Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:47

connie64 schreef:
in haar profiel is ze 18 dus nog 2 jaar meer ervaring hoor.


Niet als je jezelf voorstelt met “ ik ben 16...”

Niet dat die 2 jaar er echt toe doet

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:54

Donkydonkje schreef:
Zeker lastig dit. Ook omdat het waarschijnlijk geen pijn is etc. De tip om het paard maar weg te doen vind ik geen goede tip. Dat is gewoon het "probleem" doorgeven aan een nieuwe eigenaar en dan gaat het paardje dus de handel in... Dat jij het niet zomaar wilt opgeven vind ik juist erg fijn. De meeste mensen willen gelijk opgeven als het te moeilijk wordt -O-

Ben je al eens naar een instructeur geweest die iets met Monty Roberts doet? Dit kan een uitkomst bieden met gedrag en ze gaan dan met jou en het paard aan de slag. Ik heb er toen heel erg veel aan gehad! En ik heb ook niet opgegeven, maar ben met deze persoon weer verder kunnen gaan met mijn paard. En we zijn nu zulke dikke maatjes, terwijl hij eerst als "gevaarlijk" werd bestempeld.

Succes!


De MR methode is niet een methode die voor sensibele paarden met een eigen karakter het meest geschikt is. Ook is MR beperkt in zijn repetoire als het zadel er al op ligt.

ik heb zelf positieve ervaringen met Luuk Teunisen je kan eens kijken bij de Duitse Mustang Make over.

Omdat ik nu meer ervaringen heb kijk ik naar andere methoden als MR
Voor TS lijkt iets richting Tristan Tucker (TRT methode) meer geschikt.

Lente
Berichten: 27771
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:23

Dit is TS haar eerste en enige topic. Ik vermoed een relaccount.

senna21

Berichten: 11838
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:22

Lente schreef:
Dit is TS haar eerste en enige topic. Ik vermoed een relaccount.

Het kan ook iemand zijn die voor het eerst iets post op Bokt, en nogal overweldigend is door alle reacties... Wat ik goed begrijp.
Waarom altijd van het negatieve uitgaan?

Lente
Berichten: 27771
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:14

senna21 schreef:
Lente schreef:
Dit is TS haar eerste en enige topic. Ik vermoed een relaccount.

Het kan ook iemand zijn die voor het eerst iets post op Bokt, en nogal overweldigend is door alle reacties... Wat ik goed begrijp.
Waarom altijd van het negatieve uitgaan?

Ik beschouw mezelf als een uiterst positief persoon :)
Het is een stukje schrijfstijl, een stukje inhoud van het verhaal en een stukje onderbuikgevoel.

Hopelijk zit ik ernaast, komt TS nog terug en kan ze wat met de gegevens tips. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:35

TS hoeft helemaal niet terug te komen als ze dat niet wilt. Zou toch wat zijn dat je je zelf nog even moet verantwoorden op een forum. :=
Ik denk dat ze geschrokken is. (begrijpelijk)

En daarnaast, je moet een beste duim hebben wil je dit allemaal verzonnen hebben. TS kan net zo goed al jaren mee lezen en nu zelf wat willen vragen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:44

senna21 schreef:
Lente schreef:
Dit is TS haar eerste en enige topic. Ik vermoed een relaccount.

Het kan ook iemand zijn die voor het eerst iets post op Bokt, en nogal overweldigend is door alle reacties... Wat ik goed begrijp.
Waarom altijd van het negatieve uitgaan?


Ze is helemaal nog niet terug geweest en heeft dus de reacties ook nog niet gelezen... Dan zeg ik, reltopic ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 19:22

Gimme_Spurs schreef:
Ze is helemaal nog niet terug geweest en heeft dus de reacties ook nog niet gelezen... Dan zeg ik, reltopic ;)

Ik zie de logica niet. Mij lijkt juist dat iemand die uit is op rellen terug komt om te lezen.

We weten het niet en zullen het wellicht nooit te weten komen ook. Lijkt me dan niet nodig het verder in te gaan vullen met aannames.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 19:25

Oh daar ben ik ook helemaal niet op uit hoor. Maar mijn logica is evenmin logisch als de andere.

Ik vind het gewoon een bijzondere gang van zaken. Net als veel andere bokkers

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:50

safina schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Ze is helemaal nog niet terug geweest en heeft dus de reacties ook nog niet gelezen... Dan zeg ik, reltopic ;)

Ik zie de logica niet. Mij lijkt juist dat iemand die uit is op rellen terug komt om te lezen.

We weten het niet en zullen het wellicht nooit te weten komen ook. Lijkt me dan niet nodig het verder in te gaan vullen met aannames.


Je kunt ook topics lezen zonder in te loggen.. :)*

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:04

safina schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Ze is helemaal nog niet terug geweest en heeft dus de reacties ook nog niet gelezen... Dan zeg ik, reltopic ;)

Ik zie de logica niet. Mij lijkt juist dat iemand die uit is op rellen terug komt om te lezen.

We weten het niet en zullen het wellicht nooit te weten komen ook. Lijkt me dan niet nodig het verder in te gaan vullen met aannames.


Er is ook nog een wereld buiten bokt. Er kan zoveel gebeuren in je leven waardoor je even niet aan bokt toekomt, of het forum even volledig oninteressant is.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:03

Snap ik ook wel. Tuurlijk. Maar als ik zo'n topic post ben ik toch heel benieuwd wat de reacties zijn. Maar inderdaad, speculeren is onnodig. We zullen zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:54

Nikass schreef:
Er is ook nog een wereld buiten bokt. Er kan zoveel gebeuren in je leven waardoor je even niet aan bokt toekomt, of het forum even volledig oninteressant is.


Precies. :j

mystica11
Berichten: 127
Geregistreerd: 16-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:26

Mijn merrie bleek een granuloceltumor op de eierstok te hebben wat de gedragsverandering uitlokte. Ze is geopereerd maar precies een jaar later was de andere eierstok ook aangetast en zat vol met cystes. Deze waren in een paar weken gegroeid! Ze is weer geopereerd en wordt dus niet meer hengstig. Het is het wel waard haar te laten opvoelen of een echo. Deze tumor heeft echt heel veel invloed op het gedrag, tot aan hengstengedrag toe. En komt best wel regelmatig voor. Dat het bij mijn merrie 2 keer raak was, is overigens wel een uitzondering.

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:33

Ik geloof niet dat dit paard gevaarlijk is! Deze situatie is echter wel gevaarlijk. Dit moet je echt niet onderschatten. Een onervaren temperamentvol sportpaard en een onervaren en nog jonge amazone.... Om zo'n paard op te kunnen leiden moet je goed weten waar je mee bezig bent. en zelfs al zou je dit paard door een ander goed laten doorrijden en dan zelf weer overnemen, dan nog denk ik dat de kans van slagen klein is. Verder hangt het er nog van af of het paard opgesloten staat of lekker buiten kan lopen, en van de instructie die je krijgt, en of je een goede leider bent voor je paard. Ik zou zeggen, omdat je nog zo jong en onervaren bent, paard verkopen en een ouder en ervaren paard kopen. Dan kun je gewoon genieten zonder angst. Veel succes!

hwn
Berichten: 4693
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:51

Hopelijk heeft TS intussen geen ongeval gehad met haar paard. Vanuit het ziekenhuis is het soms lastiger lezen en reageren. :(

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:13

Wat ik vaker heb gezien, jonge meiden krijgen ervaren goed opgeleide brave ponies die al in de sport gepresteerd hebben...krijgen les van bekende ruiters, zeker waardevolle lessen en dan schieten ze omhoog in de sport...worden gezien als talentvol, eerst een kleine pony dan een grotere pony en dan zijn ze pubers en dan komt dat mooie sportpaard waar ze dan aan toe zijn...maar deze paarden zijn niet die ervaren in de sport al gepresteerde paarden, maar jong, erg sportgericht gefokt en dan komt het stukje gemiste vallen en opstaan met de niet gepresteerde ponies om de hoek...de draken, de stakers, waar je als kind jankend van af stapt en waar je als kind geen punten mee reed, maar waar je zo ontzettend veel van leert,ook moed, zelfvertrouwen en zeker ook bescheidenheid...want wat is nu paardrijden, iets waar je heel je leven mee blijft leren en waar je je zelf zo ontzettend mee tegen kunt komen..

Een paard zelf opleiden is iets wat je leert door eerst juist alle fouten tegen te komen, te voelen wat niet moet en niet voelen wat wel moet om voorts de ene wedstrijd na de andere glansrijk te winnen.

Paard inwisselen voor een paard wat en wedstrijd gericht het werk makkelijk aan kan en ook nog eens heel erg meewerkend is, cool in het hoofd, volwassen is en volledig gezondin lijfdan blijft het plezier er in en kun je veilig blijven rijden, tot zo ver paardrijden veilig is...de uitdaging is dan niet een pismerrieonder controle krijgen, maar lekker rijden en in de loop der jaren ervaring op doen om in die top te komen, als dat je wens is..

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:13

TS ik zie het als tukker simpel. Stop met dierenartsen, supplementen, dat is doodzonde van je geld. Gewoon geen gezeur. Breng je paard naar een betrouwbare springstal en laat hem daar paar maanden rijden. Daarna stap je erop en als i.e. tegen valt, verkoop hem. Valt het ERG mee, verleng die paar maanden nog iets. Voor suggesties goede springstallen in twente, pb.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:50

BMHP schreef:
Donkydonkje schreef:
Zeker lastig dit. Ook omdat het waarschijnlijk geen pijn is etc. De tip om het paard maar weg te doen vind ik geen goede tip. Dat is gewoon het "probleem" doorgeven aan een nieuwe eigenaar en dan gaat het paardje dus de handel in... Dat jij het niet zomaar wilt opgeven vind ik juist erg fijn. De meeste mensen willen gelijk opgeven als het te moeilijk wordt -O-

Ben je al eens naar een instructeur geweest die iets met Monty Roberts doet? Dit kan een uitkomst bieden met gedrag en ze gaan dan met jou en het paard aan de slag. Ik heb er toen heel erg veel aan gehad! En ik heb ook niet opgegeven, maar ben met deze persoon weer verder kunnen gaan met mijn paard. En we zijn nu zulke dikke maatjes, terwijl hij eerst als "gevaarlijk" werd bestempeld.

Succes!


De MR methode is niet een methode die voor sensibele paarden met een eigen karakter het meest geschikt is. Ook is MR beperkt in zijn repetoire als het zadel er al op ligt.

ik heb zelf positieve ervaringen met Luuk Teunisen je kan eens kijken bij de Duitse Mustang Make over.

Omdat ik nu meer ervaringen heb kijk ik naar andere methoden als MR
Voor TS lijkt iets richting Tristan Tucker (TRT methode) meer geschikt.


Dan heb je een heel andere kijk op Monty Roberts methode dan ik. Mijn paard is er juist weldegelijk mee geholpen en ja, die liep ook al heel wat jaren onder zadel, sensibel en een heeeeel eigen en sterk karaktertje. Kan er nu mee lezen en schrijven. Was juist de perfecte oplossing.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:17

Donkydonkje schreef:
Ben je al eens naar een instructeur geweest die iets met Monty Roberts doet? Dit kan een uitkomst bieden met gedrag en ze gaan dan met jou en het paard aan de slag. Ik heb er toen heel erg veel aan gehad! En ik heb ook niet opgegeven, maar ben met deze persoon weer verder kunnen gaan met mijn paard. En we zijn nu zulke dikke maatjes, terwijl hij eerst als "gevaarlijk" werd bestempeld.

Succes!
Donkydonkje schreef:
BMHP schreef:
De MR methode is niet een methode die voor sensibele paarden met een eigen karakter het meest geschikt is. Ook is MR beperkt in zijn repetoire als het zadel er al op ligt.

ik heb zelf positieve ervaringen met Luuk Teunisen je kan eens kijken bij de Duitse Mustang Make over.

Omdat ik nu meer ervaringen heb kijk ik naar andere methoden als MR
Voor TS lijkt iets richting Tristan Tucker (TRT methode) meer geschikt.

Dan heb je een heel andere kijk op Monty Roberts methode dan ik. Mijn paard is er juist weldegelijk mee geholpen en ja, die liep ook al heel wat jaren onder zadel, sensibel en een heeeeel eigen en sterk karaktertje. Kan er nu mee lezen en schrijven. Was juist de perfecte oplossing.


Ik weet niet of onze kijk zoveel verschilt, dat is jouw conclusie.

Luuk Teunissen is MR trainer en een goede.
Hij was dit jaar 5e bij de Mustang Make Over in Duitsland.

Jouw paard kreeg samen met jouw gedrags issue,s tot een punt dat het paard gevaarlijk werd voor zijn omgeving. Dat is een communicatie probleem. Ook een probleem wat er eerst niet was, het is aangeleerd / erin geslopen.
MR heeft daar zijn eigen idee over, de Join Up is daar deel van. Zodat jij leert om zijn leider te zijn.


Ik heb een sensibele nerveuse onzekere arabier (endurance gefokte ex hengst). Hij spreekt paard en accepteerd geen leiding.
Wij hebben moeten leren om alle kleine signalen te zien.
Join up werkt niet, het paard kan uren lopen en wil niet bij mensen zijn. Is nauwelijks aan te raken.
Dat betekent dat werken met hem alleen gaat als er vertrouwen is. Is er geen vertrouwen dan heeft hij stress die alleen verder opbouwd naar een freeze of een explosie.
Is of komt er geen ruimte dan is hij bereid te vechten. Dat is in het begin geen aangeleerd gedrag.

MR is trots op zijn snelle methode die minder stress zou veroorzaken dan andere methoden.
Wel bij ons paard is dat niet van toepassing omdat hij eerst vertrouwen en een band moet hebben, ook moet zijn communicatie worden gerespecteerd. Als hij stress heeft stop je, geef je hem tijd voor de release. Daarna opnieuw en zo kom je verder. Het is inprincipe niets nieuw maar alleen 100 maal subtiler.

btw LT had toen ivm een verhuizing niet genoeg tijd voor onze arabier-mix.

Noodgedwongen hebben wij meer geleerd en zijn meer gecharmeerd van Mark Rashid, Warrick Schiller, Tristan Tucker en werken zelf met een Engellse dame Candid Equitation omdat zij juist met dit soort paarden een reputatie heeft opgebouwd.

Ik geloof niet in gevaarlijke paarden opzich, er is altijd een reden. Soms is het niet zo eenvoudig die te vinden. Als zaken gevaarlijk worden is het belangrijk dat een paard zijn plaats kent en uit jouw ruimte blijft (de vlag ;)). Ik heb meerdere paarden die door trainers als gevaarlijk zijn bestempeld, ook Buck,s broer.

Het probleem met trainers die ik had was dat zij niet in staat waren de stress in het paard te zien voordat de explosie al bijna daar was.Dat geld ook voor hoefsmids.

het paard is gevaarlijk!!!!! nee, hij ziet het signaal niet en gaat te lang door.

Wel mijn antwoord is veel te lang geworden en ik ben blij dat jij goede hulp hebt gezocht en gevonden. Dat zou voor de TS ook super zijn.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:23

Dierenarts naar laten kijken. Verzet onder het zadel kan passen bij een hoop lichamelijke problemen, die kan een osteopaat alleen niet allemaal uitsluiten.

Is het echt begonnen na de hengstigheid? Dan rectaal laten voelen naar de eierstokken, wellicht tumor daar.

Wil ze aan de longe of vrij wel werken en springen? Hoe is ze in het land of de paddock?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:38

ElCid schreef:
Paard is pas 5, dus nog een baby en nog lang niet volgroeid, die eigenlijk alleen een beetje grondwerk zou mogen doen en net een beetje basis werk onder het zadel in stap, meer niet. Maar als de merrie nu al pittig belast wordt dan is de kans aanwezig dat ze al overtraind en overnomen is. Professionele ruiters heb ik ook niet zo'n hoge pet van op, de meeste daarvan willen alleen maar presteren, vaak te koste van het paard.
Geef de merrie maar eens een paar maanden rust, met alleen grondwerk en misschien een keertje longeren en laat het springen voorlopig achterwege. Na de winter weer voorzichtig oppakken en dan is de kans groot dat je een ander paard hebt.
Jammer genoeg maken veel mensen deze hele, hele grote fout om een 4-jarige al te zwaar te belasten en dat werkt nou eenmaal niet bij een groot aantal paarden, die stoppen ermee, gaan in protest en kunnen dan inderdaad gevaarlijk worden. We hebben hier ook een paard wat veel te jong, veel te hard heeft moeten werken; die zijn we nu heel rustig weer aan het oppakken na een periode van rust en alleen grondwerk. Paard doet het nu super.
Daarbij, 10 jaar rijervaring is niks, sorry. Tegen de tijd dat je minstens op het dubbele zit kan je aan een dergelijke uitdaging beginnen ( als je meerdere paarden op een dag zou rijden) en dan nog zul je fouten maken. Een mensen leven is nl. altijd te kort om alles over paarden te leren, een enkeling die dagelijks 8 uur op een paard zit en dat 10 jaar lang weet een beetje hoe het werkt en dan nog is er de kans dat je op een dag een paard tegenkomt waar het gewoon niet mee lukt.......


Een paard van 5 is geen baby meer, de groeischijven in rug zijn gesloten, fysiek gesproken kan ze dus ingereden worden.
Grondwerk kun je al redelijk jong heel lichtjes mee beginnen, het begint met aan touwtje meelopen, voetjes optillen, poetsen.
Maar dat kun je met hele korte trainingen, langzaam uitbreiden, gaan wandelen.

@TS, ken iemand met paard wat als ze hengstig was een levensgevaarlijk monster was, ze accepteerde maar 1 persoon, de rest niet, andere paarden werden weggetrapt.
Ze is wel altijd bereden maar tijdens hengstigheid met sporen.
Hou ook in de gaten hoe ze verder reageert op hengstigheid, het kan zijn dat ze veel krampen heeft, dan zou je haar het beste een keer kunnen laten dekken, vaak wordt dat dan minder.

Maar vraag je af of je zo een gevaarlijk dominant paard wil aanhouden, je moet erg stevig ervoor in de schoenen staan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:44

Volgens onderzoeken van oa de universiteit Gent stelt men thans dat geen enkel paard met vijf jaar volledig skeletaal ontwikkeld is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:52

Jasmijn159 schreef:
Dierenarts naar laten kijken. Verzet onder het zadel kan passen bij een hoop lichamelijke problemen, die kan een osteopaat alleen niet allemaal uitsluiten.

Is het echt begonnen na de hengstigheid? Dan rectaal laten voelen naar de eierstokken, wellicht tumor daar.

Wil ze aan de longe of vrij wel werken en springen? Hoe is ze in het land of de paddock?



Ik snap het niet. TS zegt; paard is volledig medisch nagekeken. (Meerdere keren)
Advies bovenstaand: Dierenarts naar laten kijken.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:28

Giolli schreef:
Ik snap het niet. TS zegt; paard is volledig medisch nagekeken. (Meerdere keren)
Advies bovenstaand: Dierenarts naar laten kijken.


Maar op de vragen wat dat volledige onderzoek inhield is nooit een antwoord gekomen. Een klinische en rontgenologische aankoopkeuring van een jaar geleden sluit maagzweren, rugproblemen en problemen met de eierstokken niet uit. En dat is waarom iedereen die suggestie steeds weer doet.

Als ik mensen op mijn spreekuur zie en zeg 'er is geen lichamelijke oorzaak voor uw klachten' dan willen ze toch ook gewoon weten waar ik zo'n uitspraak dan op baseer :?