Waarom doet mijn paard dit? En hoe verander ik het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Waarom doet mijn paard dit? En hoe verander ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 21:25

Hoi Bokkers,
Ik heb sinds een maand een fjordenmerrie (Jana), maar ik zit met 2 probleempjes!
1. Als ik haar poets staat ze gewoon stil, maar zodra ik even wegloop om bijvoorbeeld spullen te pakken, begint ze meteen de schrapen en de hele tijd te draaien, nou had ik ook grondwerk les en die mevrouw zag dat ook en ze zei gewoon negeren. Nouja oke dat doe ik, maar ik heb het idee dat het alleen maar erger word nu draait ze ook onder het poetsen, en als ik wegga probeerd ze weg te gaan zegmaar.

2. In de stal is ze gewoon ontspannen en rustig, maar zodra we de stal uitgaan word ze de laatste dagen opeens super druk en gespannen, gisteren is ze zelfs over de poort gesprongen :/
Misschien is het wel het weer, of had ze gewoon super veel energie. Maar hoe zorg ik ervoor dat ze wat meer gaat ontspannen? Heeft iemand hier tips voor?

If you dream it, you can do it!


WendyLotte

Berichten: 1136
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Waarom doet mijn paard dit? En hoe verander ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:40

Lijkt me over te komen als verlating angst. Om alleen achter te blijven. Staat ze in een nieuwe omgeving ? Ze doet het als je haar alleen laat; Ze is nog niet gewend en weet niet wat er gaat gebeuren. Ze heeft meer tijd nodig. (misschien in combinatie met te veel aan energie ?!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:41

Hoe reageer jij hierop? Als jij angstig wordt en afwachtend gaat reageren, versterk je dit gedrag alleen maar. En dan wordt het iedere keer erger.


xsensibel

Berichten: 1460
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Waarom doet mijn paard dit? En hoe verander ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:56

Die van mij deed dat op de poetsplaats ook altijd, nu soms nog. Ik negeer het en geef haar pas aandacht zodra ze ophoud. Dit is nu heel veel verbeterd! Gewoon echt volhouden.. als ze niet stilstaan als je erbij staat mag je ze echt wel een keertje eventjes aan het touwtje trekken en zeggen; hé nu is het klaar!

❥ Esprit

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Waarom doet mijn paard dit? En hoe verander ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:26

Bouw rust in en meer zekerheid voor haar. Doordat ze onzeker is als ze alleen wordt gelaten vertoont ze verlatingsangst. Het kan meerdere oorzaken hebben. Je mag pb doen, gr Sandra

Amor Fati Equine. Begeleiding bij vrijheidswerk, grondwerk, trauma training, gedragsproblemen, natuurlijk paardrijden, versterken innerlijke kracht mens en paard.http://amorfatiequine.wixsite.com/amor-fati-equine

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Waarom doet mijn paard dit? En hoe verander ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:58

Het schrapen kan ook ongeduld zijn, en een enorme vraag naar aandacht.
De oplossing op de stal waar ik eerst stond, en jonge paarden werden ingereden; om de hoek/uit het zicht gaan staan met een handje steentjes. Elke keer als ze schraapt, een steentje op dr bil/lichaam mikken hard genoeg dat het een schrikreactie veroorzaakt. (Geen steentje meppen dus :+)

Gewoon een paar keer doen, elk paard tot nu toe ondervindt dat schrapen mysterieuze schrik-gevoelens veroorzaakt en is er snel vanaf.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Waarom doet mijn paard dit? En hoe verander ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:51

Ik heb ook een fjord.
Is je fjord in de zomer rustiger?
Bij mij had dat te maken met eten. In de winter kreeg hij een paar keer per dag wat hooi en in de zomer stond hij 24/7 op het land.

Uit de stal weg rennen was bij mijn fjord 9 vd 10 keer richting gras . Wat kan helpen is hem poetsen met een hooi net dan heeft hij wat te doen en is hij rustiger met rijden.

Een slowfeeder in de stal kan ook een oplossing zijn.

Nu staat mijn fjord 24/7 buiten met onbeperkt hooi uit slowfeeder en heb ik dit probleem niet meer.

Fjorden en eten... haha dan zijn ze ongelofelijk brutaal xD

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

Sintara

Berichten: 7273
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Waarom doet mijn paard dit? En hoe verander ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:54

Er zit wel ook echt iets in de lucht hoor volgens mij! Mijn vp en de paarden van de manege in de buurt zijn allemaal onrustig de laatste twee weken.

WendyLotte

Berichten: 1136
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Waarom doet mijn paard dit? En hoe verander ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:55

Het voorjaar zit in de lucht! Weet niet of dat het is maar ook hier zijn ze wat onrustiger en ongeduldiger.

Sure_lee

Berichten: 10346
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Waarom doet mijn paard dit? En hoe verander ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:15

Wat is er veranderd toen ze bij jou kwam? Hoeveel kwam ze buiten en op wat voor manier toen en nu en wat voor voer kreeg ze toen en nu?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Waarom doet mijn paard dit? En hoe verander ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:17

Als ze te weinig buiten komt zou ik het daar aan durven wijten. Maar als ze overdag gewoon buiten loopt inderdaad wat verlatingsangst dus stilaan steeds wat meer doen? Tot ze niet meer heftig gaat doen, steeds wat verder van de stal?

AnnemiekvM

Berichten: 8228
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Waarom doet mijn paard dit? En hoe verander ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:49

Je hebt haar nog maar kort. Een paard heeft tijd nodig te wennen aan een nieuwe plek.
Zorg dat je eerst alle spullen pakt die je nodig hebt voordat je haar op de poetsplaats zet. Zodat ze voorlopig niet alleen is. En bouw het rustig op.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Waarom doet mijn paard dit? En hoe verander ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:10

Weinig paarden vinden het heel relax wanneer ze 'lange' tijd alleen op de poetsplaats moeten achterblijven. In dit stadium zou ik het ongemak voor je paard dus gewoon erkennen. Ze staat op een nieuwe stal, dat zorgt altijd voor wel wat voor onrust. Ik zou dus niet met steentjes naar een paard beginnen gooien wanneer ze nu al aangeeft ongemakkelijk en onrustig op die plek te zijn.
Zorg dat je alle spullen al aan de poetsplaats hebt liggen voordat je je paard daar zet.
Blijf zelf ook kalm en rustig wanneer je je paard uit de stal haalt.

In welke situatie was het paard toen die besloot over de poort te springen?

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-18 20:47

Sure_lee schreef:
Wat is er veranderd toen ze bij jou kwam? Hoeveel kwam ze buiten en op wat voor manier toen en nu en wat voor voer kreeg ze toen en nu?

Ik heb haar nu bijna 2 maanden, bij de vorige eigenaren weet ik niet of ze buiten kwam, maar daar kreeg ze haver, kilo brok, en mais en kuil. Bij mij krijgt ze een hele berg hooi, wortels en wat vitamines, want ze was echt te druk en ze is nu veel relaxter, denk sws dat dat haar in de weg zat. Nu het weer wat mooier weer is, staat ze meestal de hele dag buiten, en anders zet ik har zelf in de middag buiten!

If you dream it, you can do it!

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-18 20:49

lissie_zigor schreef:
Ik heb ook een fjord.
Is je fjord in de zomer rustiger?
Bij mij had dat te maken met eten. In de winter kreeg hij een paar keer per dag wat hooi en in de zomer stond hij 24/7 op het land.

Uit de stal weg rennen was bij mijn fjord 9 vd 10 keer richting gras . Wat kan helpen is hem poetsen met een hooi net dan heeft hij wat te doen en is hij rustiger met rijden.

Een slowfeeder in de stal kan ook een oplossing zijn.

Nu staat mijn fjord 24/7 buiten met onbeperkt hooi uit slowfeeder en heb ik dit probleem niet meer.

Fjorden en eten... haha dan zijn ze ongelofelijk brutaal xD


Ik weet niet of ze dan rustiger is, heb haar pas 2 maanden. Ik merk wel als ik haar alleen naar binnen haal ze super onrustig word en de boel gaat afbreken. Terwijl ze de andere paarden kan zien staan, dus moet daar nog een oplossing voor gaan zoeken!
Ik ben wel van plan een hooizak te van halen, zodat ze langer over haar hooi doet

If you dream it, you can do it!

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-18 20:50

WendyLotte schreef:
Lijkt me over te komen als verlating angst. Om alleen achter te blijven. Staat ze in een nieuwe omgeving ? Ze doet het als je haar alleen laat; Ze is nog niet gewend en weet niet wat er gaat gebeuren. Ze heeft meer tijd nodig. (misschien in combinatie met te veel aan energie ?!)


Klopt ik heb haar nog niet zo lang, ze was erg gespannen. Mede door haar voer eerst kreeg ze bij mij nog een half brok en hooi, nu puur hooi wortel en vitamines. En nu is ze een stuk rustiger en veel ontspannender ook in de bak

If you dream it, you can do it!

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-18 20:52

Joolien schreef:
Hoe reageer jij hierop? Als jij angstig wordt en afwachtend gaat reageren, versterk je dit gedrag alleen maar. En dan wordt het iedere keer erger.


Ja ik word als zij gespannen gaat lopen doen, ook gespannen en dan stop ik ermee. Maar gisteren heb ik een stamp onder mn kont gekregen en het gaan doen, en opeens is ze super rustig, omdat ze nu ook niet meer zo over me heen loopt, en ik niet streng genoeg was en dan ging ze gewoon doen wat ze wilde.

If you dream it, you can do it!

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-18 20:56

AnnemiekvM schreef:
Je hebt haar nog maar kort. Een paard heeft tijd nodig te wennen aan een nieuwe plek.
Zorg dat je eerst alle spullen pakt die je nodig hebt voordat je haar op de poetsplaats zet. Zodat ze voorlopig niet alleen is. En bouw het rustig op.


Dat doe ik altijd al, ik leg ook al alles in de bak klaar, en als ik even weg loop kan ik niet ver weg lopen, want het is maar een hele kleine stal, ze zal me altijd zien! Maar toen ze bij de vorigeeigenaren was stond ze wel tussen 2 touwen maar daar stond ze wel heel rustig. En de eerste paar dagen bij mij ook nog, dus nu denk ik dat ik niet streng genoeg ben geweest. Maar nu moet ik het ook weer oplossen

If you dream it, you can do it!

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-18 20:58

Gini schreef:
Weinig paarden vinden het heel relax wanneer ze 'lange' tijd alleen op de poetsplaats moeten achterblijven. In dit stadium zou ik het ongemak voor je paard dus gewoon erkennen. Ze staat op een nieuwe stal, dat zorgt altijd voor wel wat voor onrust. Ik zou dus niet met steentjes naar een paard beginnen gooien wanneer ze nu al aangeeft ongemakkelijk en onrustig op die plek te zijn.
Zorg dat je alle spullen al aan de poetsplaats hebt liggen voordat je je paard daar zet.
Blijf zelf ook kalm en rustig wanneer je je paard uit de stal haalt.

In welke situatie was het paard toen die besloot over de poort te springen?


Ik was haar aan het longeren en toen liep er een persoon weg wat naast de bak was. Ze begon onrustig te doen en rende weg, ze trok ook het touw uit mn handen en liet zich met moeite weer pakken, toen heb ik hem even losgeklopt, zodat ik ook even zou afkoelen, anders werd ik weer boos op haar, ookal was dat niet de goede reactie denk ik. En toen liet ik haar rennen en sprong ze eroverheen.

If you dream it, you can do it!

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Waarom doet mijn paard dit? En hoe verander ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:30

Klinkt ook een beetje als verlatingsangst dat zie je ook bij paarden die veel alleen hebben gestaan. . Veel blijven doen is dan de enige oplossing zodat ze leert dat ze daarna gewoon weer terug komt. En je zou eens kunnen longeren zonder touw dan hoef je niet te zandskieen xD en vergroot je band met je paard.

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:45

Wel knap, een fjord die uit de bak springt :-)!
Ik denk ook dat je paard nog steeds moet wennen. Sommige paarden hebben daar echt veel tijd voor nodig.
Boos worden heeft niet zoveel nut, dan wordt ze alleen maar nerveuzer waarschijnlijk.
Maar je moet wel duidelijk zijn. Als ze goed luistert is ze braaf en beloon je haar.
Als ze niet luistert negeer je het gedrag en probeer/doe je het nog een keer.
Wees blij met een kleine stap en bedenk van tevoren wat je gaat doen. Maak een plannetje.
Misschien is het hele ritueel (uit de groep halen, poetsen, werken) nog wat te veel en kun je beginnen met alleen poetsen en dan terug of een keer wat minder poetsen en wel aan het werk.
Leiderschap tonen en vriendjes worden.... Beide even belangrijk.

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:02

evelien352 schreef:
Hoi Bokkers,
Ik heb sinds een maand een fjordenmerrie (Jana), maar ik zit met 2 probleempjes!
1. Als ik haar poets staat ze gewoon stil, maar zodra ik even wegloop om bijvoorbeeld spullen te pakken, begint ze meteen de schrapen en de hele tijd te draaien, nou had ik ook grondwerk les en die mevrouw zag dat ook en ze zei gewoon negeren. Nouja oke dat doe ik, maar ik heb het idee dat het alleen maar erger word nu draait ze ook onder het poetsen, en als ik wegga probeerd ze weg te gaan zegmaar.

Ik vind dit een mal advies.
'Negeren bestaat niet' (= net zoiets als "je gedachten kennen het woordje 'niet' niet".)
Gedrag negeren betekent vooral: er niets mee doen. Op het gevaar af dat het dus erger wordt. (Voor mijn geestesoog als Harry Potter fan verschijnt nu het beeld van Harry die de eerste brief van Hogwarts niet mag lezen - na een week wordt het huis bedolven onder de brieven.)

Het klinkt mij in de oren als een typisch geval van verlatingsangst.
Op zich is dit normaal en begrijpelijkbij een kuddedier.
Maar je wilt geen bang paard...!!!!

Ten eerste: drijf het niet op de spits - ga zo weinig mogelijk weg als ze op de poetsplaats staat. Gewoon beleid op maken en spullen klaarleggen.

Verder zijn er bakken oefeningen in 'tteam' van Linda Tellington om een dier meer rust en vertrouwen te geven, zelfvertrouwen ook. Benen afstrijken, manekam 'wormen', mondwerk, staartwerk, etc. Werken met de body bandage ( heet bij mij de 'cadeauverpakking';) )

En onderzoek of je paard los kan staan tijdens het poetsen. Als dier van beweging en als vluchtdier voelt het vaak prettiger om los te staan.

En als dit allemaal begint te lukken, ga je 'kiekeboe!' spelen: zo temmen kleine mensenkinderen ook hun verlatingsangst.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

spatter

Berichten: 14450
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:16

Aangezien je schrijft dat zij het in het begin niet deed en het nu steeds erger wordt, geloof ik niet dat het verlatingsangst is.
Dit is dominant gedrag, ze doet gewoon waar ze zin in heeft en heeft geen respect voor jou en jouw cirkel.

Belangrijk dat je jezelf eerst inleest in grondwerk.
Hoe jij je moet gedragen en wat je van je paard verwacht en bedenk , grondwerk doe je altijd vanaf het moment dat je met je paard bezig bent.
Dus als jij naar je paard toeloopt moet die al voor je aan de kant, achterwaarts of zijwaarts.
Genoeg boeken waarin staat hoe je dat doet zonder lomp te worden.
Zolang je paard jou niet respecteert gaat ze met je aan de haal, op de grond maar ook onder het zadel.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:21

spatter schreef:
Aangezien je schrijft dat zij het in het begin niet deed en het nu steeds erger wordt, geloof ik niet dat het verlatingsangst is.
Dit is dominant gedrag, ze doet gewoon waar ze zin in heeft en heeft geen respect voor jou en jouw cirkel.


Een angstig paard dat niet gehoord wordt, maakt zijn signalen ook groter. Kijk maar naar trailerladen, een paard dat eerst aangeeft de trailer eng te vinden door alleen maar te stoppen voor de klep, kan -wanneer de angst niet gehoord wordt- amper tien minuten later al steigerend achterover klappen op het asfalt.

Wat niet wil zeggen dat TS niet moet werken aan de basis van vertrouwen en respect die nu absoluut ontbreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:10

evelien352 schreef:
Joolien schreef:
Hoe reageer jij hierop? Als jij angstig wordt en afwachtend gaat reageren, versterk je dit gedrag alleen maar. En dan wordt het iedere keer erger.


Ja ik word als zij gespannen gaat lopen doen, ook gespannen en dan stop ik ermee. Maar gisteren heb ik een stamp onder mn kont gekregen en het gaan doen, en opeens is ze super rustig, omdat ze nu ook niet meer zo over me heen loopt, en ik niet streng genoeg was en dan ging ze gewoon doen wat ze wilde.


Goedzo. Soms heb je ook even een schop onder de bips nodig :D
Soms is het gewoon heel belangrijk om streng te zijn, dat is misschien niet zo leuk, maar geeft je wel veel meer plezier op langere termijn. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, MiVita en 2 bezoekers