eigen gedrag tgo paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

eigen gedrag tgo paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 22:31

Geen idee of het hier juist staat en ook wat twijfelachtig over de topictitel, ma bon, je moet érgens starten...

ik heb deze zomer mijn allerliefste haf Amigo 19 jaar. 19 jaar mijn maatje, lief en leed gedeeld - letterlijk, en dus ook al zoveel tijd dezelfde pony onder mn kont.
We zijn samen opgegroeid van kind tot volwassene die we nu zijn.
Ik reed wel nog andermans paarden af en toe, maar 9 vand e 10 keer reed ik met hem.
Amigo is een echte haf; koppig, erg eigenwijs, maar mijn liefste beste vriend. We kennen elkaar door en door.

Vorig jaar kwam Rain erbij. T was liefde op t eerste gezicht en ook zij kon me aardig pruimen.
In t begin wat strubbelingen gehad in omgang, maar je moet elkaar leren kennen uiteraard. Ze is nu net geen 1,5 j bij mij. Tss haar en Amigo gaat het TOP! Alsof hij jaren op haar heeft gewacht, hij is veel rustiger geworden, ook met rijden.

Tussen haar en mij gaat het goed, vooral op de grond, naast elkaar. Ze luistert naar wat ik zeg, doet wat ik zeg, komt als ik haar roeop... Vooral sinds ze hier een jaar was ongeveer, gaat t echt veel beter.

Ding is onder het zadel.... Ik ben nu 34 j, 2 jonge kinderen en helaas niet meer de jonge durfal van weleer. Ik heb geen/niet genoeg zelfvertrouwen as ik haar berijd. Allé, t is te zeggen, ne keer we rijden en effectief weg zijn, is t ok. Maar dat opzadelen, opstappen, ... dat geeft me onbewust stress en dat voelt ze.

Ze is compléét het tegenovergestelde van Amigo qua karatker en dat zal ik geweten hebben.

Hoe kan ik mezelf ertoe brengen om meer zelfvertrouwen te hebben, meer vertrouwen in haar.
De ritten gaan an sich steeds goed. Ook hier doet ze wat ik vraag, ze is érg gevoelig en ook hier weer een wereld van verschil met mn aloude vertrouwde haf.
Ik ben er al 3-tal keer afgevallen, maar 2 van de 3 x was niet haar schuld (zoals schrikken van een bokkend paar vor haar neus); De laatste keer bokte ze mij eraf, maar ik ben quasi zeker dat dit aan mij lag. Ik was onzeker geworden over iets dat weer tss mn oren hing.

Op mn haf kruip ik met t grootste zelfvertrouwen. Zaak is dat ik datzelfde vertrouwen zou moeten meenemen bij haar. En stoppen met vergelijken tss oud en nieuw, om t zo te zeggen.

Ma hoe begin je daaraan?

Wees aardig, aub. Rain is braaf en fijn te rijden, maar heeft enkele werkpunten. Vorige eigenares zegt dat ze me test en kijkt hoever ze kan gaan. ik merk wel aan kleine dingen dat ze een leidend persoon nodig heeft die er STAAT! Wat ik dus volledig ben bij mn haf, maar zij kan mij o zo onzeker maken :\

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: eigen gedrag tgo paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 23:54

Op les gaan met dat paard. De ideale manier om van een ander die goed kan observeren te horen waar het misgaat. En ook wat je eraan kunt doen. :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 00:42

Palmera schreef:
Op les gaan met dat paard. De ideale manier om van een ander die goed kan observeren te horen waar het misgaat. En ook wat je eraan kunt doen. :)

Mee eens. Zoek een fijne lesgever en ga eerst een tijdje intensief lessen met Rain.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: eigen gedrag tgo paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 01:45

Ook ik sluit me daarbij aan. Wellicht is een coaching sessie voor jou en Rain handig?

Wellicht een paar keer dat jij op Amigo meegaat, en een andere ruiter die je daarmee vertrouwt, op Rain?
Die kan je wellicht wat kneepjes leren om te ontspannen, en wat meer/sneller te doorgronden

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 12:41

Dat is idd mss wel geen slecht idee. Ik heb indien nodig piste ter beschikking.

Hopelijk brengt het dan wat voeten in de aarde :)


khirshanta schreef:
Wellicht een paar keer dat jij op Amigo meegaat, en een andere ruiter die je daarmee vertrouwt, op Rain?
Die kan je wellicht wat kneepjes leren om te ontspannen, en wat meer/sneller te doorgronden


Dat is me afgeraden. Ik had idd al gevraagd of de vorige eigenares er es een keer mee wou rijden, zodat ik kon zien hoe en wat. Maar oa zij zei me dat het juist ikzelf is die er mee moet rijden. Dat een ander erop geen effect zal hebben, omdat ik het zelf moet doen :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: eigen gedrag tgo paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:09

Als je het een x kan zien bij een ander, kan je daar wel van leren.
Zien hoe het ook kan gaan en zien welke hulpen zij geeft die goed werken en dat jij door het gebrek aan vertrouwen net iets andere hulpen geeft.
Jezelf laten filmen om je fouten te zien.
Daarnaast ook wat lesjes pakken om gewoontes te kunnen doorbreken

Succes!

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:20

Iemand anders erop zien rijden kan je wel heel erg helpen. Of in jouw geval, een ander zien poetsen, opzadelen en opstappen. Óók als het bij de ander niet zo goed gaat trouwens.

Want: Je kunt vanuit alle rust en objectief alles van een afstandje bekijken. Wat doet de ruiter? Hoe reageert je paard daarop? En wat gebeurt er dan? Eventueel kan een instructeur naast je staan en deze punten voor je benoemen als je het zelf niet goed ziet.

Elk paard heeft een eigen gebruiksaanwijzing en als je die kent, is het allemaal lang niet meer zo spannend :)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: eigen gedrag tgo paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:09

Ik zou juist helemaal het tegenovergestelde doen dan intensiever gaan werken. Ik zou het juist allemaal vrijblijvender houden, speelser, ongedwongener. Van het rijden geen prio maken. Maar wel van de relatie tussen jullie twee. Spendeer eens echt quality time met haar. Leer haar kennen, haar gedragingen. Wat vindt ze spannend? Hoe merk je dat? Hoe laat ze je dat weten? Hoe reageer jij daarop? Wat vindt ze fijn? Hoe merk je dat? Hoe laat ze je dat weten? Hoe reageer jij daarop? Wat doet ze bij angst: staat ze stokstijf stil, is het een vluchter of gaat ze meteen aan het bokken? Hoe kan je die gedragingen sturen en aanpassen: eerst vanaf de grond! Let eens goed op haar wanneer je met haar vanaf de grond werkt. Is ze ontspannen of nerveus? Hoe herken je dit?

En als je er dan eens opkruipt en je hebt twee rondjes gestapt met een goed gevoel zonder stress. Wat houdt je tegen om dan na die twee rondjes meteen af te stappen en te genieten van dat goede gevoel. :) Ik zou dus juist meer de mentaliteit van "niks moet, we zien wel" aannemen. Als je gaat lessen ga je volgens mij meer spanning opbouwen, want dan moet je.

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 23:36

Ze is geen vluchter. Ze schrikt, staat even stil en loopt dan weer verder. Ze houdt van wandelingen aan de hand, maar gaat gerust ook graag wandelen onder de man.
Op de wei komt ze als ik het vraag, doet wat ik vraag. Is heel geduldig met de kinderen die in de wei rondhollen en/of gillen. Vindt nie rap iets spannend.

Ik heb deze avond jullie raad opgevolgd en een vriendin is erop gekropen. Haar kijk: heel groen paard in de piste (logisch, ze is quasi letterlijk op de baan opgeleerd = ik ben recreatieve ruiter, ik rij quasi nooit in piste), maar op de baan is dat een gouden paard. Schrikt van niks, geen wegloper, ...

We hebben ontdekt waarom ze wegloopt/verstapt bij t opstappen en daarop nu geoefend. Geoefend op het sturen.

Maar ojeeeee, ik moet t rijden terug oppakken. Ik ben veel meer schrikkepiet geworden dan ikzelf wil toegeven :O

Vriendin op rain zien was idd wel fijn om te zien. Zo kon ik zien wat zij deed en dan kon ik het nadoen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: eigen gedrag tgo paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 00:03

Gelukkig heb je er al wat van op kunnen steken!

Hopelijk kun je snel met meer zelfvertrouwen op weg :D

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:23

Ik zeg ook lessen! ;)
Gewoon al omdat je je sowieso sterker en zekerder gaat voelen wanneer er iemand bij je is. Dat had ik toch :D

Ik had met mijn eigen merrie een klik vanaf de eerste keer dat we elkaar zagen. Vooral op de grond matchen wij ontzettend goed. In het zadel echter verkrampte ik volledig; uit schrik dat ze het op een lopen zou zetten e.d. Totaal ongegrond, heeft ze echt noooooit gedaan. Het probleem zat tussen mijn oren.

Ik ben toen een tijdje (aantal maanden) gestopt met rijden, en kei hard aan onze band gaan werken door aan de hand te wandelen, bij haar in de wei te gaan zitten, grondwerken, vrijheidsdressuur, … Toen ik het gevoel had dat zij mij 100% vertrouwde, ben ik weer gaan rijden, en heb ik meteen les genomen. Ik reed al 15 jaar voor ik haar had, ben zéker geen prof maar beschik over voldoende kennis/ervaring; de lessen waren vooral voor het zelfvertrouwen. En dat werkte echt :)

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 23:22

Awel, LWD, t is precies of ik hoor mezelf bezig.

Ik rij sinds mn 8, dus ook aardig wat rij-ervaring. Je kon me vroeger op t onnozelste paard van de bende zetten, ik reed er met plezier mee. Nu krimp ik al ineen bij t gedacht :P

Ondanks dat mn haf ook gene makkelijke was/is, maar ik ben wel hem wel al aaaaal die jaren gewoon natuurlijk.

Op de grond zit onze relatie ook goed; En iedereen die me ziet rijden met Rain, zegt dat de relatie onder zadel ook best goed zit.
MAAAR dat hoofd van mij, hé. t Zit ook allemaal tss mn oren en ik vertrouw mezelf niet waardoor ik haar oo niet vertrouw.

Dit topic en mn ritje gisteravond heeft me wel ferm an t denken gezet.

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: eigen gedrag tgo paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 12:44

Ik zou eens lessen nemen die zijn aangepast op wat je nodig hebt. In jouw geval met je angst. Ik weet niet waar je zit? Ik rij routes en kom op locatie.

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 21:28

MissesDon schreef:
Ik zou eens lessen nemen die zijn aangepast op wat je nodig hebt. In jouw geval met je angst. Ik weet niet waar je zit? Ik rij routes en kom op locatie.


Ik ben van BE, een heel eind van waar jij zit :) Ma bedankt voor je aanbod.

Ben vandaag een rallye gaan doen met mn ruin, Amigo en dat gaat helemaal geweldig. T ligt dus aan mezelf en aan het nieuwe paard.

Ik ga zitlessen nemen op een paard die het gewend is, allé, daar ga ik voor kijken. En als dat dan lukt, die zitlessen verder doen met mijn Rain.