De gang niet in willen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje95
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-01-18
Woonplaats: Rotterdam

De gang niet in willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 18:34

Dag Bokkers,
Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb sinds een tijdje mijn eerste eigen pony. Toen ze hier net was vond ze alles heel eng, wat ik natuurlijk niet zo gek vond dus ik heb haar toen de tijd gegeven. Ik merk dat ze al meer vertrouwen heeft gekregen, maar er is nog één ding waar ik mee zit, namelijk dat ze de gang richting de wasplaats niet in wil. Ernaast is ook een gang, richting de bak, die precies even smal, hoog en donker is en daar gaat ze wel zonder problemen in. Ik heb haar geprobeerd de gang in te krijgen met lieve woordjes, heel veel geduld hebben en wachten tot ze een stap zet, maar dan kan ik blijven staan, ze beweegt echt geen cm. Ik heb ook geprobeert om licht druk te geven op het touw en zodra ze een stap zet de druk los laten, maar ik heb een half uur gewacht, ze zet gewoon geen stap. De enige manier waarop ik haar de gang in krijg is met zweep en hele flinke klappen te geven, maar dan nog lukt dat ook pas na een tijdje, want eerst trekt ze zich dan een paar keer los en ik kan haar dan met geen mogelijkheid vast houden. Als ze eenmaal een stap de gang in heeft gezet, loop lt ze zonder moeite de rest van de gang door naar de wasplaats. Ik doe nu steeds als ik haar op de wasplaats heb gekregen meteen weer terug eruit en weer opnieuw de gang in, de 2e keer loopt ze meteen mee. Echter is het zo dat als ik het dan uurtje later weer probeer het weer dezelfde strijd is.
Ik weer op het moment gewoon niet meer wat ik moet doen, ik heb zelfs het idee dat het erger wordt. Ik denk eerlijk gezegt ook niet dat ze bang is, maar gewoon zit te kloten. Ik ben iniedergeval moedeloos en heb jullie advies nodig.
Laatst bijgewerkt door Maartje95 op 24-05-18 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: De gang niet in willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:48

Misschien wil ze niet gewassen worden?

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:51

Je hebt al eerder een topic geopend. Daaruit bleek duidelijk dat je pony het niet heel leuk vindt op de was/poetsplaats en daar heel angstig reageert. Je hebt een staleigenaar die jou zei dat straffen niet zou helpen. Op welk punt dacht je dus dat flinke klappen met de zweep dé oplossing zou zijn? Wat denk je dat je pony op dat moment dacht? Vind je het gek dat het probleem erger geworden is?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:55

Maartje95 schreef:
.....De enige manier waarop ik haar de gang in krijg is met zweep en hele flinke klappen te geven, maar dan nog lukt dat ook pas na een tijdje, want eerst trekt ze zich dan een paar keer los en ik kan haar dan met geen mogelijkheid vast houden. .....

Vind je het gek dat ze zich dan lostrekt?
Hele flinke klappen geven met de zweep = dierenmishandeling vind ik. Je maakt haar alleen maar bang op die manier. Zo verliest ze ook nog eens het vertrouwen in jou.

Laat die gang voor wat het is, poetsen (borstelen) kan in de stal of voor de stal ook. Waarom moet ze persé de poetsplaats in, om te douchen? Laat dat toch veel nut heeft wassen namelijk niet (tenzij ze echt super smerig is maar zelfs dan zijn er ook goede spuitbussen te vinden).

Ik zou eerst aan vertrouwen gaan werken nu. En vooral stoppen met die zweep erbij te halen. Agressie en boos worden helpt nooit.

Grondwerk is de basis.

Edit even je vorige topic gelezen.
Je krijgt een hoop tips. En paardje heb je nog niet lang. Zal gewoon nog moeten wennen.
Maar dan dat angstig zijn op de poetsplaats. Is het er zoals een trailer, vier muren om haar heen en smal? Zoja, is ze op de trailer wel rustig?

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: De gang niet in willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:38

Zelf meer geduld kweken, half uurtje even wachten is imo helemaal niet zo lang wanneer een paard gewoon écht bang is. Ik had er eentje die met geweld gedwongen werd (trekken, duwen, naar het paard schreeuwen, boze stem gebruiken, uiteindelijk ook geslagen e.d.) , wat haar probleem alleen maar erger heeft gemaakt en wat ik op kon lossen... Daar ben ik wel IETS langer mee bezig geweest dan een half uurtje, zéker de eerste keren (ja meervoud, eerste keren, verspreid over dagen/weken).

Ik heb er uiteindelijk met heel veel geduld een feestje van kunnen maken, in die ruimte kreeg ze vanaf dat moment van mij namelijk haar brok. De eerste keren waren vol stress, die stress werd steeds minder, en op een gegeven moment neeg ze met het hoofd vol verlangen die kant op en was het niet meer spannend. Daarna weer haar voer op de normale plek gegeven en nooit meer last gehad.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:22

Mijn oudje wil ook niet op de wasplaats, dan moet je je even gaan indenken als paard. Sws heeft hij een nare ervaring gehad met water. Denk aan in de ogen of oren gehad, hoge drukspuit (er zijn dus serieus mensen die dat doen) etc... ik ga via een andere weg ernaartoe. Dan is hij niet bang, en hij gaat er pas af als hij bijna in slaap valt. Op zijn leeftijd kun je er maar met veel moeite iets aan doen, omdat het dan ingeworteld is. En zoals jij het doet, is niet goed. Een paard legt de link niet van he als ik stop krijg ik slaag, maar he als ik in de gang ga krijg ik slaag. Probeer anders eens een emmer brok in je andere hand te houden en als hij daardoor zen stap vooruit zet, hem een handje te geven.

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: De gang niet in willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:24

Een paard zal nooit "zomaar kloten" Als die iets niet wil, zit daar een reden achter.

Paar flinke klappen met de zweep? Dan zou ik ook niet meer naar je luisteren, arm, arm beestje....

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Re: De gang niet in willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:31

Ik heb ook meegemaakt met een pony dat hij de wasplaats niet op wilde. Dat is uiteindelijk wel gelukt maar zeker niet met 'flinke klappen' zoals jij zegt. Dat is juist gelukt met rustig zijn en geduld hebben. Het is zielig voor je pony maar natuurlijk ook erg raar als jij de ene keer lieve woordjes tegen je pony zegt en de volgende keer klappen geeft met de zweep. Dus ik denk dat je een andere manier moet gaan bedenken want dit gaat niet werken en is niet eerlijk voor je pony...

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:32

SweetVanille schreef:
Een paard zal nooit "zomaar kloten" Als die iets niet wil, zit daar een reden achter.

Paar flinke klappen met de zweep? Dan zou ik ook niet meer naar je luisteren, arm, arm beestje....

Precies dit... Lijkt me eerder een gevalletje angst en angst los je niet op met de zweep.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: De gang niet in willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:31

Sommigen wassen hun paard met ijskoud water .Niet elke wasplaats heeft trouwens warm water.Maar dat lijkt me niet fijn en logisch dan dat sommige paarden dat niet meer willen.Uiteraard weet ik niet of dat bij jouw paard ook het geval is.Kan ook andere oorzaak hebben. Maar met geduld en beloningen kom je verder dan met straffen.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: De gang niet in willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:15

Neem een emmer biks mee en voer haar elke dag op de wasplaats. Na een tijdje kun je dan eten geven+ borstelen bijvoorbeeld en zo bouw je het uit.
Overnieuw beginnen dus!

Maartje95
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-01-18
Woonplaats: Rotterdam

Re: De gang niet in willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 13:34

Bedankt voor alle reacties, ondanks dat ze niet allemaal even aardig zijn. Jullie hebben mij wel met de neus op de feiten gedrukt en dat is goed. Gisteren had ik lang de tijd, dus ben ik weer naar die gang toegegaan met pony en gewoon blijven staan, niet dwingen om erin te gaan. Na een tijdje ben ik lichte druk op het touw gaan zetten en zette ze een stapje naar voren, gelijk heb ik de druk eraf gehaald en haar even laten kijken. Later weer druk erop en wachten tot ze weer een stap zette en zo verder totdat ze binnen was! Zodra ze binnen was heb ik haar brokken gegeven en ben ik meteen weer omgedraaid naar buiten. Vandaag weer hetzelfde geprobeerd en ze ging er al sneller in als gisteren, weer beloond en omgedraaid naar buiten. Ik merk dat ik deze manier fijner vind en het blijkt te werken.
Bovendien heb ik contact gezocht met een grondwerk instructrice, heb alleen nog geen reactie gekregen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: De gang niet in willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:40

Super! Je ziet dat het met geduld en begrip voor het paard heel snel kan gaan. +:)+