Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:36

Ik ben benieuwd naar jullie mening over onderstaand paard, welke overigens niet van mij is maar ik wel regelmatig zie. Eigenaar heeft geen bokt en vroeg mij om advies maar ik ben benieuwd wat jullie er van denken want ik twijfel.

Het gaat om een Haflinger ruin tussen de 2.5/3 jaar oud (exacte leeftijd weet ik niet). Haf is vanaf zijn tweede opgepakt in de zin van poetsen/voetjes geven, wat licht grondwerk en wandelingen (alles aan een halster, het paard heeft nog nooit een bit in gehad). Verder nog niks qua werk, dus ook geen longeerwerk. Alleen gewoon lekker paard zijn met andere paarden.
De Haf is altijd kerngezond geweest, is goed ontwormd, heeft keiharde gezonde hoeven en is wordt op tijd onderhouden door de tandarts.

De Haf is altijd vrolijk en enthousiast geweest, dit heb ik ook met eigen ogen gezien. Echt een vriendelijk dier die overal voor open staat. Plots is hij begonnen met staken, van de ene op de andere dag tijdens het wandelen. Haf heeft voorheen nooit moeite gehad met het alleen bij stal weg gaan. Toen ik dit hoorde trok ik mijn eerste conclusie: paard heeft niet genoeg vertrouwen in zijn leider(ondanks het grondwerk?). Tótdat de eigenaar mij vertelde dat Haf óók op de terugweg naar stal staakte. Als klap op de vuurpijl staakte de Haf de dag erna óók in de rijbak aan de hand én gewoon tijdens het aan de hand lopen op het erf. Staken in de zin van stilstaan en niet meer vooruit te krijgen zijn. Dus niet uit angst voor een eng voorwerp o.i.d. Geen bokken, steigeren omdraaien etc, alleen stilstaan.
Okay, toen ik dit vervolg hoorde stelde ik mijn conclusie bij: medisch probleem (maar dan zou het wel iets moeten zijn wat heel plotseling de kop op heeft gestoken)?

Tótdat de eigenaar vertelde dat het paard later met vriendjes los in de bak ging en wel rond begon te scheuren. Toen trok ik het medische ook in twijfel. Ideeën?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-18 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:39

Aangeleerd gedrag :)

Anoniem

Re: Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:40

Dat zou kunnen, maar waarom dan?? Vraag ik mij af. Ik ken hem als een heel vrolijk paard die graag een blokje om gaat om ergens te mogen grazen. Waarom plotseling, uit het niets, staken?

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:41

Hoevaak, hoelang en wat wordt er precies gedaan? Kan zijn dat het paard teveel moet doen en het eerst moet verwerken in zijn koppie.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:45

Een paard dat van de ene op de andere dag begint te staken, probeert je iets te vertellen. Aangeleerd gedrag, misschien, maar dan nog is het belangrijk dat hij zijn mening mag geven én dat er naar geluisterd wordt! ;)
Misschien is het allemaal te veel voor hem, mentaal dan? Een Haf ziet er al heel vroeg "volwassen" uit, dus het kan heel goed zijn dat hij, zelfs met "alleen maar" aan de hand werken, gewoon te veel te verwerken heeft, dat niet klaar krijgt en dan dus bevriest.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:47

Ik geloof niet dat ik een 2,5 jarige ken die dit een paar keer geprobeerd heeft.
(Wil niet van de wei en wil niet naar de wei).
Meestal gewoon een kracht en overtuigingskracht meting/test.
Voorwaarts circelen en niet te veel aandacht aan geven.

Anoniem

Re: Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:39

Ik ben er natuurlijk lang niet altijd bij maar als je het mij vraagt wordt het paard niks extreems gevraagd. Tot nu toe leek het paard in mijn ogen ook altijd plezier te hebben in de dingen die gedaan werden. Wanneer er bijvoorbeeld eens geclickerd werd, werd de Haf overenthousiast en probeerde hij de hele trukendoos open te halen om maar een beloning te krijgen.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:50

Ik heb het wel vaker gezien, en dan ook bij jonge paarden.
stukje lopen en dan ineens op de rem.
sta je er aan te sjorren,verzetten ze geen stap :+

Ook wel,es gedacht van wat is er dan ..zien ze iets geks ofzo,is de benzine op :')

Nou ja , ik negeer het even,er zal wel iets zijn en dan lopen ze wel,weer door.
Ik zou er eigenlijk niet al teveel bij denken, trekt wel weer bij
Laatst bijgewerkt door ellepel op 11-02-18 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:04

Sterker nog, er loopt een identiek topic van een net zo oude haf die ook spontaan op de rem is gegaan.
Dat is echt heel normaal jonge paarden gedrag.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:50

Ik vraag me vooral af wat er gebeurt als het dier staakt. Gaat dat toevallig vaak boven een sappig grasveld? Kan het dier een beetje om zich heen turen? Of zet de eigenaresse hem dan aan het werk? Bijvoorbeeld achterwaarts lopen of voorhand/achterhand wijken (wat prima kan met een jonkie). Ik gok namelijk dat als ze dat gaat doen, dus het dier min of meer zelf laat kiezen tussen makkelijk werk (vooruit stappen) of moeilijker werk (achterwaarts bijv), hij vrij rap eieren voor zijn geld kiest en weer tevreden mee gaat lopen. Je wilt voorkomen dat het dier mag kiezen tussen makkelijk werk en relaxen/niks doen. In dat laatste geval is staken een veel te makkelijke keuze.

Anoniem

Re: Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:56

Mijn haf heeft dit vorig jaar ook een poos gedaan, tot grote frustratie van mij.. tot ik erachter kwam dat haar koppie vol zat, dus heb ik dit opgelost door even geen dingen te vragen, alleen in de wei en op stal in de hand en verder even vakantie. Daarna weer oppakken en erg streng zijn: 1x goed doorgelopen mag ze weer in de wei spelen. Nu ging het heel goed! Als ze staakte wist ik dat ze me niet meer snapte dus legde ik het haar anders uit.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:14

Mijn haflingerkruising heeft dit ook gehad. Hoe meer je kwaad werd hoe sneller er een voetje op rust ging. Gewoon geduld; niet laten rondkijken of grazen tot ie stilstaan op die plek beu is. De eerste keer dat we die aanpak probeerden stonden we 10min stil. Toen die wandeling nog 1x geprobeerd, na 2 wandelingen was het er weer uit.
Haflingerdingetje denk ik :D

neline11

Berichten: 77
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:23

Is heel normaal inderdaad, gewoon een cirkeltje maken en weer door gaan. Niet teveel aandacht aan besteden

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:02

troi schreef:
Ik vraag me vooral af wat er gebeurt als het dier staakt. Gaat dat toevallig vaak boven een sappig grasveld? Kan het dier een beetje om zich heen turen? Of zet de eigenaresse hem dan aan het werk? Bijvoorbeeld achterwaarts lopen of voorhand/achterhand wijken (wat prima kan met een jonkie). Ik gok namelijk dat als ze dat gaat doen, dus het dier min of meer zelf laat kiezen tussen makkelijk werk (vooruit stappen) of moeilijker werk (achterwaarts bijv), hij vrij rap eieren voor zijn geld kiest en weer tevreden mee gaat lopen. Je wilt voorkomen dat het dier mag kiezen tussen makkelijk werk en relaxen/niks doen. In dat laatste geval is staken een veel te makkelijke keuze.


Hele goede response, troi. Goede beschrijving. Maak her juiste makkelijk en het verkeerde moeilijk...

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:28

Ik vraag me af hoe dat staken eruitziet, wat gebeurt er? Gaat die gewoon stilstaan en in de verte staren? Dan kan het goed zijn dat die iets hoort of ziet of gewoon nieuwsgierig is naar iets in de verte. Ik zou dan lekker mee gaan staren naar dat punt in de verte en dan na een tijdje weer rustig verder stappen.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:34

Dit doen meerdere jonge paarden. Mijn kwpner had dit ook toen hij jonger was(2 a 3 jaar). Bij nieuwe mensen die hij niet kent doet hij het soms nogsteeds en hij is onderhand al 9 :+

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:44

Pfff wat jonge paarden allemaal niet doen om de machtsbalans te testen
Rennen
Staken
Omdraaien
Sterrenkijken
Niet laten zadelen
Niet laten pakken
Omdraaien aan de longeerlijn
En noem er nog maar 10 op.
Doorgaan, blijven opvoeden.
Bij de een is het zo over. Bij de ander duurt het langer.
Die van ons blijft je van tijd tot tijd uit testen. Is nu bijna 12.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:35

Deed die van mij ook. Is een fase. Zweepje mee met lopen doet wonderen. Dit is geen medisch probleem maar gewoon ren jong dier

endurance14

Berichten: 3
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:36

hoi mijn paard staakt ook echt heel vervelend
de beste manier waar ik achter ben gekommen is aanpakken niet zeuren ook al doet hij heel raar dan voorwaats soms is dat best lastig maar tot nu toe is er veel verandering hoop dat je hier wat aan hebt

endurance14

Berichten: 3
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:36

klopt doe ik ook gewoon voorwaats

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:53

Afgelopen weekend heb ik het hem nu ook echt zelf zien doen, gewoon stilstaan en niet verder willen. Echt bij het minste of geringste. Zelfs bij het van stal naar de paddock brengen (ongeveer 15/20 meter verderop). Het probleem was met een zweepje en streng spreken van de eigenaar opgelost terwijl ik het tafereel van afstand bekeek toen ik met die van mijzelf aan de slag was.
Toch staat mij dat tegen. Tuurlijk, het helpt. Maar is dat het doel wat we willen? Leiderschap op basis van geweld? Absoluut niet... Iets in mij knaagt dat een paard niet zomaar staakt. En ik blijf altijd denken, kunnen dit soort dingen niet op een andere manier opgelost worden. Per slot van rekening wil je leiden op basis van vertrouwen en niet op basis van angst. Paarden zijn recreatie voor ons, maar in hoeverre zijn wij op zo’n manier recreatie voor een paard?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-02-18 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:00

Als een merrie wil dat haar veulen doorloopt krijgt hij ook gewoon een kopstoot tegen zijn poezelig achterwerk.

Je hoeft een paard geen pijn te doen, maar gewoon even duidelijk maken dat jij vandaag besluit waar we heen gaan is gewoon doodnormale simpele opvoeding.
Hij zal over een tijdje ook wel een keer proberen om richting het gras te trekken.
Echter besluit de baas wanneer er gegeten wordt, niet je puber.
Allemaal heel normale fases in de ontwikkeling.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:03

Een wat langere zweep meenemen en achter je langs een tik op de billen.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Plotseling staken, ook op terugweg en op het erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:19

Ik snap je bezorgdheid. Je wilt dat een paard meeloopt omdat jij dat zegt en jij de leider bent, niet omdat die de tik van de zweep vreest. Je wilt dat die respect krijgt voor jou, niet zozeer voor de zweep. Niet dat de zweep geen handig hulpmiddel kan zijn, maar hier is het eigenlijk gewoon het leiden aan de hand wat "misloopt". Het is niet dat hij langs iets engs moet of dat je hem de trailer in wilt krijgen, het is eigenlijk al het normale 'meelopen aan het halster' dat niet goed gaat.

Ik zou niet met de zweep, maar ook niet met een voedselbeloning aan de slag gaan. Ik zou creatief zijn. Niet in een rechte lijn van paddock naar stal, maar hem onderweg bezig houden zodat hij voortdurend zijn aandacht bij jou moet houden. Cirkeltje lopen, halthouden, achterwaarts, achterhand wijken, voorhand wijken, zijwaarts lopen, een keer omdraaien en teruglopen. Jij moet zijn voeten kunnen bewegen zoals jij wilt dat ze bewegen. De moment dat je het touwtje aanklikt, bepaal jij welke beweging die maakt. Met die ingesteldheid moet je eraan beginnen. Je moet hem zo actief aan de slag houden dat hij op den duur bijna gaat smeken om eenvoudig in een rechte lijn van A naar B te lopen. En hier ga je in het begin tijd voor moeten vrijmaken, maar ik denk dat je er op lange termijn meer baat bij gaat hebben.

Juist omdat die het overal eigenlijk wel doet, is dit echt een gehoorzaamheidsprobleem. En een paard moet gehoorzaam zijn, ook als je geen zweepje bij de hand hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:26

Gini schreef:
Ik snap je bezorgdheid. Je wilt dat een paard meeloopt omdat jij dat zegt en jij de leider bent, niet omdat die de tik van de zweep vreest. Je wilt dat die respect krijgt voor jou, niet zozeer voor de zweep. Niet dat de zweep geen handig hulpmiddel kan zijn, maar hier is het eigenlijk gewoon het leiden aan de hand wat "misloopt". Het is niet dat hij langs iets engs moet of dat je hem de trailer in wilt krijgen, het is eigenlijk al het normale 'meelopen aan het halster' dat niet goed gaat.

Ik zou niet met de zweep, maar ook niet met een voedselbeloning aan de slag gaan. Ik zou creatief zijn. Niet in een rechte lijn van paddock naar stal, maar hem onderweg bezig houden zodat hij voortdurend zijn aandacht bij jou moet houden. Cirkeltje lopen, halthouden, achterwaarts, achterhand wijken, voorhand wijken, zijwaarts lopen, een keer omdraaien en teruglopen. Jij moet zijn voeten kunnen bewegen zoals jij wilt dat ze bewegen. De moment dat je het touwtje aanklikt, bepaal jij welke beweging die maakt. Met die ingesteldheid moet je eraan beginnen. Je moet hem zo actief aan de slag houden dat hij op den duur bijna gaat smeken om eenvoudig in een rechte lijn van A naar B te lopen. En hier ga je in het begin tijd voor moeten vrijmaken, maar ik denk dat je er op lange termijn meer baat bij gaat hebben.

Juist omdat die het overal eigenlijk wel doet, is dit echt een gehoorzaamheidsprobleem. En een paard moet gehoorzaam zijn, ook als je geen zweepje bij de hand hebt.


Het paard bezig houden tijdens het leiden is voorafgaand aan wat ik hierboven typte geprobeerd. Draaien op de plek en achteruit ging prima, echter vooruit (waar het paard dus oorspronkelijk eigenlijk heen geleid zou worden) betekende weer in de staak gaan. Kortom ik begrijp dat de betreffende eigenaar geen andere oplossing zag dan het zweepje, want dit trucje werkte gewoon niet.