Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:33

Blijven volhouden dan. Het klopt dat mensen het in principe sneller beu zijn dan paarden. Mensen willen namelijk dat paard gewoon in de verdomde paddock hebben omdat de stal nog uitgemest moet worden en binnen een halfuur zit de visite thuis. Paarden hebben de hele dag de tijd. Je zal dus moeten omdenken en ook 'de hele dag de tijd hebben'.
Geen enkele oplossing gaat van de eerste keer helemaal perfect werken, 1 keer iets proberen en dan meteen beslissen dat 'iets' niet werkt omdat paard niet aan los halstertouw meeloopt, zo werkt het natuurlijk niet. Herhaling, herhaling, herhaling en geduld. Een paard moet gewoon aan het halster meelopen, zonder zweep, zonder clicker, zonder snoepje, dat is basis.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:43

Het beste werkt het als een paard merkt dat meewerken prettiger is.
Een jolig sportief diertje vind circelen reuze boeiend en dus minder saai dan meelopen. Voor een minder uitgebalanceerde slungel is cirkelen niet prettig.
Een van mijn jonkies deed dat staken gewoon meteen door maximaal op de achterbenen te gaan staan en je dan als een jonge hond aan te kijken „kom op mens, laten we kijken of we kunnen stoeien“. Gewoon natuurlijke krachtmeting wat jonge paarden ook bij elkaar doen.
In zo‘n geval heb ik wel een fikse pijnprikkel veroorzaakt want steigeren is gewoon echt 10 stappen te ver. Dat was dan ook na 1x gewoon voor altijd duidelijk.

Andere paarden moet je juist opzettelijk tot verveling dwingen waarna ze dan besluiten dat meelopen gezelliger is.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:58

Ik denk dat je overdrijft over het feit dat je het geen oplossing vind om paard aan te pakken door zweepje mee te nemen en streng te spreken.
Dat is wel de macht die je als eigenaar/begeleider moet tonen wil je geen paard krijgen wat over je heen gaat lopen. Levensgevaarlijk.
Je moet een dier zeker niet afranselen maar vaak is het bij je hebben van een zweepje al voldoende dat hij gewoon doorloopt.

Mijne is bijna 4 en heeft dit soort geintjes ook gehad. Je kon rustig koffie zetten in de tijd dattie stil stond. Niet vooruit te branden, trekken duwen sjorren.. Geen beweging in te krijgen. Paar keer met zweepje lopen en toen was het klaar. Hij heeft dat af en toe. Geen probleem want ik word echt niet boos op hem. Maar eis wel dat ie enigszins doorloopt.

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 07:54

Neem je wat brokjes mee de volgende x...niet opjagen geen zweepje maar gewoon de tijd geven ,en als hij weer stapjes zet..brokje er in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:07

Een voedselbeloning lijkt mij in een degelijk geval juist averechts werken.Als ik stil ga staan, kan ik snoep verdienen voor ieder pasje dat ik zet. ;)

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:33

Wuis schreef:
Een voedselbeloning lijkt mij in een degelijk geval juist averechts werken.Als ik stil ga staan, kan ik snoep verdienen voor ieder pasje dat ik zet. ;)

Juist dit moet je dus nooit doen. Duurt maar even en hij verwacht voor alles wat hij doet een beloning. Met als gevolg dat hij bij alles naar je hapt en opdringerig wordt. En dat leer je ze zomaar niet weer af. Als je baas of leider wilt zijn zul je toch eens een tik moeten geven, is voor een paard heel normaal want onder elkaar doen ze dat ook. Een paard weet heel goed wanneer hij ondeugend is en zal straf accepteren.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:44

Op den duur heb je met jonge beesten ook altijd wel een moment dat ze ergens onrustig zijn en zich dan in jouw richting draaien alsof je er niet staat. Dat is ook zo‘n moment dat je gewoon even heel duidelijk moet corrigeren. Die je het duidelijk genoeg dan is 1-2x voldoende. Daarna gewoon weer goede vrienden.