Mijn paard hangt i.h halster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:52

Mijn ervaring met paarden die hangen is eigenlijk, zorgen voor een stevig koeienhalster en touw e.d die niet stuk kunnen gaan en laten hangen. (verder niets doen, zorgen dat je zelf veilig staat)

Na een paar keer snappen ze dat ze er niets mee opschieten en is het over. Paniek of niet, pijn of niet..het is gevaarlijk gedrag wat je het beste zsm in de kiem kan smoren.

En je weet soms toch ook echt niet wat de trigger is, ze hoeven maar 1 keer geschrokken te zijn van iets en het gedrag blijft zich in stand houden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:18

RianneH schreef:
Levensgevaarlijk om ze aan een halsband vast te zetten of aan iets wat niet breekt. Grote kans dat als de paniek wel uit breekt en het paard wel blijft hangen en (nog) meer beschadigd. Ze zullen het ongetwijfeld afleren, maar tegen welke prijs.

Ik zou ook die clip proberen om het patroon te doorbreken. Het is niet zo dat ze plots veel ruimte krijgen, er is nog tegendruk doordat het touw er langzaam doorheen glijdt, maar het is niet een vaste druk van een touw vast op één punt totdat er iets breekt. Ontspannen ze, dan komt het touw weer los te hangen en is de druk weg = beloning. Op die manier leer je het af.

Je kan het ook eerst zelf doen door een longeerlijn aan het halster vast te klippen, die een slag over een buis te slaan en als ze naar achter gaan met iets tegendruk langzaam het touw door je hand laten glijden. Je kan eventueel ook nog achter iets druk geven zodat ze stopt met hangen en dus de 'release' ervaart.

Maar daarnaast denk ik ook dat er iets is. De vraag is natuurlijk, wat... maar gezien ze al een tijdje hangt is eens na laten kijken ook geen overbodige luxe.


Ik heb jarenlang prof in de paarden gewerkt en juist meer gevaarlijke situaties meegemaakt met paarden die gaan hangen en gewend zijn een drukrelease te krijgen.

Juist door even hard en duidelijk te zijn als ze gaan hangen leren ze het zichzelf af. (wel echt zorgen voor onbreekbaar spul) Zachte heelmeesters maken stinkende wonden is mijn ervaring in deze.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers

cron