Shetje plaagt verzorgster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eetjelelie
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-11-08

Shetje plaagt verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 20:29

Hoi hoi!

Het klinkt best grappig en misschien is dat het ook, maar het is wel een serieus probleem.

Ik heb dus een shetlander van 96cm hoog, een dikke boef van 12 jaar oud.
Niet opgevoed en alleen gevoed; typisch shetlander dus.
Ik heb in de omgang geen problemen met hem, maar mijn verzorgster wel. Zij is 15 jaar en is met hem aan het trainen in de bak (lees: trucjes leren, losspringen en dat soort fratsen). Als zij met hem loopt dan trekt hij haar mee naar het gras en krijgt ze hem bijna niet verder getrokken en het grootste euvel; gister was ze klaar in de bak, deed ze het halster om en deed het hek van de bak open en op dat moment draait Thumping zich om en galoppeerd keihard naar de andere kant van de bak. Ik zat al te bedenken dat ze met een hoofdstel moest gaan wandelen, maar dat is zo onhandig met trucjes leren en beloningssnoepjes geven lijkt me.
In het bos heeft ie zich ook al een keer losgetrokken en rent dan gauw naar huis.

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn pony ophoudt met plagen?

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:40

Eetjelelie schreef:
Niet opgevoed en alleen gevoed; typisch shetlander dus.



Opvoeden dus.
Is niks typisch shetlander aan, enkel gebrek aan repect.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:42

Onali schreef:
Eetjelelie schreef:
Niet opgevoed en alleen gevoed; typisch shetlander dus.



Opvoeden dus.
Is niks typisch shetlander aan, enkel gebrek aan repect.


Zowel ponybeest als verzorgster. Geen truukjes met snoep en aai-poessie-aai als de verzorgster geen overwicht heeft

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:53

Pony’s en paarden plagen niet. Nooit.
Ze nemen gewoon kansen die ze krijgen.
Dus, inderdaad, opvoeden.

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Shetje plaagt verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:06

Nee, pony's plagen niet dat is waar. Maar alle gedrag wat ze zelf hebben is communicatie en hoeft ook weer niet de kop ingedrukt te worden en opvoeden mag niet het enige antwoord zijn! Een pony is meer dan een geconditioneerde automaat....

KellyR

Berichten: 1513
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Shetje plaagt verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:28

Shetjes zijn gewoon ondeugend en maken gebruik van de situatie.
In zekere zin valt dit dus wel onder plagen ;) ze zijn niet dom.

Heeft ze geld voor lessen?
Ik zou kijken of ze eens in de maand (Of meer/minder) een grondwerk les wil.
Dan leert ze beter kijken naar hoe de pony op haar reageert en kan ze dit gedrag veranderen.
En streng en rechtvaardig uiteraard, maar dat zal ze met de lesjes wel leren.

Ben bang dat je er alleen met snoepjes niet gaat komen hehe.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 05:46

josien_m_ schreef:
Nee, pony's plagen niet dat is waar. Maar alle gedrag wat ze zelf hebben is communicatie en hoeft ook weer niet de kop ingedrukt te worden en opvoeden mag niet het enige antwoord zijn! Een pony is meer dan een geconditioneerde automaat....



Alles wat je een paard aanleert valt onder opvoeden.
Kijk eens naar kinderen, opvoeden is niet meteen negatief het omvat alles wat je doet en leert. Eten met mes en vork is aangeleerd en valt onder opvoeden, is dit negatief??

Met opvoeden en consequent zijn kom je al een heel eind.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 07:28

Ik zou ze eerst samen de basis aan leren en dat is veel belangrijker. Respect en vertrouwen. Daar hebben beiden profijt van en is ook veel veiliger.

Voorlopig geen truukjes, wordt de pony alleen maar dik van en opdringerig. De truukjes heeft de pony geen profijt van, niet voor zijn gezondheid en niet voor de omgang.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:13

josien_m_ schreef:
Nee, pony's plagen niet dat is waar. Maar alle gedrag wat ze zelf hebben is communicatie en hoeft ook weer niet de kop ingedrukt te worden en opvoeden mag niet het enige antwoord zijn! Een pony is meer dan een geconditioneerde automaat....


Als je het zo bekijkt zijn wij mensen ook niet meer als een stel gecoditioneerde automaten met wat verschillen door karakter. :D

Gewoon opvoeden die hap. Ik weet dag het tegenwoordig bijna een vies woord is, maar dat is dan ook breed terug te zien in alle probleemgevallen die rondlopen.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:13

Eetjelelie schreef:
Niet opgevoed en alleen gevoed; typisch shetlander dus.



Dan is mijn shet vast geen typische shetlander in jouw ogen :') Ze is hartstikke opgevoed. Weet heel goed wat ze wel en niet mag van me.

Conclusie ga je shet consequent opvoeden duidelijk de regels stellen. Plus niet alleen je shet maar ook je verzorgster moet je soort van opvoeden me duidelijk de regels vertellen wat jou shet wel en vooral ook niet mag.. O en pas als je shet op het terrein waar die staat respect heeft en normaal doet niet het terrein af laten gaan naar bos ect... hoeft maar 1x fout te gaan en je pony komt op een auto terecht.

Mijn shet is zo opgevoed dat ik kinderen van 3 jaar met haar bezig kan laten gaan zonder problemen. En zelfs mijn moeder die eigenlijk bang voor paarden en ponys is kan zonder porblemen met mijn dame bezig zijn.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Shetje plaagt verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:40

Ik zou eerst heel duidelijk aangeven aan jouw verzorgster dat voor dat je shetje deze 'trucjes' goed kan leren het heel erg belangrijk is dat ze het grondwerk voor elkaar heeft. Dat is de basis van alles in principe. Meelopen in alle gangen, achterwaarts, wijken voor druk.

Als die basis er in zit, dan beginnen met voedsel weigeren en als dat erin zit eens gaan denken aan was basisvrijheidsdressuur.

Nu met shet beginnen met allerlei voedselbeloningen dan krijg je voor je het weet een onhoudbaar mormel.

simaa
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-06-18

Re: Shetje plaagt verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:06

Ik zou gewoon een paar keer met haar mee gaan. De shet moet gewoon haar grenzen leren kennen en weten dat hij daar niet overheen mag gaan. Dan maar een keer een tik. Dit heb ik ook veel gehad met mijn verzorgshet (zie mijn eigen berichten) maar het gaat nu al veel beter door alle tips!

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Shetje plaagt verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:41

Je hebt een probleem in de basis.
Dus dat zou ik aanpakken i.p.v. er zwaarder geschut in te hangen.
Ik zou gaan werken aan respect voor je persoonlijke ruimte.
Zodra de pony iets voorbij haar loopt-> achterwaarts zetten met haar lichaamstaal. (In het begin in combi met zwiepend zweepje bv)
Gewoon in de bak oefenen aan halster en touw. Pony even laten staan en dan wegdraaien.Als de pony zelf al weer voorwaarts gaan vanuit halt -> achteruit.

Zo zijn er tig oefeningen die ze kan doen, zoek maar eens op YouTube op groundwork

renate561

Berichten: 81
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Shetje plaagt verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:51

Ik zou eerst aan de basis gaan werken, dat de pony duidelijk respect heeft. Hiervoor zou ik wel lessen nemen.
En helemaal omdat het paardje altijd 'gevoed is, maar niet opgevoed', zou ik niet te snel met voerbeloning bezig gaan, omdat wil je dit kunnen doen, er duidelijke grenzen aanwezig moeten zijn.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Shetje plaagt verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:55

hoofdstelletje in is helemaal niet zo verkeerd.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:55

juval schreef:
hoofdstelletje in is helemaal niet zo verkeerd.


Is het ook niet vind ik, Maar niet handig als je daarmee je probleem denkt op te lossen.
Als je paard niet reageert op je sporen, koop je dan scherpere, of ga je aan je basis werken en zorgen dat je paard reactiever word op je been.
Ik ben absoluut niet tegen bitten en hulpmiddelen etc trouwens. Maar je kunt het beste bij stap 1 beginnen i.p.v. stap 5. Stap 1 is leiderschap/respect en als dat nog niet in orde is, is de rest het ook niet.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:01

Shetten worden vaak aangezien voor leuke kleine, makkelijke "kinderponies".

Nou, vergeet 't maar, het zijn hele eigenwijze kleine - en brutale - trollen als ze niet opgevoed worden.

Nou heb ik twee vrij beleefde Shetten, waar ik verder niet veel mee doe, behalve water, voer, hoefsmid, ontwormen, mest uit de wei halen, etc. Die zijn ook vrij tolerant, maar ook ik ken Shetten die absoluut niet geschikt zijn voor kinderen/verzorgstertjes. Het zijn geen speelgoeddieren, maar behoorlijke oerpaardjes met een enorme eigen wil.

Als je daar alleen maar heen loopt om te voeren, dan loop je grote kans dat dat dan nét getolereerd wordt en voor de rest niets.

Je moet ze net zo goed respect bijbrengen en opvoedkundg wegwijs maken als een groot paard.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-07-18 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:06

De pony plaagt niet, maar krijgt onvoldoende leiding.
Heeft de verzorgster wel begeleiding gekregen van jou?
Mijn indruk is dat je haar nu laat aanmodderen met jouw pony. Dat is voor beiden niet goed.
Die trucjes met voer zou ik (voorlopig) achterwege laten. Eerst maar eens de basis op orde.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:17

Trainen kan zij jou pony nooit als die pony zich zo gedraagt.

Als zij echt wit trainen begint ze bij het begin.. Weg snoepjes, weg trucjes. Eerst een goede basis erin..
Als hij zich los trekt of haar mee trekt is dat alles behalve goed..
Wat zal hij straks gaan doen met die trucjes die ze hem leert? Gaat hij ook misbruik van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:20

Eetjelelie schreef:
Hoi hoi!

Het klinkt best grappig en misschien is dat het ook, maar het is wel een serieus probleem.

Ik heb dus een shetlander van 96cm hoog, een dikke boef van 12 jaar oud.
Niet opgevoed en alleen gevoed; typisch shetlander dus.
Ik heb in de omgang geen problemen met hem, maar mijn verzorgster wel. Zij is 15 jaar en is met hem aan het trainen in de bak (lees: trucjes leren, losspringen en dat soort fratsen). Als zij met hem loopt dan trekt hij haar mee naar het gras en krijgt ze hem bijna niet verder getrokken en het grootste euvel; gister was ze klaar in de bak, deed ze het halster om en deed het hek van de bak open en op dat moment draait Thumping zich om en galoppeerd keihard naar de andere kant van de bak. Ik zat al te bedenken dat ze met een hoofdstel moest gaan wandelen, maar dat is zo onhandig met trucjes leren en beloningssnoepjes geven lijkt me.
In het bos heeft ie zich ook al een keer losgetrokken en rent dan gauw naar huis.

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn pony ophoudt met plagen?


Door als eerste het niet te zien als plagen, maar gewoon logisch gedrag van de pony als hij de kans krijgt.
Zoals meer gezegd wordt, laat haar eerst werken aan goed leiderschap, en dan pas met truukjes aan de gang gaan(waar ik sowieso niet blij mee ben, want niet goed aangeleerd, kun je daar echt last van krijgen).
Dus, grondwerk gaan doen. Als jij daar niet ervaren mee bent, laat haar eens een lesje hierin nemen. Of doe dat samen, dan kun jij haar ook weer helpen.
Een bit in hangen is trouwens niet nodig, handigheid en timing wel :)

Eetjelelie
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-11-08

Re: Shetje plaagt verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 07:53

Wauw! Wat een goede tips!!
Grondwerk interesseert mij echt niet, Thumping en ik kennen elkaar door en door en hij weet mijn grenzen wel. Ik ben zelf wel heel consequent. Denk dat mijn verzorgster dat inderdaad wat minder is.
Ik ga even nog een paar keer met haar mee en ga even wat informatie inwinnen en haar een lesje wellicht aanbieden.

Tuurlijk weet ik dat die pony haar niet echt plaagt, maar soms lijkt het wel zo. Hij heeft wel echt humor!

neline11

Berichten: 77
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Shetje plaagt verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:29

Ga inderdaad een paar keer mee. Met wat begeleiding van jou kant zal het vast goed komen. Dan ziet ze ook hoe jij reageerd op bepaalde situaties en kan ze het zelf toepassen.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:37

Eetjelelie schreef:
Wauw! Wat een goede tips!!
Grondwerk interesseert mij echt niet, Thumping en ik kennen elkaar door en door en hij weet mijn grenzen wel. Ik ben zelf wel heel consequent. Denk dat mijn verzorgster dat inderdaad wat minder is.
Ik ga even nog een paar keer met haar mee en ga even wat informatie inwinnen en haar een lesje wellicht aanbieden.

Tuurlijk weet ik dat die pony haar niet echt plaagt, maar soms lijkt het wel zo. Hij heeft wel echt humor!


Grondwerk doe je elke dag, een paard leiden aan een touw is al grondwerk .
En inderdaad een paard neemt de leiding als jij dat niet doet dus hij is in charge :D
Maar zo te lezen komt t wel goed als je haar helpt. Succes!

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:53

Iedereen roept opvoeden die pony.
Maar dat is natuurlijk dikke kul.

Pony luisterd goed bij TS.
Je moet je verzorgster opvoeden!

Maar ik denk wat je zegt TS een paar x erbij zijn en tips geven wel gaat helpen.
Verwacht niet direct wonderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:54

Eetjelelie schreef:
Wauw! Wat een goede tips!!
Grondwerk interesseert mij echt niet, Thumping en ik kennen elkaar door en door en hij weet mijn grenzen wel. Ik ben zelf wel heel consequent. Denk dat mijn verzorgster dat inderdaad wat minder is.
Ik ga even nog een paar keer met haar mee en ga even wat informatie inwinnen en haar een lesje wellicht aanbieden.


Een essentieel onderdeel van een goede basisopvoeding van je paard is dat hij zich bij Iedereen goed gedraagt. Het maakt dus niet uit of Thumping jouw grenzen kent; als verantwoordelijke baas zorg je ervoor dat hij weet dat die grenzen bij iedereen gelden. Want stel jij kunt hem niet meer houden (ziekte, geldgebrek, overlijden, je weet maar nooit), hoe krijgt hij dan ooit nog een goed huisje als hij alleen bij jou braaf is? Zo ontneem je je paard onbewust en onbedoeld een hele belangrijke kans op een nieuw leven met een goede toekomst - en die kans is voor Shetlanders al niet supergroot.

Als ik een verzorger neem voor mijn paard dan zie ik het als mijn verantwoordelijkheid dat paard en verzorger probleemloos samen kunnen werken. Als dat betekent dat je eerst zelf aan de basisopvoeding van je paard moet werken, dan doe je dat. Als dat betekent dat je eerst een maand (of langer) samen met je verzorger naar je paard gaat om ervoor te zorgen dat die twee op een lijn komen, dan doe je dat - zeker als die verzorger ook nog minderjarig is. Jij bent als eigenaar dan namelijk 100% verantwoordelijk voor alle lichamelijke schade die jouw pony aan je minderjarige verzorger veroorzaakt.

Met een beetje geluk helpt het hebben van die verzorgster jou pony dan om te beseffen dat hij bij iedereen altijd braaf moet zijn, en is hij voortaan alleen nog maar 'grappig' omdat hij flehmt omdat hij een brokje wil, en niet meer omdat hij zwakkere mensen overhoop loopt.