Paard wilt ineens niet meer uit de weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Paard wilt ineens niet meer uit de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 20:03

Hi allemaal,
Ik heb een vraag. Mijn merrie (sommige kennen haar wel van mijn volg topic) wilt sinds een paar dagen niet meer van de weide af.

Ik heb haar nu ongeveer 3 maand, ze kende helemaal niks toen (voor uitgebreide versie, alles staat in me volg topic). Na een maand is ze de weide op gegaan, ze staat daar nu even om lekker aan te komen dus ik borstel haar nu alleen, klein beetje grondwerk en op het pad langs de weide stappen.

Nu sinds een paard dagen wil ze de wei niet meer uit. Ze moet door een poort van 5 meter breed en precies daar blijft ze staan. Ze vertoond drie verschillende reacties als ze dit doet: in freeze stand ( ogen dicht ), of een andere soort freeze stand (denk ik) hoofd omhoog en met ogen maar boven kijken of in haar achteruit.

Hiervoor ging ze dus altijd uit de poort. Ze staat met 1 ander paard als hij voor gaat blijft ze als nog staan. Als hij uit zicht gaat blijft ze ook staan (word uiteraard wel onrustig). Zelf gaat ze ook niet als eerst (dit deed ze eerder wel)

Ze volgt goed en het maakt niet uit of ik eerst een beetje grond werk doet of niet. We hebben ook achterwaarts en zijwaarts geprobeerd. Ze loopt netjes aan maar op de lijn blijft ze stagneren. Ook met een ander loopt ze niet mee.

Ik heb volg lessen met haar maar ze heeft nu buiten het wandelen om helemaal rust want ze moest eerst aankomen. Dus als jullie nog tips hebben ga ik het proberen en anders laat ik roch mijn instructrice langs komen!

Alvast bedankt!

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Re: Paard wilt ineens niet meer uit de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:28

Staat er stroom om jullie weide?
Misschien heeft ze een klap gehad waardoor ze er nu niet meer langs durft.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:02

NNikki schreef:
Staat er stroom om jullie weide?
Misschien heeft ze een klap gehad waardoor ze er nu niet meer langs durft.


Dat was ook precies mijn idee :j
Mijn maatje heeft een keer per ongeluk op de stroom draad gestaan, die heeft er echt een paar weken over gedaan om terug de weide in te durven (en het is een fjord, dus eten gaat normaal voor alles...) was heel zielig :(:)

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Paard wilt ineens niet meer uit de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:04

Staat er (eindelijk) weer gras in de wei?? Vindt ze het veel te lekker in de wei??

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:05

wat voor soort poort? Wij hebben een hek dat vanzelf dichtvalt... Deze heeft mijn paard een keer tegen haar kont aan gehad toen ik het hek al losliet en zij niet doorliep. Hierna vond ze het heel spannend om door het hek te gaan. Wellicht zo iets gebeurd?

Ik moet zeggen dat mijne ook regelmatig de weide niet uit wilde als ze veel gras hadden. Dan dacht ze bekijk het maar. Maar dan vertoonde ze geen angst ofzo

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:14

LadyUrsy schreef:
Staat er (eindelijk) weer gras in de wei?? Vindt ze het veel te lekker in de wei??


Dit was ook mijn gedachte. Sindskort groeit het gras eindelijk weer dus volop eten in de wei. Merk het aan mijn paarden dat die toch ook wat minder enthousiast naar mij toe komen als het tijd is om ze eruit te halen dan eerst. Terwijl ze een maand geleden nog in volle galop aankwamen scheuren omdat ze wisten dat er in stal eten was. En misschien komt daarbij dat het paard inmiddels ook een connectie heeft gemaakt met als ik uit de wei moet/ga moet ik aan het werk. TS wat is meestal de reden als je je paard uit de wei haalt? Ga je daarna wat met haar doen?

liiza

Berichten: 1574
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Paard wilt ineens niet meer uit de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:27

Ik heb dit precies hetzelfde gehad, paard wilde niet langs het schrikdraad of nam een enorme sprint dwars door mij heen omdat hij zo bang is van het schrikdraad. Nu oefenen we regelmatig rustig langs het schrikdraad en door de poort en gaat het weer iets beter. Blijft wel spannend, hij vindt het heel eng.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Re: Paard wilt ineens niet meer uit de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 21:40

Nee, ee staat geen stroom op de weide! Echt een poort wat koeien hebben, zo een hele lange. Alleen deze is niet van metaal maar van hout.

Als ik haar uit de weide haal gaan we gewoon wandelen. Ook nog niet heel lang omdat het allemaal vrij nieuw is. Ja her gras zou kunnen maar lijkt me sterk want ze staat 24/7? Ze komt ook meteen naar me toen als ze me ziet...

Ik ging ook met haar lopen langs de poort zonder de intentie om er door te gaan dit doet ze allemaal gewoon netjes..

DreamponyBo

Berichten: 30
Geregistreerd: 16-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:35

Ademt ze sneller of juist helemaal niet als ze door het hek moet? Dan is ze misschien bang. Als het niet lijkt alsof ze bang is om door het hek te gaan en er niets is dat haar bang zou kunnen maken kan het altijd nog zijn dat ze eigenwijs is. Ik heb een fjord en die zijn ook goed in eigenwijs zijn. Mijn fjord loopt soms ook zonder reden niet door en dan moet ik haar gewoon nog wat aansporen. Dus als ze zich aanstelt kun je het best streng zijn en aansporen om door te lopen.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard wilt ineens niet meer uit de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:59

Kan er ooit iets gebeurd zijn als jij er niet was?Het kan ook zomaar zijn,het is een merrie en die zijn wel vaker onvoorspelbaar.Hengstigheid?

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard wilt ineens niet meer uit de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:10

Neem er gewoon heel veel tijd voor. Pak haar mee aan een longeertouw tot aan het moment dat ze niet meer voorwaarts wil/durft..
Gewoon blijven staan totdat ze weer ontspant en dan een stapje verder met haar... en zo stapje voor stapje weer voorbij de poort...
Let wel... indien ze angstig is zou ik dit zo aanpakken... en echt een aantal uren voor uittrekken.

Indien ze niet bang oIs, maar gewoon niet wil, is het een ander verhaal. Ook hierbij weer longeer touw mee.. stilstaan betekent dat ze moet draven aan de longe..voorwaatts is goed en betekent niet draven...

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard wilt ineens niet meer uit de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:11

Buiten de poort dan steeds een beloning klaar zetten (eten)

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard wilt ineens niet meer uit de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:13

Bij niet bang zijn , maar geen zin kun je ook een lange zweep meenemen.. niet doorlopen is een tikje met de zweep op haar kont (zweep moet zo lang zijn dat je haar kunt raken terwijl je gewoon naat het hoofd wandelt)