Haflinger springt over wei omheining omheining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:23

Hoe halstermak is hij?

Ons vorige paard was een springer (1.80m schofthoogte en zelfs met zware peesblessure is hij nog eens uitgebroken door over een ander paard heen te springen toen het hek opengedaan werd) en die hebben we het uiteindelijk grotendeels afgeleerd gekregen (als er draad was op 1.350, sprong hij niet meer. Vaste omheiningen moesten minimaal 1.50 hoog zijn).

We hadden door zijn halster, zoals je een hengstenketting vast maakt, een stuk schrikdraad (lint) gedaan van een meter of 4 lang. Toen hij erover sprong raakte het halstergedeelte de omheining nog steeds toen hij weer geland was (in de lucht krijgen ze geen schok), daarna begon hij wat te twijfelen en probeerde hij eerst zijn hoofd over de draad te steken, waarbij hij opnieuw een schok kreeg (want halsterdeel raakte dan de omheining). Na enkele pogingen probeerde hij het nauwelijks meer. Ondanks dat het bij hem stevig verankerd gedrag was, was hij met een paar weken lint voor maanden genezen, later ging hij het opnieuw proberen en toen was 2 dagen lint al genoeg. Een half jaar later heeft het lint er zelfs maar een paar uur aan gezeten (met dank aan zijn weidegenootjes, die daar overigens toestemming voor hadden gegeven!).

Sommige mensen gooien zelf het halsterdeel tegen het draad aan, maar dat vind ik sneu, want daar heeft het paard geen invloed op.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:34

Ik zou dan bang zijn dat t paard vast komt te zitten met z’n benen aan t lint.

Dit zou ik pas doen als echt niet anders kan.. en hafjes zijn slim hebben snel genoeg door wanneer t wel en niet kan..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:38

Deze omheining is gewoon te laag om een paard veilig achter te houden.
Dit is een mooie shetten hoogte.
Dus wat ik eerdr al aangaf, de meeste paarden ontsnappen door een niet degelijke omheining. Hier dus ook.
Dit is waarschijnlijk al opgelost met prikpaaltjes en een rol lint.
junai-prikpaal-met-stijgbeugel-158cm-groen.html
Marit96 schreef:
Het weiland is met schrikdraad op ongeveer 1.10/1.20. en halverwege zit er ook een draad. Ik zie alleen dat hij erover heen gaat.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:43

110 cm heining. Daar komt mijn herder zelfs soepel overheen. Een beetje zichzelf respecterend pony of paard hupst daar zo overheen. Zelfs mijn steekpaaltjes heining was veel hoger dan dat. 130 is toch minimaa, in mijn ogen. 110 cm is bij een groot paard net de voorbenen of zo en een goede heining is voor mij minstens borst hoogte

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:49

110 komt bij de meeste hafjes wel tot de borst hoor.
Maar ik heb hier 4 paarden staan. de kleinste 145. En alle zouden hier uitkomen.
Ik heb me in een lui moment waarvan ik dacht, dat doet ze toch niet meer, paar maanden terug ook weer laten pakken. Door die van 145.
Prikpaaltjes voor tussen afscheiding.
Draad op 40 cm, de ander ergens net bove het midden van dat paaltje, zal ook rond de 110 zijn.
Pony gaat erbij staan, steekt haar hoofd/ nek erover en sleurt vervolgens met haar borst alles mee.
Gelukkig geen schade aan het paard.
Alles terug gezet, draad bovenop erbij gedaan. Niets meer aan de hand.
En ik wist het, ze deed het en ik dacht, stom van me.
Dat gaat zij nooit afleren.
Ik kan zo de stroom eraf laten (zal ik ook geen weken moeten doen) maar als haar hoofd erover kan loopt ze door.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:56

Hoe groot is de wei? Ik heb het zelf verhoogd thuis door prikpaaltjes naast de bestaande palen vast te maken met een tie- wrap en een hogere draad te spannen
Makkelijk te plaatsen en ook te verwijderen en je hoeft niet in de huidige palen te boren

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:20

bruintje123 schreef:
Deze omheining is gewoon te laag om een paard veilig achter te houden.
Dit is een mooie shetten hoogte.
Dus wat ik eerdr al aangaf, de meeste paarden ontsnappen door een niet degelijke omheining. Hier dus ook.
Dit is waarschijnlijk al opgelost met prikpaaltjes en een rol lint.
junai-prikpaal-met-stijgbeugel-158cm-groen.html
Marit96 schreef:
Het weiland is met schrikdraad op ongeveer 1.10/1.20. en halverwege zit er ook een draad. Ik zie alleen dat hij erover heen gaat.


Mee eens ;) En Mizora, jouw methode is veel te gevaarlijk voor het paard.

Marit96
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 20:30

Lynn_Nikita schreef:
Hoe groot is de wei? Ik heb het zelf verhoogd thuis door prikpaaltjes naast de bestaande palen vast te maken met een tie- wrap en een hogere draad te spannen
Makkelijk te plaatsen en ook te verwijderen en je hoeft niet in de huidige palen te boren


Ik heb prikpaaltjes van iemand gekregen en mag dit morgen gaan proberen! Hopen dat het helpt

Otti1977

Berichten: 3038
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:55

Ik had ook een springer. Pony was 130..overal lange schrikdraadpalen en probleem opgelost. Ik heb hem nu niet meer dus kan weer kortere palen gebruiken. Ik vind de tip van het schrikdraad aan het halster wel een goede. Mijn paardje hangt met zijn vliegendeken over de schrikdraden heen. Hij voelt dan geen schok heb nu aan de sluitingen schrikdraad zitten. Doet die nooit meer..werkt perfect.

Marit96
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 21:30

Otti1977 schreef:
Ik had ook een springer. Pony was 130..overal lange schrikdraadpalen en probleem opgelost. Ik heb hem nu niet meer dus kan weer kortere palen gebruiken. Ik vind de tip van het schrikdraad aan het halster wel een goede. Mijn paardje hangt met zijn vliegendeken over de schrikdraden heen. Hij voelt dan geen schok heb nu aan de sluitingen schrikdraad zitten. Doet die nooit meer..werkt perfect.


Bedankt voor mee denken :) als het morgen niet lukt met hek ga ik misschien toch maar proberen

Marit96
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 21:32

[quote="Nikass"]
[quote="bruintje123"]
Deze omheining is gewoon te laag om een paard veilig achter te houden.
Dit is een mooie shetten hoogte.
Dus wat ik eerdr al aangaf, de meeste paarden ontsnappen door een niet degelijke omheining. Hier dus ook.
Dit is waarschijnlijk al opgelost met prikpaaltjes en een rol lint.
junai-prikpaal-met-stijgbeugel-158cm-groen.html
[quote="Marit96"]


Ik ga het morgen proberen! heb toestemming gekregen al denkt hij dat het niet gaat helpen! ik wil het in ieder geval geprobeerd hebben


Otti1977

Berichten: 3038
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:28

Ben erg benieuwd. Check wel even of er voldoende stroom opstaat..

Marit96
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 16:53

Otti1977 schreef:
Ben erg benieuwd. Check wel even of er voldoende stroom opstaat..


Vanmiddag verhoogt tot ongeveer 1.40m. Vanaf 1245 staat hij erin en het lijkt nog goed te gaan! ik krijg steeds meer hoop dat het hier mee opgelost is... wel blijf ik zenuwachtig.

Otti1977

Berichten: 3038
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:33

Zou top zijn. Ik duim voor je. Waarschijnlijk denkt hij dat red ik niet en probeerd het ook niet meer

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:19

Ik hoop het voor je!

Ik vind het idee om een draad aan het halster te hangen trouwens best goed met 1 belangrijke aanpassing: losbreekhalster! Als hij dan blijft haken en er veel druk op komt (gevaarlijk) dan gaat het halster los. Mijn paard staat nooit meer met een gewoon halster in het weiland sinds hij het presteerde om met zijn voorbeen vast te komen zitten in het halster (en dat halster zat zeker goed strak). Dat ging maar net goed dankzijk een oplettende stalhouder!

Olympia

Berichten: 55600
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:49

Mijn paard sprong altijd over de slootjes. Zelfs een heel brede sloot zo de weg op.. gek beest. Ze was zeker niet de laagste in rang, want kwam niet bij haar matties in de buurt, want ze greep je.

Uiteindelijk omdat ze ook de openbare weg op sprong haar uit de kudde gehaald en in een afgesloten landje gezet.

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

Otti1977

Berichten: 3038
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:09

En erachter gebleven?

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:12

Maartje1990 schreef:
Suffi: mijn haflinger is als 1 jarige over anderhalve meter hoog én breed gesprongen (als t niet meer is)..... dus zeg t niet te hard haha.


Zelfde ervaring maar dan met een haflinger veulen.. :+

Hij vind het blijkbaar niet leuk in de wei.. Aan jou om uit te zoeken waarom niet?

Voldoende hooi? Water? Vriendjes?

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Olympia

Berichten: 55600
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:11

Otti1977 schreef:
En erachter gebleven?



Zolang ze niet aan de slootkant ja, aan de kant van de sloot sprong ze er ook uit..

Helaas heb ik haar in januari in moeten laten slapen aan verschillende peesblessures.

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

Otti1977

Berichten: 3038
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:49

Was vraag aan ts..

Marit96
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 21:53

Otti1977 schreef:
En erachter gebleven?


Yes!! Tot nu toe gaat het goed, ik blijf nog steeds spannend vinden maar het lijkt nu toch de goeie kant op te gaan

Otti1977

Berichten: 3038
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:58

Super zeg. Soms is de oplossing zo simpel..

arablover17
Berichten: 28
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:47

wat een vervelende staleigenaar zeg _-:( Miss moet je proberen om op verschillende plekken in het weiland hooi te zetten?

Marit96
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-03-18

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-18 21:27

het gaat nu al een tijd goed na de verhoging! al is die er al wel is over heen gegaan door angst maar toen was er echt duidelijke oorzaak. wat nu wel erbij komt is dat hij niet alleen kan staan dus als er maar 1 andere uit de wei wordt gehaald springt hij zelfs over ijzeren hek oeps...

BrittBR
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:45

Fijn dat het beter gaat na de verhoging! Wat vervelen dat hij niet alleen kan staan. Is er niet een pony welke standaard bij hem in kan staan? Dan is hij nooit alleen...

Gezocht fokkers om enquête in te vullen voor afstudeerwerkstuk --> http://www.thesistools.com/web/?id=546805


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers