Paard heeft geen respect tijdens meelopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard heeft geen respect tijdens meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 23:29

Hoi bokkers,

Ik heb de laatste tijd veel problemen met mijn merrie.
Vanavond ging het weer mis.
Eigenlijk loopt ze altijd wel goed mee, behalve als ze schrikt of haar eigen zin door wil drukken.

Vanavond schrok ze en vond het nodig mij achterop m'n enkels te springen.
Ik liep gewoon naast haar.

Later wou ze in volle snelheid naar stal. Loopt me voorbij/ondersteboven. Je kan dan druk geven en trekken wat je wil, mevrouw drukt door.

Ik ben boos geworden maar dit hielp niet. Ze is ook heel gevoelig dus nu behoorlijk over de zeik.

9 vd 10 keer reageert ze prima; achteruit is achteruit, ho is ho en kom maar is meelopen.

Ik heb ervaring met jonge paarden en zelfs hengsten maar dit nog nooit mee gemaakt eigenlijk. Wie heeft de gouden tip?

Anoniem

Re: Paard heeft geen respect tijdens meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 23:32

Hengstenketting omdoen? Zweepje erbij?

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 23:37

Tsja uit welke gemoedstoestand komt dit gedrag voort? Als je paard bang/onzeker is, daarbij hoger in haar adrenaline komt te zitten en jij gaat rukken/trekken en wordt boos op haar zul je het gedrag waarschijnlijk alleen maar versterken. In dat geval zul je haar eerst moeten leren dealen met spanning, en dan is de situatie waarin ze al dusdanig heeft opgebouwd dat ze niet meer toegankelijk is voor jouw hulpen niet de juiste trainingssetting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 23:38

De gouden tip is is dat ze respect moet hebben voor jouw ruimte. Wat er ook gebeurt. Blijkbaar is dit nog niet aan de orde en ik zou hier hard aan gaan werken, desnoods met hulp. Het paard moet ten aller tijden achter jouw blijven, ook al ontploft er een bom. En dat heeft te maken met jouw houding, blijkbaar geef je haar de ruimte om te doen wat ze wil.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Paard heeft geen respect tijdens meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 23:41

oefenen oefenen oefenen… en ik zeg grondwerk gaan doen. beste starten met een (goede) instructeur erbij die mee kijkt, en jou het goed aanleert.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:13

Zilfstar schreef:
oefenen oefenen oefenen… en ik zeg grondwerk gaan doen. beste starten met een (goede) instructeur erbij die mee kijkt, en jou het goed aanleert.

Dat is dan ook meteen mijn gouden tip +:)+

Gini
Berichten: 17896
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:18

Uit je verhaal maak ik eigenlijk 3 problemen op die samen escaleren tot een gevaarlijke situatie. Je zult die alle drie moeten aanpakken om tot een gewenst resultaat te komen.

Amy schreef:
Je kan dan druk geven en trekken wat je wil, mevrouw drukt door.


Zo goed is het wijken voor druk dus duidelijk niet bevestigd. Als het braaf meelopen aan het touwtje afhankelijk is van de gemoedstoestand van het paard, dan heb je op dat vlak eigenlijk al een 'onopgevoed' paard.
Hierbij moet je een paar vragen heel eerlijk voor jezelf beantwoorden: loopt ze meestal met het touwtje in een boogje achter je aan? Of heb je toch opvallend vaak het touw strak onder haar kin vast? Durf jij release geven op momenten dat het moet?
Je kan niet verwachten dat je paard op druk reageert, wanneer je zelf de druk niet durft te lossen.
Ga hier dus bewust mee aan de slag. Wat doe ik? En hoe reageert mijn paard hierop? Zoek hierbij ook meer uitdagende situaties op dan de veilige, gewatteerde binnenbak. ;) Heel veel paarden die zogezegd braaf te leiden zijn, moet je eens als laatste van stal naar het weiland brengen. Dan gaat het opeens niet meer zo goed. Ze mogen dan best wel wat opgewonden zijn, maar luisteren naar de druk is absolute voorwaarde nummer 1.

Dat leidt ons meteen naar probleem numero 2

Amy schreef:
Vanavond schrok ze en vond het nodig mij achterop m'n enkels te springen.
...
Later wou ze in volle snelheid naar stal. Loopt me voorbij/ondersteboven.


Een paard schrikt nu eenmaal. Dat afstraffen is compleet zinloos. Als jij achter de deur staat en ineens boe roept wanneer ik langs kom, dan schrik ik ook. Dat is instinct.
Ook hier weer de vraag: waar ben jij op het moment dat ze schrikt en wat doe je? Sta je inderdaad met je hand strak onder de kin, dan is het voor een paard ook wel heel moeilijk om jouw achillespezen te vermijden. Loopt je paard een paar passen schuin achter je met los touwtje, dan heeft die al heel wat meer ruimte om naartoe te springen.
Tweede aspect kan ook respect zijn. Dat het paard geen respect heeft voor jouw persoonlijke ruimte. Maar dat is heel moeilijk om van achter een computerscherm te zeggen. Wie weet doe jij wel alles fout wat je maar fout kan doen (even hypothetisch gesteld uiteraard :+ ) en zouden we dan toch de schuld maar naar het paard schuiven die blijkbaar geen respect heeft, dat zou oneerlijk zijn.

Amy schreef:
Ik ben boos geworden maar dit hielp niet. Ze is ook heel gevoelig dus nu behoorlijk over de zeik.


Dit laatste probleem is meteen ook de biggest mistake.
Het paard is bang of het paard heeft ergens geen zin in en het enige levende wezen die op dat moment bij haar is, wordt dan ook nog eens kwaad.
Denk je dat het paard minder bang is, als jij boos wordt?
Denk je dat het paard ineens wel zin gaat krijgen, als jij boos wordt?
Emoties als woede, frustratie, ontgoocheling, verdriet,... moet je echt leren uitschakelen als je met paarden bezig bent. Duidelijk en consequent zijn kan zonder onderliggende negatieve emotie.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:21

Een paard dat ‚over de zijk‘ is van een correctie heeft ofwel niet begrepen wat er mis ging of heeft geleerd dat overreageren betekend dat je niet hoeft te luisteren.

Die tweede groep zijn meestal de verdacht intelligente paarden.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:21

Ik heb zeer goede ervaringen met de methode van equinologica (Annemarie vd toorn). Begeleiding gehad van iemand die daar de opleiding had gedaan en dat heeft voor ons allebei super goed uitgepakt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:30

Wat een mooie post Gini, erg mooi uiteengezet +:)+ .

Anoniem

Re: Paard heeft geen respect tijdens meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:57

Bedankt voor alle uitgebreide antwoorden!
Toen ik haar net had een aantal lessen grondwerk gedaan. Dit pakte ze goed en snel op.
Ze loopt zonder touw los achter mij aan in de bak. Ook in het land. En als ik stil ga staan staat zij ook onmiddellijk stil. Rennen hetzelfde.

Ze is wel vrij onzeker.

Ze volgt goed, zonder spanning op het touw, ook op vreemd terrein.
Ik kan meestal wel aardig voorspellen wanneer ze schrikt en pak haar dan korter en ga naast haar lopen, zodat ze in ieder geval minder snel op mij kan springen.

Ik ga eens even inlezen over equinologica!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:40

Amy schreef:
Bedankt voor alle uitgebreide antwoorden!
Toen ik haar net had een aantal lessen grondwerk gedaan. Dit pakte ze goed en snel op.
Ze loopt zonder touw los achter mij aan in de bak. Ook in het land. En als ik stil ga staan staat zij ook onmiddellijk stil. Rennen hetzelfde.

Ze is wel vrij onzeker.

Ze volgt goed, zonder spanning op het touw, ook op vreemd terrein.
Ik kan meestal wel aardig voorspellen wanneer ze schrikt en pak haar dan korter en ga naast haar lopen, zodat ze in ieder geval minder snel op mij kan springen.

Ik ga eens even inlezen over equinologica!

Dan zou ik weer even een lesje ter opfrissing doen! Er sluipen vaak ongemerkt weer dingen in die niet zo handig zijn, dikke kans dat je het met één les getackeld krijgt.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard heeft geen respect tijdens meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:41

Met een paar grondwerklessen is het niet gedaan. Gini zet het heel helder uiteen.
Ga weer terug naar vaker grondwerken, gewoon elke week een half uurtje of zo tijd aan besteden. Zorg er ook voor dat je goed gedrag beloont. Anders weet ze nooit wanneer ze iets goed heeft gedaan. Juist bij stress of schrik bij een paard moet je zelf doodkalm blijven, hartslag rustig houden (rustig ademen) en nooit boos worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:00

Amy schreef:
Bedankt voor alle uitgebreide antwoorden!
Toen ik haar net had een aantal lessen grondwerk gedaan. Dit pakte ze goed en snel op.
Ze loopt zonder touw los achter mij aan in de bak. Ook in het land. En als ik stil ga staan staat zij ook onmiddellijk stil. Rennen hetzelfde.

Ze is wel vrij onzeker.

Ze volgt goed, zonder spanning op het touw, ook op vreemd terrein.
Ik kan meestal wel aardig voorspellen wanneer ze schrikt en pak haar dan korter en ga naast haar lopen, zodat ze in ieder geval minder snel op mij kan springen.

Ik ga eens even inlezen over equinologica!

En daar gaat het mis. Hier creer jij de spanning door a: de situatie re veranderen en b: de spanning op de lijn te nemen. En door naast haar te gaan lopen valt jouw leiding weg en wordt je paard onzekerder.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:59

Joolien schreef:
Amy schreef:
Bedankt voor alle uitgebreide antwoorden!
Toen ik haar net had een aantal lessen grondwerk gedaan. Dit pakte ze goed en snel op.
Ze loopt zonder touw los achter mij aan in de bak. Ook in het land. En als ik stil ga staan staat zij ook onmiddellijk stil. Rennen hetzelfde.

Ze is wel vrij onzeker.

Ze volgt goed, zonder spanning op het touw, ook op vreemd terrein.
Ik kan meestal wel aardig voorspellen wanneer ze schrikt en pak haar dan korter en ga naast haar lopen, zodat ze in ieder geval minder snel op mij kan springen.

Ik ga eens even inlezen over equinologica!

En daar gaat het mis. Hier creer jij de spanning door a: de situatie re veranderen en b: de spanning op de lijn te nemen. En door naast haar te gaan lopen valt jouw leiding weg en wordt je paard onzekerder.


Daarbij: "HUH de baas zet spanning op de lijn, neemt me kort en gaat naast me lopen. durft niet de leiding te nemen: dus kortom HEY baas vindt dit OOK eng. OJEE wat nu!!! "

paard is al onzeker/bang/geschrokken en baas moet juist DAN de leiding nemen. Maar in plaats daarvan valt dat dus helemaal weg.

dus gewoon doorlopen, laten zien dat JIJ het niet eng vind, geen extra spanning op die lijn. Paard je laten volgen.


Bij mij helpt het bijv dat paard in de afgelopen 10 jaar heeft geleerd dat als ik zeg: "Ga maar kijken!" (aanhanger, vrachtbak, nieuwe trekker, enge auto etc) het objct dus niet eng is, want ik vertrouw de situatie en inmiddels is hij zo ver dat hij dan zelfs met mij op afstand naar jet object toe loopt. (wei... drinkbak was verplaatst (ja ik weet het, het is een sukkel af en toe)) dus juist in schriksituaties die leiding nemen!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:27

Zilfstar schreef:
dus gewoon doorlopen, laten zien dat JIJ het niet eng vind, geen extra spanning op die lijn. Paard je laten volgen.

Bij mij helpt het bijv dat paard in de afgelopen 10 jaar heeft geleerd dat als ik zeg: "Ga maar kijken!" (aanhanger, vrachtbak, nieuwe trekker, enge auto etc) het objct dus niet eng is, want ik vertrouw de situatie en inmiddels is hij zo ver dat hij dan zelfs met mij op afstand naar jet object toe loopt. (wei... drinkbak was verplaatst (ja ik weet het, het is een sukkel af en toe)) dus juist in schriksituaties die leiding nemen!


Dat dus. En ook tijdens rijden, Ga maar kijken, braaaaf, brokje erin. Zo maak je je paard dapperder. Maar altijd is er die mits: zelf ontspannen blijven.