om duidelijk te zijn en blijven naar je pony toe, zonder hardhandig te worden.
Ik zou een hengstenketting kopen en die omdoen zodat hij je niet mee kan sleuren, en daarnaast een zweepje meenemen als je hem uit de wei/ paddock gaat halen.

Zorg dat je schouder aan schouder loopt, je zweepje in je linkerhand. Als hij niet mee wilt lopen tik je hem daarmee (zachtjes) op zijn kont terwijl je naast de schouder blijft. Op die manier krijg je de meeste paarden wel in beweging.
Hij mag geen succes hebben met zijn gedrag, anders word het alleen maar erger..stress of niet, hij moet toch gewoon blijven luisteren.
Beloon hem daarnaast lekker met wat voer oid in zijn stal zodat zijn associatie word dat het leuk is om met jou mee te gaan.


Dit. Tuurlijk heeft een paard stress van een verhuizing. En dat kan best lang duren en zie je echt niet altijd. Maar sommige dingen mogen gewoon echt niet. Ik ben heus niet van de harde aanpak. Maar als je hier niet adequaat op inspeelt gaat het alleen maar gevaarlijker worden en dat is het laatste wat je wilt.
En dan kan een hulpmiddel die je goed gebruikt op het goede moment je soms echt helpen.
Je zegt dat je geen budget hebt voor professionele hulp. Misschien is er een ervaren stalgenootje die je even op weg wil helpen?

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 23:48

Heb niet alle antwoorden gelezen.

Mijn paard heeft er minimaal een jaar over gedaan om te wennen aan hier thuis.

Ook ik kreeg heel gevaarlijke situaties, met ongeluk, gebroken been, operatie toe.

Heb hulp gezocht in grondwerken en leiderschap. Dat heeft een ommekeer gebracht. Als je geen geld ervoor hebt, zijn er enorm veel filmpjes op youtube te vinden. Vooral warwick schiller is top.

Ik heb het beschreven in mijn topic zie onderschrift.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 03:49

Zie nergens terug komen van iemand over voeding paard.

Is daarin wat veranderd op de nieuwe stal? Paarden kunnen dan na 1,5 maand dat gedrag gaan vertonen met de energie die ze binnen krijgen en blijkbaar niet kwijt kan bij werken met je. Kortere focus krijgen ze dan ook. Zou daar eens naar zien. Zelfs soort gras of hooi kan daar op gedrag invloed op hebben.

Is dat iets om naar te kijken voor je?

Sherivey
Berichten: 8591
Geregistreerd: 06-11-15

Re: respectloos paard/ stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 14:03

Mijn paard liet zich na de verhuizing ook niet vangen en was extreem druk op stal en in de bak.

Heb hem 2 weken in de kudde gelaten. Daarna enkel eruit gehaald voor wat voer, toen hij zich gewillig liet vangen (want, eten) ben ik enkel gaan poetsen en daarna een handje voer. En dit heb ik steeds verder uitgebouwd. Kon vrij snel gewoon weer rijden zonder problemen.

:wave:

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:54

LaraXBboy schreef:
Kendra schreef:
Jou meetrekken mag hij echt niet. Helpt een kinkettinkje of een Monty Roberts halster?
Zorg dat je dit gedrag doorbreekt, los van de oorzaak/reden: dit mag hij niet doen!
Je hebt met een hulpmiddel net even wat meer te zeggen. Zo gauw als ie braaf is en weer op jouw let, kun je weer terug naar minder hulpmiddelen.

Nee word die juist opstandiger van/gaat wegrennen :(


Citaat:
Met een harde hand was het niet meeloop probleem opgelost, maar weer teruggekomen nu (gedeeltelijk). Ik wil graag het respect en vertrouwen terug!



Hoe gaat het nu?

Als ik jouw posts lees is het duidelijk dat je je best doet om dit probleem op te lossen, maar voor mij klinkt het alsof er veel meer ontspanning (in jouw bijzijn) en vertrouwen in jou nodig is.
Zijn situatie is nieuw, geeft spanning en onzekerheid. Hij moet dan kunnen terugvallen op iemand die hij respecteert en vertrouwt en waarbij hij zich veilig voelt.

(En respect verkrijg je nooit met harde hand, dan kweek je hoogstens angst.)

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: respectloos paard/ stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:56

Wacht even. Als ik het goed begrijp staat dit paard hier dus 1,5 maanden. Dus 6 en halve week ongeveer. En de laatste 2 weken heb je problemen. En in die 2 weken heb je dus allerlei adviezen uitgeprobeerd, van zo ongeveer iedereen, maar er is niets wat je consequent hebt doorgezet?
Als dat zo is, is dat imo de reden dat het gedrag nu erger wordt. Paarden hebben behoefte aan duidelijkheid, een baasje waar ze op kunnen vertrouwen, die altijd hetzelfde doet. Als jij opeens steeds verschillende dingen gaat doen, is het vertrouwen in jou weg, en snap ik dat hij niet met je mee wil. Ik zou ook niet met iemand meegaan die ik niet vertrouw.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: respectloos paard/ stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:56

Gewoon heel consequent zijn. Blijkbaar is het hem gelukt om zich los te trekken en terug te rennen naar zijn heerlijke wei met vriendjes en gras... dat is dus erg belonend.
Het paard moet gaan ervaren dat hem dat bij jou niet lukt..

Niet te lief willen zijn, gewoon comsequent.. je veaagt niks vreemds aan je paard.
Gewoon een extra lange zweep meenemen en halster touw aan de zijkant van het halster klippen. Als hij niet wilt lopen dan zwiep je even met de zweep tegen zijn kont...als hij weg wilt rennen, zet je hem op de volte en laat maar even werken... bij braaf voorwaarts gaan haal je alle druk weg. Omdat je het touw aan de zijkamt hebr geklikt, kun je makkelijk zijn nek omtrekken als hij weg wilt rennen...

Als hij niet voorwaarts wilt, wat heb je dan steeds uiteindelijk gedaan? Niet dan maar terug de wei opzetten.. gewoon de tijd ervoor nemen..

En ook wat andere dingen dan rijden met hem gaan doen als je hem eruut haalt...
bijv, oo de poetsplaats voeren en dan weer teeug de wei op zetten... zo leert hij ook dat uiten de wei een beloning wacht

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: respectloos paard/ stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:04

Mensen denken vaak dat gromdwerk altijd met kleine hulpen werkt, maar dat is niet waar. Ook daarbij moe5 je soms groot inzetten en dan toewerken naar kleiner als je geen reactie krijgt.
Je hebt wel eerder met een touw gezwaaid ed, maar het klinkt niet alsof je dan ook reactie kreeg...dan moet je wel doorzetten... en niet 20 keer voorzichtig vragen, maar gewoon 1 keer goed en duidelijk...

Wellicht ben je wat te lief voor hem

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: respectloos paard/ stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:58

Hoeft helemaal niet zo hard. Je kan ook proberen dat jij leuker bent dan die wei met vriendjes :)

Ik weet wel dat als je zulke grappen uithaalt bij die van mij dat ze helemaal niet meer komt, en ze heeft gelijk ook nog. Ik zou ook niet komen.
Ik ga naar mijn paard, en ik ga chillen en d'r eerst even gezelschap houden. Zij vindt dat ook leuk, komt ze naar me toe, ik klik haar vast, neem haar mee, en we doen leuke dingen. Nou heb ik een tweejarige, dus over het algemeen zijn dat wandelingen, en nieuwe dingen bekijken, en er van alles van vinden, en wat grondwerk, soms een beetje freestyle, beginnetje gemaakt met leren op de cirkel lopen, en zulke dingen, en bij alles is ze heel braaf en knap. en ze vindt het dus heel leuk. En uiteraard moet respect ook aangeleerd worden, maar corrigeren kun je gewoon snel en duidelijk doen, zonder dat het lang duurt.
Consequent zijn is key, maar je moet ze ook wel iets geven wat de moeite waard is om het voor te doen. En daarin ben ik het wel eens met Swanzie, haal ze er ook uit om ff te tuttelen, om gewoon iets leuks of iets geks te doen, zodat het leuk is als baasje komt. Nou haal ik bij braafheid niet alleen de druk weg, maar ik beloon ze ook echt. Complimentjes, kriebeltjes, knuffies...... je moet als baasje ook wel de moeite waard zijn :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: respectloos paard/ stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:15

Staat toch ook in mijn stukje avalanche? Laatste regel

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: respectloos paard/ stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:17

Erg hard vind ik het niet om het paard even aan het werk te zetten als hij niet voorwaarts wil?.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: respectloos paard/ stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:40

Wanneer ik je reacties zo lees zou ik eens zorgen dat iemand met verstand van paarden jullie gaat helpen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:46

@ Swanzie: Nee, maar wel kort, je hebt mensen die dan constant gaan meppen. Soms kan het ook helpen om ze even voorwaarts te lokken (met een stukje wortel of zo) en dan belonen voor het meelopen, dan is de ervaring positiever en leuker. Het punt is dat bij straffen voor niet mee lopen, maar dan niet belonen voor wel meelopen (druk eraf is niet positief belonen, dat is een negatieve prikkel wegnemen), het over all voor het paard geen positieve ervaring is. Het is alleen: je kan het beter doen, want anders......

Dat is niet de manier waarop ik wil werken, en ook niet iets wat op lange termijn effectief is. Het paard een positieve associatie met jou geven is dat wel. En omdat jij zo leuk bent, en zulke leuke dingen doet, wil hij graag met je mee, en wil hij ook voor je werken.

Ik heb dat ooit eens uitgeprobeerd bij een paard dat niet voorwaarts was. Bij elke voorwaartse reactie het dier geprezen en geaaid en gekriebeld, maar geen zweep gebruikt bij geen reactie, alleen been. Het paard was na hierin consequent te zijn na een kwartiertje actief, voorwaarts en vooral heel blij en werkwillig. Als een paard snapt wat je wel wilt, en daarvoor beloond wordt, ipv afgestraft te worden voor wat je niet wilt (maar dan niet beloond voor wat je wel wilt) zijn ze veel blijer, en vinden ze het allemaal veel leuker, en dat is een veel fijnere basis om aan het werk te gaan. Paarden hebben een enorme will to please...... waarom daar geen gebruik van maken? Jij wordt er beter van, de band met je paard wordt beter, en je hebt een hoop rommel helemaal niet nodig.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: respectloos paard/ stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:53

Er staat in mijn laatste regels in het eerste stuk ook dat er een positieve beloning kan worden gegeven op de poetsplaats ed

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:56

Sorry, maar dan ben je imo te laat. Gelijk al doen, bij de eerste reactie die je graag ziet. Paard linkt uit de wei halen niet meer aan de poetsplaats. Dat uit de wei komen moet al leuk worden. Dan heb je namelijk heel wat problemen al opgelost.

Ik ben het wel eens dat je ze neit alleen eruit moet halen om te rijden, wel ook andere dingen doen, maar dat is niet de beloning. Belonen, en de hele ervaring tot een positief iets maken, is al actief belonen binnen de seconde dat je gewenst gedrag ziet en het liefst op het moment zelf. Dan kun je namelijk gedrag en de ervaring veranderen. Plus dat het veel sneller werkt.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 28-10-18 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:57

Probleem bij het paard van ts is dat hij zich los trekt en voor zijn eigen beloning zorgt..
Dat werkt echt zeeeeer bekrachtigend en krijg je er echt niet uit met kriebeltjes geven.
Het paard heeft gewoon geleerd dat hem dit lukt en dat hij dan lekker kan gaan grazen.
Dus je zult hem dit eerst moeten afleren door ervoor te zorgen dat hem dit nooit meer lukt..
Los proberen te trekken is dan Eem rondje om me heen moeten rennen..
Door het halster touw aan de zijkant vast te maken hoef je ook niet extreem veel kracht te gebruiken


Avalanche... feit bij ts is nu eenmaal dat het gedrag al aangeleerd is.


Nu is een oplossing bij ieder paard anders..
Ik heb ook hele fijn gevoelige paarden gehad die erg mens gericht waren en waarbij je echt niet Eens je stem te extreem moest verheffen, maar ook paarden die het gras op de wei nu eenmaal errug lekker vinden en niet zo snel onder de indruk zijn van iets of iemand.
Paard van ts leest meer als zo’n laatste paard
Laatst bijgewerkt door petraaken op 29-10-18 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: meerdere berichten samengevoegd

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:03

Klopt, ik heb mijn vorige reactie nog wat uitgebreid. Dat is ook precies de reden dat je er niet af gaat komen met wat leuks op de poetsplaats. Je zult het hele gedrag moeten ombouwen, en dat begint met komen leuker maken dan blijven, leuker dan teruggaan.

Maar als jij met een zweep aankomt, en alleen negatief gedrag afstraft, kom je daar niet, want dan wordt het nog belonender om zich los te trekken en terug te gaan, en werk je gewoon de verkeerde kant op. Dan bereik je het tegenovergestelde van wat je wil.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:04

Swanzie schreef:
Nu is een oplossing bij ieder paard anders..
Ik heb ook hele fijn gevoelige paarden gehad die erg mens gericht waren en waarbij je echt niet Eens je stem te extreem moest verheffen, maar ook paarden die het gras op de wei nu eenmaal errug lekker vinden en niet zo snel onder de indruk zijn van iets of iemand.
Paard van ts leest meer als zo’n laatste paard

Ik heb het ook bij een Haflinger voor elkaar gekregen, mijn wortels waren veel lekkerder dan het gras namelijk :P hij moest er alleen wel wat voor doen :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:06

Bovendien werkt het bij het rijden precies hetzelfde.. been geven is voorwaarts.. bij reactie haal je de druk weg..
Helemaal niks negatiefs aan.. een paard moet leren reageren op de correcte manier op druk


Nee joh.. je moet ervoor zorgen dat ze zich niet kunnen lostrekken.. dat schrijf ik toch
Laatst bijgewerkt door petraaken op 29-10-18 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: meerdere berichten samengevoegd

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:12

Swanzie schreef:
Nee joh.. je moet ervoor zorgen dat ze zich niet kunnen lostrekken.. dat schrijf ik toch


:') wat ga je daarvoor meebrengen, een Shire? Een veulen trekt zich al los als ze willen :D

Nou, weet je, doe jij jouw ding, doe ik mijn ding. Ik werk liever op een positieve manier, en dat wil heus niet zeggen dat ik geen been geef, ik ga alleen wel echt belonen op reactie, zeker in de aanleer fase.
Ik leer liever iets aan dat dat ik iets afleer, en als je slim bent, leer je iets aan dat onverenigbaar is met dat wat je af wilt leren. Sla je 2 vliegen in 1 klap en je bent ongeveer 7 keer zo snel.
Druk weghalen is een negatieve prikkel weghalen, actief belonen is een positieve prikkel toevoegen. Dit is gewoon operante conditionering, werkt bij ieder paard, en zelfs bij mensen erg goed.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:06

Maar natuurlijk ook belonen bij wel voorwaarts gaan; goed meelopen;: dat ben ik met je eens


Nee, halstert touw aan de zijkant van het halster vastklippen.. heel simpel


Nee, halstert touw aan de zijkant van het halster vastklippen.. heel simpel
Laatst bijgewerkt door petraaken op 29-10-18 18:07, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: meerdere berichten samengevoegd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 47 bezoekers