Jonge hengst doorrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anoniem2000
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-18

Jonge hengst doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 08:14

Hi,

Iemand die ik ken heeft een jonge hengst (tinker) maar ze kan hem niet goed houden en is hartstikke sterk dus heeft ze me gevraagd of ik hem zou kunnen doorrijden. Hij is paniekerig als er iets te snel gebeurt en dan bokt hij je er af. Hij bedoelt dit niet gemeen en als je op de grond ligt komt hij gelijk naar je toe. Ik heb twee weken om hem wat beter te laten luisteren anders word hij verkocht):
Dus ik dacht ik vraag om advies bij mensen die er misschien wat meer verstand van hebben. Ik zou het liefst met massages en kruiden gaan werken. Heeft iemand ideeen wat zou kunnen helpen?

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Jonge hengst doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:17

Hem naar iemand sturen die er verstand van heeft en die hem goed doorrijdt. Bij jonge paarden heb je maar een kans om het allemaal goed te doen, daarna moet je gaan corrigeren. En dat wil je niet. Dus zorg ervoor dat die naar iemand gaat die hier veel ervaring mee heeft (dus niet het plaatselijke stalgenoot je die weleens een paard heeft ingereden) zodat het niet nog verder uit de hand loopt.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Jonge hengst doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:17

Waarom is hij nog hengst? Dat kan al een heel eind schelen

anoniem2000
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-18

Re: Jonge hengst doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 08:19

Ik heb al eerder jonge paarden ingereden, maar die waren wat makkelijker dan hem dus ik wilde alleen wat advies(:

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:19

Ja ik heb wel 1 tip: breek je nek niet voor het paard van een ander :n

Je bent 14, no offence maar de eigenaar zou een professional in moeten huren ipv een minderjarige op zn paard te zetten. Enig idee wat er gebeurd alsje eraf lazert en iets meer hebt dan wat schrammen?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:21

Casteren en naar een professional sturen. Massage en kruiden gaan niet werken bij een jonge bonk hormonen.

En ga alsjeblieft dit soort dingen niet voor een ander doen. Als het mis gaat ben jij de boeman.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:23

anoniem2000 schreef:
Ik heb al eerder jonge paarden ingereden, maar die waren wat makkelijker dan hem dus ik wilde alleen wat advies(:


Dus moet je het niet zelf doen, maar het aan iemand over laten die veel vaker met dit bijltje heeft gehakt en die dus veel meer ervaring heeft met lastige paarden.
Er af vallen is voor jonge paarden een slechte ervaring. Inrijden moet goed gaan, ze mogen niet leren dat ruiters er zomaar afvallen. Dus zoek iemand die dit kan en inderdaad, breek je nek niet voor het paard van een ander.

Als mogelijk zou ik ook castratie aanraden. Als die dekhengst is dan gewoon heel goed opvoeden, niet met aai aai, maar met duidelijkheid en grenzen die altijd aangegeven zijn en die nooit veranderen.

anoniem2000
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 08:24

Okay ik zal het haar vertellen, gaat lastig worden want ik wil haar niet teleurstellen en ze houd enorm van m):

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:26

anoniem2000 schreef:
Okay ik zal het haar vertellen, gaat lastig worden want ik wil haar niet teleurstellen en ze houd enorm van m):

Juist omdat ze zo van hem houd lijkt het me zaak het goed aan te pakken. Het gedrag wat hij nu laat zien is er niet makkelijk uit te trainen door iemand zonder erg veel ervaring.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:27

Als ze echt van het beest houd zal ze hem toch echt naar een prof moeten sturen.(en geen ultimatum van twee weken stellen) En ik gok zo dat ze nu al duurder uit is omdat hij al streken heeft. Stuur hem een maand of drie naar een goede training stal

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:54

anoniem2000 schreef:
Okay ik zal het haar vertellen, gaat lastig worden want ik wil haar niet teleurstellen en ze houd enorm van m):


Niet je eigen veiligheid en gezondheid op het spel zetten, de enige die je daarmee teleur zal stellen ben je zelf als het fout gaat.

Als ze echt van hem houdt kan ze het wel langer dan twee weken geven toch? Succes ermee en vooral niet ermee zitten dat je iemand teleurstelt, je maakt gewoon de meest verstandige keus en daar stel je niemand mee teleur.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:09

anoniem2000 schreef:
Okay ik zal het haar vertellen, gaat lastig worden want ik wil haar niet teleurstellen en ze houd enorm van m):

Dat zal wel meevallen, anders zou ze het paard niet verkopen maar door een prof laten doorrijden/zich door een prof laten begeleiden.

Schuur_

Berichten: 4878
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Jonge hengst doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:12

Aangezien TS 14 is gok ik dat het een vriendin van dezelfde leeftijd is. Dan zijn het vaak de ouders die zeggen ‘er op of verkopen’

TS, adviseer om het paard naar een prof te brengen en breek vooral je nek niet voor een ander!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:15

Eliine schreef:
Ja ik heb wel 1 tip: breek je nek niet voor het paard van een ander :n

Je bent 14, no offence maar de eigenaar zou een professional in moeten huren ipv een minderjarige op zn paard te zetten. Enig idee wat er gebeurd alsje eraf lazert en iets meer hebt dan wat schrammen?

HE-LE-MAAL mee eens !!

Je lichaam moet nog een jaartje of 70 mee, daar moet je voorzichtig mee zijn. Er kan altijd wel wat gebeuren maar je moet het risico niet opzoeken. Daar ben jij niet bij gebaad, het paard niet en dus uiteindelijk de eigenaresse van het paard ook niet. Want die is altijd verantwoordelijk als iemand anders iets oploopt door toedoen van haar paard!

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:24

anoniem2000 schreef:
Okay ik zal het haar vertellen, gaat lastig worden want ik wil haar niet teleurstellen en ze houd enorm van m):


Dat is onzin, alsof jij verantwoordelijk zou zijn voor haar paard.
Als ze zoveel van hem houdt, zou ze hem ook meer tijd geven dan 2 weken natuurlijk!
En zou ze een behoorlijke trainer zoeken, waar ze haar paard een paar weken heen brengt, die hem netjes door rijdt.
En zou ze hem laten castreren, als ze geen plannen heeft om er mee te fokken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jonge hengst doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:33

Alseerst ballen eraf.
Hoe wordt hij gehouden? Staat hij bij andere paarden? Heeft hij in de opfok gestaan?
Wat krijgt hij te eten?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Jonge hengst doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:54

Het klinkt mij een beetje in de oren alsof de eigenaar een goedkope oplossing zoekt en jou een gevaarlijk paard in de schoot werpt, dat je nog serieus overweegt ook.

Een lastige hengst mag nooit hengst blijven, zeker niet in de handen van een onervaren persoon. Dat de hengst lastig is geworden maakt al duidelijk dat de eigenaar niet de skils heeft om met het dier om te gaan. Castreren is dan ook echt een absolute must. Laat het paard daarna nog een maand of 2 staan tot de hormonen zijn gezakt.

Kijk dan aan de hand hoe braaf het paard te krijgen is. Schriktraining dus. Tegen de tijd dat het paard volledig vertrouwen een de hand geeft kan er weer aan rijden gedacht worden. Mocht het ergens niet lekker lopen: direct naar de professional.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:00

Massages en kruiden??? _O-
En hij bedoelt het niet gemeen als hij je eraf heeft gebokt? _O-
Geef je hem ook nog een paardensnoepje daarna?

Sowieso moet een hengst alleen hengst blijven als hij moet dekken, anders is het alleen maar lastig. Voor zichzelf en voor de omgeving. Dus castreren en door een ervaren iemand laten doorrijden. En goed begeleiding erbij daarna. Met dit soort Penny acties gaat het gegarandeerd fout natuurlijk.