Ik kan niet bij mijn paard komen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Ik kan niet bij mijn paard komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 16:25

Graag wil ik de titel wat nuanceren.

Want op stal en in de spuitplaat kan ik alles met hem doen. En is het een kroelbeer.
Ik kan hem borstelen verzorgen van hoofd tot staart. En dat lijkt hij ook prettig te vinden.
Hoofdstel aandoen dekje op en longeersingel vindt hij ook goed.

Maar als ik hem mee naar buiten neem om te longeren (heb al een cirkel gemaakt in de rijbak).
Schiet hij gelijk weg om vervolgens te blijven lopen. (Zet ik de bak niet af, schiet hij als een gek weg en is niet te houden).
Sinds kort krijg ik hem al aan het stappen (niet ontspannen). daar voor was het vooral draf en veel galop.
Laten stoppen lukt, maar dan draait hij gelijk zijn hoofd naar me toe. Die kan ik dan nog kriebelen.
stukje van zijn nek ook nog. Maar als ik verder ga richting hals/schoft is ie weer weg.

Dus aan opstappen denk ik voorlopig nog lang niet.

Ik heb al veel geprobeerd en vooral heel rustig gebleven. Toch raakt mijn geduld een beetje op, en wil vooruitgang boeken richting opstappen en rijden.

Hebben jullie adviezen wat ik kan doen? Of tips wat vooral niet te doen?

BarbaLala

Berichten: 9608
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Ik kan niet bij mijn paard komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:30

Met een filmpje zou het duidelijker zijn, heb je die?

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Re: Ik kan niet bij mijn paard komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:32

Komt hij verder wel buiten op de wei/paddock?
Hoe oud is hij?
Sinds wanneer heb je dit probleem?
Was het daarvoor wel goed?

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 16:59

Hij is 4 jaar oud. Zelf gefokt
Heeft gewoon in de opfok gestaan. Komt dagelijks buiten op de wei of in de rijbak.
Voor de winter zijn we begonnen om hem zadelmak te maken. En vanaf het begin liepen we tegen dit probleem aan. Omdat we alleen een buitenbak hebben en de winter koud was, is hij even stil gezet. En toen de vorst uit de grond was weer begonnen.

Ik zal kijken of ik vandaag of morgen een filmpje kan maken en uploaden

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Ik kan niet bij mijn paard komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 17:02

En ja, ik heb al eerder paarden zadelmak gemaakt. En daarbij ook wel eens tegen uitdagingen aan gelopen. Maar deze is toch een wat grotere uitdaging.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:08

Zelf zou ik wat meer tijd erin steken zonder al te willen gaan rijden. Dus gewoon in de bak/wei zetten en erbij blijven. Vertrouwen winnen en lekker poetsen in de bak en daar buiten. Meer grondwerk doen.
Wrs heb je een sensible paardje en dat kost gewoon wat meer tijd dus gun jezelf en je paard dat.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:41

Ga handelingen en plaats eens loskoppelen. Dus poetsen in de longeerbak bv het lijkt er zo op dat paard op automatische piloot uitvoert wat hij denkt dat hij op die plek hoort te doen ipv op jouw hulpen te wachten. Breek door die standaard routine heen van stap 1,2,3,4 volgen altijd elkaar op zodat hij moet gaan nadenken en vragen stellen.
Het is een vrij berucht probleem. Niet halthouden onderweg, geen voetjes geven buiten poetsplaats, ... allemaal door het vastkoppelen van plek en commando ipv generaliseren dat die dingen overal kunnen. Manegepaarden hebben die neiging vaak ook. Maakt ze heel braaf binnen die structuur en super voor dat soort werk, maar afwijken van wat waar hoort is lastig. Zitten heel koel in de kop exemplaren tussen en onzekere dieren die zo rustig en ontspannen lijken. Dit paard leert dus anders/trekt andere conclusies uit jouw training, heeft andere aanpak nodig, en dat kan zeker voor de trainer een uitdaging zijn om in te zien hoe dit paard hulpen kan gaan generaliseren zodat ze overal werken en paard veilig inzetbaar wordt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 00:06

tamary schreef:
Ga handelingen en plaats eens loskoppelen. Dus poetsen in de longeerbak bv het lijkt er zo op dat paard op automatische piloot uitvoert wat hij denkt dat hij op die plek hoort te doen ipv op jouw hulpen te wachten. Breek door die standaard routine heen van stap 1,2,3,4 volgen altijd elkaar op zodat hij moet gaan nadenken en vragen stellen.
Het is een vrij berucht probleem. Niet halthouden onderweg, geen voetjes geven buiten poetsplaats, ... allemaal door het vastkoppelen van plek en commando ipv generaliseren dat die dingen overal kunnen.


Scheelt mij typen +:)+ .

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ik kan niet bij mijn paard komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:30

Geen ervaring met dit probleem maar wat doet die als je gaat stappen aan de hand in de bak zonder het dekje en de singel? En als je op een andere plek probeert te logeren heb je dit probleem dan ook?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ik kan niet bij mijn paard komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:37

Hoe is hij zadelmak gemaakt?
Wat ik namelijk lees is dat hij weg probeert te komen voor het opstijgen.
Professionele hulp die hem leert met rust en vertrouwen de stapjes weer te zetten naar opstijgen/rijden.

Ik herken het van meerdere paarden, veelal met zadelmak maken redelijk "oké" (nog niet goed IMO, wel in die van anderen) maar na een tijdje pauze gedrag vertonen wat ontwijkend is voor het opstijgen.
Meestal in het de vorm van niet gemakkelijk kunnen aanraken op rug-gebied

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:15

Wat zit erin qua afstamming?

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Ik kan niet bij mijn paard komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:25

Les nemen? Al heb je al veel ervaring, het kan toch een frisse blik bieden. :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Ik kan niet bij mijn paard komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:38

Wat Tamary zegt! En verder heel veel aanraken, desnoods met een verlengde arm (stokje/touw/zweep). En heel veel herhalen en varieren. Hoewel het soms helpt om even routine te maken, dan weet je paard bijvoorbeeld dat je na het aanraken van de schouder naar zijn rug gaat. Als dat goed gaat kan je weer verder met afwisselen.
Kent hij al jouw commando voor braaf? En stop/halt? Installeer die ook eerst goed, dat helpt enorm!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:41

cjb schreef:
Graag wil ik de titel wat nuanceren.

Want op stal en in de spuitplaat kan ik alles met hem doen. En is het een kroelbeer.
Ik kan hem borstelen verzorgen van hoofd tot staart. En dat lijkt hij ook prettig te vinden.
Hoofdstel aandoen dekje op en longeersingel vindt hij ook goed.


Als ik jouw verhaal lees, is de jongeman het niet eens met wat jij schrijft.
In de stal en poetsplaats ziet hij geen uitweg en is hij waarschijnlijk behoorlijk gestresst. Zodra de mogelijkheid er is om een beetje afstand te creeren maakt hij er dankbaar gebruik van.

Lijkt een erg sensibel paard.

kijk eens naar de TRT methode.
als je geen exploderend paard wil inderdaad nog ff wachten met het zadel en de vervolg stappen.
het lijkt mij ook belangrijk dat je alles in kleine stapjes doet en controleert of hij het snapt zonder in de stress te schieten.

Marvinneke22
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:39

Mijn paard is 22 en als ik in de stal kom trekt hij weg ook heeft hoj gebeten in mijn schouder zonder enig aanlijding.hij stond de dag daar voor op de wei met 2 andere dominaten van paarden die begon hem te stampen en te bijten hij heeft dan ook een kazl plek van achter heb hem uit de wei gehaald en binnen gezet in zijn stal.
Als ze met hem rijden verschiet hij voir het minste en begint hij de bokke en de stijgeren.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 00:18

Een paard dat zo reageert in de bak begint vlak ervoor al tekenen van onrust te geven, kan bijna niet anders. Weet niet of je kan zien aan hem waar het begint, of hoe? Nek omhoog, ademhaling verandert, tempo tijdens wandeling naar de bak, ogen wijder. Zulke dingen, vallen die je op? Wanneer beginnen deze dingen? Of loopt hij met een ontspannen lage nek en rustige ademhaling de bak in?

Horseman warwick schiller heeft een online training, waarmee je ook paarden zadelmak kan maken maar het is eigenlijk voor elk paard geschikt.
Hij heeft een gratis probeerweek op zijn website dus als je je inschrijft kan je gauw even zijn filmpjes bekijken!
Vooral de filmpjes over stress indicators / calming signs en de filmpjes over focus for relaxation raad ik je aan. Maakte bij mijn paard een heel groot verschil en hoor eigenlijk alleen maar goeie dingen daarover (op zijn facebook groep voor website leden). Het is warwickschiller.com

Veel succes!!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:44

woepsie90 schreef:
Een paard dat zo reageert in de bak begint vlak ervoor al tekenen van onrust te geven, kan bijna niet anders. Weet niet of je kan zien aan hem waar het begint, of hoe? Nek omhoog, ademhaling verandert, tempo tijdens wandeling naar de bak, ogen wijder. Zulke dingen, vallen die je op? Wanneer beginnen deze dingen? Of loopt hij met een ontspannen lage nek en rustige ademhaling de bak in?

Horseman warwick schiller heeft een online training, waarmee je ook paarden zadelmak kan maken maar het is eigenlijk voor elk paard geschikt.
Hij heeft een gratis probeerweek op zijn website dus als je je inschrijft kan je gauw even zijn filmpjes bekijken!
Vooral de filmpjes over stress indicators / calming signs en de filmpjes over focus for relaxation raad ik je aan. Maakte bij mijn paard een heel groot verschil en hoor eigenlijk alleen maar goeie dingen daarover (op zijn facebook groep voor website leden). Het is warwickschiller.com

Veel succes!!


Warwickschiller heeft teveel aandacht voor de focus on relaxation. Zo is Yawning/gapen voor hem een teken van ontspanning terwijl voor veel paarden het een stresssignaal is waarbij de hersenen juist heel aktief worden. Op dat moment heeft het paard rust nodig.

Op zijn FB pagina worden andere meningen of in zijn ogen negatieve opmerkingen verwijderd.
Het is ook zijn pagina en is een visitekaartje geen open forum zoals Bokt.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:02

BMHP schreef:
woepsie90 schreef:
Een paard dat zo reageert in de bak begint vlak ervoor al tekenen van onrust te geven, kan bijna niet anders. Weet niet of je kan zien aan hem waar het begint, of hoe? Nek omhoog, ademhaling verandert, tempo tijdens wandeling naar de bak, ogen wijder. Zulke dingen, vallen die je op? Wanneer beginnen deze dingen? Of loopt hij met een ontspannen lage nek en rustige ademhaling de bak in?

Horseman warwick schiller heeft een online training, waarmee je ook paarden zadelmak kan maken maar het is eigenlijk voor elk paard geschikt.
Hij heeft een gratis probeerweek op zijn website dus als je je inschrijft kan je gauw even zijn filmpjes bekijken!
Vooral de filmpjes over stress indicators / calming signs en de filmpjes over focus for relaxation raad ik je aan. Maakte bij mijn paard een heel groot verschil en hoor eigenlijk alleen maar goeie dingen daarover (op zijn facebook groep voor website leden). Het is warwickschiller.com

Veel succes!!


Warwickschiller heeft teveel aandacht voor de focus on relaxation. Zo is Yawning/gapen voor hem een teken van ontspanning terwijl voor veel paarden het een stresssignaal is waarbij de hersenen juist heel aktief worden. Op dat moment heeft het paard rust nodig.

Op zijn FB pagina worden andere meningen of in zijn ogen negatieve opmerkingen verwijderd.
Het is ook zijn pagina en is een visitekaartje geen open forum zoals Bokt.


Ligt volledig aan de situatie. Als er gegapen wordt tijdens werk of op een nieuwe omgeving of iets waarvan je weet dat je paard spanning geeft, dan is gapen niet goed inderdaad. Als je foxus for relaxation begint of voor het eerst doet doe je dat dus op een plek waar je paard bekend en ontspannen is. En dan zijn de eerste signalen waar je op let likken en kauwen. Ook die kunnen stress betekenen maar nogmaals, ligt eraan wat er nog meer gebeurd.

Als je puur foxus for relaxation doet en niks anders hebt gevraagd of doet met je paard, is het meestal gewoon ontspanning.

Daarnaast kan je op zijn FB pagina gewoon dingen plaatsen zonder goedkeuring af te wachten. Dan zou warwick of zijn vrouw of iemand in dienst dus heel snel moeten zijn met verwijderen...

_Nynkeeee_

Berichten: 61
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Ik kan niet bij mijn paard komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:22

Mijn paard deed dit ook, toonde bij alles wat spannend of anders was vluchtgedrag. Wat bij mij heeft geholpen is heel veel grondwerk (TRT methode). Eerst aan de hand zodat hij het snapte en toen kon ik dit ook doorvoeren naar het opstappen en het rijden zelf

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 03:58

cjb schreef:
Komt dagelijks buiten op de wei of in de rijbak.

Hoe lang en met wat voor andere paarden?

Wat voer je 'm?