Nieuw paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keavyseancy
Berichten: 37
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Almere

Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 18:39

Ik heb nu sinds 4 dagen m'n paard, en ik weet niet of hij gedragsproblemen heeft of gewoon heel erg moet wennen. Hij bijt, wilt continu ontsnappen hij wilt niet gepoetst worden liefst eig ook niet aangeraakt worden en hij legt continu zijn oren in z'n nek. Ik vind het lastig in te schatten of dit nou komt door de nieuwe omgeving, door mij of dat hij gedragsproblemen heeft

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:44

4 dagen? Ik zou hem even wat rust geven. Alleen een beetje aandacht geven, kroelen en misschien wat stappen als dat gaat. En verder vooral de tijd geven om te wennen denk ik...

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:00

Verhuizing doet bij sommige paarden heel veel. De eerste tijd kan soms wat lastig zijn bij eenkennige paarden. Hij moet je leren kennen en vertrouwen. Dat kan een paar weken tot maanden duren.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:01

Ik zou hem inderdaad even laten wennen, mijn paardje heeft ook echt een maand nodig gehad. :o

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:05

Nou een paard mag best wennen, maar ineens gaan bijten ed is echt not done! Daar mag je ook best meteen vanaf de eerste minuut streng in zijn. T zou wat zijn als paarden die op wedstrijd en vakantieweken mee gaan zo lang moeten wennen...

Wat kent het paard al? Is hij ander terrein gewend? Indien het paard prima gewend is om iedere dag actief gereden te worden zou ik hem zeker niet zo lang stil zetten. Juist lekker aan het werk zetten en doen alsof de verhuizing de normaalste zaak van de wereld is.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:08

mijn merrie heeft zo een half jaar geweest ze had zoveel heimwee, toen overleed een kuddegenootje waar ze goed mee overweg kon werd het nog erger. Met de komst van het nieuwe paard bloeide ze op en komt ze langzaam aan op haar plek. Ik heb ook een nieuw zadel dat scheelde met rijden ook erg veel oude was veel te krap had dit wel als passend gekocht. Ik heb haar de tijd gegeven om te wennen nu gaat het super. Bijten deed ze gelukkig niet.

keavyseancy
Berichten: 37
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 19:10

Hij is ook al 19, ik heb hem juist gekocht omdat ik zelf maar een beginnend recreatieruiter ben. Als het een wat jonger paard was, of een onervaren paard had ik mezelf de schuld kunnen geven. Maar ik heb hem dus echt gekocht met de gedachten een rustig, mak ouder paard te hebben. Ik heb de vorige eigenaresse dit ook verteld, en zij zei dat hij daar meteen braaf was

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:19

Hoe was hij de keren dat je bij hem bent gaan kijken en/of proefrijden?

Was hij toen wel vriendelijk?

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:20

Heb je begeleiding?

keavyseancy
Berichten: 37
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 19:21

Shirley schreef:
Hoe was hij de keren dat je bij hem bent gaan kijken en/of proefrijden?

Was hij toen wel vriendelijk?


Ja toen was hij heel relaxed en vriendelijk

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:23

In hoeverre is zijn oude stalsituatie veranderd tov de nieuwe?
Gaat hij korter/langer naar buiten, is het voerbeleid veranderd, is het daar drukker op stal? Kan hij genoeg met andere paarden communiceren?

Allemaal factoren die ook meespelen, naast het feit dat sommige paarden toch echt wel even nodig hebben om te wennen. Sommige hebben er 2 dagen voor nodig, andere 4 maanden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:24

Dan zal het een kwestie van wennen zijn.
Of een beetje uitproberen ;)

Wel duidelijk zijn dat je er niet van gediend bent, het moet wel leuk en veilig blijven!

keavyseancy
Berichten: 37
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 19:26

Shirley schreef:
Dan zal het een kwestie van wennen zijn.
Of een beetje uitproberen ;)

Wel duidelijk zijn dat je er niet van gediend bent, het moet wel leuk en veilig blijven!



Hij heeft me vandaag tegen de staldeur gesmeten, en is hem zelf gesmeerd. Ik ben nu niet bang voor hem, maar ik vertrouw hem niet meer ook vanwege dat bijten enzo ik vind het een lastige situatie

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:29

Heb je niet iemand met wat meer ervaring met (niet manege) paarden in de buurt die jullie een beetje op weg kan helpen?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:29

Als het paard al jaren op dezelfde stal heeft gestaan kan een wijziging veel impact hebben.
Daarnaast hoe duidelijk ben jezelf? Sommige paarden worden erg onzeker (en opstandig) als ze geen duidelijke regels/zelfverzekerd baasje hebben.

keavyseancy
Berichten: 37
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 19:32

henshem schreef:
Heb je niet iemand met wat meer ervaring met (niet manege) paarden in de buurt die jullie een beetje op weg kan helpen?


Ja ik heb wel mensen met veel ervaring om me heen, en die kunnen ook wel overweg met hem met moeite. Maar ik wil zelf heel graag gewoon dingen met hem kunnen ondernemen, zonder dat ik continu moet opletten of hij me niet bijt of ergens tegen aan drukt

keavyseancy
Berichten: 37
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 19:33

cobiie schreef:
Als het paard al jaren op dezelfde stal heeft gestaan kan een wijziging veel impact hebben.
Daarnaast hoe duidelijk ben jezelf? Sommige paarden worden erg onzeker (en opstandig) als ze geen duidelijke regels/zelfverzekerd baasje hebben.


Hij heeft 1 jaar op ze vorige stal gestaan

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:37

En hoe was de situatie op die stal daar?

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:39

Zo'n ouder paard weet best hoe het hoort.Hij is misschien aan het uitproberen. Het beste kun je nu begeleiding\les nemen,zowel voor de omgang als het rijden. Als hij eenmaal weet dat jij de baas bent zal hij zich gaan ontspannen.

keavyseancy
Berichten: 37
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 19:40

Celiien schreef:
En hoe was de situatie op die stal daar?



Daar stond hij 3/4 uurtjes buiten per dag in de winter, en hier is dat ook zo het enige wat verandert is, is zijn voer hij kreeg daar bietenpulp en 2x kuil hier krijgt hij 3x beetje biks en 3x kuil

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:41

Biks = krachtvoer. Als hij daar het niet of nauwelijks kreeg, kan dat ook voor veel energie zorgen die hij niet kwijt kan en dat zo gaat uiten
Zeker van 0x per dag naar 3x per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:41

Meid, zoek alsjeblieft iemand die je kan helpen met zorgen dat jij zijn leider word, hij probeert je duidelijk uit en heeft behoefte aan iemand die hem de baas is.
Helemaal omdat hij moet wennen zoekt hij steun en is het zo belangrijk dat jij hem die kan geven door zijn leider te zijn.
Ik rij al 24 jaar paard en heb onlangs les in grondwerken gehad en vond dat erg nuttig!
Zo heb ik meteen de 1e les geleerd de leiding over mijn paard terug te nemen.

Maar ga alsjeblieft niet langer aanklooien voordat er straks wel ongelukken gebeuren.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:43

Niet om meteen van het ergste uit te gaan maar zou hij niet iets toegediend gekregen kunnen hebben toen je kwam kijken en rijden? Want dat hij moet wennen snap ik maar dit gedrag lijkt me wel heel extreem. Als ik jou zo hoor omschrijf je twee totaal verschillende paarden bij het kijken (oude eigenaren) en nu bij jou

keavyseancy
Berichten: 37
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 19:47

bartjeminoes schreef:
Niet om meteen van het ergste uit te gaan maar zou hij niet iets toegediend gekregen kunnen hebben toen je kwam kijken en rijden? Want dat hij moet wennen snap ik maar dit gedrag lijkt me wel heel extreem. Als ik jou zo hoor omschrijf je twee totaal verschillende paarden bij het kijken (oude eigenaren) en nu bij jou



Dit schiet dus ook steeds door mijn hoofd, ik snap volkomen dat hij moet wennen dat hij wat kijkerig en schrikkerig is maar dat bijten en verdrukken dat is gewoon gevaarlijk gedrag

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:50

Ben je bang dat het paard werkelijk wat mankeerde? Bel dan de staleigenaar waar het dier op stal stond en informeer daar eens hoe het dier was.

Om er zeker van te zijn dat het probleem niet aan jou ligt, zorg dan dat je de eerst komende dagen hulp van een handig paardenmens hebt die met je mee kan kijken hoe jouw houding ed is.
En een handig paardenmens is niet altijd de persoon met het hoogste woord. O:)