Paard ongeduldig tijdens buiten zetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Paard ongeduldig tijdens buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 22:29

Het schijnt dat mijn paard in de ochtend erg ongeduldig is met buiten zetten, ik moet werken dus mijn stalbaas doet dat of andere stalgenootjes die helpen. Nu hoor ik dus dat ik echt een heel vervelend paard heb om buiten te zetten. Druk, rennerig, en soms weet ze zich los te rukken. De paarden worden als met twee tegelijk naar buiten gezet dus je hebt twee paarden vast.

Nu heb ik eigenlijk geen problemen met in en uit de wei, maar dan staat ze natuurlijk al buiten. Ze heeft ook een periode gehad dat ze ook zo ongeduldig op de poetsplaats stond, maar daar heb ik nu geen last meer van. Ik laat haar meestal gewoon los staan en zet haar niet eens vast.

Maar nu vind mijn stalbaas dus dat het aan mijn leiderschap ligt en dat het dus mijn verantwoordelijkheid is om hier wat mee te doen. Alleen ik weet niet hoe. Onder het zadel hebben we af en toe nog wel eens wat misverstanden, maar over het algemeen gaat het super goed. Het is wel echt een merrie met karakter. Iemand tips?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:47

Het is jouw paard en de stalbaas heeft wel een beetje gelijk dat ze netjes mee moet kunnen lopen. Maar hoe leer je dat aan? Door te oefenen in de bak. Leren volgen, en dat gaat het makkelijkst met clickertraining. Waarom clickeren? Omdat je met die techniek het paard op een positieve manier leert hoe je graag wilt hebben hoe ze zich gedraagt. Binnen een paar weken kun je haar leren netjes te volgen, halt te houden op commando, stapje terug te doen.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 07:05

Het punt is dat ze al netjes kan volgen, ook zonder touw. Ik kan haar los laten meelopen, laten stoppen, naar achter laten gaan. Ook als ik haar in de middag in de wei zet, dan volgt ze braaf en stopt ze wanneer ik dat vraag. Ik doe ook regelmatig grondwerk met haar om dit soort dingen aan te leren en te blijven bevestigen. Dat ze ongeduldig is, is dus blijkbaar alleen in de ochtend, als alles naar buiten gaat. En ik ben er meestal niet in de ochtend.

Dus hoe moet ik dit dan aanpakken? Hij vindt dat ik geen leider over mijn paard ben en dan ze daardoor zo vervelend bij anderen is, maar waarom is ze dan niet zo vervelend bij mij? (Ok ze heef af en toe van die dagen maar ook dan blijft ze vraag volgen).

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:10

Ben jij zelfs al s ochtensvroeg naar stal gegaan om te helpen buitenzetten Rena?

Het is makkelijk oordelen dat die het niet bij jou doet als jij er nooit bent natuurlijk. :+

Dat wordt in je vakantie s ochtendsvroeg naar stal en dan met haar aan de slag wanneer ze ook dit gedrag vertoond bij jou. ;)

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 07:21

Ja dat was dan ook mijn volgende stap, ben morgen vrij dus dan wil ik zelf kijken hoe het gaat. Maar dan nog ben ik er vaker niet dan wel en als ik er niet ben, kan ik er natuurlijk weinig aan doen. En dat vind ik zo lastig, vooral vanwege de verwijten die worden gemaakt steekt het ook nogal...

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:42

Gaat ze als eerste, middelste of laatste naar de wei?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 15:40

Volgens mij doen ze haar als eerste, maar ander stalgenootje (waar ik het goed mee kan vinden) heeft eigenlijk nooit echt problemen met haar naar de wei brengen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:45

Maar, als het bij hén niet lukt, wil dat niet direct iets zeggen over jóuw leiderschap lijkt me. Kan gewoon slechte manieren zijn om het maar bot te zeggen, maar bij ons staat een paard dat ook weleens graag wil. Daar hebben wij ook een beetje in moeten investeren. Voorop lopen? Nee, draaien, neerzetten waar het hoort, wachten en dan weer lopen als jíj gaat lopen. Bij de eigenaren deed ze dit ook gewoon netjes (al zeiden zij dat ze de neiging had om weleens druk te worden, en hebben ze aangegeven dat we best een beetje door mogen pakken).

Maar goed, als de een enorme hoop paarden buiten te zetten hebt snap ik dat dat echt niet altijd praktisch is.

Wij hebben daar echter rekening mee kunnen houden en ermee kunnen werken.

Super paardje, hartstikke lief, weet ook bij ons dat even geduld soms moet.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 15:48

Ja nou precies khrishanta, als ik er niet ben en het lukt hén niet, dan heeft mijn leiderschap daar toch weinig mee van doen? Maar morgen ga ik kijken hoe het gaat en hoe ze bij mij is. Dan kan ik ook echt een objectief oordeel vellen over hoe mijn paard is. Ik geloof wel dat ze drukker is in de ochtend, want als ik soms in de ochtend ga rijden dan staat ze wel beetje heen en weer te drentelen in de stal, maar op het moment dat ik haar uit de stal haal, is ze wel rustig. Wel wat onrustiger met opzadelen, maar echt niet extreem. Ze kijkt gewoon wat meer om zich heen (ze ziet alleen niets op onze poetsplaats, ze kan alleen wel alles horen).

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 11:33

ZOals gezegd zou ik zelf mijn paard naar buiten zetten. En eerlijk, had er niets mee te doen. Ze sjokte gewoon achter me aan, we lopen altijd met twee paarden tegelijk en dat deed ik ook. Het andere paard wou de stal niet uit, dus had en mijn eigen paard vast (die stond dus half voor de stal) en toen moest ik het andere paard pakken, ook daarin bleef ze gewoon rustig. Ze bleef gewoon kalm wachten. Natuurlijk kan ik gewoon een geluksdag hebben, dus van het weekend zal ik nog een keer in de ochtend vroeg gaan. Maar eerlijk...ik denk dat het aan degene ligt die haar vast heeft hoor...zo lastig dit, want hoe ga ik dit oplossen. Mijn stalbaas ga ik niet kunnen veranderen....

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:12

Misschien eens meenemen zodat je stalbaas het kan zien?

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:00

Ja heeft je stalbaas het niet gezien dan? Lijkt mij dat hij zo ziet dat het in elk geval niet aan jou opvoeding aan je paard ligt.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 19:10

Tja, het is een lompe boer in dat opzicht, heeft er niets van gezegd. Ga ik denk ik ook niet veranderen.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:11


rboerbokkie
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-06-18

Re: Paard ongeduldig tijdens buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:41

Bij mij merk ik altijd veel invloed van het weer bij het "onrustig" zijn. Hebben jullie dat ook?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 02:24

Rena100 schreef:
Tja, het is een lompe boer in dat opzicht, heeft er niets van gezegd. Ga ik denk ik ook niet veranderen.

Zou je merrie te sensibel kunnen zijn voor de "lompe boer"? Of hij te lomp voor je merrie?

Brengen ze d'r altijd met het zelfde paard tegelijk naar buiten? Zou daar het probleem kunnen liggen? Zo kan ik mijn merrie prima aan de hand leiden, en ze kan uitstekend met mijn ruin samen. Maar als ik ze beide vast heb en mijn merrie moet dan ergens te dicht langs en/of mijn ruin komt te dicht in haar buurt dan reageert ze ook rennerig. Ik weet waar 't bij haar aan ligt, wie weet dat er bij jouw merrie ook zoiets speelt? De combinatie met het andere buitenzetpaard?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Paard ongeduldig tijdens buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 02:36

Hier een merrie die niet naar binnen wilt bij het binnenzetten door stal. Gaat of rondjes rennen met een ander paard of laat zich niet pakken en loopt telkens snel weg terwijl ze haar kont naar diegene toe draait. Kom ik zelf: roep ik haar en ze komt vrijwillig (ja, echt :+ ) naar me toe.

Ik geloofde het ook amper toen ik de 'verhalen' te horen kreeg van stal. Maar ik ben een keer gaan kijken en ze deed het echt... En terwijl ze op een hele nare manier haar kont wegdraaide naar diegene riep ik haar, ze draait om en loopt zo maar me toe. Ik heb ook geen idee wat ik daar zelf verder nog aan kan doen. Ze weten gewoon dondersgoed bij wie ze het wel en niet kunnen doen...

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Paard ongeduldig tijdens buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 03:01

Mogelijk associeert ze jou niet met buitenzetten waar ze heel veel zin in heeft..

Vraag me wel af of het met jouw leiderschap te maken heeft of die van de boer..

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard ongeduldig tijdens buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 03:18

Heb dit ook gehad met de vorige staleigenaar. Die belde me sochtends vroeg dat mn paard niet meer te handelen was. Volgende ochtend zelf paard buiten gezet met hen erbij. Geen vuiltje aan de lucht. Ochtend erna deden zij het weer, was mn paard weer gaan rennen (die hou je niet tegen). Weer vroeg eruit om paarden mee buiten te zetten, weer niks aan de hand. Uiteindelijk wilde ze een hengstenketting en weigerde de eigenaresse ermee te lopen ivm slechte schouder. Dus de eigenaar deed het. Sinds ik simpelweg een hengstenketting aan de ring van het halster heb gedaan (had geen zin om hen uit te leggen hoe een hengstenketting gebruikt wordt) was ie ineens 'zo mak als een lammetje' en konden ze er alles mee. Pfff.
Paard loopt altijd als n hondje achter me aan en ik kon m zo buiten zetten. Sta nu op n andere stal en die loopt er ook zo mee weg. Met een normaal touw.
Ligt ook enorm aan je houding vrees ik. Die van mij is daar heel snel in.

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Re: Paard ongeduldig tijdens buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 07:43

Laat je haar toch buiten staan..misschien wil ze helemaal niet naar binnen.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:06

Oef. Dat het aan de eigenaar ligt, klinkt mij heel bekend in de oren. Bij mij braaf. Maar bij anderen wilt ie nog wel eens graag uitproberen.

Ja niet mijn schuld als je geen nee zegt waarbij het ook een nee betekend en mijn paard dus niet zo braaf bij je is, want je bent niet consequent genoeg.. Heeft die persoon dan toch echt zelf voor elkaar gekregen. Enneh, dan is die van mij helemaal niet moeilijk. Dat is nog het ergste. _O-

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:13

Weet je de reden van het druk doen ook?
Worden ze nog gevoerd op stal voor ze er uit gaan?
Ik vraag dat omdat ik wel gezien heb dat paarden gewoon hongerig waren en daarom vervelend deden met buiten zetten.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:44

Over het algemeen gaat het voor respect van de mens, niet voor een specifiek persoon. Dat gebeurt alleen als ze écht door hebben dat een bepaald persoon niet corrigeert en geen leiderschapsvermogen heeft. Dus het kan wel, maar dan moet het zo zijn geweest dat jij (TS) het paard wel meerdere malen hebt gecorrigeerd op zijn gedrag en degene die hem er Sochtends uit haalt niet, waardoor hij nu weet dat hij dat bij diegene kan maken.
De oplossing is vrij simpel.. Je bent er al een keer Sochtends naar toe geweest om hem zelf buiten te zetten, dus de volgende keer ga je er naar toe en kijk je hoe zij hem buiten zetten. Geef tips hoe en wanneer ze hem moeten corrigeren (personal space, terug zetten wanneer ze te ver doorlopen etc). Neem iets van een stick mee en zorg dat jij het andere paard over kan nemen wanneer zij jouw paard moet corrigeren. Is ze niet kundig genoeg? Dan moet je zelf ingrijpen en je paard zelf corrigeren.. dan zien zij ook meteen hoe en wat je doet.

Het kan ook zijn dat je paard toch nog niet het volledige respect en vertrouwen in de mens heeft, ook al denk je van wel. Komt hij NOOIT ongevraagd in je personal space, bijt, steigert, trapt etc hij NOOIT? Blijft hij altijd staan als je hem dat vertelt? (Dus ook zonder hem vast te binden), snapt hij het principe van pressure release zonder ook maar enige staking? Etc
In dat geval kan je er zelf ook nog echt mee aan de slag. Wel met instructie dan (of evt filmpjes van horsemen, maar dan moet je zelf ook al een goed vermogen van fouten herkennen hebben)

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:58

Inderdaad na een hele nacht en morgen zonder eten worden alle paarden anders als ze weten dat het gras buiten staat.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paard ongeduldig tijdens buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 08:44

Bij ons krijgen ze brokken voordat ze naar buiten gaan, daarnaast hebben ze voldoende hooi voor de hele nacht, vaak ligt er nog wat in haar stal dus ze zou geen honger moeten hebben.

Ze gaat altijd met hetzelfde paard naar buiten, die staan samen in dezelfde wei.

Dat ik ga vertellen hoe mijn stalbaas mijn paard naar buiten moeten zetten? Dat gaat niet gebeuren, ik ben verder erg tevreden over mijn stal en het beleid daar, en wil niet weg. Dus ik ga liever niet tegen de stalbaas is.

En ja mijn merrie heeft wel eens van die kuren, dat ze toch stiekem telkens een pasje naar voren zet (ik zet haar altijd meteen weer terug). Maar verder is ze echt wel braaf en rustig. Bijten doet ze nooit, trappen ook niet.

De reden waarom ze druk is weet ik niet. Ze wordt wel pas druk als er al een aantal paarden naar buiten zijn gezet, dan wil zij ook.