Pony rukt zich tijdens grondwerk los en gaat er van door

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dian_dara
Berichten: 17
Geregistreerd: 09-09-18

Pony rukt zich tijdens grondwerk los en gaat er van door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 00:23

Heyy,

Ik zit met een probleempje, mijn verzorgpony dara is al een aantal dagen redelijk vervelend met grondwerk en vd. Ze is een 3 jarige IJslander merrie met een flinke eigen wil. Nu heeft ze de laatste dagen dus telkens het idee om zomaar uit het niets weg te gaan rennen (in de bak). Ze wordt dan heel sterk waardoor ik dr niet kan houden en gaat keihard in galop de bak door (soms met het halstertouw nog aan dr halster). Vaak rent ze dan naar het gras dat aan de buitenkant van de bak staat en dan gaat ze dat onder het hek door eten. Soms laat ze zich dan ook absoluut niet meer vangen op welke manier dan ook. Hebben jullie een idee hoe ik er voor kan zorgen dat ze stopt met dit gedrag vertonen?

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Xx Dian

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Pony rukt zich tijdens grondwerk los en gaat er van door

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 00:46

Het eerste dat mij te binnen schiet is: ga trainen op de plek waar ze heen wil. Moeilijkere oefeningen bij het eten / het doel en rust op de "saaie" plek bij jou in de bak.

Verder: probeer niet aan het touw te gaan hangen, dat win je toch niet. Een korte maar felle reactie doet meer als alleen maar als gewicht aan het halster hangen.

Als laatste optie zou je een deel van de bak af kunnen zetten zodat ze niet meer zo ver weg kan komen.

Óf je speelt het spelletje "jij wil lopen? Okay, maar dan zolang ik het zeg, niet jij." Met andere woorden, laat haar niet stilstaan bij haar doel. Ze zal het lopen snel genoeg beu zijn en dan liever meewerken als moeten rennen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 00:52

Wat voor oefeningen doe je met haar?

En ik ben ook eens benieuwd wat voor afstamming er achter het paard zit.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Pony rukt zich tijdens grondwerk los en gaat er van door

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 07:25

Elke keer als zw zichzelf lostrekt wint ze. Ze mag immers eten :D Als je haar naar voren drijft (hoeft niet snel, stap is goed) laat je haar zien dat weg rennen bij jouw geen optie is om rust te krijgen. Bied haar wél de rust als ze naast je staat.

Het is ook een hele jonge merrie. Heb je niet iets te veel gedaan afgelopen periode? Of vind ze de oefeningen die je vraagt moeilijk? Een stapje terug kan ook vaak helpen :)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony rukt zich tijdens grondwerk los en gaat er van door

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 07:47

Ga eens grondwerklessen nemen om dit beter onder de knie te krijgen, en als stap 2, en onder begeleiding, een hengstenketting eraan om dit aangeleerde gedrag eruit te krijgen. Niks lastiger, en gevaarlijker, dan een dier dat weet dat ze sterk genoeg is om alleen te doen waar ze zelf zin in heeft..

Dian_dara
Berichten: 17
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 07:55

Koper schreef:
Wat voor oefeningen doe je met haar?

En ik ben ook eens benieuwd wat voor afstamming er achter het paard zit.


Ik weet van dara alleen dat ze een IJslander is en dat haar moeder ook bij ons op stal staat. Meestal doen we veel oefeningen zoals stappen en stilstaan en dan bijvoorbeeld enkele passen achteruit. We stappen en draven soms ook wat balkjes zodat ze gaat opletten waar ze loopt( ze is soms een beetje lomp).Tussendoor doen we vaak wat kleine vrijheidsdressuur oefeningen zoals targetten. Heel af en toe oefen ik met dr aan de spagaat. Dit vind ze meestal heel leuk en dan rent ze ook niet weg. Vaak is ze daarna ook rustiger.

Wat ik me nu ook bedenk is dat de keren dat ze tijdens het werken vaak wegrende als we haar daarvoor niet gepoetst hebben. Gisteren hebben we dr wel gepoetst en toen rende ze maar 1 a 2 keer weg tijdens t werken terwijl ze dat normaal veel vaker doet!
Zou dit er mee te maken kunnen hebben? Ik dacht misschien is dat altijd even een punt van ontspanning en dat ze daarna rustig aan het werk kan, of misschien is het een soort routine die ze bedacht heeft.

Dian_dara
Berichten: 17
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 07:56

troi schreef:
Ga eens grondwerklessen nemen om dit beter onder de knie te krijgen, en als stap 2, en onder begeleiding, een hengstenketting eraan om dit aangeleerde gedrag eruit te krijgen. Niks lastiger, en gevaarlijker, dan een dier dat weet dat ze sterk genoeg is om alleen te doen waar ze zelf zin in heeft..


Aan grondwerklessen zat ik zelf ook al te denken! Ik ga eens kijken wie dat geven en hoeveel het kost!

Dian_dara
Berichten: 17
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 08:01

Isabel_k schreef:
Elke keer als zw zichzelf lostrekt wint ze. Ze mag immers eten :D Als je haar naar voren drijft (hoeft niet snel, stap is goed) laat je haar zien dat weg rennen bij jouw geen optie is om rust te krijgen. Bied haar wél de rust als ze naast je staat.

Het is ook een hele jonge merrie. Heb je niet iets te veel gedaan afgelopen periode? Of vind ze de oefeningen die je vraagt moeilijk? Een stapje terug kan ook vaak helpen :)



Ik probeer het vaak rustig te houden. Ik ben op het moment ook de enige (actieve) verzorgster...de eigenaresse heeft 20 paarden en met dara deed ze dus helemaal niks. Ik ben er vaak op zaterdag en dan trainen we, zondag ben ik er soms maar als we de dag daarvoor hard gewerkt hebben ga ik dan met dr naar t bos of we gaan alleen makkelijke oefeningen doen. Maandag ben ik er ook vaak. Dan kijk ik vaak wat we gaan doen en hoeveel we in het weekend gedaan hebben. Dinsdag heeft ze een dag vrij. Vaak kom ik woensdag OF donderdag en vrijdag heeft ze sowieso vrij.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 08:58

Het is dus normaal als ze zich maar een paar keer losrukt -O- Dat hoort eigenlijk niet hoor! Ik zou dat echt veel serieuzer nemen, wat als ze eens langs de weg moet (soms heb je geen keus en moet zoiets) en zich daar losrukt? Dat kan haar leven kosten! Vergeet niet dat alles wat je oefent met een dier mede is om haar veilig te houden (en jezelf!) in lastige situaties. Niet puur voor de lol!

-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:06

Ik herken jouw probleem als geen ander. Ik heb (had) hier een soortgelijk probleem.
Ik zou beginnen met het afzetten van een kleiner stuk (een roundpen) waar je in kunt trainen en waarbij ze niet de mogelijkheid heeft om weg te rennen. Veel grondwerk (onder begeleiding) waarbij ze leert op een juiste manier te reageren. Je zult deze cirkel moeten doorbreken want jouw pony heeft nu een hele mooie manier geleerd om onder het werk uit te komen.

Een heel lastig probleem wat je naar mijn idee z.s.m. De kop in moet drukken.

SennaNr1
Berichten: 65
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:09

Ik gebruik altijd een touwhalster en een lange leadrope. Een touwhalster is dunner met knoopjes op drukpunten. Zacht als je niks vraagt maar pittig als ze er tegen in gaan, zonder dat ze last krijgt in de mond zoals druk zetten met bit. Een hengstenketting werkt op zich op dezelfde manier maar vind ik te scherp. Een leadrope is dikker en steviger dan een longeerlijn dus is je communicatie directer en duidelijker dan met een halstertouw of longerlijn. Het voordeel van een lang touw is dat je lang de tijd he voordat je los moet laten. Draag wel altijd handschoentjes tegen blaren..

Wat kan helpen zijn oefeningen waarbij ze moet wijken voor druk. Ze gaat nu tegen druk in. Leiderschapsoefeningen gaan je ook helpen. Als je bijvoorbeeld de achterhand kunt omzetten voordat of nadat ze m smeert zet je haar op de "rem". Echter zijn deze oefeingen zonder les lastig om in je eentje mee te starten. Iemand met inzicht die ziet hoe je qua timing moet inwerken is zeker in het begin onmisbaar.

Maak het jezelf in elk geval makkelijker door een stuk van de bak af te zetten. In een grote ruimte kan ze simpelweg meer vaart en kracht zetten. Die van mij deed het ook wel eens. Ik zette me dan echt zo lang mogelijk in de ankers om toch vast te houden maar misschien ben ik wat zwaarder dan jij :) Dit is wel een lastig probleem en in elk geval een slim paardje.

Verder is les denk ik wel het beste. Ze heeft nu door dat wat ze doet werkt voor haar. Als het een ingesleten patroon wordt is het steeds moeilijker om er uit te krijgen. Straks gaat ze het misschien ook doen met uit de wei halen, naar stal brengen, evt buiten wandelen, etc. Dan wordt het ook echt een gevaarlijke situatie. Misschien moet je jezelf ook afvragen of je wel door wil met dit paardje zonder begeleiding.. De eigenaresse kan jou hier eigenlijk niet de verantwoordelijkheid voor geven vond ik. Heel leuk hoor een verzorgpony maar het moet wel veilig blijven
Laatst bijgewerkt door SennaNr1 op 09-09-18 09:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:10

ik zou een meisje van 13 in dit geval maar 1 tip geven, zoek een goede instructeur

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Pony rukt zich tijdens grondwerk los en gaat er van door

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:13

Idd goede instructeur zoeken! Voor nu: niet te veel doen/overvragen. Mocht ke wel iets willen doen, dan kan je, als je merkt dat ze weg gaat rennen, even een haar hals naar je toe buigen. Dit kan je ook doen door even een vinger ‘in de hals te duwen’ (niet heel hard, maar gewoon even kort her spiertje activeren)

Dian_dara
Berichten: 17
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 09:23

troi schreef:
Het is dus normaal als ze zich maar een paar keer losrukt -O- Dat hoort eigenlijk niet hoor! Ik zou dat echt veel serieuzer nemen, wat als ze eens langs de weg moet (soms heb je geen keus en moet zoiets) en zich daar losrukt? Dat kan haar leven kosten! Vergeet niet dat alles wat je oefent met een dier mede is om haar veilig te houden (en jezelf!) in lastige situaties. Niet puur voor de lol!


Ja dat weet ik maar ik bedoelde dat dat al beter was! Nog niet helemaal goed! Ik wil eerst dat ze t helemaal niet meer doet voordat we weer gaan wandelen langs de weg! Ik ga opzoek naar een instructeur en ga de bak afzetten! En ja ik weet dat t vooral voor de veiligheid is daarom wil ik eerst dat ze dit gedrag helemaal afgeleerd heeft voordat we dingen gaan doen waardoor we gewond kunnen raken

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:16

Dian_dara schreef:
troi schreef:
Het is dus normaal als ze zich maar een paar keer losrukt -O- Dat hoort eigenlijk niet hoor! Ik zou dat echt veel serieuzer nemen, wat als ze eens langs de weg moet (soms heb je geen keus en moet zoiets) en zich daar losrukt? Dat kan haar leven kosten! Vergeet niet dat alles wat je oefent met een dier mede is om haar veilig te houden (en jezelf!) in lastige situaties. Niet puur voor de lol!


Ja dat weet ik maar ik bedoelde dat dat al beter was! Nog niet helemaal goed! Ik wil eerst dat ze t helemaal niet meer doet voordat we weer gaan wandelen langs de weg! Ik ga opzoek naar een instructeur en ga de bak afzetten! En ja ik weet dat t vooral voor de veiligheid is daarom wil ik eerst dat ze dit gedrag helemaal afgeleerd heeft voordat we dingen gaan doen waardoor we gewond kunnen raken


Goed bezig dan!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Pony rukt zich tijdens grondwerk los en gaat er van door

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:21

Is ze gewend aan een bit?
Hoofdstel om en een halster eronder.
Het halster gebruik je tijdens de training, gaat ze rennen dan pak je het hoofdstel erbij.
Losrukken en wegrennen moet direct afgeleerd worden, wat als je straks buiten loopt en ze doet dit.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:27

Rustig aan!
Wat ik bij mijn jonge paard doe, is beginnen met peilen hoe de focus ligt.
Dat doe ik door rustig met haar door de bak te lopen, soms wil ze weg, soms reageert ze op het feit dat ik zweepje bij me heb.

Voorkom dat ze weet dat als ze echt niet wil, ze weg kan komen.

Ik train soms maar 2 minuten en prijs haar de hemel in met een goede stap.
Soms werken we een kwartiertje.

Ik sluit altijd af, als het goed gaat, zodat ik haar kan belonen.

Ik werk alleen los met haar, als ik weet dat de wil er is, anders werkt het niet.

Dian_dara
Berichten: 17
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 13:17

Gillbo schreef:
Is ze gewend aan een bit?
Hoofdstel om en een halster eronder.
Het halster gebruik je tijdens de training, gaat ze rennen dan pak je het hoofdstel erbij.
Losrukken en wegrennen moet direct afgeleerd worden, wat als je straks buiten loopt en ze doet dit.


Nee jammergenoeg heeft ze nog geen hoofdstel en hier wilt de eigenaresse pas mee beginnen als ze 4 is (volgende lente dus)

Dian_dara
Berichten: 17
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 13:28

Dian_dara schreef:
troi schreef:

Ja dat weet ik maar ik bedoelde dat dat al beter was! Nog niet helemaal goed! Ik wil eerst dat ze t helemaal niet meer doet voordat we weer gaan wandelen langs de weg! Ik ga opzoek naar een instructeur en ga de bak afzetten! En ja ik weet dat t vooral voor de veiligheid is daarom wil ik eerst dat ze dit gedrag helemaal afgeleerd heeft voordat we dingen gaan doen waardoor we gewond kunnen raken


Goed bezig dan!


Het ging vandaag trouwens veel beter! We hebben dr eerst gepoetst en zijn daarna aan de slag gegaan met wat grondwerk (stappen, halthouden, achteruit en dat ze moet blijven staan als ik stay zeg en wegloop) ze is niet weggerend en heeft ook geen pogingen gedaan. We zijn ook nog even in een rustig gebied gaan stappen met een ander paard en een volwassene erbij en dat ging ook super! Ze schrikt letterlijk nergens van (blaffende honden, auto’s)

Dian_dara
Berichten: 17
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 13:31

A3a1 schreef:
Rustig aan!
Wat ik bij mijn jonge paard doe, is beginnen met peilen hoe de focus ligt.
Dat doe ik door rustig met haar door de bak te lopen, soms wil ze weg, soms reageert ze op het feit dat ik zweepje bij me heb.

Voorkom dat ze weet dat als ze echt niet wil, ze weg kan komen.

Ik train soms maar 2 minuten en prijs haar de hemel in met een goede stap.
Soms werken we een kwartiertje.

Ik sluit altijd af, als het goed gaat, zodat ik haar kan belonen.

Ik werk alleen los met haar, als ik weet dat de wil er is, anders werkt het niet.


Ja begrijp ik, dara heeft alleen wel wat uitdaging nodig en heeft toen ze 1 was ook al best wat geleerd van een andere verzorgster (verkeersmak gemaakt, grondwerk en wandelingen) als ze zich heel erg gaat vervelen wordt ze vaak ondeugend

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:34

Ja, begrijpelijk...

Clickertraining gaan volgen?
Ik weet haar naam niet meer maar op Equiday was een vrouw die deed schriktraining met jong paard, dit deed ze heel erg goed!
Haar naam ben ik helaas kwijt...

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony rukt zich tijdens grondwerk los en gaat er van door

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:38

Toch is het belangrijk niet te lang te doen. Jonge paarden kunnen zich gewoon niet lang concentreren. Vraag dus als je langer bezig bent geen moeilijke dingen aan het eind.

Dian_dara
Berichten: 17
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 13:39

A3a1 schreef:
Ja, begrijpelijk...

Clickertraining gaan volgen?
Ik weet haar naam niet meer maar op Equiday was een vrouw die deed schriktraining met jong paard, dit deed ze heel erg goed!
Haar naam ben ik helaas kwijt...


Ik train veel met de clicker met dr want van snoepjes wordt ze heel opdringerig. Meestal is haar beloning dan ook een click, een kriebel en een duidelijke beloning met Mn stem. Hoe beter ze iets doet hoe meer kriebels en knuffels ze krijgt. Jammer dat je dr naam kwijt bent anders had ik dr even op kunnen zoeken!

Dian_dara
Berichten: 17
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 13:40

Kendra schreef:
Toch is het belangrijk niet te lang te doen. Jonge paarden kunnen zich gewoon niet lang concentreren. Vraag dus als je langer bezig bent geen moeilijke dingen aan het eind.


Goede tip! Bedankt!

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:46

Hier hetzelfde probleem gehad met een jonge barock pinto ruin (fries x tinker).
Was destijds nog niet ingereden en we mochten alleen longeren of rijden in de bak (we konden nog niet rijden) terwijl ik ook erg van het los trainen ben. Paard moest van de pensionhouders altijd aangelijnd zijn.
Dus we waren zeer beperkt in trainingsmogelijkheden.
Paard ging zich op gegeven moment ook lostrekken alleen op de linkerhand.
Heb de bak afgezet, tijdje geprobeerd om absoluut te weigeren los te laten (want dan won hij), heb korte reacties gegeven, hij heeft kletsen met zweep gehad, heb bitloos geprobeerd, korter touw, heb geprobeerd eerst goed loswerken op rechts en daarna heel rustig steeds ietsje verder/harder op links (het ging vaak mis in draf).
Heb een tijdje andere oefeningen gedaan, aan de hand, buiten wandelen, trekken etc.
Had het idee dat paard het gewoon saai vond. Heb balkjes neer gelegd (issie dol op) en dat ging beter maar nog niet foutloos. Heb osteopaat laten checken of hij vast zat op links of rechts. Die constateerde niks.
Toen zijn we verhuist, lekker gaan wandelen, vrij springen in de bak, beetje grondwerken, maar longeren heb ik nog niet gedaan met hem. Mede omdat in deze bak gewoon gras groeit. Ben bang dat ie dan zoj gaan lostrekken om te eten.
Longeren is niet goed voor een jong dier (korte bochten maken) dus ik ben me gewoon gaan focussen op het inrijden en dat ging perfect. Ik merk dat hij makkelijker is op rechts, en daar een voorkeur heeft. Dat heb ik als. Persoon ook dus is het belangrijk om ons ook op links te orienteren. Zodra de drie gangen erop zitten wil ik les nemen en kijken wat dat doet.