Shet erg energiek, altijd buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Shet erg energiek, altijd buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 22:39

Hallo!
Een tijdje geleden heb ik een shetje gekocht. Ik heb haar eerst laten wennen en niet erg actief met haar bezig geweest. Borstelen, kleine stukjes wandelen, wat grondwerk maar geen intensieve dingen.
Vandaag voor het eerst een stuk met hem gewandeld. Hij had er meteen zin in. Liep met redelijke vaart vooruit en wou graag sneller.
Later kwam ik langs een huis met weilandje waar een andere shet opstond. Gek doen, hinniken, trekken (hij is best wel heel erg sterk) Dus dat was nog lastig. Hoe kan ik die zeer enthousiaste reactie iets minder krijgen, want hij was moeilijk rustig te krijgen. Er zijn nog al wat paarden/pony's in de omgeving dus op het laatst wordt dat wel een beetje vervelend. Later kwam ik nog een paar tegen, waarbij het gelukkig al beter ging, omdat ik er nu op voorbereid was.
Ik heb hem vrijwel de hele tijd hem krampachtig vast moeten houden omdat hij anders veel te enthousiast werd. Als ik hem dan wel eens laat draven/galopperen is hij bijna niet te houden, mede omdat het zo scheef loopt. Hij is nogal klein en als je hem vlak bij zijn halster vast houdt loop je echt scheef. Later op een open weilandje nog wel even wat sneller geraced.
Na een hele middag gelopen te hebben nog steeds veel energie, maar eenmaal in zijn weiland is hij weer zo mak als een lammetje en is al zijn energie nergens meer te vinden. Zoals hij voor het lopen ook stond. Hij loopt altijd buiten en kan prima rondrennen of gek doen, maar dat doet hij dus bijna nooit. Ik zit wat in dubio of ik hem eerst grondwerk moet leren, zodat alles met wandelen etc ook soepeler verloopt. Of gewoon door moet gaan met lopen zodat hij in ieder geval zijn energie daarin kwijt kan. Maar dat verloopt weer niet zo makkelijk.
Ik zit zelf ook te denken aan longeren maar dat kent hij niet en dan zal ik hem dat eerst moeten leren waardoor hij daarin zijn energie eerst ook nog niet in kwijt kan. Dit wordt een heel verhaal, dus ik rond maar af, nog even wat extra info. Hij is bijna 12 en een ruintje, hij is niet bang of schrikkerig voor auto's etc onderweg.
Ik hoop niet dat er al zoiets op bokt staat en dat het niet te lang is/goed staat.

Groetjes!

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"


sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: Shet erg energiek, altijd buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:44

Staat de pony alleen? Mijn verzorgpony reageert ook altijd heftig op andere pony's in de (korte) periodes dat hij alleen staat.

En verder veel oefenen :D

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 22:48

sannexponys schreef:
Staat de pony alleen? Mijn verzorgpony reageert ook altijd heftig op andere pony's in de (korte) periodes dat hij alleen staat.

En verder veel oefenen :D


Hij staat niet alleen, heeft een shet vriendje, en inderdaad veel oefenen +:)+

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:58

Ik heb er hier 2 van zulke staan! :Y) vanmiddag zelf ook wezen lopen en op het begin trekken en doen, maar als ik dan een aantal keer wat stukjes heb gedraafd en we zijn wat meer ontspannen dan laat ik ze wat losser aan het halstertouw en dan oefen ik met mijn stem ho stap en draf in combinatie met snoepjes. Ze blijven druk maar je merkt dat ze het fijn vinden om tijdens het wandelen ook een klein beetje aan het werk gezet te worden

Het zijn net honden soms :))

Anoniem

Re: Shet erg energiek, altijd buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:42

Loop je gewoon met een halstertouw?
Anders kun je misschien een leadrope proberen.
Als ie dan te snel loopt laat je hem telkens een rondje om je heen lopen.
Mijn ervaring is dat ze dat na een tijdje niet meer leuk vinden en vanzelf langzamer gaan.
En als dat niet werkt gewoon even streng worden, en blijven oefenen dan heeft ie na een tijdje hopelijk wel door wat de bedoeling is. :j

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:08

Vindt hij z'n shetlandervriendje ook echt leuk (spelen, eten en slapen ze samen) of tolereren ze elkaar omdat ze elkaars enige gezelschap zijn?

Als hij zo veel energie heeft zou je ook met 'm kunnen fietsen, dan kun je meer tempo maken. Als je te voet bent kan het je pony frustreren dat het steeds niet harder gaat dan stapvoets. Overigens kan mijn shet ook prima in mijn wandeltempo draven maar ze vindt het leuker als ik 'r bij kan houden in gestrekte draf :D

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 22:27

Koper schreef:
Vindt hij z'n shetlandervriendje ook echt leuk (spelen, eten en slapen ze samen) of tolereren ze elkaar omdat ze elkaars enige gezelschap zijn?

Als hij zo veel energie heeft zou je ook met 'm kunnen fietsen, dan kun je meer tempo maken. Als je te voet bent kan het je pony frustreren dat het steeds niet harder gaat dan stapvoets. Overigens kan mijn shet ook prima in mijn wandeltempo draven maar ze vindt het leuker als ik 'r bij kan houden in gestrekte draf :D


Zijn wel dikke vrienden.
Fietsen vind ik niet vertrouwd, hij trekt me waarschijnlijk in het begin van de straat nog van mijn fiets. Zou inderdaad een mooie manier zijn, maar ik denk niet dat het veilig voor ons beiden is. Helaas

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"


Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:42

Als ik mijn shet mee neem heeft ze altijd d'r hoofdstel in dan is ze makkelijker te corrigeren waardoor het geen strijd hoeft te worden

:+:Calistha, Midnight, Serai, Yindi :+:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers