Tips om opbouwende angst weg te halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 18:02

Hoi,

Ik ben zo´n stille anonieme meelezer die nu toch echt een vraag wilt stellen en toch maar een account heeft aangemaakt :o .
Ik zal eerst de situatie schetsen zodat het wat duidelijker is..

Ik ben nu al een jaartje bijrijder / verzorger van een hele leuke quarter ruin, hij is ongeveer 15 jaar oud. Toen ik net met hem begon had er al een hele tijd niemand serieus op gereden en dat was wel te merken. Buiten het hek wilde hij alleen maar galloperen en als dat niet mocht raakte hij helemaal van slag en in de war.
Nu is dat gelukkig 99% over. Ik ben de enige die op hem rijdt (2 a 3x per week), en we rijden altijd in het bos. Hij woont ook al in het bos, dus dat is echt ideaal! Tussendoor is er iemand anders die met hem wandelt.

Maar er is nu nog wel iets dat afentoe de kop op duikt, en ik ben benieuwd of iemand daar een goede tip/ idee of oplossing voor heeft. Het komt ongeveer 1x in de maand voor denk ik.

Er zijn maar weinig dingen waar hij van schrikt of bang van is. Er is vuurwerk naar ons gegooid, we zijn langs wapperende linten gereden, open vuurschalen met laaiend vuur en dat boeide hem allemaal helemaal niks. Maar de dingen waar hij wel van schrikt of bang van is zijn:

- Honden die volgens hem agressief op hem afkomen
- Fietsers die ´uit het niets´ boven hem uit komen (door heuveltjes bijvoorbeeld).
- Gillende kinderen (die zijn heus niet zomaar bang :') )
- Een tweebaansweg oversteken en dan halverwege wachten
- Omvallende bomen

In eerste instantie (Fase 1 zal ik maar zeggen) reageert hij nu door stokstijf stil te staan en dan te gaan kijken. Dat mag van mij eigenlijk altijd, vaak geef ik hem dan ook een aai over zn hals of trek speels aan een oor en dan kunnen we vrij vlot weer verder. Vooral als ik een liedje voor hem zing, of iemand naast me op de fiets, zit hij helemaal in zn liedje en komt hij langzaam aan weer in zijn normale koele hum.

Maar, als er teveel van de enge dingen achter elkaar gebeuren of hij mag niet stilstaan (zoals dus midden op een rijbaan bijvoorbeeld, dan kan het noueenmaal niet -O- ) dan zakt de schrik niet meer.
Hij komt in fase 2: Niet meer naar het enge ´durven´ kijken, in 1x helemaal natzweten, wil je aandraven? Dan springt hij echt weg en gaat daarna pas dribbeldraven.. Hoofd is hoog en komt niet meer laag. Hoe meer ik vraag, en ik moet dan ook veel harder vragen dan normaal, hoe erger het is.

En dan bestaat er nog fase 3, daar hadden we in het begin dus erg last van :+ .. Hierbij slaat hij helemaal dicht. Soms bokkediebok bok bok op de plaats. Soms blind wegrennen. Hij ziet niks meer, hoort niks meer, voelt niks meer.
Gek genoeg komt hij uit deze fase vaak heel rustig los. Het is al wel weer ongeveer een half jaar terug dat hij dit écht heeft gehad en dat was toen in een combi met stilstaan. Paard was er gewoon 5 minuten niet :(:) .


Maar fase 2 angst, daar komt hij gewoon niet meer uit. Al moet je nog een uur naar huis rijden, dan blijft hij het hele uur bang.. Als ik hem gewoon laat stappen, vooral richting huis, dan blijft het wel gewoon veilig gelukkig. Hij gaat dan niet stuiteren of gek doen, al kan hij dan niet meer stilstaan en word ik er zelf soms (eerlijk gezegd) wel een beetje moe van.

Ik heb de laatste keer hem een graaspauze gegeven. Normaal ben ik daar helemaal niet van, grazen tijdens het rijden :o . Maar als wat je normaal doet niet werkt, moet je toch eens wat anders proberen. En het leek wel te werken voor een minuutje of 5 / 10. Misschien dat ik dat wat langer moet doen de volgende keer.

Ik vind het gewoon heel jammer, ook voor hem dat die angst dan zo vast blijft zitten.
Hij geniet normaal enorm van onze ritjes samen en dat wil je toch niet voor jezelf zo verpesten omdat je een uur geleden wat vervelende dingen hebt gezien?

Oh en dankjewel als je alles hebt gelezen, het is nogal een verhaal geworden :

edit: Hij staat trouwens 24/7 op een kale wei met vrijwel onbeperkt hooi en een ander paard. Hij krijgt ook magnesium bijgevoerd op zijn aanvullende voer. Ik hou het allemaal wat anoniem omdat de eigenaresse het niet fijn vind als ik online vanalles over haar paarden schrijf (wat ik begrijp) en omdat ze zelf het probleem niet ziet. Zij ziet hem alleen op zijn eigen wei dus dan is er ook niks aan de hand natuurlijk:)

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:19

Hoi, je bent al op de juiste weg bezig. Je probeert hem goed te lezen en je werkt vanuit je gevoel. Na iedere schrikreactie of spannende situatie heeft het paard zeker 15 a 20 minuten nodig om te herstellen. Zolang duurt het eer zijn spanning uit zijn zijn lijf is. Dan heb je hier al een richtlijn aan. Dus het laten grazen als hem dat helpt mag je dan wat langer uitbouwen als je daar behoefte aan hebt. Ieder paard is anders en iedere ruiter ook. Geduld hebben en help hem zijn spanning af te vloeien. Dit kan door hem lichtjes te masseren en letterlijk de spanning van hem af laten vloeien, en je mag ook zelf proberen om op zo'n momenten diep in en uit te ademen en echt letterlijk zijn spanning uit te blazen door je mond. (met uitademen).

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 20:42

Hi Missedon, bedankt voor je berichtje. De volgende keer neem ik ook een longeertouwtje mee denk ik. Zodra hij dan een beetje rustig is door het grazen, stap ik gewoon af en kan hij echt pauze houden.

Vandaag hebben we trouwens een heerlijk bosritje gedaan. Iemand had eindelijk de omgevallen bomen opgeruimd, dus we konden weer mijn favo pad heuvel op uitgalopperen. Lekker afgesponst, laten rollen en meneer was weer helemaal paard.

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 14:18

Paardjelief kreeg een beetje de neiging om bij elke gelegenheid dat hij stil moest staan, wat sprietjes op te gaan zoeken. Beetje irritant.
Dus heb ik hem nu het commando ´eet´ geleerd. Volgens paard is dit het beste commando EVER! :D *\%/*
Hopelijk scheelt dat weer.

Als iemand nog tips op aanbevelingen heeft over de angst hou ik me nog steeds aanbevolen.
Maar ook verhalen van andere mensen en paarden met soortgelijke problemen, en wat jullie ermee doen hoor ik graag.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:03

Als je iets ziet aankomen waar hij bang voor is altijd zorgen dat datgene van voren komt en niet van achteren. Dus hoofd ernaartoe draaien en even laten kijken als hij dan rustig is pas weer verder.
Verder is dat grazen geen slecht idee. Een paard wat bang is tilt zijn hoofd omhoog= hoofd omhoog maakt het paard adrenaline aan- adrenaline maakt het paard nog banger. - hoofd omlaag adrenaline zakt- paard minder bang. Je kunt ook even eraf stappen en ernaast lopen tot zijn hoofd weer laag is.

Als hij western beleerd is kun je hem ook in zn achteruit zetten om het hoofd laag te krijgen.

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 15:56

Hoi Lissie, hij is inderdaad western beleerd.
Van zn eigenaresse heeft hij geleerd dat achteruit lopen een straf is.. Vandaar dat ik dat nooit deed als hij zo in de stres zit. Maarja. Het is nog steeds zijn hobby niet, maar we zijn al een tijdje verder dus wie weet.. Ik kan het in elk geval proberen:)!

Afgelopen winter ben ik begonnen met ernaast wandelen en hardlopen, tijdens die laatste vorstperiode vooral. In het begin was hij me telkens kwijt. Schrikt- draait wild een rondje met zo´n spiegel in zijn ogen (ik hoop dat je begrijpt wat ik daarmee bedoel :P). Dan kalmeert hij pas als ik over zn schoft ga hangen met mn arm. Natuurlijk heeft hij toch al het liefst dat ik de hele tijd zo met hem loop, haha. Het is een kleffe knuffelkont.

Maar tijdens het wandelen heb ik het idee gekregen dat hij heel slecht ziet, in elk geval met zijn rechteroog. Tijdens het wandelen wilt hij graag dat ik rechts loop. Als hij gaat kijken draait hij zijn hoofd altijd zo, dat hij het met zijn linkeroog kan bekijken. Zelfs al is dat helemaal aan de rechterkant en moet hij zowat zijn kin op zn kont leggen.

Misschien heeft dat er ook wel mee te maken.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:34

Oh ja inderdaad dat zou goed kunnen! Zit er een blauwe waas over dat oog? Of niks geks te zien? Hahaha ja ik snap wat je bedoelt! Wel fijn dat het al beter gaat!

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 16:47

Nee er is fysiek niks aan te zien. Ik heb een beetje zitten klungelen en hij knippert wel als je een vinger naar zijn oog uitstrekt. Helemaal blind zal dat oog dan toch niet zijn. Of hij merkt het aan mijn houding ofzo natuurlijk.

Opzich maakt het ook niet uit, een brilletje zullen we niet voor hem kunnen aanmeten :+ . Maar ik heb wel vaker gehoord dat een paard dat slechter is gaan zien onrustiger is geworden.

LauraEarly
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:33

Als ik even snel je stukje lees, zie je heel mooi die fases van reactie op enge dingen. Wat ik niet helemaal snap is dat je je paard gaat aaien als ie bang is, vooral als het zo'n knuffelkont is. Op deze manier beloon je het stil staan, als je dan vervolgens 'boos' wordt als ie niet stil kan staan (de auto weg) dan zal dat inderdaad heel verwarrend kunnen zijn. Uit je tekst maak ik ook op dat jij een beetje gespannen wordt in deze situaties (lees: na een liedje zingen wordt ie weer rustig). Deze tip geef ik vaak aan mensen die gespannen zijn rond het paard, of heel goed op je ademhaling gaan letten. Heel rustig in en heel rustig uit ademen, op deze manier ben jij niet bezig in je hoofd met de situatie, maar met het liedje/ademhalen, waardoor jij zelf minder gespannen bent. Zelfde geldt als iemand naast je gaat zingen, dan raak jij als ruiter ook een beetje afgeleid en krijg je het gevoel 'ooh nu gaat het wel weer goed'. Hier probeer ik je natuurlijk niet mee aan te vallen en te zeggen dat jij het verkeerd doet, maar ik wil je erop wijzen want hier mee zou je sommige situaties al kunnen voorkomen. Kom je een moeilijke weg tegen? Ga dan zingen voordat je er bent, en ga niet afwachten wat er gebeurt, want je zult ongemerkt een stuk gespannender zijn bij die wegen of die fietsers ;)

Als andere tip wat bij mijn eigen paard goed werkte buiten is afstappen en even een stukje longeren. Wees creatief en doe dit op bijvoorbeeld een rustig kruispunt. Je hoeft er niet een hele longeer sessie van te maken, maar laat je paard op iets simpels concentreren om zo van gedachten te schakelen. Grazen heeft hetzelfde effect, alleen 'loopt' ie het er niet uit. Ook in stilstand wat ontspannings oefeningetjes, zoals het hoofd omlaag vragen en rustig over het hoofd aaien als ie zakt, zullen effect kunnen hebben. Kijk goed naar wat het beste voor jou paard werkt.

Probeer er echt op te letten dat je hem niet beloond voordat ie rustig is, dus niet aaien of over hem heen gaan hangen. Geruststellen doe je op een andere manier (rustig praten, naar beneden vragen, negeren, ook hier kijken wat het beste werkt), als ie rustig is, mag je hem uiteraard een dikke knuffel geven :)

ps. met boos bedoel ik natuurlijk niet dat je boos wordt op je paard, maar het corrigeren op het stil staan

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:30

Ik vind het stilstaan ook goed gedrag persoonlijk. Ik heb graag dat hij dat doet in plaats van weg te rennen ofzoiets. Het aaien enzo doe ik niet direct als hij stil gaat staan, maar na een tijdje als hij weer een beetje gaat ademhalen.

Midden op de rijbaan kan het alleen écht niet =/. Ik vraag hem wel na het oversteken om stil te gaan staan en nog even terug te kijken.

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 13:27

Afgelopen zaterdag was het weer goed mis. Hij had al heel veel energie toen we weggingen, en tijdens het aangalopperen schrok hij ergens van. Daarna was het rustige ritje waar ik zin in had voorbij.
Grazen wilde hij niet, gewoon stappen kon niet. Het leek meer op een soort draven/galopperen in staptempo wat hij wel volhield. Tijdens dit gebeuren kwamen we langs mensen op een bankje. Die zeiden dat ze het er erg knap uit vonden zien. Dus ik zeg ja, we zijn aan het oefenen voor de olympische spelen :Y) . Moet dat dan niet in een binnenbak? Nee veel te warm. Lekker onzin praten, maar paardje kalmeerde écht niet. Even later kwamen we langs een rustig groepje kinderen, die vroegen of ze mochten aaien. Normaal wil hij wel knuffelen, nu liep hij er straal voorbij.
Toen ik hem daarna weer probeerde te laten grazen steigerde hij een beetje (10 cm). Achteruit gezet- struikelde over zijn achterbenen en sprong naar voren met een bokje er achteraan. Ik heb overwogen om af te stappen, maar ter plekke leek het me geen goed idee. Het voelde een beetje raar, maar zolang ik hem liet hupsen en verder niets aan het tempo probeerde te doen gebeurde er ook niks anders. Echt gevaarlijk of eng was het dus ook weer niet.
Teugels hield ik wel wat korter (zodat ze rustiger hingen) maar niet strak.

Na twintig minuten/ half uur ongeveer kreeg ik hem eindelijk in stap (bekaf denk ik) en bij het hek van zijn wei kon ik hem stil laten staan: dus ik ben daar afgestapt, zn spullen afgedaan, afgesponst en ik ben daarna nog een half uurtje aan de hand gaan stappen met hem en de shetlander. Het zweet droop er van alle kanten af bij hem, en mijn buikspieren had ik weer uitgebreid getraind zeg, spierpijn :x .

Gister heb ik hem weer gereden, hij was heel fijn en soepel en is geen een keer geschrokken.

ps: ik ben er heus niet van overtuigd dat ik niks meer kan leren wbt paardrijden hoor, in tegendeel zelfs. Maar ik heb op veel paarden gezeten met gedragsproblemen en geleerde streken etc. Dit paard is helemaal niet heftig wat betreft bokken en dergelijke. Ik ben ervan overtuigd dat er geen kwaad in zit en ook dat hij me er helemaal niet af wilt werken.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:32

Och jeetje schrikken zeg. Maar wel fijn dat het daarna weer goed ging in de bak.. was je alleen? Want misschien kan het helpen om samen met een ander paard de volgende keer naar buiten gaan.. haha en die halve draf/galop ken ik van quarters xD

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 10:40

Nee mijn moeder was mee op de fiets.. Maandag was ik wel alleen naar buiten en toen ging het dus goed.

Gister heb ik alleen wat gedaan met de shetlander voor de afwisseling. Heel ander beestje. Bij hem is het schrikken veel intenser, maar dan is het schrikken- gerust stellen - klaar. Zo´n fijne flierefluiter is dat :P .

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:36

Ik zou het paard leren wijken voor druk. Dit kun je op de grond aanleren.
Zo kun je het paard leren het hoofd naar beneden te brengen. En hoofd naar beneden = ontspanning.
Spreekt voor zich dat dit moeilijker gaat naar mate hij meer spanning heeft, dus het is aan jou om er voor te zorgen dat je kleine spanningen opmerkt en hem dan weer voorwaarts-neerwaarts laat lopen.

Makkelijkste is om dit op de grond te oefenen, dan kun je druk recht naar beneden uitoefenen en dit steeds uitbouwen tot je het ook erop kan doen. Je leert het paard dus bij druk op de teugels het hoofd naar beneden te brengen.

Nu reed ik zelf altijd met een touwhalster buiten want daar reageerde mijn merrie het beste op. Druk op het bit veroorzaakt toch gauw ongemak waar ze ook weer heter van worden. Ik zou dit dus ook met een touwhalster trainen en die misschien even extra omdoen als je niet volledig bitloos naar buiten wilt.

Bij nerveus/onrustig/dribbelig gedrag liet ik mijn merrie altijd wijken (wederom wijken voor druk vanaf de grond aangeleerd waardoor je maar een lichte hulp erop hoeft te geven). Want ipv dat ik haar dan steeds afrem, stop ik er juist energie in, alleen dan wel zijwaarts. Kunnen ze toch hun ei kwijt en ze moeten even nadenken over wat ze doen met hun benen = sneller ontspanning.

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 13:23

Dat kent hij inderdaad, maar tijdens de stress lijkt het meer op duik met het hoofd omlaag, daarna is met 3 passen het hoofd weer omhoog.
Als hij rustig is, zonder de stres, hoef ik het maar een keer te vragen met een bump, in de stres heb ik dan nog wel een teugelhulp nodig (mn handen iets optillen). Hierop gaat hij niet erger doen trouwens, nu ik erover nadenk.

En het zijwaarts vragen doe ik ook wel, vooral als ik dan moet oversteken in de stressfase. Dat gaat dan enigszins, maar niet heel lang. Als ik het langer vraag dan 3 stapjes naar links, 3 stapjes naar rechts een paar keer doet hij op een gegeven moment een sprong naar voren/ probeert aan te galopperen.

Na de opmerking van Lissie ben ik me wel gaan beseffen dat hij het nog nooit gedaan heeft als ik alleen ben. Alleen als ik iemand op de fiets mee heb. Als iemand met de shetlander meegaat gebeurt het ook niet.

Maar zou dat het echt zijn? Met iemand erbij ga ik ook wel langer en verder dan in mn uppie.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:45

Sintara schreef:
Dat kent hij inderdaad, maar tijdens de stress lijkt het meer op duik met het hoofd omlaag, daarna is met 3 passen het hoofd weer omhoog.

En het zijwaarts vragen doe ik ook wel, vooral als ik dan moet oversteken in de stressfase. Dat gaat dan enigszins, maar niet heel lang. Als ik het langer vraag dan 3 stapjes naar links, 3 stapjes naar rechts een paar keer doet hij op een gegeven moment een sprong naar voren/ probeert aan te galopperen.


Dan zal je wat doortastender moeten zijn en duidelijk voor ogen hebben welk doel je hebt. Want na 3 passen weer z'n eigen plan trekken is niet de bedoeling.

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 14:47

Tja dat heb je met angst, dan gaat alles wat minder netjes dan als hij relaxt is.

Het was gisteren echt hilarisch. We waren een stukje verkeerd gereden en kwamen langs een soort parkje met bergschapen. Die had paardjelief nog nooit gezien, dus hij moest even verbijsterd gaan kijken. Springt een van die schapen zó uit het niks een heuvel op, zodat hij opeens boven paard uitkwam :x . Kleine hart verknettering natuurlijk, en een hupsje opzij. En toen zei ik: eten. Nou, en daarna heeft hij 5 minuutjes naast de bergschapen gegraasd met deze blik op zn snoet >;) . Ik lag echt in een deuk.
We zijn ook langs de enge kruising geweest, maar geen last van opbouwende angst gehad.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:01

Ja het zijn toch kuddedieren.. is er niet een stalgenootje waarmee je samen een ritje kan doen? Als je paard dan eenmaal vertrouwd is zal alleen gaan of met fietser erbij een stuk makkelijker gaan denk ik..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:13

Het klinkt alsof je paard tijdens het rijden een emmertje heeft wat steeds een beetje voller loopt. Zolang er plek is in de emmer blijf je in fase I zitten, zoals je het zelf 'classificeert'. Bij fase II begint het water over de rand van de emmer te druppelen. In fase III gutst het water uit de emmer.

Mijn paard (ook een Quarter) laat een beetje hetzelfde zien (ook hij vindt omgevallen bomen gruwelijk). Bij hem heb ik twee oplossingen, afhankelijk van of ik alleen rij of met mijn stalgenootje (met shetvriendin en sulky).
Ben ik alleen, dan stap ik af zodra ik fase II voel aankomen. Zit ie al in fase II, dan moet ie heel rustig één obstakel overwinnen en uitademen / briesen, en dan stap ik alsnog af. Zijn emmertje kan dan weer rustig leeglopen en daarna kan ik weer opstijgen en verder rijden.
Ben ik met mijn stalgenootje, dan ga ik achter haar rijden en zet mijn paard dan vrij dicht achter haar. Hij kan dan volgen en dat helpt hem ook. Stalgenootje aait hem dan over zijn voorhoofd en geeft hem af en toe een snoepje.

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 22:16

`@ lissie_zigor: Er zijn geen stalgenootjes, alleen een shetlander. Anders zou ik het wel proberen. Al maakt het niet uit of de shet mee is of niet, en hij is nooit ergens bang voor.
Ja klopt Hilary! Monique van Callas noemt het een englevel, jij een emmertje, ik opbouwende angst of fases.. Maar het is allemaal hetzelfde. Ik ben wel blij dat ik niet de enige ben. Het is lang niet bij elke rit en het komt ook allemaal wel goed, maar ik zou er toch graag een oplossing voor vinden. Al omgevallen bomen zijn trouwens geen probleem, maar als ze omvallen bij ons in de buurt... pff.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:36

Ik zou proberen om als "gewenste" angstreactie aan te leren dat hij door blijft lopen. Daarin mag hij druk worden en kijken, maar hij moet gehoorzaam blijven en niet gaan rennen. Hij moet er op vertrouwen dat als jij zegt dat iets niet eng is, hij naar jou luistert (maar daarbij mag hij wel zijn twijfels en daarmee oplettendheid houden, maar jij leidt hem).

In dr bak heeft mijn paard ook vaak dingen die ze eng vindt, maar daarvan mag ze niet anders worden. Als ze het echt eng vindt, is het nog acceptabel dat ze gaat dribbelen , maar ze mag niet rennen of stilstaan, want dan is ze niet meer gehoorzaam en heb ik geen controle meer als het ware.
(Gaat ook niet altijd goed helaas, maar ik probeer het wel)

Als hij zoveel spanning heeft en het blijkbaar niet helpt om spanning af te laten vloeien, kun je dan niet proberen zijn gedachten te verleggen? Pasjes wijken, overgangetjes, beetje dressuurmatig rijden.

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Tips om opbouwende angst weg te halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 10:05

Nee als hij niet mag stilstaan en ik hem aan het werk probeer te zetten ontploft hij gewoon in angst, gaat direct van fase 1 door in fase 3 als het ware. En dan is er helemaal niks meer mee te beginnen. Toen ik hem nog maar net bij reed heb ik dat gedaan, omdat dat bij veel paarden wel helpt.. Maar dat was absoluut geen succes. Hij gaat dan op een gegeven moment bij elk schrikmoment in een complete freeze of in een bokkediebok freeze, waarbij hij niks meer ziet en ook helemaal niet meer te sturen is.
Vergeleken daarmee is afentoe gewoon een momentje stilstaan en kijken .. best wel ok.

Gisteren zijn we langs echt veel honden gereden. En de meeste kunnen we nu stappend voorbij! Alleen een grote blaffende hond die een stukje achter ons aankwam moest even stilstaand nagekeken worden. Ik was wel trots ^^.