Vervelend of verzet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Vervelend of verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:27

Hoi bokkers,

Ik heb sinds eind augustus vorig jaar een 3 jarige merrie. Toen net onder het zadel. Ik ben verder gegaan met rijden, 2/3 keer per week een kwartier/half uurtje maximaal. Dit ging best goed, tot ze last kreeg van haar tanden.
Uiteraard de tandarts erbij gehaald. Wolfskiesje verwijderd.
Rijden ging weer wat beter maar door de winter en nog geen mogelijkheid tot uitwijken naar binnenbak heeft ze een winterstop gehad.
Deze week weer opgepakt. Eerst ging het super! Op les vroegen ze zich ook af of ik een ander paard bij me had.
Voelde echt goed en volgende week de eerste wedstrijd, puur voor de ervaring.

Echter afgelopen vrijdag (donderdag heeft ze vrij gehad) mocht ik haar nauwelijks in de mond zitten. Ze wou alleen maar rennen en galopperen, heel hard. Kon haar bijna niet terug krijgen. Bij wat meer druk op het bit begon ze te steigeren.
Na een aantal steiger pogingen ben ik er af gevallen.
Ben er wel weer op gestapt maar het wou gewoon niet meer.

Nu viel het me van de week ook op dat ze niet meer omrolt in de wei.

Wat is verstandig om te doen? In november is de tandarts nog geweest. Ze heeft een op maat gemaakt zadel die eind november nog gecheckt is.
Heb al verschillende bitten en hoofdsstellen geprobeerd.

Ik begin een beetje radeloos te worden, dan denk je dat je op de goeie weg bent maar dan krijg je dit weer...

Verzet? Pijn? Gewoon vervelend?
Eind augustus is ze klinisch goedgekeurd door de veearts.


Anoniem

Re: Vervelend of verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:01

Bedankt allemaal!

Ik heb toen zelf ook gekeken en het kiesje is er netjes uitgekomen met wortel en al.
Hij heeft nog naar de andere wolfskies gezocht maar die was er niet, ze had er maar één.

Ik vind het gewoon heel lastig beoordelen of dit uittesten is of pijn. Maar ik ga van de week dan eerst de osteopaat bellen om na te laten kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:00

Heb het misschien niet duidelijk in de op staan maar vorig najaar had ze dus ook af en toe van die gekkigheid. Daarom o.a. dus ook winterstop. Vd week weer opgepakt en eerst ging het super, tot ze ineens zeer gevoelig was en alleen maar wou racen en steigeren...

Ze had eind vorig jaar ook af en toe zo'n bui. Mocht ik niet aan haar hoofd zitten vanuit het zadel want ging ze ook steigeren. Toen ben ik er ook al eens afgevallen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:10

Jammer gelijk weer van die negatieve reacties!

Ik had maandag sowieso de osteopaat gebeld. Ben dit topic vooral gestart om misschien adviezen of tips te krijgen waar het misschien verder aan zou kunnen liggen. Of dat het misschien toch uitproberen is. Mijn gevoel zegt zelf ook pijn maar de mensen om mij heen gooien het steeds op uitproberen en aanpakken die hap.
Jammer van de steken onder water. Paarden komen bij mij niks te kort, ben echt geen dierenbeul :x

0000, dat heb ik me ook afgevraagd. Ik ben maandag begonnen met een kwartier vooral stappen. Dinsdag wat meer draf en kort galopje. Woensdag half uurtje les gehad met veel stappen, wat draf en een stukje galop. Donderdag rust dag gehad. Vrijdag weer geprobeerd te rijden maar was meteen al 'vervelend'.


Anoniem

Re: Vervelend of verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:19

Dan ga ik rustiger aan doen, misschien is het inderdaad te veel geweest.

Het zadel verdenk ik eigenlijk niet, ze staat altijd super stil met opzadelen en toont geen enkel verzet met zadelen.

Ze is 3 en inderdaad een merrie. Geen idee of ze hengstig is of moet worden eigenlijk... Het is me (nog) niet opgevallen, maar zou ook kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:17

Aan de longe toont ze absoluut niet stijf of kreupel. In het land ook niet. Ze vind het ook erg leuk om dan achter m'n andere pony aan te rennen en gekke sprongen te maken. Verder toont ze met zadelen dus ook geen enkel verzet.

Met les vorige week deed ze het super, lesgever vond haar ook goed lopen.

Ik heb haar vd winter wel regelmatig gelongeerd en zo af en toe wat gereden (eens per week, per twee weken) Dit was vooral stappen en niet zo serieus.
Een maand geleden weer iets meer gaan rijden maar door omstandigheden ook nog niet veel. Een of twee keer per week een kwartier. Net wanneer het mij uitkwam en als de bak droog was. Dus niet serieus een vast ritme . Toen kwam de verhuizing van stalling tussendoor. Een weekje stil gestaan en toen ben ik haar serieus weer op gaan pakken, zoals ik schreef.

Paard komt wel elke dag minimaal 12 uur buiten, dus geen paard wat de hele dag op stal staat en de energie niet kwijt kan.

Ik vind dat ze nu wel eens opgepakt mag worden, oké ik heb vorige week dan te veel gevraagd. Maar hé, ze heeft december, januari februari niks gedaan. 3 maand vakantie.

Anoniem

Re: Vervelend of verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:33

Oké, maar wat is dan wel normaal om naar toe te bouwen? 3 keer per week een half uur rijden?
Ik wil de basis vooral goed hebben maar mi is het ook eens goed dat ze op ander terrein komt en eens wat anders ziet dan alleen haar stal, wei en de bak hier. Ze is heel kijkerig, ik wil dat er graag wat uit krijgen en haar wat meer laten kennis maken met andere dingen. Wedstrijd is enkel een b proefje waar ik niks van verwacht. Gewoon zodat ze dat eens mee maakt...

Anoniem

Re: Vervelend of verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:07

Gevalletje wtf, ja ff beter lezen misschien? Ik heb haar eind augustus gekocht, toen was ze een maand gereden, net onder het zadel.
Ze is van juni, dus wtf? Ze is nu 3, word in juni dus 4. Ja sorry, ik reken met echte geboortedatums en niet met die rare 1 januari regel.

Bedankt voor de link, ik ga even lezen koeke!

Anoniem

Re: Vervelend of verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:01

Het speelt gewoon mee dat ik enige druk heb uit m'n omgeving. En nee daar moet ik me niet door laten leiden, maar is wel verrekte lastig.

Les was vooral veel stap met af en toe een drafje.

Art, ik durf nog niet naar buiten met dit paard. Vorig jaar had ze soms ook dus van die 'buien?' met steigeren en alleen maar willen racen. Daar ga ik echt niet mee naar buiten. En zoveel maneges zitten hier niet, dus ik kan niet elke week wisselen. Ik heb geen wedstrijdspanning omdat ik het niet zie als wedstrijd...

Vanavond komt er iemand die even mee gaat kijken hoe of wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:54

Ik check haar regelmatig van top tot teen, op de rug is geen enkele plek gevoelig. Haar hoofd vind ze niet prettig dat je aan zit, dat is vanaf begin al zo. Het werd beter maar nu weer slechter.
Haar mond reageert ze aan de buitenkant nauwelijks op.
Met opstijgen staat ze doodstil. Ze is heel gevoelig, ik hoef m'n benen maar te verleggen of ze stapt weg.

Verveling denk ik niet, weliswaar gestapt maar ondertussen het halthouden geoefend, zweepje overpakken, jas los dicht ritsen, etc...
Bovendien rij ik nog op het land langs de weg en een wandelpad. Dit oefen ik ook door hier vlak aan langs te rijden. Na rijden vaak via de weilanden een blokje om (zonder op straat te komen).

Ik ben benieuwd wat mijn instructrice zo zegt...

Bigone, is niet zo makkelijk gedaan...

Anoniem

Re: Vervelend of verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:41

Bigone, jammer dat je weer met vooroordelen moet komen. Ik heb een paard en een pony die ik geheel zelfstandig onderhoud. Ik ga er verder niet op in hoe of wat.

Vanavond ging het super. Mijn instructrice heeft gekeken en ziet ook geen enkele tekenen van verzet of pijn. Paard is ontspannen met rijden, briest en is vrolijk. Ze dacht ook aan spierpijn.

We gaan een stapje terug doen maar verder met het opbouwen. En haar uiteraard goed in de gaten houden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers