(Te!) Blije pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imke_168

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-03-18
Woonplaats: Venlo

(Te!) Blije pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-18 08:35

Misschien een hele aparte vraag.. Ik speel altijd met m'n haflinger merrie in de paddock. Denk hierbij aan wegrennen en een beetje klieren. Dat ging eigenlijk allemaal heel leuk en voorzichtig (vanuit haar) Maar sinds ze doorheeft dat ik wel een beetje tegen een stootje kan word ze steeds lomper. Zo springt ze nu bijvoorbeeld in een keer heel blij vooruit waardoor ze bijna op m'n hakken springt.. nu zit ik een beetje met het dilemma dat ik het niet af wil straffen want ze speelt gewoon met me zoals ze ook met andere paarden zou spelen. Maar van de andere kant is het ook niet de bedoeling dat het voor mij "gevaarlijk" word. Ze doet dit trouwens ook alleen bij mij, bij m'n ouders is ze nog steeds heel voorzichtig. Het is ook niet dat ik bang voor haar ben want ze zou me nooit opzettelijk pijn doen (hoop ik teminste :P ) maar het is wel vervelend als ik een keer een hoef in m'n rug heb haha.
Lang verhaal kort: Wat is de beste methode om haar toch weer iets voorzichtiger te krijgen zonder haar gedrag af te straffen?

The mare stare, when resting bitch face ain't good enough.


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: (Te!) Blije pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:37

Toch corrigeren, onderling laten ze zich tijdens het spelen ook echt niet omver lopen. Dit is gewoon respectloos gedrag dus jij zal grenzen moeten geven.

silvericathy

Berichten: 1913
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: (Te!) Blije pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:40

Inderdaad gewoon corrigeren, doen paarden ook onderling.. spelen is super leuk, maar er is wel zo iets als persoonlijke ruimte. Je paard zal er echt niks aan overhouden als je een keer je ruimte duidelijk maakt.

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️

PowerPoef

Berichten: 1198
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:43

Als mijn verzorgpaarden spelen en de een gaat te ver krijgt de andere een trap, en ze spelen nog heel vaak hoor ;)
Ik zou zeker corrigeren, denk niet dat iets anders kan helpen.

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

Shirley

Berichten: 26849
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:46

Ik zou dat soort spelletjes maar aan de paarden onderling overlaten :j

Er zijn genoeg andere leuke dingen samen te doen waarbij ze je niet als gelijke gaat beschouwen, want dat zijn jullie immers ook niet? ;)

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !


MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: (Te!) Blije pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:57

Ze mag niet in je ruimte komen, dat moet je niet toelaten en dus wel corrigeren.

Wat je nu doet, het kopiëren van paardengedrag, is niet handig en zelfs gevaarlijk. Hoe minder ze jou als leider ziet en meer als 1 van de kudde, hoe lomper ze zich zal gedragen.

Je bent geen paard, zo moet je je ook niet opstellen. Gedrag van jezelf en daarmee dus ook van de pony eens goed onder de loep nemen en de verhoudingen weer herstellen naar mens-paard.


Ik zou het 'spelen' even laten voor wat het is. Het dient geen doel en zoals je zelf door hebt, is het erg onduidelijk voor je pony.
Ga gericht met haar 'spelen', bijvoorbeeld clickertraining of vrijheidsdressuur.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: (Te!) Blije pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 21:44

Een paard weet precies waar hij zijn hoeven zet. Ook met spelen. Hij komt bewust in jouw ruimte en tegen je aan, om uit te zoeken wie de leiding heeft. Dit is geen ‘kwade zin’ of zo, maar natuurlijk gedrag. Je kunt spelletjes met hem doen, maar hij mag nooit onplezierig dicht bij komen. Want dat gaat steeds een stapje verder. Corrigeer hem door aan te geven dat hij een goede afstand moet houden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 6 bezoekers