paard loopt mij voorbij en bokt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseLife02
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-06-18

paard loopt mij voorbij en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 22:10

sinds een paar weken heb ik een soort verzorgpaard. Het is een Belgisch trekpaard en een merrie. Ik heb haar nu een paar keer gereden en een keer uit de wei gehaald.

2 dingen:

1) ze is groter dan ik ben, dus ook sneller. Als ik haar vast heb aan het halster loopt ze mij voorbij en verlies ik controle. Heeft iemand tips over hoe ik dit kan verbeteren?
2) ze is niet de liefste ooit. Ik heb haar vandaag uit de wei gehaald en dan kwam ze eerst heel nieuwsgierig naar me toe, liep een rondje om me heen en begon ineens te bokken. Ze heeft me hard in mijn zij geraakt en om eerlijk te zijn ben ik een beetje bang nu om haar uit de wei te halen. Kan iemand mij hier bij helpen? (Ze staat in de wei met haar zusje, en zodra de ene gaat rennen en bokken gaat de ander mee)


Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Re: paard loopt mij voorbij en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:13

UIt de wei halen. Blijf bij dr schouder dan kan ze je op geen enkele manier raken. En neem desnoods iemand mee.

Voor het meelopen. Respect kweken en grondwerk doen. Leren dat ze achter of naast je loopt. Voor het sterk worden kan een hengstenketting uitkomst bieden. Dan heb je net even wat meer te vertellen.

Allerbeste vriendinnetje valentijn
IJslandsavontuur Stjeky
Quarter Horse Faith

De enige die jou beslissingen kan nemen.. Ben jijzelf

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:14

Wees streng naar d'r toe. Vooral als ze groter dan je zijn, moet je duidelijk en consequent zijn.
Ten tweede, als ze eerst nieuwsgierig naar je toe komt, kun je gebruiken! Om een paard uit de weiland te halen kan natuurlijk voor het paard soms als 'straf' gezien worden. Je haalt ze weg van de plek waar ze kunnen eten zodat je kan trainen. Misschien moet je d'r belonen door haar een snoepje te geven wanneer je het halster vast maakt wanneer ze nieuwsgierig naar je toe komt en als je uit de weiland gaat ook even een snoepje geven. Dan beloon je d'r dat ze uit de wei is gekomen en zal ze dit als een positieve ervaring kunnen zien! :j Succes!

[o]

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:17

Ik denk dat je niet zoveel aan ons hebt, maar dat je vooral iemand nodig hebt die bij je is en je kan begeleiden zodat je de signalen van paarden leert begrijpen en leert hoe er mee om te gaan. :j Ik hoop dat de pijn in je zij gauw weg trekt! :*

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:18

Oei. Geen directe tips, maar pas daar heel goed mee op met zulk gedrag. Zo ben ik onverwachts in de ambulance getrapt. Zon trekpaard weegt niet niks, echt weten wat je doet hiermee lijkt me!

Koper

Berichten: 30227
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:20

Wat zegt de eigenaar ervan? Heeft die al eens met je mee gekeken en tips gegeven?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: paard loopt mij voorbij en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:39

Heel eerlijk? een andere verzorg paard/pony zoeken.

Je zou het wel een kans kunnen geven en zoals koper zegt de eigenaar om tips vragen. Maar ik zou hierin heel realistisch zijn en je eigen veiligheid vooropstellen.

Je bent nog jong. Een paard dat naar je trap moet je niet aan beginnen nu. Je heb nog genoeg tijd om later bezig te houden met uitdagingen ;)

Vind een leuke vriendelijke pony, doe ervaring op en geniet ervan!

Lwh9
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:05

Hoi ze heeft totaal geen respect voor jou. Je paard moet leren respect voor jou te hebben. Je kan eventueel mij even een privé berichtje sturen.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: paard loopt mij voorbij en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:16

Absoluut een ander verzorgpaard zoeken, dit is een veel te gevaarlijke situatie. We hebben het hier niet over een stoute shetlander ;) een meisje van 13 jaar en een onbetrouwbaar paard van dit formaat is geen verstandige combi.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:42

Direct stoppen en rondkijken voor iets anders. Op deze manier heb je er toch geen plezier van? Plus het is nog hartstikke gevaarlijk ook en je lichaam moet nog wat langer mee dan vandaag. Daarnaast zou het ook kunnen dat je je plezier en vertrouwen verliest in paarden als je nog eens goed geraakt wordt.

Nee hoor dit moet je echt niet willen al vind ik het wel super knap van je dat je het nog wil proberen ondanks dat je getrapt bent. Maak de verstandige keuze en stop hier lekker mee. :)

Je kan echt veel meer lol hebben met een paard of pony die niet van deze gekke fratsen uithaalt.
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 26-06-18 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15041
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:45

Vraag eens aan de eigenaar of dit paard wel vaker trapt.Want dat is gevaarlijk uiteraard. Maar misschien was het een incident en moet je anders optreden.Ik vind dat de eigenaar jou en de paarden eerst aan elkaar moet laten wennen,en dat hij ook moet kijken of dit paard wel veilig is voor jou.De eigenaar is familie van je is het niet? Dat maakt het gemakkelijker om alles met hem te bespreken!

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: paard loopt mij voorbij en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:27

Vraag de eigenaar of iemand van stal met wat meer ervaring en ''ballen'' om met je mee te lopen.

Dan maak ik maar zin.

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: paard loopt mij voorbij en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:12

Neem grondwerk les, blijf niet zelf aanmoderen want dit kan ook minder leuk aflopen. Belangrijk is dat je zelf zekerder wordt maar toch je zachtheid kan bewaren. En praat met de eigenaar en vraag hulp.

Amor Fati Equine. Begeleiding bij vrijheidswerk, grondwerk, trauma training, gedragsproblemen, natuurlijk paardrijden, versterken innerlijke kracht mens en paard.http://amorfatiequine.wixsite.com/amor-fati-equine

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:33

lisem94 schreef:
Direct stoppen en rondkijken voor iets anders. Op deze manier heb je er toch geen plezier van? Plus het is nog hartstikke gevaarlijk ook en je lichaam moet nog wat langer mee dan vandaag. Daarnaast zou het ook kunnen dat je je plezier en vertrouwen verliest in paarden als je nog eens goed geraakt wordt.

Nee hoor dit moet je echt niet willen al vind ik het wel super knap van je dat je het nog wil proberen ondanks dat je getrapt bent. Maak de verstandige keuze en stop hier lekker mee. :)

Je kan echt veel meer lol hebben met een paard of pony die niet van deze gekke fratsen uithaalt.


Precies, helemaal mee eens!
Geen risico gaan lopen voor een ander. Als ze dit nu al doet word het steeds erger omdat ze haar plek niet weet blijkbaar.
Dan moet je toch stevig in je schoenen staan om dit ter plekke te kunnen corrigeren.

Schuur_

Berichten: 4865
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:34

Oh jee, hopelijk heb je niet teveel pijn in je zij!

Ik zou het niet zelf proberen oplossen maar even de eigenaar aanspreken. Misschien herkent hij of zij dat gedrag en kan de eerste keren met je meelopen en het je voordoen. Sommige paarden hebben nu eenmaal een handleiding.

Voel je je er niet goed bij of twijfel je voor je de wei in loopt? Draai om en ga naar huis. Hoe vervelend het ook is maar als jij niet stevig in je schoenen staat bij zulke paarden ga je het er echt niet van 'winnen'

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

FelineL
Berichten: 48
Geregistreerd: 17-11-11

Re: paard loopt mij voorbij en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:05

Wat zou kunnen helpen is inderdaad met de eigenaar of iemand die het paard goed kent dit samen te oefenen. Wat je verder zelf nog zou kunnen doen is naast de schouder van het paard lopen wanneer je haar uit de wei haalt. Wanneer je merkt dat ze steeds harder gaat, het paard laten halt houden en dan pas weer verder stappen. Dit net zo lang herhalen totdat ze door krijgt dat het geen zin heeft om door te drammen. Maar verder is het wel heel belangrijk als je dit wilt veranderen is dat je er echt zeker van bent dat je dit wilt en aan durft want er zijn genoeg andere leuke paardjes waarmee je deze problemen niet zult hebben ;)

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:43

Je bent 13 en verzorgt een belgisch trekpaard dat geen respect voor je heeft en je ook al geraakt heeft met uithalen? Heel eerlijk; zoek gauw een ander verzorgpaard voor er flinke ongelukken gebeuren. Ik denk dat je moeder het met me eens zou zijn.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

renate561

Berichten: 81
Geregistreerd: 30-05-14

Re: paard loopt mij voorbij en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:59

Ik zou er hulp bij vragen van iemand met ervaring in grondwerk. Als dit niet mogelijk is, misschien toch maar op zoek naar een ander paard, ik zeg dat niet snel, maar het moet wel veilig blijven.
Ik hoop voor je dat je hulp kan vinden en dit op kan lossen!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:52

Ander verzorg paard zoeken zoals de andere dat al zeggen.

Als je mijn dochter was geweest had je er niet eens meer heen gemogen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers