Bang voor hindernissen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rafiki92
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-04-18

Bang voor hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 15:36

Hallo allemaal!

Ik heb een super lief paard die eigenlijk nergens bang voor is.. hij is niet schrikachtig..
Als ik in de bak ben en er liggen balken dan is er niks aan de hand.. hij wilt er niet over heen stappen maar goed.. ook de palen van de hindernissen zijn geen probleem.. maar als er een hindernissen klaar staan dan raakt hij helemaal in paniek.. je ziet ook echt de angst in zijn ogen.. ik denk zelf dat er iets in het verleden is gebeurd met hem..

Heeft iemand tips hoe ik dit zou kunnen oplossen?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Bang voor hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:51

Heb je de mogelijkheid om in zijn weiland een paar hindernissen neer te zetten?

Rafiki92
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 15:53

Ja vast wel.. moet geen probleem zijn :)

antje_vip schreef:
Heb je de mogelijkheid om in zijn weiland een paar hindernissen neer te zetten?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Bang voor hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:56

Mag je je paard los in de bak laten? zo ja, dan zou ik dat doen, dan kan hij ervoor kiezen om de hindernissen te gaan onderzoeken/besnuffelen etc.

Rafiki92
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 15:58

ja wij hebben een buiten bak.. waar we paarden losgooien, longeren etc. is vrij ruim.. daar mag en kan ik ook wat neerzetten.. :) ik heb nu zeg maar als er een hindernis in de binnenbak stond ging ik met hem lopen.. meerdere malen gedaan.. maar eigenlijk niet met veel succes..

Art_Ificious schreef:
Mag je je paard los in de bak laten? zo ja, dan zou ik dat doen, dan kan hij ervoor kiezen om de hindernissen te gaan onderzoeken/besnuffelen etc.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:47

Rafiki92 schreef:
ja wij hebben een buiten bak.. waar we paarden losgooien, longeren etc. is vrij ruim.. daar mag en kan ik ook wat neerzetten.. :) ik heb nu zeg maar als er een hindernis in de binnenbak stond ging ik met hem lopen.. meerdere malen gedaan.. maar eigenlijk niet met veel succes..

Art_Ificious schreef:
Mag je je paard los in de bak laten? zo ja, dan zou ik dat doen, dan kan hij ervoor kiezen om de hindernissen te gaan onderzoeken/besnuffelen etc.



Als dat goed gaat en hij is er aan gewend kun je hem ook een keer vrij laten springen ;)

Het kan ook zijn dat hij profiteert van die hindernis, je hebt paarden die dingen gaan zoeken om onder het werk uit te komen. Kan komen vanuit fysieke klachten, maar kan ook een rijtechnisch probleem zijn..

Ik zou hem eens proberen te laten vrijspringen om uit te sluiten dat hij echt doodsbang is voor de hindernis :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:59

Máár misschien is Vrijspringen in het verleden wel de oorzaak van de angst? Dat is natuurlijk ook mogelijk. Niet iedereen gaat bij Vrijspringen vriendelijk om met het paard.

Paard moet leren dat een hindernis niet eng is. Dus zelf laten onderzoeken in vrijheid lijkt me stap 1.
Eventueel wat lekkers bij de hindernissen leggen als extra beloning voor zijn moed om dichterbij te gaan.

arablover17
Berichten: 28
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:01

zet wat hindernissen in de wei/paddock dan kan hij er rustig aan wennen/snuffelen :)

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Bang voor hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:06

Misschien een heel laag hindernisje maken, en zelf voorop lopen eroverheen? Zodat hij aan jou kan zien dat het goed is?

Mijn paard is wel erg kijkerig, en dat werkt supergoed (doe t alleen maar als ik ernaast sta, anders leert ie nooit zelf iets doen)