Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 23:09

henny_w schreef:
Gizeppie schreef:
@different1

Ik heb een bokriempje nu. Ik ben medisch alles aan het uitsluiten.. Tandarts, zadelmaker is geweest en hij is nagekeken en behandeld door de dierenarts. Er gaat ook een ander zadel komen met zachtere kussens.


Heb je toevallig iemand in je kennissenkring die met een boomloos zadel rijd en zou je die mogen uitproberen ?

Eén van onze merries (inmiddels 21 jaar) is best wel een sensitief paard. Ik heb haar zelf gefokt en zadelmak gemaakt toen ze 4 jaar was. In de vijf jaar daarna ben ik er wel zo vaak afgekieperd en heb toendertijd ook diverse blessures opgelopen.
Zij kreeg steeds een soort van paniek moment leek het, trok in een split second haar kont onder d'r lijf en draaide 180 graden om. In stap was het uit te zitten maar in draf en galop ging het geregeld mis. Soms ging ze er vandoor maar lang niet altijd.

Ik heb haar met een engels zadel gereden en later met een westernzadel.
Ik heb er allerlei peuten bij gehad. Meerdere zadelmakers maar alles was oke. Niemand had enig idee wat er aan scheelde.
Ze deed het zowel in de rijbak als op buitenritten maar dan wel veel minder.

Op een gegeven moment gingen we met de trailer naar een gebied zo'n 40 km. verderop waar allemaal bronnetjes en ondergrondse kanaaltjes liepen. Een prachtig gebied om te paardrijden maar ik heb 2 uur lang op een vat dynamiet gezeten. Wat een ontzettende spanning had ze in haar rug. Het voelde of ze elk moment kon exploderen.

Ik was zo ongeveer ten einde raad maar kon het niet over mijn hart verkrijgen om haar weg te doen. En ... met onze andere paarden had ik totaal geen problemen.
Op een gegeven moment las ik een stukje hier op Bokt over een paard in Groningen die exact hetzelfde probleem bleek te vertonen. Dat is zeker al meer dan 10 jaar terug volgens mij :)

Daar kwamen ze er uiteindelijk achter dat dat paard op aardstralen of wateraders reageerde. In eerste instantie had ik als nuchtere tukker zoiets van, ja doeiii dat is me toch echt te zweverig.

Kort erna had ik het er met een kennis over die wel eens dingen deed met een wichelroede. Zij wilde onze rijbak wel 's checken. Nog steeds zwaar argwanend heb ik het toegelaten.

Wij zitten hier in een oud veengebied waar vroeger ontzettend veel kanaaltjes liepen en waar veel turf gestoken is. Afijn de wichelroede gaf aan dat er heel ongunstige kruisingen in de rijbak zaten van wateraders en eentje liep pal onder een van de lange zijdes van de rijbak. Daar wilde de merrie nooit recht over de hoefslag lopen. Dat was ook al zo'n typisch iets. Want op de andere lange zijde liep ze wel keurig recht. Ik liep met diegene mee en de plekken die ze aanwees waren exact de plekken waar ik al meerdere keren gelanceerd was.

Ik begon zwaar te twijfelen, het zal toch niet waar zijn dat de merrie daar iets van voelt?

Wederom kort erna zag ik hier op Bokt hoe iemand een westernzadel had ontleed en gedetailleerd in foto's had geplaatst.
Wat me opviel is dat er over de boom van het zadel een strip metaal zit ter versteviging. Een engels zadel heeft dat ook.

Via via had een vriendin van mij contact met een Belgisch wetenschapper die zich al jaren bezig hield met aardstralen en wateraders wereldwijd. Ze heeft ons probleem voorgelegd en volgens hem kon bij een súpergevoelig paard zo'n metaalstrip wel degelijk invloed hebben als zo'n dier over wateraders of aardstralen liep.
Nou ik was toen nog steeds niet overtuigd en stond er eerlijk gezegd behoorlijk sceptisch tegenover.

Een paar weken later kocht een paardenvriendin van mij een boomloos zadel. Ik mocht 'm ook uit proberen. Het eerste wat opviel was dat de merrie keurig recht over de bewuste hoefslag liep.
Ze liep ook heel ontspannen terwijl ze met een engels of westernzadel altijd behoorlijk gespannen liep in de rug.
Ze liep eigenlijk direct al zoveel fijner dat ik toen besloten heb om ook ala minute een boomloos zadel aan te schaffen met een dikke pad eronder. Dat is 12 jaar geleden en ze heeft nooit weer 1 stap verkeerd gezet. Ook het 180 graden omdraaien is nooit meer voorgekomen met het boomloos zadel.

Sterker nog het is zo'n fantastisch rijpaard geworden dat een 12 jarig buurmeisje regelmatig op haar meerijd op buitenritten.
In ons geval was een boomloos zadel dé oplossing of het nou wel of niet met de metaalstrip in boomzadels en wateraders te maken had ???

Misschien een idee om toch ook eens een boomloos zadel op jouw paardje te proberen ?


Wat een mooi verhaal! Fijn om te lezen dat het n uso goed gaat! Leuk!

Nee boomloos heb ik niet geprobeerd. Ik heb wel de eerste periode met een barebackpad gereden. Dat ging altijd super (zo'n wol ding). Ik vond het heerlijk, maar omdat hij het doorzitten niet snapt kon ik er niet mee draven.. Boomloos heb ik zelf geen ervaringen mee eerlijk gezegd..

Ik ben wel opzoek naar een ander zadel voor hem overigens.. Dank voor je verhaal!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:18

Ik geloof niet zo in aardstralen maar wel in het knellen van een boom of singelsysteem waardoor een paard in paniek raakt, ook 'zomaar' out of the blue. Het is vaak een soort druppel die de emmer doet overlopen, of zoiets als knellende schoenen: even lukt het nog wel maar op een gegeven moment ben je er ineens klaar mee en moet het uit. Ook kan het zo zijn dat een paard tijdens het werk flink opzwelt in bespiering: wat het eerste kwartier lijkt te passen, gaat pijn doen bij langer rijden. En sommige paarden zijn echt hypergevoelig voor minuscule veranderingen: even iets rijker of minder rijk in conditie en je zadel of singel ligt al niet meer zoals het zou moeten, dat is soms milimeterwerk waarvan een mens denkt: dat kan toch niet waar zijn?? Een boomloos zadel is voor dit soort paarden zeker een oplossing, maar ook daar moet je goed kijken welke dan geschikt is, ook dat is maatwerk.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 11:02

dianaw33 schreef:
Ik geloof niet zo in aardstralen maar wel in het knellen van een boom of singelsysteem waardoor een paard in paniek raakt, ook 'zomaar' out of the blue. Het is vaak een soort druppel die de emmer doet overlopen, of zoiets als knellende schoenen: even lukt het nog wel maar op een gegeven moment ben je er ineens klaar mee en moet het uit. Ook kan het zo zijn dat een paard tijdens het werk flink opzwelt in bespiering: wat het eerste kwartier lijkt te passen, gaat pijn doen bij langer rijden. En sommige paarden zijn echt hypergevoelig voor minuscule veranderingen: even iets rijker of minder rijk in conditie en je zadel of singel ligt al niet meer zoals het zou moeten, dat is soms milimeterwerk waarvan een mens denkt: dat kan toch niet waar zijn?? Een boomloos zadel is voor dit soort paarden zeker een oplossing, maar ook daar moet je goed kijken welke dan geschikt is, ook dat is maatwerk.


Juist en daarom ben ik aan het kijken voor een ander zadel voor hem. Hij is wel enorm gegroeid namelijk.. En de zadelmaker is in deze vier maanden al twee keer langs gekomen om het zadel weer passend te maken. Maar ik ben nu toch aan het kijken naar een ander zadel voor hem. Mocht iemand nog suggesties hebben met verwisselbaar kopijzer en wollen vulling graag!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 11:19

Een tekna zadel bijvb of een kent & masters.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 11:31

Ineke2 schreef:
Een tekna zadel bijvb of een kent & masters.


Ik heb nu een Tekna (leren versie).

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 11:31

Ineke2 schreef:
Een tekna zadel bijvb of een kent & masters.


Ik ben aan het kijken voor een kent en masters! :)

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3



Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 14:44

Ik zal jullie een update geven. Ten eerste heb ik een nieuw zadel. :) Dat is al goed nieuws vind ik zelf, wel een rip uit mijn lijf haha.

Ik rijd nu 1 keer in de week onder begeleiding. Nog wel even aan de longeer lijn. We hebben gestapt, oefeningen gedaan in stap, lengte gemaakt, maar ook al stukken gedraafd. Dit ging eigenlijk heel erg goed. Hij schoot niet als een kanon weg, maar had het wel erg lastig. Hij vond het erg moeilijk.

Daarnaast zijn we lekker aan het grondwerken. We zijn bezig met spelenderwijs grondwerk en een stuk academische rijkunst, waarbij ik het ook nog afwissel met caveletti. Op dit moment is er wel een stijgende lijn. Het voelt op dit moment goed. Flynn krijgt zelfs al meer praatjes.. :P Dat is bij hem vaak wel een goed teken, omdat hij normaal erg gesloten is..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:28

Wat fijn dat er zo'n stijgende lijn in zit! Lekker doorzetten dus! :D

Anoniem

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:44

Ah super!!!!
Misschien had ie dus ook last van z’n lijf?
Ik gun jullie een stijgende lijn!!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 20:16

Anoniem schreef:
Ah super!!!!
Misschien had ie dus ook last van z’n lijf?
Ik gun jullie een stijgende lijn!!


Mmm nouja heb nu wel een ander zadel. Ik denk dat dit wel invloed heeft gehad. Maar denk ook dat de stappen kleiner zijn gemaakt en dat hij meer steun heeft, omdat hij vast zit. Hij zoekt ook steun bij de persoon op de grond. Dat wil ik later dan iets meer af gaan bouwen, zodat ik ook zelf weer aan de slag kan.. Maar voorlopig alleen even onder begeleiding.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Congo_Robyne

Berichten: 3
Geregistreerd: 22-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:20

!!misschien is grondwerk wat!!
bij ons op stal is ook een jonge fries die verkeerd is ingereden en die zijn ze nu met grondwerk aan het leren om op zijn eigen benen te staan.
want een paard moet genoeg evenwicht hebben om zich zeker te voelen (klinkt stom)
ze gaan stapje voor stapje steeds meer dingen aan hem leren om aan het rijden te wennen, zoals stil naast het krukje staan etc.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 21:16

Congo_Robyne schreef:
!!misschien is grondwerk wat!!
bij ons op stal is ook een jonge fries die verkeerd is ingereden en die zijn ze nu met grondwerk aan het leren om op zijn eigen benen te staan.
want een paard moet genoeg evenwicht hebben om zich zeker te voelen (klinkt stom)
ze gaan stapje voor stapje steeds meer dingen aan hem leren om aan het rijden te wennen, zoals stil naast het krukje staan etc.


Ik ben daar vanaf het begin af aan al mee bezig (zie verhaal boven aan).

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:16

Is hij sinds dit nieuwe zadel niet meer op hol geslagen of minder?

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 09:58

lissie_zigor schreef:
Is hij sinds dit nieuwe zadel niet meer op hol geslagen of minder?


Niet meer.. Maar ik ben ook nu weer onder begeleiding aan het rijden. Hij vindt dan ook steun op de grond en de eerste keren heeft hij weer aan de longe gezeten. Vorige week ben ik voor het eerst weer los gaan rijden en probeer deze week weer een keertje zelf te gaan rijden zonder begeleiding. Ik ben benieuwd.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:40

Gizeppie schreef:
lissie_zigor schreef:
Is hij sinds dit nieuwe zadel niet meer op hol geslagen of minder?


Niet meer.. Maar ik ben ook nu weer onder begeleiding aan het rijden. Hij vindt dan ook steun op de grond en de eerste keren heeft hij weer aan de longe gezeten. Vorige week ben ik voor het eerst weer los gaan rijden en probeer deze week weer een keertje zelf te gaan rijden zonder begeleiding. Ik ben benieuwd.


Hallo Gizeppie, kun jij vertellen hoe het nu gaat? Ik heb ongeveer een vergelijkbaar probleem.

Een (jong) paard wat uit het niets nu twee keer in een "rodeo bok standje" ging met een gelanceerde ruiter tot gevolg. De eerste keer vanuit stilstand, de tweede keer in galop.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-19 18:54

@sideswibe

Ik stuur je een pb..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Homerup, LauraDB en 47 bezoekers