Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:39

A3a1 schreef:
ElCid schreef:
Paard is pas 5, dus nog een baby en nog lang niet volgroeid, die eigenlijk alleen een beetje grondwerk zou mogen doen en net een beetje basis werk onder het zadel in stap, meer niet. Maar als de merrie nu al pittig belast wordt dan is de kans aanwezig dat ze al overtraind en overnomen is. Professionele ruiters heb ik ook niet zo'n hoge pet van op, de meeste daarvan willen alleen maar presteren, vaak te koste van het paard.
Geef de merrie maar eens een paar maanden rust, met alleen grondwerk en misschien een keertje longeren en laat het springen voorlopig achterwege. Na de winter weer voorzichtig oppakken en dan is de kans groot dat je een ander paard hebt.
Jammer genoeg maken veel mensen deze hele, hele grote fout om een 4-jarige al te zwaar te belasten en dat werkt nou eenmaal niet bij een groot aantal paarden, die stoppen ermee, gaan in protest en kunnen dan inderdaad gevaarlijk worden. We hebben hier ook een paard wat veel te jong, veel te hard heeft moeten werken; die zijn we nu heel rustig weer aan het oppakken na een periode van rust en alleen grondwerk. Paard doet het nu super.
Daarbij, 10 jaar rijervaring is niks, sorry. Tegen de tijd dat je minstens op het dubbele zit kan je aan een dergelijke uitdaging beginnen ( als je meerdere paarden op een dag zou rijden) en dan nog zul je fouten maken. Een mensen leven is nl. altijd te kort om alles over paarden te leren, een enkeling die dagelijks 8 uur op een paard zit en dat 10 jaar lang weet een beetje hoe het werkt en dan nog is er de kans dat je op een dag een paard tegenkomt waar het gewoon niet mee lukt.......


Een paard van 5 is geen baby meer, de groeischijven in rug zijn gesloten, fysiek gesproken kan ze dus ingereden worden.
Grondwerk kun je al redelijk jong heel lichtjes mee beginnen, het begint met aan touwtje meelopen, voetjes optillen, poetsen.
Maar dat kun je met hele korte trainingen, langzaam uitbreiden, gaan wandelen.

@TS, ken iemand met paard wat als ze hengstig was een levensgevaarlijk monster was, ze accepteerde maar 1 persoon, de rest niet, andere paarden werden weggetrapt.
Ze is wel altijd bereden maar tijdens hengstigheid met sporen.
Hou ook in de gaten hoe ze verder reageert op hengstigheid, het kan zijn dat ze veel krampen heeft, dan zou je haar het beste een keer kunnen laten dekken, vaak wordt dat dan minder.

Maar vraag je af of je zo een gevaarlijk dominant paard wil aanhouden, je moet erg stevig ervoor in de schoenen staan.




Paard staat vol in training dus is al eerder dan 5 ingereden.... betekend problemen met groeischrijven... Ik snap echt niet dat mensen voor 5 jaar überhaupt beginnen met inrijden...
Laat het beestje lekker op de wei en doe alleen licht grondwerk. Het werk is te veel. Paarden staken niet voor niks namelijk.

Edit er wordt zo snel met woorden als gevaarlijk geslingerd...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:45

En wat dachten we van de psyche? Wat ze in die jonge leeftijd allemaal voor hun kiezen krijgen en hierdoor een innerlijke onrust opbouwen die je er niet makkelijk meer uit krijgt, dus eigenlijk tijd verliest, de ellende achteraf nog moet wegpoetsen.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:49

Texas8 schreef:
[

Edit er wordt zo snel met woorden als gevaarlijk geslingerd...


Er word ook veel te veel met groeischijven nog niet dicht dus er niet op geslingerd. Terwijl er nergens een onderzoek te vinden is wat het met nog niet dichte groeischijven doet als het paard belast wordt.
Er is wel onderzoek gedaan dat botten geprikkeld moeten worden met belasting om sterkter te worden, maar dat wil de "ga er pas op zitten als ze bejaard zijn" niet horen.

Jills
Berichten: 150
Geregistreerd: 08-04-04

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:08

Ik heb je een pb gestuurd

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:12

Ik heb niet alle 8 pagina's nagelezen dus misschien is het al gezegt.

Maar als je denkt dat het met hormonen te maken kan hebben (ivm het regulatie verhaal) wij hebben eens een merrie op Stal gehad die ook heftig was in de hengstigheid enzo. Hielp ook niks.

Tot een hele goede osteopaat (michael Hamerslag) vroeg om haar eens te behandelen waar de da bij was omdat hij een vermoeden had.
Zijn vermoeden was dat ze een gedraaide eierstok had (geloof ik) die rechtgezet moest worden. Maar, omdat hij geen DA is, kan hij niet zelf 'naar binnen' gaan. Samen met de da heeft hij instructies gegeven en de da uitgevoerd en beiden merkten meteen verschil na de 'behandeling' (da hoe het van binnen voelde, michael op osteopatisch niveau). De merrie was daarna ook veel beter in gedrag enzo, zat haar echt letterlijk dwars.
Eerdere da's en osteopaten hadden hét gemist. Dus misschien kun je eens contact opnemen met Michael.

Succes.

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 06:49

Flipper11 schreef:
Texas8 schreef:
[

Edit er wordt zo snel met woorden als gevaarlijk geslingerd...


Er word ook veel te veel met groeischijven nog niet dicht dus er niet op geslingerd. Terwijl er nergens een onderzoek te vinden is wat het met nog niet dichte groeischijven doet als het paard belast wordt.
Er is wel onderzoek gedaan dat botten geprikkeld moeten worden met belasting om sterkter te worden, maar dat wil de "ga er pas op zitten als ze bejaard zijn" niet horen.


Denk zelf even na, ga jij een kleuter ook vol in het werk zetten? Nee. En zeker veel training met springen is onwijs zwaar voor een jong dier... het moet allemaal maar heel snel. Genoeg paarden met vervroegd pensioen die het niet doen of paarden die niks laten zien en gewoon doorlopen.
Daarbij zijn er wel wetenschappelijke onderzoeken die het aantonen.
Daarbij nogmaals, paarden staken niet voor niks. Zij kunnen niet op een andere manier communiceren naar de mens dus dan maar zo.

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 06:49

Indestal schreef:
En wat dachten we van de psyche? Wat ze in die jonge leeftijd allemaal voor hun kiezen krijgen en hierdoor een innerlijke onrust opbouwen die je er niet makkelijk meer uit krijgt, dus eigenlijk tijd verliest, de ellende achteraf nog moet wegpoetsen.



Helemaal mee eens

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:32

A3a1 schreef:
Een paard van 5 is geen baby meer, de groeischijven in rug zijn gesloten, fysiek gesproken kan ze dus ingereden worden.
Grondwerk kun je al redelijk jong heel lichtjes mee beginnen, het begint met aan touwtje meelopen, voetjes optillen, poetsen.
Maar dat kun je met hele korte trainingen, langzaam uitbreiden, gaan wandelen.

@TS, ken iemand met paard wat als ze hengstig was een levensgevaarlijk monster was, ze accepteerde maar 1 persoon, de rest niet, andere paarden werden weggetrapt.
Ze is wel altijd bereden maar tijdens hengstigheid met sporen.
Hou ook in de gaten hoe ze verder reageert op hengstigheid, het kan zijn dat ze veel krampen heeft, dan zou je haar het beste een keer kunnen laten dekken, vaak wordt dat dan minder.

Maar vraag je af of je zo een gevaarlijk dominant paard wil aanhouden, je moet erg stevig ervoor in de schoenen staan.


De groeischijven in de rug sluiten, op zijn vroegst, va. 5,5........
Citaat:
Er lopen 32 wervels over de rug van het paard, van de nek tot aan de staart (dus zonder de staartbeentjes). Allemaal hebben ze meerdere groeischijven. De belangrijkste zijn eigenlijk die midden op de rug, waar druk op komt te staan wanneer een ruiter het paard berijdt, deze sluiten op z’n vroegst pas rond een leeftijd van 5,5 jaar

http://differhand.nl/groei-ontwikkeling/

Rondom het hoofd sluiten ze pas, op zijn vroegst, va. 6 jaar. Er zijn zelfs oudere paarden ( rond 11 jaar) ontleed waar de groeischijven in het hoofd nog niet gesloten waren.

Een paard, elk paard en elk ras, is pas rond 7/ 8 jarige leeftijd volwassen. Dus misschien is een 5-jarige geen baby meer maar nog zeker een kleuter.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:40

Ja, daar heb je gelijk in, met 5 zijn ze gesloten, maar het is geen baby.
Het is een volwassen paard, en wat ik lees, lijkt het eerder hormoniaal.

Maar je mag best verder discusieren over de groeischijven, maar ik haak af.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:41

Texas8 schreef:
Denk zelf even na, ga jij een kleuter ook vol in het werk zetten? Nee. En zeker veel training met springen is onwijs zwaar voor een jong dier... het moet allemaal maar heel snel. Genoeg paarden met vervroegd pensioen die het niet doen of paarden die niks laten zien en gewoon doorlopen.
Daarbij zijn er wel wetenschappelijke onderzoeken die het aantonen.
Daarbij nogmaals, paarden staken niet voor niks. Zij kunnen niet op een andere manier communiceren naar de mens dus dan maar zo.


Ik heb hier helemaal geen verstand van. Ik vraag me af hoe dat dan zit met paarden die in de top sport lopen. Met 6 jaar springen ze dan z.
Is er bekend (cijfers?) óf en hoeveel paarden daar dan problemen mee krijgen? Ik ken toevallig wat mensen uit de springsport en ik heb nog nooit gehoord dat door het vroeg starten met belasten problemen ontstaan. Dat ik het nog nooit gehoord heb wil uiteraard niet zeggen dat het ook niet zo is, dus vandaar mijn oprechte vraag. Is hier onderzoek naar gedaan?

Anoniem

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:44

Ik persoonlijk denk ook niet dat dat het probleem is. Neemt niet weg dat ik het wel met je eens ben @ElCid, maar het klinkt niet alsof dat het probleem is in dit geval.

Ik denk eerder mentaal, er wordt teveel van het paard gevraagd en deze kan het niet verwerken op dat moment. Rustiger aan, paard meer de tijd geven na te kunnen denken wat jij als ruiter nou wilt, en ook in je hele training een paar stapjes terug doen :)

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:06

Anoniem schreef:
Ik persoonlijk denk ook niet dat dat het probleem is. Neemt niet weg dat ik het wel met je eens ben @ElCid, maar het klinkt niet alsof dat het probleem is in dit geval.

Ik denk eerder mentaal, er wordt teveel van het paard gevraagd en deze kan het niet verwerken op dat moment. Rustiger aan, paard meer de tijd geven na te kunnen denken wat jij als ruiter nou wilt, en ook in je hele training een paar stapjes terug doen :)


Dit was om aan te tonen dat groeischijven in de rug dus niet met 5 jaar gesloten zijn, bij jong inrijden geeft dat meestal pas op latere leeftijd een echt probleem.
Ik denk ook dat het hier eerder een mentale kwestie is, evt. in connectie met lichamelijke overbelasting. Dus paard zou op rust moeten of op zijn minst minder vaak, minder zwaar belast worden.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:15

Nikass schreef:
Ik heb hier helemaal geen verstand van. Ik vraag me af hoe dat dan zit met paarden die in de top sport lopen. Met 6 jaar springen ze dan z.
Is er bekend (cijfers?) óf en hoeveel paarden daar dan problemen mee krijgen? Ik ken toevallig wat mensen uit de springsport en ik heb nog nooit gehoord dat door het vroeg starten met belasten problemen ontstaan. Dat ik het nog nooit gehoord heb wil uiteraard niet zeggen dat het ook niet zo is, dus vandaar mijn oprechte vraag. Is hier onderzoek naar gedaan?


De gemiddelde leeftijd van een paard is 7.......dat zegt waarschijnlijk wel genoeg. Ja, sommige springen Z met 6 jaar, anderen lopen races met 2, binnen de western futurities worden in alle disciplines paarden geshowd van net 3 en bij de Tennessee Walkers worden ze al geshowd als ze 2 jaar zijn. De paarden die het niet "redden" verdwijnen via de achterdeur, de paarden die het wel redden worden vaak al op jonge leeftijd "fokmerrie" of "dekhengst", omdat ze niet meer kunnen lopen maar wel geld en eer voor de eigenaar hebben binnengehaald en dan een "waardevol" fokdier worden.
Er zijn wel degelijk onderzoeken gedaan en problemen als kissing spines, hoefkatrol ontsteking, spat, hals artrose, etc. etc. zijn in veel gevallen een gevolg van te zwaar/ te vroeg/ verkeerd belasten.

Ondanks wat velen denken wordt een paard niet geboren met een zadel op de rug of een hoofdstel om het hoofd en het rijden van paarden geeft wel degelijk abnormale slijtage in de rug ( overigens ook bij ruiters maar die kiezen er zelf voor :o ). Belasten voordat de groeischijven dicht zijn en bepaalde delen kraakbeen zijn verbeend zal dus meer slijtage geven. Het is niet voor niets dat er zoveel gestreden wordt om paarden pas ruim na het 3e jaar zadelmak te maken en zeker niet zwaar te belasten voor hun 5e/ 6 e jaar.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 20-09-18 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:16

Flipper11 schreef:
Texas8 schreef:
[

Edit er wordt zo snel met woorden als gevaarlijk geslingerd...


Er word ook veel te veel met groeischijven nog niet dicht dus er niet op geslingerd. Terwijl er nergens een onderzoek te vinden is wat het met nog niet dichte groeischijven doet als het paard belast wordt.
Er is wel onderzoek gedaan dat botten geprikkeld moeten worden met belasting om sterkter te worden, maar dat wil de "ga er pas op zitten als ze bejaard zijn" niet horen.

Dan zoek je toch niet geweldig goed want daar zijn wel onderzoeken naar te vinden. :D
En als 4 bejaard is, is het triestig gesteld met de paardensport.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:24

Die gemiddelde leeftijd kun je niet zo stellen.
Daar zit een grote uitval bij bij de jonge paarden in de opfok die zwaar letsel oplopen.
En als 15 jarige worden veel paarden uit de verzekering gezet dus paarden die wel gezond oud worden trekken dan de cijfers niet op.

Anoniem

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:25

15? Als het goed is pas bij 18 hoor... Als ze er op hun 15e al uitgezet worden is er inderdaad al iets flink mis

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:25

Hoe kan dit topic nu weeeeeeeer ontaarden in de eeuwige 'te vroeg inrijden' discussie....
Houd die discussie lekker bij de topics die daarvoor gemaakt zijn.

Als iemand denkt dat het probleem daar ligt, kun je het melden, maar de hele discussies hier weer gaan voeren zal de ts niet helpen en gaat dus off topic...

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:30

ElCid schreef:
Nikass schreef:
Ik heb hier helemaal geen verstand van. Ik vraag me af hoe dat dan zit met paarden die in de top sport lopen. Met 6 jaar springen ze dan z.
Is er bekend (cijfers?) óf en hoeveel paarden daar dan problemen mee krijgen? Ik ken toevallig wat mensen uit de springsport en ik heb nog nooit gehoord dat door het vroeg starten met belasten problemen ontstaan. Dat ik het nog nooit gehoord heb wil uiteraard niet zeggen dat het ook niet zo is, dus vandaar mijn oprechte vraag. Is hier onderzoek naar gedaan?


De gemiddelde leeftijd van een sportpaard is 7.......dat zegt waarschijnlijk wel genoeg. Ja, sommige springen Z met 6 jaar, anderen lopen races met 2, binnen de western futurities worden in alle disciplines paarden geshowd van net 3 en bij de Tennessee Walkers worden ze al geshowd als ze 2 jaar zijn. De paarden die het niet "redden" verdwijnen via de achterdeur, de paarden die het wel redden worden vaak al op jonge leeftijd "fokmerrie" of "dekhengst", omdat ze niet meer kunnen lopen maar wel geld en eer voor de eigenaar hebben binnengehaald en dan een "waardevol" fokdier worden.
Er zijn wel degelijk onderzoeken gedaan en problemen als kissing spines, hoefkatrol ontsteking, spat, hals artrose, etc. etc. zijn in veel gevallen een gevolg van te zwaar/ te vroeg/ verkeerd belasten.

Ondanks wat velen denken wordt een paard niet geboren met een zadel op de rug of een hoofdstel om het hoofd en het rijden van paarden geeft wel degelijk abnormale slijtage in de rug ( overigens ook bij ruiters maar die kiezen er zelf voor :o ). Belasten voordat de groeischijven dicht zijn en bepaalde delen kraakbeen zijn verbeend zal dus meer slijtage geven. Het is niet voor niets dat er zoveel gestreden wordt om paarden pas ruim na het 3e jaar zadelmak te maken en zeker niet zwaar te belasten voor hun 5e/ 6 e jaar.


Heb je een bron van die gemiddelde leeftijd? Want hoe is dat onderzocht, en wat is de definitie van "sportpaard"?

Vooropgesteld denk ik niet dat een paard met een zadel op zijn rug geboren wordt. Geen idee waar die aanname vandaan komt op een volledig open vraag van mij :roll:
Wat ik wel weet is dat de springsport paarden die ik ken er qua fysiek en mentaal welzijn vaak beter aan toe zijn dan de recreatief gehouden paarden. Waarbij het nogal eens ontbreekt aan verstand van zaken met betrekking tot opvoeding, voeding, beweging en vooral deskundigheid van rijden.
Dat is maar een beperkt referentie kader dus vandaar mijn oprechte vraag naar bronnen.

Edit: ik kon mijn paard vanaf haar 13e nog maar zeer minimaal verzekeren. En daarbij denk ik dat een heel groot deel van de paarden sowieso niet verzekerd is.

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:47

Ik heb een beetje hetzelfde probleem gehad als jou. Mijn paard was ook vreselijk gevaarlijk, aan de longeerlijn, tijdens het rijden en aan de hand. Tevens ook een merrie. Nu ben ik al geen fan van paarden inrijden die jonger zijn als een jaar of 5/6. Dit paard kwam op mijn pad als verzorgpaard vorig jaar en was dus met 4 al een jaar onder het zadel. Eigenaresse was ten einde raad. We hebben besloten dit paard volledig van alles af te halen wat met rijden te maken had, hebben haar op de wei gezet en dagelijks grondwerk gedaan om haar bezig te houden en respect te leren. Zijn weer begonnen toen ze 5 werd. Hebben in 3 maanden tijd super veel bereikt. Was in de bak het braafste paard wat ik ooit heb gereden. Buiten was ze nog steeds hetzelfde. Nu heeft ze na een blessure weer 4 maanden stilgestaan. Ik ben er van overtuigd dat ik dadelijk weer een totaal ander paard heb omdat ze mentaal helemaal tot rust is kunnen komen.

Je paard is jong. Het is nog een kleuter. Ik zou, en dan praat ik dus volledig uit eigen ervaring, stoppen met alles waarmee je bezig bent en dit paard eerst vanaf de grond volledig leren kennen. Maak plezier samen en zorg dat er vertrouwen komt. Vanuit daar zou ik verder gaan kijken

Succes!

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:52

Faith: maar gaat het dan om de leeftijd of om het feit dat het paard niet goed is "opgevoed" in de ruimste zin van het woord. Want dat is wat jij nu hebt gedaan met jouw paard: heropvoeden.
"Opvoeden" klinkt misschien streng en als "africhten", maar dat is niet wat ik bedoel. Opvoeden is een proces waarbij je rekening houdt met wat het paard aan kan en daarbij hoort ook rust om het geleerde te verwerken en vrije beweging op de wei om natuurlijk gedrag te kunnen vertonen.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:00

Anoniem schreef:
15? Als het goed is pas bij 18 hoor... Als ze er op hun 15e al uitgezet worden is er inderdaad al iets flink mis

Is dat veranderd dan? Zou kunnen natuurlijk.
Ik heb er 1 gehad die inderdaad met de 15 uit de verzekering werd gezet, gewoon standaard dus niets mis.

Maar ook al is het nu 18, de paarden die 25 worden worden dan toch niet in de cijfers meegenomen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:04

Maar een paard wat eerst beleerbaar was maar met hengstigheid onhandelbaar wordt, en daar hebben we het in dit topic over.
Daar is iets mee aan de hand en je zou denken, hormonaal.

En ik herken het van een paard van vriendin, die had ook vaak erge krampen.

Maar ik las ook ergens verdraaide eileiders.

Die 2 dingen zou ik eerst uit gaan zoeken, als ik TS was.

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:24

Nikass schreef:
Faith: maar gaat het dan om de leeftijd of om het feit dat het paard niet goed is "opgevoed" in de ruimste zin van het woord. Want dat is wat jij nu hebt gedaan met jouw paard: heropvoeden.
"Opvoeden" klinkt misschien streng en als "africhten", maar dat is niet wat ik bedoel. Opvoeden is een proces waarbij je rekening houdt met wat het paard aan kan en daarbij hoort ook rust om het geleerde te verwerken en vrije beweging op de wei om natuurlijk gedrag te kunnen vertonen.


Persoonlijk denk ik dat mijn paard inderdaad niet de goede basis heeft gehad. Er is niet gekeken naar het paard zelf. Ze is in principe vanuit de opfok in de bak gezet en vanuit daar zijn ze aan de slag gegaan. Het is een sensibel paard, maar wel werkwillig. Ze moet alleen met respect behandeld worden.

Wel ben ik er alsnog van overtuigd dat je met een paard aan de slag moet vanuit vertrouwen. Als je paard je vertrouwt op de grond zal die dat ook op zn rug zo doen. Misschien voor de ts slim om weer opnieuw bij het begin te beginnen en haar paard te leren kennen. 10 jaar klinkt veel maar is het inderdaad niet. Ik denk dat wij mensen in 3 levens nog steeds niet alles over paarden zouden kunnen weten

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 14:42

Volgens mij komt TS hier niet meer terug!

Saskia_D

Berichten: 74
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 15:00

Ik hoop toch wat van TS te horen, want juist het vervolg maakt een forum leerzaam.