Paard wil niet alleen naar buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrendaNV
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-07-18

Paard wil niet alleen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 23:26

Ik heb sinds kort weer een paard, deze heb ik gekocht om puur recreatief (in het bos) te rijden.

Nu doet hij alles ook in het bos als er iemand bij is, lopend, op de fiets, of ter paard. Maar alleen met mij erop weigert hij en maakt zich zo sterk, draait om en rent terug en je kan trekken stoppen doet hij niet.

Ik baal dus als een stekker dat ze dit niet zo hebben gezegd bij de verkoop.. Verder is hij super lief hoor maarja wel een dingetje als je gewoon wilt buiten rijden.

Ik wil hem niet zomaar wegdoen en vandaar mijn vraag om hulp!

Graag tips en tricks om hem zsm alleeen het bos in te krijgen.

Liefs Brenda

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:30

Is het paard ook verhuisd van stalling?
Kan natuurlijk heel goed zijn dat het paard het bij de vorige eigenaar wel probleemloos deed.
Zou je de verkoper niet eens kunnen bellen en vragen of ze je kunnen en willen helpen?

xjessie74

Berichten: 513
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Paard wil niet alleen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:38

Misschien eerst een paar keer aan de hand naar buiten? En dan misschien met een stalgenootje om te wennen aan de nieuwe omgeving. Dan met iemand lopend of op de fiets erbij. Rustig opbouwen tot je alleen weg kan.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:39

Mijn merrie wilde in haar eentje het erf niet af, als ik er naast loop gaat ze zonder problemen, maar als ik erop zit gaat ze niet.

Zolang er iets of iemand mee loopt, fietst, stapt etc doet ze het wel, maar alleen vertikt ze het.

Ik heb haar 2 dagen achter elkaar achteruit het erf afgezet want toen deed ze het wel, als ze eenmaal het erf af is loopt ze ook verder. De week daarop kon ik haar met wat aanmoediging vanuit draf het terrein af krijgen. En nu krijg ik haar aan een lang teugeltje in stap het terrein af..

Ik denk dat het echt een kwestie is van wennen, vaak doen, doorzetten.. het paard is in een andere omgeving en heeft een andere ruiter.. hij zal zich echt wel eventjes aan moeten passen!

BrendaNV
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-07-18

Re: Paard wil niet alleen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 23:44

Hij is van stal veranderd inderdaad, en de vorige eigenaar zegt nu klopt dat doet hij ook niet stond in de advertentie.. Wat dus niet zo is er stond alleen vind hij soms nog spannend dan moet je hem ergens voorbij helpen. Maar dst is niet zo ik loop ernaast en zodra ik erop ga draait hij om en rent terug. Hij is dan zo sterk dst je hem dan niet meer om of terug krijgt.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:45

Hoelang heb je het paard al?
Het kan simpelweg zijn dat hij je nog niet genoeg vertrouwd/als leider ziet om alleen naar buiten te gaan. Kan goed zijn dat hij dat bij de vorige eigenaars gewoon deed. Onderschat een verhuizing en een andere baas niet!

BrendaNV
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 23:46

En met stal genoten, andere paarden, m'n man lopend of op de fiets niks aan de hand. Daaruit merk ik op dat het niet aan de omgeving ligt die hij eng vind maar blijkbaar onzeker alleen?!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Paard wil niet alleen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:48

Ja, omdat hij nog niet zeker genoeg is van jou op zijn rug om op eigen benen onder jouw leiding naar buiten te gaan.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:49

BrendaNV schreef:
Hij is van stal veranderd inderdaad, en de vorige eigenaar zegt nu klopt dat doet hij ook niet stond in de advertentie.. Wat dus niet zo is er stond alleen vind hij soms nog spannend dan moet je hem ergens voorbij helpen. Maar dst is niet zo ik loop ernaast en zodra ik erop ga draait hij om en rent terug. Hij is dan zo sterk dst je hem dan niet meer om of terug krijgt.


Heb je geen ervaren ruiter op stal die eens wil proberen? Er zijn vele manieren. Wat het beste werkt blijft natuurlijk lastig.
Je moet in ieder geval niet bang zijn en erg doortastend anders zal het niet mee gaan vallen. Kan je een klein rondje maken vanuit stal? Zelf draai ik het liefst niet zomaar om. Zeker niet als het paard al de neiging heeft om het op een rennen te zetten als die de weg naar huis ziet.

BrendaNV
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-07-18

Re: Paard wil niet alleen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 23:55

Ik ben niet bang aangelegd dus vind mijzelf geen onzekere ruiter maar kan dst eens proberen. Ik draai ook niet om dat doet hij ondanks een bijzet teugel.. Hij kan zich zo sterk maken dan heb ik geen controle meer. Zou het een kwestie van tijd kunnen zijn of zit zoiets erin of niet.. Ben maar een recreatie rijder verder geen verstand van trainen van paarden ed

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Paard wil niet alleen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:56

Jij hoeft niet bang te zijn maar je paard is dat blijkbaar wel. Doe je ook grondwerk met hem? Even het vertrouwen/leiderschap duidelijk zetten?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Paard wil niet alleen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 00:15

Geef hem tijd. Hij kent jou niet. Hij moet vertrouwen in je krijgen. Voel aan wanneer hij wilt omdraaien. Stap af en loop er voorbij en stap weer op. Wilt hij weer omdraaien? Afstappen. Niet boos worden. Niet gefrustreerd raken, vertrouwen geven. En met anderen het bos in als afwisselen.

Ik heb hetzelfse gehad met mijn paard. Nu gebruik ik hem.om anderen te begeleiden. Geef het tijd. Komt goed

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 00:28

Hoe een paard is bij de ene eigenaar, wil niet zeggen dat het paard bij een andere eigenaar ook zo is.
Je vormt een nieuwe combinatie met het paard, dus het paard reageert anders op jou dan op de vorige eigenaar.
Het kost tijd om opnieuw een goede combinatie te vormen, daar moet jij veel tijd insteken.


Ook moet een paard natuurlijk wennen aan een nieuwe omgeving, dat kan best tijd kosten.
Zijn hele vertrouwde leven is plotseling weg en hij moet opnieuw vertrouwen opbouwen.

Een paard is gewoon een paard, het zegt hem niets dat hij zich zou moeten gedragen als 'recreatiepaard'.

Als hij wel braaf is als hij kan volgen, als er dus bv iemand mee gaat op de fiets.
Doe dit dan voorlopig op die manier.
En als je alleen bent, vraag dan niet teveel van het paard.
Ga ook niet in gevecht met het paard dmv extra teugels, scherpere bitten, vooruit schoppen etc, want dat verlies je altijd.
Bouw het op met kleine stapjes.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 06:33

BrendaNV schreef:
En met stal genoten, andere paarden, m'n man lopend of op de fiets niks aan de hand. Daaruit merk ik op dat het niet aan de omgeving ligt die hij eng vind maar blijkbaar onzeker alleen?!


Een paard is een kuddedier en dat betekent dat ze zich veilig voelen in een kudde.

Jouw paard is al zijn veiligheid kwijt, hij is weg bij de kudde die hij kende.
Nu moet hij zijn nieuwe kudde leren kennen en zich weer veilig voelen
Geef hem de tijd om te wennen aan nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuw voer, etc.

Het is al heel positief dat hij wel naar buiten wil, met een fietser er naast of een ander paard. Zo leer je hem op jou te vetrouwen en samen met jou een kudde te vormen. Dat kost tijd.

Uit je post klinkt irritatie en onbegrip. Daar help je hem niet mee. Stop nu tijd in rustige en consequente baas zijn, dat zal je straks dubbel terug krijgen als jullie samen op pad kunnen

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 06:53

Het is IMO al een goed teken dat hij wél met iemand op de grond het durft.
Hij zal inderdaad onzeker zijn, maar daarmee kan je zeker trainen.
Als je met andere paarden buiten bent loopt hij dan voorop? of achteraan?
Als je met iemand anders op de grond gaat, kan deze persoon ook langzaam naar achteren verdwijnen?
(eerst ervoor, dan ernaast, dan ter hoogte van het achterbeen, en zo steeds een grotere afstand creëren)

Ook in grondwerk kan je, je paard 'dapper' maken. Voor meer info, kan je altijd PB sturen
Het zal zeker wat tijd kosten, vertrouwen groeit langzaam, maar ik geloof absoluut dat het mogelijk is!

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 07:08

Op zich heeft de eigenaar gelijk, het stond dus in de advertentie dat het dier moeite heeft met alleen naar buiten gaan. In hoeverre dat dan leidt tot momenten waarop je het paard iets meer moet overtuigen, of tot daadwerkelijk niet mogelijk om alleen buiten te rijden, is toch vooral afhankelijk van de vaardigheid van de ruiter. Je hebt als koper onderzoeksplicht. De verkoper heeft gemeld dat daar mogelijk een issue zit, het is aan jou als koper om hier diep op door te vragen of aan te geven dat je dat wil proberen voor de koop.
Nu heb je denk ik geen been om op te staan indien je hem zou willen terugbrengen, het is inderdaad gemeld.

Om dit op te lossen zul jij hard moeten gaan trainen op gehoorzaamheid en vertrouwen. Zelf ben ik een voorstander van dit trainen onder het zadel, aangezien het probleem zich onder het zadel voordoet en niet ernaast. Paard moet jou als ruiter voldoende gaan vertrouwen en voldoende aan de hulpen komen. Of dit gaat lukken, daar zijn geen garanties voor. Of je dat traject in wil gaan dat kan alleen jij zelf bepalen.

Ineke2

Berichten: 33117
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:23

BrendaNV schreef:
Ben maar een recreatie rijder verder geen verstand van trainen van paarden ed

Dan zou ik daar maar eens tijd in gaan stoppen.
Heb je les?

Een bijzet teugel om naar buiten te kunnen, serieus -O- ?

Hoe lang heb je het paard nu?

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:12

Veel wandelen samen kan al erg helpen. Ook is het soms fijn als het paard onzeker is om echt duidelijk te rijden, zodra je te veel ruimte geeft kan dat natuurlijk voor twijfel zorgen.