Paard 'staakt' tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:12

Hoe gaat het ondertussen, TS? :)

I am because you were


Dirkennaomi
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:57

Hoi ik ben erg benieuwd hoe het nu is afgelopen met het staken? mijn pony vertoont hetzelfde gedrag nu met haar nek zonder enkele druk op de teugels. Ze gaat niet wijdstaan alleen doet ze hetzelfde als met haar nek en wilt ze niet lopen.

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:52

Lastig hoor, Dirkennaomi.

Een paard kan honderd redenen hebben om te staken.
... de optimist zegt dat er dus ook honderd oplossingen mogelijk zijn.
Maar de zoektocht 'waarom? Wat gebeurt er toch precies? Waar doe ik nu goed aan...?'
is heel lastig.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Dirkennaomi
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:41

Er gebeurt dit wat je ziet in het filmpje, ookal heb ik 0 druk op mijn teugels. Zonder of met zadel geeft ook geen verschil ze doet het het meest in draf en stap en galop wat minder. Ook is de TA de Osteopaat en de Hoefsmid al geweest. Ook hebben we al gekeken naar het zadel en ander bit nu een rubber/plastic bit en ook soms bitloos. Het geeft iets verschil bitloos is het wel minder maar nogsteeds wel meerdere keren en ander bit ook. Ook wilt ze graag rechtsom draaien en links liever niet ik wou toen rechts draven en zei wou draaien dus gaf ik been en steigerde ze erg laag (was niet op dit filmpje) maar ze doet dat meerdere keren met haar hoofd en het meest in draf

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:22

Topic is uit 2018.... zal toch hopelijk wel eea bijgeleerd hebben intussen?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:05

Dirkennaomi schreef:
Er gebeurt dit wat je ziet in het filmpje, ookal heb ik 0 druk op mijn teugels. Zonder of met zadel geeft ook geen verschil ze doet het het meest in draf en stap en galop wat minder. Ook is de TA de Osteopaat en de Hoefsmid al geweest. Ook hebben we al gekeken naar het zadel en ander bit nu een rubber/plastic bit en ook soms bitloos. Het geeft iets verschil bitloos is het wel minder maar nogsteeds wel meerdere keren en ander bit ook. Ook wilt ze graag rechtsom draaien en links liever niet ik wou toen rechts draven en zei wou draaien dus gaf ik been en steigerde ze erg laag (was niet op dit filmpje) maar ze doet dat meerdere keren met haar hoofd en het meest in draf


Goed dat je de verschillende deskundigen erbij hebt gehaald.
'Daar zit kennelijk het probleem niet...'
Wat mogelijk wel een optie is, is scheefheid.
Scheefheid zelf is niet erg - dat heeft ieder paard.
Wel is het lastig als wij er op gaan zitten, dus dan is rechtstellen/richten aan de orde.

Korte aanpak - neem vooral ook les - als volgt:
1) na het instappen aan de losse teugel neem je de teugels in contact.
Ik bedoel contact, alleen het bochtje er uit (niets met de halslengte willen doen).
2) Voel welke teugel 'zwaar' wordt en de andere 'licht'.
Dit 'testje' vertelt jou, op welk voorbeen je dier meer gewicht draagt. (= Verticale onbalans.)

Stel: de linkerteugel wordt 'zwaar' en de rechter 'licht'.
Blijf van de linkerteugel af. (Dwz: ga niet trekken oid. Ik wil graag drie gram, 'vier gram is te veel'.)
(Vraag maar aan de skippybal: trekken aan de harde teugel brengt het zwaartepunt van de combinatie alleen maar naar voor en naar links.)
Links dus 'los', zacht contact op rechts,
zit zelf een beetje op rechts (of anders goed in het midden, niet mee gaan naar links - speel hiermee en kijk wat 'vandaag' werkt)
breng je rechterhand iets opzij en naar voor.
Doel: de schouder, de hals en het hoofd - in die volgorde van belang - opzij brengen, 'iets meenemen' door je hand zo te plaatsen.
(Stelling en buiging komen wat mij betreft later. Je vraagt hier nadrukkelijk geen stelling, het "gevaar" zou dan zijn: hoofd naar rechts en misschien wel extra gewicht op links...)

Op het moment dat je dier ontspant ('de hals laat vallen') is de verticale balans bereikt, en heeft het zin om zigzagjes over de binnenhoefslag te doen, regelmatig diagonalen doen en eens kijken of de slangevolte wil lukken.

En omdat je dier spieren moet opbouwen, kan het zo zijn dat het makkelijk in stap gaat, het in draf 'echt moet groeien' en dat het zin heeft om een tijdje niet te galopperen als je er op zit.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:26

Gezien dit een topic uit 2018 is sluit ik dit topic. Nieuwe vragen mogen in een nieuw topic geplaatst worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 7 bezoekers