Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:44

Jammer dat de zomer voorbij is.
Maar mijn advies zet haar 2 tot 3 maanden stil. Alleen borstelen. Voor de rest in een groep de hele dag op de wei. Geestelijk ontsressen. Mij klinkt dit echt als een overvraagd jong paard.


enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:48

J_E schreef:
TS, je zei dat als je niet zoveel vraagt, ze dit gedrag ook niet vertoont. Daarmee geeft je jezelf eigenlijk al antwoord. Ze kan nog niet zoveel aan als wat je van haar vraagt. Als ik mijn dochter eis sommen te maken die ze niet kan maken, dan kan ze ook niet anders dan uitvluchten zoeken. Verstoppen, schreeuwen, huilen...

Dit inderdaad.
Ik ben helemaal niet tegen een jong paard zadelmak maken, maar dan moet wel het vervolg goed zijn.
En niet rijden alsof er een 12 jarige gereden wordt.
Zo'n jonkie overvraag je al snel. De indrukken die ze te verwerken krijgen is al heel wat, hoef je verder nog niet eens veel te vragen.

Ik heb altijd een leermeerster gehad die me aanleerde jonge paarden, maar ook later paarden die goed presteerde in de sport ook hun vakantie te geven. Even de "druk" van de ketel.
Bij een jong paard is dat al na het beleren, want dat is al een hele verandering voor ze.
Bij oudere paarden na een wedstrijdseizoen.
Ook al vinden wij misschien dat uurtje per dag (of om de paar dagen) dat ze wat moeten luisteren en doen niet veel, voor een paard kan dat toch heel anders over komen.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:06

Ik ben ook iemand die wel geloofd dat ze best flink wat ervaring kan hebben.
Meisjes die alleen maar een uurtje in de manege rijden niet. Maar rijd iemand verschillende paarden van andere of een handelaar oid dan gaat het erg snel met die ervaring.
Maar dat neemt niet weg dat ze nu toch vast loopt en daar helaas de juiste trainer niet in heeft gevonden.
En ik heb vroeger helaas ook te vaak ondervonden dat er mensen zijn die denken dat een paard een robotje is. Geen tijd nodig heeft om dingen te verwerken.
Gelukkig ook van een erg fijne leermeester geleerd dat een paard echt op zijn tijd extra rust nodig heeft. Zeker de jonge sensibele paarden.
En dat 2 maanden op rust en alleen maar in de wei daarna een compleet ander paard terug gaf.
En dat heb ik dan ook al vaak geadviseerd aan mensen zoals de topic starter hier.
En eigenlijk altijd goede response op gehad.
Ik hoop dan ook echt dat ze dat advies, wat ook al erg vaak is gegeven aanneemt.
Het is gratis, het is nooit slecht voor het dier. Werkt het niet uit als gehoopt kan extra lichamelijk onderzoek nog altijd.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:24

Die gemiddelde leeftijd kun je niet zo stellen.
Daar zit een grote uitval bij bij de jonge paarden in de opfok die zwaar letsel oplopen.
En als 15 jarige worden veel paarden uit de verzekering gezet dus paarden die wel gezond oud worden trekken dan de cijfers niet op.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:00

Anoniem schreef:
15? Als het goed is pas bij 18 hoor... Als ze er op hun 15e al uitgezet worden is er inderdaad al iets flink mis

Is dat veranderd dan? Zou kunnen natuurlijk.
Ik heb er 1 gehad die inderdaad met de 15 uit de verzekering werd gezet, gewoon standaard dus niets mis.

Maar ook al is het nu 18, de paarden die 25 worden worden dan toch niet in de cijfers meegenomen.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 09:02

Dat een paard rond die leeftijd klaar is met topsport heeft niets te maken met vroeg inrijden maar gewoon met zijn leeftijd.
Je hoort mensen boven de 40 ook wel zeggen, nou ik merk dat ik geen 20 meer ben :)
Dat heeft niets met topsport te maken met gewoon het ouder worden.
Wat een paard ook gebeurt natuurlijk.
Wil niet zeggen dat er na die topsport geen leven als recreatie paard meer bestaat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 39 bezoekers