Pony zeer onrustig op vreemd terrein; hoe opzadelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:20

Ik zou haar voorlopig gezadeld meenemen, misschien dat het als ze vaker mee geweest is wel beter.
Zeker omdat het maar 10 minuten is is moet dat prima kunnen, maar ook al is het een half uur rijden ofzo krijgt ze er niks van als ze met zadel op staat hoor.

Wat je ook zou kunnen proberen is om in de trailer het hoofdstuk om te doen voordat je haar uit de trailer haalt, dan heb je toch net wat meer controle

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:20

Veel paarden die ooit een slecht passend zadel gehad hebben blijven zo reageren met opzadelen. Dat moet echt getraind worden. Stapje voor stapje, evenals het werken op vreemd terrein. Ik zou wat lessen nemen in grondwerk op vreemd terrein.

Zadelen in een trailer zou ik nooit doen, helemaal niet bij een pony waarbij de stang toch vaak iets hoger komt. Ik heb 2x gezien dat een paard met zadel klem kwam te zitten onder de stang, levensgevaarlijk!

Artimes

Berichten: 492
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:26

Andere vorm singel? Weet niet welke je nu gebruikt?
Een singel van bont of bonthoes om je singel heen wil ook wel eens helpen. Vooral als ze al boos is als je daar borstelt. Klinkt wel bekend, maar mijn paard heeft een gevoelig huidje, al zou je dat zo op het blote oog niet zeggen.
Overigens heb ik ook behandeld tegen maagzweer, maar dat hielp bij ons niet :)

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:47

Hopelijk is het een maagzweer en heeft ze straks met een tijdlang genoeg ruwvoer en de medicijnen geen pijn meer.
Wanneer dat allemaal klaar en voorbij is zou je bijvoorbeeld dit filmpje kunnen kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=acFG0jA7WEc

Dit paard in het filmpje zit anders in elkaar dan die van jou, maar de methode is volgens mij toch zo gek nog niet voor haar. Het is het principe dat je zelf rustig en beleeft blijft, en je paard de tijd krijgt om bij elke stap te verwerken wat er vroeger gebeurde en wat er nu gebeurd.

Op deze manier heb ikzelf een paard begeleid waarbij een singelstoot was geknapt tijdens het aansingelen vanaf de rug.. Die was als de dood dat dat weer gebeurde en blies zichzelf helemaal op als er iets met een singel werd gedaan. Door met mini stapjes heel vaak de singel vast te nemen, en bij ontspanning weer los te laten kon het paard die ervaring uiteindelijk loslaten.

Maar in jouw geval zou ik persoonlijk beginnen met het oefenen in stilstaan, vaststaan en de 'moeilijke' plekken van haar buik aanraken. De zadelproblemen kan je waarschijnlijk pas wegkrijgen als deze onderliggende probleempjes zijn verholpen.

Het komt vast allemaal goed, en ik hoop dat jullie veel plezier gaan hebben samen :)

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Pony zeer onrustig op vreemd terrein; hoe opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 17:33

Nou, allemaal duimen dat het vanavond ietsje soepeler gaat; straks nl weer naar de ponyclub :D *\o/*

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Pony zeer onrustig op vreemd terrein; hoe opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 16:26

Noi dat was drama. Ik weet nu ook dat het niet perse met het zadelen te maken heeft. Het scheelde enorm veel dat we haar thuis al opgezadeld hadden. Eenmaal uit de trailer; niet te houden. Maar goed, alleen het hoofdstel nog om dus daar hadden we de tijd voor. Onder het zadel veel gedribbel en ze wil maar moeizaam ontspannen daar op het terrein.
Maar toen we haar afgezadeld hadden; mooi dat ze niet de trailer inging. Op geen enkele manier. Totaal in de ankers. Uiteindelijk na een half uur en 2 vaders met longeerlijnen stond ze er in.
Dat was niet leuk. Voor de pony niet en voor ons niet.
We gaan nu nog wat dingen anders doen aan de trailer (zeiltje er af) maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat gaat helpen.
Ik heb de grondwerkinstructrice gevraagd binnenkort mee te gaan. Wat een dribbelkont zeg. In de les deed ze het goed, maar instructeur zag wel dat ze niet zo makkelijk in de hand was nu. Thuis os ze dat wel trouwens dus het lijkt me toch spanning op vreemd terrein icm donker. Hoewel ze dot overdag op wedstrijd dus ook doet.

Dochter durft nu zaterdag niet naar oefenspringen. Bang dat we haar er weer niet in krijgen

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony zeer onrustig op vreemd terrein; hoe opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:31

Ik zou eerst ook eens pas op de plaats maken, en denken dat het niet aan het zadel kan liggen?? een pony weet echt wel zaken aan elkaar te verbinden dus trailer=hal=rijden. Misschien toch maar eens een goede magnesium bijgeven. Probeer het uit voor een periode van zes weken dan weet je zeker dat het dar niet aan ligt, te kort is niet in het bloed te vinden dus dat helpt niet. Vooral door stress vliegt de magnesium er door.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:32

Ff vraagje, heb in je profiel gekeken, is het paard half lippizaner half kwpn?
Of is dat een andere?

Wel erg vervelend dat het zo'n drama was. ik hoop dat je samen met de instructeur eruit komt, in welke regio woon je?

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Pony zeer onrustig op vreemd terrein; hoe opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 17:27

@bigone er is onlangs een zadelmaker weer langs geweest. Voor de zekerheid komt ze dinsdag nog een keer. Toch denk ik niet dat het daar aan ligt, maar kan geen kwaad nog eens te laten kijken.

@siskeh haar vader is idd Lippizaner en moeder KWPN. Wij wonen in de buurt van Zwolle?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:26

Ahhhhh je hebt een lippizaner, nou succes :Y)
Nee, lippizaners zijn geweldig, maar wel pittig.
Ze "pakken" vaak op elk stukje twijfel, gebrek aan leiderschap, inzicht, begrip en timing.
Ik zou ook zeker niet uitsluiten dat ze echt ergens last van heeft.
Dus heel goed dat je het nakijkt!

Ik woon vlak bij Assen, maar zou het geen probleem vinden om eens mee te kijken.(niet dat ik master gedragsdeskundige ben, maar wel lippi-ervaring, ook met jonge/onervaren paarden en spanning)

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Pony zeer onrustig op vreemd terrein; hoe opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 21:39

Oh echt, dat aanbod neem ik heel graag aan @siskeh. Ik heb zelf geen paardenachtergrond maar heb de afgelopen 2 jaar met een eigen pony (deze rijd ik niet, te voorwaarts voor mij ;)) wel wat geleerd alleen lang niet genoeg :+

Ik stuur je een privebericht!

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Pony zeer onrustig op vreemd terrein; hoe opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:47

Wij hebben dit ook gehad met 1 van de paarden.
Gewoon thuis opzadelen
En ter plekke in de trailer het hoofdstel om, en er op. Geen getreuzel.
Nu hij gewend is aan van huis gaan en de andere paarden, is het geen probleem meer.
Wij hebben het dus op deze manier opgelost, met zo weinig mogelijk stress +:)+

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Pony zeer onrustig op vreemd terrein; hoe opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:57

TS, wat pak je de adviezen fijn op! Fijn dat de instructrice met jullie mee gaat kijken op vreemd terrein en ik hoop dat siskeh jullie misschien een handje kan helpen. Ik denk dat de pony dankbaar gebruik maakt van de onzekerheid in leiderschap op vreemd terrein EN zijn eigen onzekerheid. Maar sluit inderdaad lichamelijk alles uit, maar volgens mij zijn jullie daar ook goed mee bezig! +:)+