Hengst laten wennen aan andere paarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13978
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:49

Absolem schreef:
Weetje ik ga denk ik maar vragen om dit Ik heb te sluiten. Er worden bijna geen adviezen gegeven. Er word alleen maar aangevallen en gezeurd. Zoals kennelijk gebruikelijk is op bokt. Ik word hier alleen maar naar van.

Ik lees dat echt nergens?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 20:05

Kabayo schreef:
Suffie je mag niet eens met een hengst rijden als je nog geen L2 bent geweest


Wel bij de barokke wedstrijden. Die zijn uitgezonderd en kan je toch je winstpunten halen tot je l1+2 bent. Vervolgens kan je bij knhs wedstrijden mee rijden.

Alleen moet je wel al je protocollen bewaren om het aan te tonen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 20:06

Kabayo schreef:
Absolem schreef:
Weetje ik ga denk ik maar vragen om dit Ik heb te sluiten. Er worden bijna geen adviezen gegeven. Er word alleen maar aangevallen en gezeurd. Zoals kennelijk gebruikelijk is op bokt. Ik word hier alleen maar naar van.

Ik lees dat echt nergens?


Jij leest wel vaker dingen niet.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:07

Wauw, PMS ofzo? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:08

Ik zie ook veel advies en en weinig afkrakerij. Dat het niet in jouw straatje valt, wil niet zeggen dat het aanvallen is.
Waarom ik het benoem, is omdat het zonde is als jij er zoveel tijd en moeite in steekt, en je uiteindelijk niet met hem kunt starten omdat je niet startgerechtigd bent.

Kabayo

Berichten: 13978
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:09

Oh wauw. Laat maar zitten. Wens je succes met Titus. Ik zie je wel op de hengstenkeuring.
Duim voor je dat hij ster word +:)+

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:13

Jammer, want je krijgt zeker goede adviezen....ik heb zelf een hengst en ik heb echt het braafste en best opgevoede paard in de buurt, staat gewoon elke dag buiten met om hem heen allemaal merries en samen met een ruin.

Maar zijn voorbeeldige gedrag is 75% karakter en 25% duidelijkheid en consequentheid en duidelijke regels die nooit veranderen en vooral eerlijkheid en respect naar hem zonder stemverheffing, grof gedrag, geruk getrek geduw, hengstenkettingen, dunne bitjes met vervoer ad hand etc en dit is een wederzijdse vriendschap en respect wat in de loop der tijd is opgebouwd....ik behandel hem nl niet als hengst maar als paard met een eigen gezicht... ik snap hem en zorg dat hij in onzekere situaties een punt van houdvast krijgt... ik zou zeggen leer hem eerst goed kennen door veel met hem bezig te zijn en kijk wat hij probeert te zeggen..ik zie nl zoveel onnodige spanning bij paarden door onbegrip en hierdoor weer foutief handelen wat weer spanning geeft bij paard wat weer spanning geeft bij mens die dan weer vind dat ze dominant moeten zijn om de HENGST de baas te zijn...

Niet elke hengst zal daarom bij mij passen...ik heb een klik met de mijne maar daar zit wel ook veel vertrouwen bij en respect maar ook regels..

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 20:15

upendo schreef:
Wauw, PMS ofzo? :=



Ik heb gewoon een hekel aan onzin discussies of discussies die helemaal niks te maken hebben met wat ik vraag. Ik heb ook al oproep gedaan naar de mods om dit topic te verwijderen of te sluiten.

De enige reden dat ik nu nog reageer is omdat ik gewoon een slechte beheersing heb naar andere mensen toe. En ja daar ben ik vrij eerlijk in.

Ik kan heerlijk zen zijn als ik geen conversaties hoef te voeren.En ik ben altijd bereid iemand te helpen. Maar ik kan zwaar gefrustreerd worden als ik dan een keer een vraag stel en geen antwoorden krijg waar een oplossing in zit. Of waarin mensen alleen hun twijfels over jou als persoon uit gaan spreken.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:17

Idd,maar toch moet je gewoon zeker in je schoenen staan en zeker zijn tov je paard.
Als dat er is,dan ga je gewoon bij andere paarden rijden en vertrouw je op elkaar.
Het feit dat je hier een topic opent,toont de nodige onzekerheid en dat hoort niet bij een hengst.
Deze is dan nog en hengst en puber,nog nooit in contact gekomen met zijn eigen,gierende hormonen....

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:18

Hou ook rekening mee dat ook al heb jij je zwarte jongen onder controle andere merrie's ook interesse in jou hengst kunnen tonen. :D ;)

Zou niet de eerste hengst zijn die een gewillige merrie onder z'n neus krijgt met een ruiter op de rug die ff niet blij is op zijn of haar merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:35

Absolem, ik vind dat je het juist heel goed aanpakt door er zo over na te denken en tips te vragen..
Kleine stapjes. En jij kent dit paard het best, dus ik zou doen wat goed voelt. Met natuurlijk de gevaren in je achterhoofd, maar volgens mij weet je wel waar je mee bezig bent..
Wel lijkt het mij altijd verstandig om hier begeleiding in mee te nemen. En inderdaad het in stapjes ondernemen, ook om af te tasten hoe hij reageerd en hoe jullie er samen op een goede en veilige manier mee om kunnen gaan.
Volg je gevoel en wat jullie aankunnen! Bij lichte twijfel, niet doen en hulp vragen. Maar ik denk zo dat dat wel goed gaat komen.. Misschien heb je wel een hele makkelijke hengst ;)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:38

DeBuurvrouw schreef:
Hou ook rekening mee dat ook al heb jij je zwarte jongen onder controle andere merrie's ook interesse in jou hengst kunnen tonen. :D ;)

Zou niet de eerste hengst zijn die een gewillige merrie onder z'n neus krijgt met een ruiter op de rug die ff niet blij is op zijn of haar merrie.



Dit dus!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:38

Absolem schreef:
upendo schreef:
Wauw, PMS ofzo? :=



Ik heb gewoon een hekel aan onzin discussies of discussies die helemaal niks te maken hebben met wat ik vraag. Ik heb ook al oproep gedaan naar de mods om dit topic te verwijderen of te sluiten.

De enige reden dat ik nu nog reageer is omdat ik gewoon een slechte beheersing heb naar andere mensen toe. En ja daar ben ik vrij eerlijk in.

Ik kan heerlijk zen zijn als ik geen conversaties hoef te voeren.En ik ben altijd bereid iemand te helpen. Maar ik kan zwaar gefrustreerd worden als ik dan een keer een vraag stel en geen antwoorden krijg waar een oplossing in zit. Of waarin mensen alleen hun twijfels over jou als persoon uit gaan spreken.

Als persoon is wat kort de bocht, meer de bekwaamheid die moet komen met ervaring en dergelijke.
Maar jij speelt een cruciale rol in het gedrag van je paard. Het is niet eerlijk tegenover je paard om de fout bij hem in plaats van je zelf te zoeken. De fout ligt namelijk vrijwel altijd bij de mens en niet bij het paard.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:41

Het feit dat je dit op bokt vraagt vind ik eigenlijk al genoeg redenen om hem te laten ruinen. Nu zal je wel weer heel boos worden, maar je vraagt nou eenmaal advies op een forum. Een jonge hengst opvoeden is zo makkelijk niet, een enkeling toont weinig hengstengedrag en dan is het prima te doen, maar dat je je afvraagt wat je moet doen als hij mans wordt toont imo van te weinig ervaring. Je moet stevig in je schoenen staan, niet twijfelen en heel kort zijn met zulke praatjesmakers. Naast dat zoiets gevaarlijk voor jezelf kan worden is het voor ruiters om je heen ook erg storend. Een paard heeft dan als ruin een beter kwaliteit van leven :)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 20:47

Bowo schreef:
Absolem schreef:



Ik heb gewoon een hekel aan onzin discussies of discussies die helemaal niks te maken hebben met wat ik vraag. Ik heb ook al oproep gedaan naar de mods om dit topic te verwijderen of te sluiten.

De enige reden dat ik nu nog reageer is omdat ik gewoon een slechte beheersing heb naar andere mensen toe. En ja daar ben ik vrij eerlijk in.

Ik kan heerlijk zen zijn als ik geen conversaties hoef te voeren.En ik ben altijd bereid iemand te helpen. Maar ik kan zwaar gefrustreerd worden als ik dan een keer een vraag stel en geen antwoorden krijg waar een oplossing in zit. Of waarin mensen alleen hun twijfels over jou als persoon uit gaan spreken.

Als persoon is wat kort de bocht, meer de bekwaamheid die moet komen met ervaring en dergelijke.
Maar jij speelt een cruciale rol in het gedrag van je paard. Het is niet eerlijk tegenover je paard om de fout bij hem in plaats van je zelf te zoeken. De fout ligt namelijk vrijwel altijd bij de mens en niet bij het paard.



Er is nog Helemaal niks fout gegaan dat is nu juist wat ik voorkomen wil. Het gedrag wat titus liet zien was de eerste keer dat hij dit deed. Ik ben niet een persoon die gelijk vol mijn sporen in zn flank gaat douwen of de zweep van de eigenaar leen op zo'n moment en 'm er vol mee van langs geeft. Zo ben ik gewoon niet. Ik gaf een ferme HEY! En toen liep hij door. Maar om in de toekomst ongelukken te voorkomen wil ik dit op een paard vriendelijke manier en toch zo veilig mogelijke manier aanpakken.

Had titus gaan steigeren of door het bit heen gerend om maar bij die paarden te komen (had makkelijk gekund het pad was open) dan had dat de laatste keer geweest dat ik er op had gezeten had. Tot iemand die echt pittige hengsten onder z'n hoede heeft 'm wat manieren geleerd had.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:58

Je wil van geen enkel paard onder het zadel, aan de hand of aangespannen dat die besluit om zich aan te sluiten bij andere paarden die je bv tegenkomt onderweg. Komt vaak voor dat kudde in de wei idioot gaat racen in reactie op langskomend paard. Je wil niet dat jouw paard dan aan die kudde gaat plakken en dus mee gaat racen. Vreemd gaan (want zo kan je het rustig zien) is niet acceptabel alleen al voor jouw veiligheid. Aandacht is dus altijd bij jouw, andere paarden moet hij leren negeren, grotendeels doe je dat door werk en zeker flink werk bij andere paarden in de buurt, rust op afstand van andere paarden.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:59

Ik zou samen met iemand die veel ervaring heeft met hengsten gaan trainen en oefenen. Zodat jullie samen leren hoe hij zich moet gedragen.
En niet eerder de openbare weg op gaan voordat alles goed bevestigd is.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:05

Moest je nu eens zo sterk in je schoenen staan zoals je hier antwoord, dan moet het toch wel goedkomen met hem. :D

Er zijn heel veel antwoorden gezegd en dat het niet in je straatje past, moeten wij ons niets van aantrekken..je vraagt iets en wij geven antwoorden. Zijn het antwoorden die je niet wou? Tja, dan moest je maar geen topic geopend hebben om het even cru te zeggen. Niemand kan nu nog iets zeggen, want volgens mij is alles wat gezegd kon worden, wel al eens aan bod gekomen. Als je zelf niet sterk genoeg in je schoenen staat om hem te introduceren met (nieuwe) paarden in een ruimte of op wandeling, dan kun je hem beter even op training zetten, zodat diegene het wel kan doen. In ieder geval wens ik je veel succes met komende hengstenkeuring, maar ik vraag mij oprecht af hoe je een hengst gaat voorstellen als je hem nu al niet tussen de paarden durft/wilt rijden.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:57

Joolien schreef:
Dit filmpje, en dat is met een hele ervaren hengstenruiter meen ik.
[ Video ]

Niet om je bang te maken of om van het slechtste uit te gaan, maar zo kan het ook zijn...



Ook zoiets maar dan nu met de haflingerhengst.

en dat is toch een stuk kleiner als een friese hengst.......
En dat met een nog niet zo ervaren persoon die wat aan de rug mankeert....

Geen fijne gedachte en is vragen om problemen.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:07

KimD schreef:
Joolien schreef:
Dit filmpje, en dat is met een hele ervaren hengstenruiter meen ik.
[ Video ]

Niet om je bang te maken of om van het slechtste uit te gaan, maar zo kan het ook zijn...


Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit niet eens zo heftig vind... Het enige wat heftig is, is dat mensen als kippen zonder kop erachteraan gaan rennen en jagen.

Dit had die ervaren ruiter ook niet kunnen oplossen. Die drie andere hadden wel iets eerder mogen schakelen en wegrijden.

TS, er zijn al veel adviezen gegeven hier en ik zou die ter harte nemen.

Een hengst is net zoals ieder ander paard een paard, ze reageren soms iets heftiger. Maar aan de hand kun je veel leren. Leer hem een commando aan dat hij echt weet dat hij moet gaan opletten en dat er anders consequenties volgen.

Bij die van mij was dat "Pas op hè!", dan weten ze wel hoelaat het is. Nog een keer 'overtreden' en het is zonder pardon een correctie.

Werkt prima, na drie keer corrigeren valt het kwartje.


Dit was een haflinger, niet leuk en vervelend dat dit is gebeurd en het had verkeerd kunnen gaan. En er was ook een filmpje van fjordenhengsten die met elkaar gingen vechten.......en dat was wel heftig en dat op een wedstrijdterrein.......meen ik me te herinneren.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:26

Absolem schreef:
Paardenfann4 schreef:
Misschien is het slim om deze hengst even een poosje in training te zetten op een professionele stal? Die mensen doen dagelijks niets anders dan met hengsten omgaan. Die kunnen hem vast wel wegwijs maken met andere paarden en terreinen. Wanneer gaat hij naar de keuring? Misschien is dat samen te combineren.


Denk niet dat de eigenaar dat zo een tof idee vind om 'm ergens anders te stallen voor een langere tijd ivm die arabier die dan alleen staat. Wat ik eventueel wel zou kunnen overleggen met de eigenaar is om één keer in de week voor een paar weken lang naar de nieuwe heuvel rijden met 'm. Dat is tien minuten met de auto. Zodat zij 'm kunnen rijden tussen andere paarden. Zijn papa staat daar ook gestald dus ze kunnen het karakter wel een beetje inschatten vermoed ik.



Gok zomaar dat de nieuwe heuvel dit niet doet die gaan hun medewerkers met alle risico van Dienst ook niet zomaar op een onbekende hengst zetten. Die zeggen ook zet hem maar een maand hier neer. Die willen ook eerst vanaf de grond Een luisterend paard voordat ze erop gaan.
Is er sowiezo als eens door iemand die er verstand van heeft maar er verder neutraal in staat naar hem gekeken? Veel mensen overschatten hun hengst.
En misschien niet wat je wilt horen maar paard heeft als ruin meestal leuker leven dan als hengst

Ballard_L

Berichten: 2493
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:31

Even offtopic: dat was op het 60-jarig jubileum van het fjordenpaardenstamboek. Ervaren ruiters, ervaren hengsten, hadden al wat gezien. Ik heb er destijds een topic over aangemaakt, vooral om te laten zien hoe brave hengsten nog steeds hengsten blijven.

Ik zou heel, heel duidelijk zijn in de omgang en onder het zadel. Geen vinger geven. Als je dat zelf niet kunt, onder begeleiding laten doen. Vanuit daar uitbouwen met andere paarden in de bak, wat iemand anders al had aangegeven, ook onder begeleiding. Van daaruit naar locatie, wellicht een clinic ofzo, waar je onder begeleiding weer kunt trainen op een andere locatie.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:31

Eerlijk: zet hem bij een goede hengstenhouder; die weten wat ze doen en daar staan tig andere karakters van hengsten en is er veel verloop van andere paarden. Daar kunnen ze hem op korte termijn aan een hele hoop prikkels blootstellen, in een veilige omgeving (geen onwetende manegemensen) met mensen die sterk in hun schoenen staan en zijn eventueel ongewenst gedrag in de kiem kunnen smoren.

Het is waarschijnlijk niet het antwoord dat je wil horen maar wel imo het verstandigste...

Kabayo

Berichten: 13978
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 06:51

Bartele staat niet op de nieuwe heuvel maar oke

Ik zou hem inderdaad door laten rijden door een ervaren persoon. Maar ook al is de hengst straks ervaren en braaf tussen andere paarden, hou in je achterhoofd dat ze erg onvoorspelbaar zijn. Iemand verteld mij altijd , zodra jij ze vertrouwd gaat het altijd mis. Dan word je onvoorzichtig.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 07:06

Ik neem aan dat je dressuurles hebt.
Heeft je instructeur niet een eigen locatie waar je onder toezicht dit kan oefenen?

Ga je het paard zelf klaarmaken voor de hengstenkeuring dit najaar?
Bij de Friezen geef je het dier dan vaak al een redelijke achterstand mee om nog goedgekeurd te worden, het is zo’n professionele wereld geworden.