Paard staat niet stil bij opstijgen

Moderators: C_arola, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby, Nicole288, petraaken, A_nouk

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:35

Burga2007 schreef:
Verder wil ik ook graag meer grondwerk gaan oppakken, dus dat staat zeker op de planning! Wat zouden goede oefeningen zijn mbt het opstijgen? Mbt leiden ed doet ze t best goed, maar haar bvb vragen om achterwaarts te gaan vind ik weer niet zo handig, omdat daar juist haar probleem ligt.

Met grondwerk kan je juist bewust achterwaarts en weer voorwaarts oefenen. Je achterwaarts en voorwaarts moeten ongeveer even soepel gaan. Als je later zijwaarts naar je toe op het krukje wil leren, moet je eerst zorgen dat je ook een soepele zijwaarts van je af hebt.

Burga2007 schreef:
Ga ik zeker proberen!
Tristan Tucker had ik idd ook gezien, ik kreeg het alleen niet voor elkaar dat zij naar mij toe stapt met de achterhand, hoe heb jij dat aangepakt?

Ik zou daar op dit moment niet mee beginnen. Als je paard spanning heeft, is dit lastig aan te leren. Plus dat als je het wel aangeleerd krijgt, je kans hebt dat je paard uit spanning je van je krukje afduwt zijwaarts.

Eerst aanleren stilstaan en ontspannen. Daarna is naar het krukje komen zo aangeleerd.

Begin met leren de spanning te verminderen. Kan je je paard makkelijk aaien aan haar zijkant met een stok met plastic zakje bijv.? En boven de schoft wapperen met een plastic zakje? Leer eerst aan dat ze zelf leert ontspannen bij spannende dingen, daarna kan je hetzelfde doen met opstappen. Kan je bijv. naast je paard springen terwijl ze rustig blijft staan? Kan je je voet in de beugel zetten zonder dat er spanning ontstaat? Zo ga je elke keer een stapje verder totdat ze kan ontspannen terwijl je opstapt en gaat zitten.

http://www.equimotion.nl: dierenarts, chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Heb jij leuke foto's van Horse Event? Doe mee aan de Bokt Fotowedstrijd!
Burga2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 20:45

Enorm bedankt voor de behulpzame reacties!
Heb hier denk ik een aantal goede handvaten om met mn paard aan de slag te gaan

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:45

Oefen het eens een paar keer als je klaar bent met rijden, dan zijn ze al wat rustiger/moe en willen ze vaak wel even wachten. Als beloning voor het stilstaan mag hij naar stal, want je bent al klaar met rijden.

Kerstmuts

Saar88

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:46

'Ho is ho' is wel heel makkelijk gezegd bij een paard dat spanning opbouwt tijdens het opstappen natuurlijk.
Consequent zijn ben ik het helemaal mee eens. Maar mijn paard vond (en vindt soms) het opstappen gewoon heel erg spannend. Ik neem het hem dan ook niet kwalijk als ik er wat langer over moet doen. Rust en consequent zijn is dan het sleutelwoord, want ik wil gewoon veilig op kunnen stappen.

Maar o wee als ik streng word als hij aangeeft dat hij het opstappen eng vindt. Dan wordt het allemaal nog tien keer enger en lukt helemaal niks meer. In die zin is 'ho is ho' niet altijd het beste motto.

Tenzij ik dit verkeerd heb geinterpreteerd als zijnde 'streng zijn naar je paard' :)

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:51

Je hoeft toch niet boos te worden om streng/consequent te zijn?
Ik stap gewoon niet op todat peerd stilstaat, al duurt het 2 uur om de spanning weg te laten vloeien of desnoods een week of langer.

Vaak komt de spanning door het oppakken van de teugels. Ik stap eigenlijk altijd aan een losse teugel op (ja ook bij jonge paarden).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:07

Net als een paard correct ontspannen leren stappen of draven, kost ook stil staan tijd om aan te leren.

Halthouden onder het zadel of voor de koets in een proef, is actief stil staan, klaar om weer te vertrekken.
Terwijl stil staan bij inspannen of op stappen rustig ontspannen stilstaan is.
Bij ons zijn dat twee verschillende dingen in de traing met een eigen commando.

Ho is onvoorwaardelijk stilstaan en rustig wachten
Halt is actief halthouden, klaar om actief voorwaarts te gaan.

Janouk heeft haar eigen boek http://www.boekvanjanouk.nl het vrolijkste paardenboek van Nederland voor alle leeftijden
Haflinger Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur onder het zadel, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen http://www.chaletparketsport.nl

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:18

Ik heb niet de voorgaande reactie gelezen - maar je zal vast al goede tips gekregen hebben. Toch wil ik nog 2 specifieke tips delen welke voor mij het probleem hebben opgelost:

1. Oefenen na het rijden. Paard is moe en zal sneller stil willen staan
2. Als ze vooruitstap bij het opstijgen, dan laat haar 5 passen achteruit lopen. Achteruit lopen vergt wat meer inspanning van een paard. Die van mij had het snel door dat vooruitlopen bij het opstijgen betekende dat ze extra moest werken. De lol was er snel af.

En uiteraard belonen wanneer het goed gaat.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:22

Sizzle schreef:
Je hoeft toch niet boos te worden om streng/consequent te zijn?
Ik stap gewoon niet op todat peerd stilstaat, al duurt het 2 uur om de spanning weg te laten vloeien of desnoods een week of langer.

Vaak komt de spanning door het oppakken van de teugels. Ik stap eigenlijk altijd aan een losse teugel op (ja ook bij jonge paarden).

Eens! Maar heb ook nergens gezegd dat ik boos word als ik streng ben. Het licht verheffen van mijn stem, of een strengere intonatie kan bij mijn paard heel erg averechts werken. Ook bijvoorbeeld het vasthouden van de teugels door iemand anders, wat jij ook noemt. Daar wordt hij extra onzeker van. Bedoelde dus te zeggen dat een 'strenge aanpak' (even tussen haakjes, want jij kan het misschien totaal anders bedoeld hebben dan ik het heb opgevat) soms averechts kan werken bij een angstig paard.

Maar verder helemaal met je eens. Ik doe precies hetzelfde. Stap ook pas op als hij stilstaat en spanning af heeft laten vloeien, niet eerder!

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

Inxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:25

Ik ben met mijn toen nog jonge merrie heel simpel gestart door het krukje in het midden in de bak te plaatsen. Elke keer als wij het krukje voorbij kwamen halthouden en belonen (met een stukje roggebrood) als ze dit deed. Gewoon aan de hand en nog niet in het zadel trouwens.
Toen ze dit éénmaal door had ben ik een stap verder gegaan. Zij houdt halt bij het krukje en ik ging aan de opstap kant van het krukje staan.
De volgende stap was dat ik op de eerste tree ging staan en zo stapje voor stapje het traject doorlopen tot het moment dat ik rustig op kon stappen en zij keurig stil bleef staan.
Mijn merrie had totaal geen rust in der kanis om stil te staan, maar de aanhouder wint zeggen ze toch?
Sommige paarden zijn gewoon meer gebaat bij een langere aanpak welke in kleine stukjes aangeboden wordt :-)

We zijn nu wel zo geoefend dat mijn merrie in de goede richting zelf bij het krukje gaat staan. Mijn instructrice schiet elke keer weer spontaan in de lach als ze haar dit ziet doen.

Soms heeft ze een kleine terugval, maar dan pak ik het gewoon weer een paar keer mee in de training.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:55

Ik ben ooit een keer vreselijk gelanceerd toen ik les had.
Mijn paard bouwde behoorlijk spanning op bij opstijgen dus dat deed ik met volledig losse teugel en een krukje om nergens spanning te creeeren. Ze stond altijd keurig stil.
Echter sprong ze toen ineens omhoog en ik vloog naar achteren. Toen bleek dus dat mijn instructeur uit gewoonte mijn teugel vast gepakt had :=

Ik moet zeggen dat ik met zadelmak maken eigenlijk niet opstap voordat ik kan uitgebreid kan hangen en bekloppen zonder weglopen.
Wordt een paard een paar weken later rusteloos dan ga ik gewoon weer terug naar het stadium hangen en weer afstappen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:16

Had een tijd niet meer zonder iemand die vasthield opgestapt, dus mijn merrie dacht ook even onder het werk uit te komen door net de kont uit te draaien bij het opstappen via de kruk.
Heb toen ff 10min op dat krukkie gestaan :') De dag er op was het nog 10seconden; de dag er na was de lol er af en stond ze weer keurig stil :')

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==