Help, mijn paard likt heel veel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_V_1994

Berichten: 78
Geregistreerd: 23-02-16

Help, mijn paard likt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 21:31

Hi allemaal!

Sinds een paar maanden heb ik een super leuk eigen paardje. Het is een merrie van 4 jaar oud en het is een echte schat. Doordat ze nog zo jong is, is ze nog behoorlijk speels.
Een van de dingen die ze graag doet is likken. Alles en iedereen zo ongeveer. Vooral haar voerbak likt ze nog een hele tijd uit na het eten, maar ook de spijlen van de stal, de buizen die voorop de staldeuren zitten om dekens overheen te hangen en vooral ook: mensen. Mijn jas, mijn hand, mijn broek... als ze een bui heeft dan likt ze werkelijk alles af.

Nu dacht ik omdat ze veel ijzer likt dat ze misschien wat mineralen te kort kwam. Ik heb toen zo'n himalaya liksteen voor d'r gekocht in de hoop dat het likken zodoende minder zou worden. Dit werkte voor mijn gevoel wel maar de liksteen was al na anderhalve week op.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Kan het toch een te kort zijn aan mineralen en hoe kan ik het eventueel oplossen? Of heeft het waarschijnlijk toch te maken met het feit dat ze nog zo jong is?
Overigens heb ik wel heel veel gelezen dat paarden dan ook zand gaan likken, maar dat doet ze dan weer niet...

Wie kan mij een beetje op weg helpen? Super bedankt alvast!

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:33

Het zou natuurlijk kunnen dat ze een tekort heeft. Wat krijgt ze te eten?

Ook heb je van die paarden die na het eten aan alles likken omdat de smaak van hun voer dan nog op hun tong zit. En alles waar ze aan likken dus naar hun eten smaakt.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Help, mijn paard likt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:36

Misschien heeft een vitamine/mineralen korrel bij geven meer effect dan alleen een liksteen

Wat krijgt ze nog meer te eten?

M_V_1994

Berichten: 78
Geregistreerd: 23-02-16

Re: Help, mijn paard likt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 21:55

Ze krijgt gewoon hooi en twee keer per dag een schep normale/standaard brok.

@koper: ik merk wel dat ze vaak als ze heeft gegeten meer likt. Maar het is niet alleen nadat ze brok op heeft. Als ik bijvoorbeeld een snoepje of wortel heb gegeven, doet ze het ook...

@plutolover: heb je een bepaalde korrel waar je goede ervaringen mee hebt? Ik moet bekennen helaas nog niet zo thuis te zijn in supplementen etc. Vandaar ook mijn navraag om zo toch iets meer info op te doen en het voor mijn paardje goed te doen, hihi.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Help, mijn paard likt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:57

Mijn pony likt ook altijd na eten of iets lekkers..niks geen tekorten.
Gewoon voor de nasmaak van iets.

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Help, mijn paard likt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:00

Die van mij doet het ook, vandaag nog foto's gemaakt en op 1 van de 4 foto's hangt haar tong buitenboord :+

Geen tekorten, ik zorg wel altijd dat er een liksteen hangt, die dan wel weer binnen 2 weken vervangen moet worden en verder er maar gewoon om lachen. 't Is gewoon haar ding...

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:03

Een snoepje of wortel is toch ook eten? Als ze iets eten wat ze lekker vinden dan likken ze aan alles, vanwege de smaak. Niet elk paard doet dat, alleen de slimmerds die het door krijgen.

M_V_1994

Berichten: 78
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 22:05

Koper schreef:
Een snoepje of wortel is toch ook eten? Als ze iets eten wat ze lekker vinden dan likken ze aan alles, vanwege de smaak. Niet elk paard doet dat, alleen de slimmerds die het door krijgen.



Haha, ja. Ik had je zin geïnterpreteerd met 'na het eten' als in -> na het ontbijt of diner als ze brok krijgt, hihi. Mijn fout, sorry!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Help, mijn paard likt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:17

Mijn pony heeft ook zo'n periode gehad. Kon er aardig stoned bij kijken ook, kennelijk zelfbelonend gedrag. Heel goed mogelijk dat jouw merrie er ook overheen groeit. Zolang ze genoeg te doen heeft en genoeg vit./min. binnen krijgt, zou ik mij er niet erg druk over maken. Echter die himalayastenen zou ik niet meer halen, om er wat af te krijgen kost meer moeite dan de gewone geperste stenen en dat stimuleerd dat gefixeerde likken ook (incl. te veel zout binnen krijgen).

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:22

Er overheen groeit? Over likken omdat het lekker smaakt? Hoe dan?

Die van mij is bijna 19 en ik heb sterk de indruk dat hij zal blijven likken tot z'n laatste dag. Ik zie ook niet in wat het probleem is. Hij eet z'n brokken, likt het hek af, likt daarna eventueel nog z'n deken af en daarna gaat hij hooi eten. Twee keer per dag. Elke dag. Het is een soort ritueeltje wat bij hem hoort.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Help, mijn paard likt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:26

Haha die van mij groeit daar ook niet overheen hoor. En waarom zou ie dat moeten? Omdat hij t lekker vind om na iets eetbaars te likken?
En liksteen weghalen is onzin.
Die gebruiken ze als ze het nodig hebben.
Mijn pony likt al jaren na eten en doet ook gewoon lang met een liksteen.

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:29

Mijn verzorgpony doet het ook altijd, maar dat komt omdat ik het ooit op commando heb gezet.
Ik zou me niet gelijk heel druk maken, maar als hij het bijvoorbeeld altijd op ijzer doet zal ik het wel even in de gaten houden als hij het bijvoorbeeld altijd op ijzer doet. Maar als hij het doet als je met eten komt is het waarschijnlijk gewoon uit gekkigheid :D

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:29

Net zo lang nieuwe steen ophangen tot ze stopt, ze vult haar tekort aan.
Verder is het likken aan jou gewoon een bepaald gedrag, zou me daar geen zorgen over maken.

lovenoblesse
Berichten: 24
Geregistreerd: 09-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:35

Als ze echt zoveel likt als jij zegt zou ik een bloedonderzoek laten doen door de DA. Dan weet je tenminste zeker of ze niet iets tekort komt!

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Help, mijn paard likt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:03

hier nog zo eentje.... likt alles af en na het voeren of een wortel, appel, pepermuntje staat ie nog een kwartier gekke bekken te trekken en op zijn eigen tong te sabbelen.... ziet er volslagen belachelijk uit maar dat houdt op na 10 minuutjes....