Ideeën om te doen met je paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmilioPaard
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-01-18

Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 17:52

Hoi Bokkers,

Hebben jullie nog leuke ideeën om te gaan doen met je paard met als grootste doel je band te versterken. Mijn paard is best onzeker en raakt snel gestresst vooral als ik ga rijden. Ik probeer zoveel mogelijk afwisseling te houden dus ik rij dressuur, maak soms een sprongetje of ga op buitenrit. Ik longeer en werk los met haar in de bak en doe dan bijvoorbeeld tricktraining. Ik kan niet alles opnoemen en was vooral benieuwd naar jullie ideeën. Mag alles zijn wat je kan bedenken hoe gek het ook is.

Alvast bedankt!

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Re: Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:27

Gewoon lekker buiten wandelen, lekker relaxt voor je paard en zo went die makkelijk aan verschillende dingen. :)

horsesxme
Berichten: 68
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:02

Grondwerk!! Lekker je paard laten doen wat hij doet en zelf mee gaan spelen. Achter elkaar aanrennen zonder dat er gevaar in zit. Vrijheidsdressuur is ook erg leuk. En het hoeft niet alrijd werk te zijn!

Je kan ook gewoon paard in de paddock zetten en een boekje gaan lezen. Probeer maar eens uit. Als het paard je als leider ziet en je leuk vind zal hij in je buurt blijven of zelfs naast je blijven staan. Zo niet dan is hij of zij met zn gedachten ergens anders.

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Re: Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:19

Wat ik altijd leuk vind om te doen met mijn paard is puur op lichaamstaal zonder te praten hem rondsturen!. Super interessant en daardoor heb ik echt geleerd wat mijn handelen voor effect op hem heeft. Heb het destijds van iemand geleerd die bezig was met de Emiel voest academie en daarin heet het "loswerken" nog de stap voor grondwerk volgens mij.
Of zelf een schriktraining parcour maken, en gewoon gekke dingen doen.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:33

Als je paard onzeker is, dan is het fijn om een leider te zijn voor haar. Neem grondwerklessen! Hartstikke leuk om te doen en heel effectief. Ik ben ook begonnen met lessen met mijn nieuwe merrie om een band op te bouwen. Ze is nu onwijs relaxed bij mij.

Begin met leiden en stoppen, aanraken met grondwerkstick etc, wijken voor de stick etc. In het begin een beetje saai, maar naarmate je meer vordert krijg je zoveel voor elkaar, wat echt gaaf is.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:43

Ik vindt ook wandelen met je paard altijd voor beiden goed.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:48

Buiten leuk avontuur opzoeken, zoals door slootjes gaan, hekken open en dicht maken terwijl je op je paard zit, zwemmen als dat mogelijk is, kleine sprongetjes maken over natuurlijk materiaal, afstappen onderweg om paard hoofdstel uit te doen en lekker te laten grazen (wij hebben altijd halster onder hoofdstel en halstertouw opgeknoopt aan het zadel), als ze bang is aan de hand met ander bevestigd paard erbij over stevig bruggetjes wandelen, struinen tussen de bomen, dus van pad af en toe afgaan, alleen en gezellig met bevestigd paard buiten rijden etc etc. Wellicht op een weiland in de buurt leuk parcourtje uitzetten of wellicht hebben jullie een spring buitenpiste. Ik zou zo'n jong onzeker paard in ieder geval zo min mogelijk in de binnenbak rijden. Laat haar maar veel zien. 1 of 2x per week binnen een 20 minuten of een half uurtje is lang zat.
Veel plezier.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 05:10

Wij hebben sinds een week een blauw zeil voor een tientje bij de Gamma vandaan. Kun je leuke dingen mee. (Hou het veilig ;) )
Deze week hebben we ermee gesprongen, omheen gelopen tot geluid en afstand niet meer uitmaakte, en gisteren voor het eerst trots op gestaan. (één been was genoeg, maar mevrouw had het door en wilde meer.) Vandaag of morgen weten we weer wat om ermee te doen en doen we dat weer..

Bouw een trail op en wandel daar met haar doorheen. Hoe dichtbij kan ze komen, gaat dat goed, kan dat daarna vanuit het zadel.. Geeft haar een vertrouwenbooster voor haarzelf maar zorgt ook voor een sterke band tussen jullie twee. Veel tijd geven en blijven aanmoedigen / belonen bij elke millimeter dat ze de goeie kant op gaat en ze snappen het zo. En die blik wanneer ze weten dat ze het goed doen, onbetaalbaar. :D

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:20

Ik wandel regelmatig een half uurtje met mijn paard en dan loopt hij zo lekker gezellig te snuiven en te knorren naast me. Als buiten wandelen niet kan, masseren, daar word je zelf ook rustig van..

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:11

Wat al een aantal mensen hebben gezegd, lekker gaan wandelen met je paard, je bouwt toch echt een andere soort band op als je er niet op zit. Probeer even lang (als mogelijk langer) naast je paard als op je paard te zijn elke dag, dus bijvoorbeeld 3 kwartier poetsen/knuffelen/masseren, 1 uur rijden en dan weer half uur of 3 kwartier wandelen aan de hand/knuffelen wat je ook maar kan doen. Dan ben/wordt je niet alleen zijn ruiter, maar ook zijn maatje, dat schept meer vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:41

Al eens gekeken naar working equitation? Zo nee kijk eens naar de video's van snuitable, zij is zelf instructrice en legt daarom alles erg goed en duidelijk uit wat ik zelf heel erg fijn vind om naar te kijken!

NivesxLilo
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-10-18

Re: Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:34

caveleti's longeren of balkjes longeren

xRedshift

Berichten: 150
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:20

Wandelen!
Ik doe dit de laatste tijd erg veel en merk echt dat het de band versterkt heeft tussen mij en mijn verzorgpaard.
Hij vind het erg leuk en ik laat hem tussendoor een beetje grazen. Laatste werd hij zelfs super enthousiast toen hij door had dat we er weer op uit gingen voor een wandelingetje. Ik denk dat het echt een stukje ontspanning is voor mijn verzorgpaard. hij hoeft niet te werken en mag er toch op uit. Tevens is hij een stuk meer verkeersmak geworden door het wandelen en durf ik iedereen op hem te zetten tijdens een buitenrit. hij is inmiddels zoooo braaf!

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Re: Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:47

Ik ging altijd veel buiten wandelen, lekkere graas plekjes opzoeken en tikkertje spelen in de wei.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:49

Ik ga regelmatig wandelen met mijn paard . Dat is inclusief grasjes laten eten onderweg.
Ik praat ook continu tegen hem. Verder een ritje buiten , grondwerk , lekker borstelen.
Je doet al best veel TS . Geduld en de band zal steeds beter worden

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:09

Ook hier wordt regelmatig gewandeld met Blazy en Kelan

Kelan vind het zo fijn dat ik hem echt mee moet nemen het erf op anders krijg ik een middelvinger Blazy mag en kan niet meer bereden worden maar geniet hier erg van.

Ook met de jongste telg Elvira wordt regelmatig gewandeld.

Het is een fijne manier om de band op te bouwen. Om leiderschap te bevestigen. Maar ook om je paard door en door te leren kennen. Voor mij (angst/spanning) is het tevens de perfecte manier om vertrouwen te krijgen

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:35

Wandelen, lekker borstelen, vrijheidsdressuur, longeren etc! En vooral ook de tijd geven. Een band op bouwen is niet in 2 dagen gedaan he ;-)

JJ4

Berichten: 643
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Re: Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:39

Toen ik mijn PRE kreeg zocht ik ook iets, buiten het rijden om, om de band te versterken en stuitte toen op de filmpjes van Warwick Schiller en de TRT method, dat heeft me enorm geholpen om de band te verstevigen. Leuke oefeningetjes, zoals opstijgen zonder problemen en je paard leren op eigen benen te staan in stressvolle situaties. Misschien is dat ook iets voor jou.

Floko

Berichten: 407
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:29

Vrijheidsdressuur

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:40

Je kan gaan:
- fietsen
- vrijspringen
- wandelen
- poetsen
- vhd
- grondwerk
- schriktraining
- horse aligity

hazehartje
Berichten: 25
Geregistreerd: 13-10-10

Re: Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:25

idd grondwerk of een lekkere poetsbeurt.

Molly1230

Berichten: 410
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:16

Hii,
Beetje late reactie misschien, maar misschien vind je het nog leuk om te lezen.
Wat mij heeft geholpen om de band te versterken is:
- Grondwerk
* Achteruitlopen, Naast je lopen En halthouden. Kan nog verder uitgebreid worden moet je het even googlen. :)
- Vrijheidsdressuur
- Lange poetsbeurten
* Gewoon je paard lekker verwennen, lekker lang poetsen en knuffelen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:14

Boomslepen....niet voor ieder weggelegd maar dat verbeterd je band en team work!

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Re: Ideeën om te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:48

Wat ik allemaal doe met mijn paardje:

- Iedere dag een rondje wandelen (soms lang, soms kort)
- Iedere dag poetsen en verzorgen
- Minimaal 1x per week met de dubbele lijnen longeren (soms een parcourtje door de bak, waarbij ik achter blijf en haar door het parcour begeleid) -> Hier krijg ik overigens les in, het is nog niet zo simpel als het lijkt :D
- Afwisselend rijden minimaal 2x per week, soms een sprongetje of balkjes, soms dressuur, een bosritje, rijden zonder zadel, rijden zonder bit e.d.
- Minimaal 1x per week Grond en loswerk oefeningen. Het liefste zo veel variatie mogelijk, omdat mijn paardje zich nogal snel verveeld.

Strobaal12

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:04

Je kan Spelletjes doen met hem, rennen in de wij! Veldwerk vinden ze vaak geweldig!