Veulen borstelen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Veulen borstelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 13:32

Hoi,

Ten eerste sorry als het verkeerd staat.

Ik heb sinds een paar dagen een veulen (nu vier weken oud) en vroeg me af hoe het zit met borstelen hoefjes geven enzovoort...

Heb geprobeerd het op te zoeken via google maar niet veel wijzer van geworden.

Hoe leer ik het een veulen aan dat het oké is om geborsteld te worden en hoe moet ik beginnen...

Groetjes caddilacje.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Veulen borstelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:34

Hulp zoeken met iemand die ervaring heeft met veulentjes , die kan je helpen hem goed op te voeden en te laten opgroeien

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:35

Ik zou als eerste beginnen met het veulen leren dat je het overal aan mag raken. Hierbij zijn de benen ook heel belangrijk om later voetjes te geven. Ik denk dat het ligt aan het veulen wanneer je kan beginnen. Heb je een angstig veulen dat moet je rustig opbouwen, heb je een 'bomproof' veulen kan je het al veel dingen aanleren.

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 13:37

faunty schreef:
Hulp zoeken met iemand die ervaring heeft met veulentjes , die kan je helpen hem goed op te voeden en te laten opgroeien


Sorry Perongeluk een pb gestuurd.



Ja ik krijg ook hulp (hij staat natuurlijk nog bij de oude eigenaren en daar blijft hij ook nog drie jaar staan) ik heb hem gekocht bij een opfokstal.

Maar ik wil het zelf ook leren. Ik weet niet of er iets van een boek bestaat

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 13:38

WietskeK schreef:
Ik zou als eerste beginnen met het veulen leren dat je het overal aan mag raken. Hierbij zijn de benen ook heel belangrijk om later voetjes te geven. Ik denk dat het ligt aan het veulen wanneer je kan beginnen. Heb je een angstig veulen dat moet je rustig opbouwen, heb je een 'bomproof' veulen kan je het al veel dingen aanleren.


Hij is heel erg knuffelig en mag hem over al aanraken. De eerste keer dat ik kwam kijken al.
Gewoon een borstel mee nemen en hem er een paar keer aan laten ruiken?

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:39

Caddilacje schreef:
WietskeK schreef:
Ik zou als eerste beginnen met het veulen leren dat je het overal aan mag raken. Hierbij zijn de benen ook heel belangrijk om later voetjes te geven. Ik denk dat het ligt aan het veulen wanneer je kan beginnen. Heb je een angstig veulen dat moet je rustig opbouwen, heb je een 'bomproof' veulen kan je het al veel dingen aanleren.


Hij is heel erg knuffelig en mag hem over al aanraken. De eerste keer dat ik kwam kijken al.
Gewoon een borstel mee nemen en hem er een paar keer aan laten ruiken?


Goed plan

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Veulen borstelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:43

Oke , dan is dat top !

Vooral rustig blijven , en ik vond het boek jongen paarden trainen heel fijn !

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:44

Op you tube heb je wel veel filmpjes van parelli bijv. om je paardje in kleine stappen dingen te leren.
Borstelen is nog niet direct waar je mee begint, beter eerst aanraken en krabbelen en vriendjes worden en dan kun je vanzelf steeds meer.
Meestal gaat het heel snel hoor om te wennen.
Verder gewoon consequent zijn.
Veel plezier!

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 14:43

faunty schreef:
Oke , dan is dat top !

Vooral rustig blijven , en ik vond het boek jongen paarden trainen heel fijn !


Oké, ga ik daar eens naar kijken! Dank je wel voor je reactie! :D

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 14:46

MirandaFuego schreef:
Op you tube heb je wel veel filmpjes van parelli bijv. om je paardje in kleine stappen dingen te leren.
Borstelen is nog niet direct waar je mee begint, beter eerst aanraken en krabbelen en vriendjes worden en dan kun je vanzelf steeds meer.
Meestal gaat het heel snel hoor om te wennen.
Verder gewoon consequent zijn.
Veel plezier!


Ja ik wil ook niks overhaast doen. Maar wil ook zeker niks fout doen.. je leert ze makkelijker wat aan dan af.
Dus wil ik zelf ook zoveel mogelijk leren over hoe of wat en mij nu al goed voorbereiden.

Gelukkig krijg ik wel hulp van de mensen daar maar ik wil natuurlijk zelf ook wat leren. Haha

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 14:50

faunty schreef:
Oke , dan is dat top !

Vooral rustig blijven , en ik vond het boek jongen paarden trainen heel fijn !


Is dat het boek van Andersson?
Of van Richard Maxwell?

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 14:59

Mijn merrie heeft een veulen van net 1 maand. Die wordt al mee geborsteld met mams. Beentjes aanraken en optillen wordt ook al gedaan. Staat naast mams netjes vast. Spelenderwijs met veel dingen kennis maken. Mijn veulen gaat zaterdag mee naar de keuring. Spik en span en in de knotjes. Leren ze altijd erg veel van en is naar mijn idee niet te veel. Veulen van vorig jaar ging ook al heel vroeg en vaak mee in de trailer, naar keuring en wandelen. Is nu 1 jaar en makkelijker vind je ze niet.

Het kan natuurlijk per veulen heel erg verschillen, maar als je veulen nu nieuwsgierig is en alles toelaat kun je hem rustig met vanalles kennis laten maken op een rustige manier ;)

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 15:34

_AAASCHAAA_ schreef:
Mijn merrie heeft een veulen van net 1 maand. Die wordt al mee geborsteld met mams. Beentjes aanraken en optillen wordt ook al gedaan. Staat naast mams netjes vast. Spelenderwijs met veel dingen kennis maken. Mijn veulen gaat zaterdag mee naar de keuring. Spik en span en in de knotjes. Leren ze altijd erg veel van en is naar mijn idee niet te veel. Veulen van vorig jaar ging ook al heel vroeg en vaak mee in de trailer, naar keuring en wandelen. Is nu 1 jaar en makkelijker vind je ze niet.

Het kan natuurlijk per veulen heel erg verschillen, maar als je veulen nu nieuwsgierig is en alles toelaat kun je hem rustig met vanalles kennis laten maken op een rustige manier ;)


Hoi, jaa hij is heel nieuwsgierig en makkelijk eigenlijk. Komt al naar je toe om te kijken en vind het al heerlijk om gekroeld en geknuffeld te worden.
Jaa het is ook de bedoeling dat hij in augustus naar de keuring gaat.
Dus ik heb nog alle tijd om hem heel rustig aan een borstel te laten wennen.. en lukt het niet dan is het jammer en gaat hij niet gepoetst mee haha nee hoor gaat ons wel lukken maar dacht misschien zijn er wel trucjes voor

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Veulen borstelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:38

De truc om aan alle dingen te laten wennen is eenvoudig.
Als je hem aanraakt met de borstel en hij blijft staan, stop je.
Als je hem aanraakt met de borstel en hij loopt weg, blijf je doorgaan tot hij blijft staan envdan stop je.
En zo werkt het met alle dingen, spuitbussen, opzadelen enz.
Daarom is horsemanship zo leuk, ook om te kijken, leer je heel veel van!

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 21:43

MirandaFuego schreef:
De truc om aan alle dingen te laten wennen is eenvoudig.
Als je hem aanraakt met de borstel en hij blijft staan, stop je.
Als je hem aanraakt met de borstel en hij loopt weg, blijf je doorgaan tot hij blijft staan envdan stop je.
En zo werkt het met alle dingen, spuitbussen, opzadelen enz.
Daarom is horsemanship zo leuk, ook om te kijken, leer je heel veel van!


Vroeger wel gedaan met mijn vorige paard. En ook heeel veel van geleerd.. ze was "vals" met longeren en op de wei.. door natural horsemanship toch zo'n band opgebouwd dat ze gewoon relaxed was... Maar hoe ik met zoiets moet beginnen met een veulen vind ik lastiger.. haha

Bedankt voor de tip! :D

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Veulen borstelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:48

De man is hier al vernoemd : Richard Maxwell. Ik heb zijn boek destijds ook gekocht toen we een veulentje verwachtten : 'De training van het jonge paard'. Leuk boek met veel bruikbare tips.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Veulen borstelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:52

Het zal wel aan mij liggen maar wat doen mensen moeilijk tegenwoordig.
Ik ben gewoon gaan borstelen met een zachte borstel en gewoon doen. Moeder poetsen en veulen gewoon ook. Het is een normaal iets en dat hebben ze snel genoeg door.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Veulen borstelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:57

Hier ook niet moeilijk gedaan hoor beide veulens vanaf begin af aan zelfde als mama behandeld... mama borstelen veulen ook voetjes optillen idem dito over het beentje aaien “voetje” en zo gauw ze optilden “braaf” en maar herhalen. Afspoelen ook meteen gedaan en vinden het nu ook normaalste zaak van de wereld... wel met geduld en rust maar niet nagedacht over hoe of wat ik ging doen nee gewoon gedaan.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Veulen borstelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:30

Misschien een borstel er over heen halen als je langsloopt terwijl je de moeder poetst.