Schriktraining met geluid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IvyRose

Berichten: 37
Geregistreerd: 27-11-17

Schriktraining met geluid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 21:50

Haaaallo,

Mijn merrie is eigenlijk heel braaf met allerlei spannende dingen die ze kan zien, die ze kan plaatsen. Als ik haar meeneem gaat ze als een varken erlangs (het is een kampioen knorren) maar dat doet ze wel.
Het probleem ligt echter bij geluiden die ze niet kan plaatsen. Korte inleiding:
In de paar maanden die ik haar nu heb, is ze er een paar keer vandoor gegaan. Gebeurt zeker niet elke dag of week, maar wel met enige regelmaat. Ze is al veel rustiger sinds ik veel meer loswerken, grondwerk en wandelen met haar oppak (ik probeer actief het probleem te tackelen) maar nu gebeurde het gister weer. Ik was met haar aan het wandelen in de bak en de hoefsmid stond met oven (?) aan op het terrein en dat vond ze spannend. Nou ging het eigenlijk heel goed, ondanks haar spanning, tot ze ineens een geluid hoorde achter zich dat ze niet kon plaatsen (hoefsmid pakte een schep :Y) ). Toen schoot ze ervandoor en dan is ze echt niet te houden, ze is pijlsnel en vrij groot.

Wat ik nu dus graag wil doen is een schriktraining, maar dan met geluiden en uiteindelijk ook geluiden achter zich. Is er iemand die zich hier al eens op heeft gericht of is er iemand met leuke ideeën hoe ik dit aan kan pakken? :)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Schriktraining met geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:26

Denk aan geluiden waarmee ze zeker in aanraking kan komen. Schaar die knipt, scheerapparaat, een ballon die kapot gaat, klein vuurwerk ed. Hoe doe je nu je schriktraining?

Als je begint met geluiden, gebruik dan geluiden die je langere tijd kan maken zonder ophouden zoals de schaar die knipt, de scheermachine, en andere zo'n geluiden.

Want geluiden die niet continue zijn, is moeilijker om schriktraining mee te doen. Zeker mogelijk, maar moeilijker.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Schriktraining met geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:29

Goede vraag. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het doen natuurlijk. pannen potten, ratels, fluitjes, klappertjes. muziek. etc.

Mijn paard heeft hetzelfde. Als ze van 1 ding bang is dan gaan we dat nog wel overwinnen, maar is er dan nog een factor, dan is er paniek. Dat kan ze niet tegelijk verwerken.

Dat is nog steeds zo. En ik vrees dat dat niet weg gaat. Ik heb heel veel getraind met van alles en nog wat, maar ik kan helaas gewoon niet voorbereid zijn op alles wat er kan komen en wat ik tegen kan komen. Daarbij kan ik ook niet in haar kop kijken en weet ik niet wat ze de ene keer eng vindt of ze dat de volgende keer weer eng vindt.

Het is wel zo dat ik vind dat mijn paard toch stoerder is geworden van al die spannende dingen, maar ze vindt het moeilijk te relativeren omdat ze er niet zeker van is dat het niet gevaarlijk is.

Wat mij heel goed heeft geholpen is de noodstop HO. HO is altijd ho met meteen een koekje, als ik erop zit. En haar dus om laat kijken voor het koekje. Omkijken dan kun je niet meer doorlopen. En als je heel lang heel consequent met HO dat koekje geeft, kun je sommige situaties beter beheersen met dat HO.

Onderweg als ik merk dat ze spanning opbouwt probeer ik haar aandacht af te leiden door te zigzaggen of iets dergelijks.

Maar goed, dat vroeg je allemaal niet, je vroeg alleen ideeën voor geluiden. Doe het in ieder geval met meerdere mensen, zodat de geluiden van meerdere kanten komen.

Succes!

haffiefreak

Berichten: 1646
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Schriktraining met geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:53

Misschien ook wel een idee om verschillende sirene's op te nemen. Die zie je ook niet altijd meteen.

IvyRose

Berichten: 37
Geregistreerd: 27-11-17

Re: Schriktraining met geluid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 11:08

Bedankt voor de reacties allemaal!!

@jensvl: Geluiden die je vol kunt houden zijn idd een goed idee. Ik heb bijvoorbeeld een spuitbus waar ik dat mee zou kunnen oefenen :)

@Monique1963: Die noodstop had ik al eens eerder gehoord, dat is inderdaad een goed idee! Vooral als zoiets buiten gebeurt is het fijn dat ze dan nog stopt! Ik hoop dat de mijne ook wat stoerder wordt nog :P

@haffiefreak: Is idd iets goeds om mee te oefenen, voor als we die ineens tegen komen. Wil alleen niet de rest van de paarden op stal ook gelijk op stang jagen haha