vervelend gedrag van mijn verzorgpony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: vervelend gedrag van mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:48

Ik zou een goede instructrice zoeken die ook veel verstand heeft van het welzijn van een paard en dan met haar gaan kijken en zoeken naar oplossingen. Het kan namelijk iets fysieks zijn maar het kan ook in de communicatie tussen jullie zitten.
Ik vind het goed dat je het ziet en zoekt naar een oplossing door het hier te plaatsen. Succes en ik hoop dat binnenkort zowel jij als je verzorgpony weer wat meer kunnen genieten!

paardengirl8
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 01:03

Ja, omdat ze toen ook best vervelend gedrag toonde vooral met poetsen, wij denk dat dit ook kwam doordat er altijd veel mensen om
haar heen stonden en ze dat niet fijn bind

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:50

Ik zou inderdaad ook instructie zoeken. Ik vind het best apart dat die ‘paardenfluisteraar’ je adviseert door te tikken.. ik hoor toch meestal dat ze dat juist afkeuren. Ik zou misschien even de da laten komen. Kan nooit kwaad.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: vervelend gedrag van mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:17

Als een paard ergens ruimte ziet om het zichzelf makkelijk te maken of de baas over jou te kunnen spelen zal het die altijd pakken. Belangrijk is dus dat jij die ruimte niet geeft. Je moet voor jezelf bedenken wat je van die pony wil. Een haalbaar doel uiteraard, en daar werk je naar toe. Tikken kan bij sommige problemen een oplossing zijn maar eigenlijk zou je zonder geweld een leider moeten zijn in de ogen van je paard.
Dit is niet zo simpel en daarom is goede begeleiding zo belangrijk. Als je stuurloos maar aan blijft klooien kan dit een gevaarlijke bedoening worden. Bokken, bijten en of trappen. Je moet dat niet willen.
Ga dus eerst bedenken wat je hoofddoel is en hoe jij het denkt te bereiken. Je kunt veel op zoeken op internet of in boeken.
Verder bij alles dat je doet nadenken hoe je het zo veilig mogelijk doet.
Als je medisch probleem vermoed is het oneerlijk tegenover het paard on door te gaan dan kun je beter met de eigenares om de tafel.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:49

Als er bij ons een manegepony eens irritant begint te doen word hij 'doorgereden'. Dit houd in:
Er klimt een gevorderd meisje op hem/haar en probeert hem zo snel mogelijk te laten galopperen. Tegelijkertijd houd ze de teugels toch nog goed strak. De 'doorrijder'
Maakt geen gebruik van zweep,sporen,bijzetteugels etc. Het doorrijden word in het oog gehouden door een dressuurruiter en onze instuctrice.

Misschien dit eens proberen. Kan dat beestie zn energie eens goed kwijt

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: vervelend gedrag van mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:24

MorxIowa volgensmij is het juist het probleem dat het paard juist niet wil rennen.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:26

MorxIowa schreef:
Als er bij ons een manegepony eens irritant begint te doen word hij 'doorgereden'. Dit houd in:
Er klimt een gevorderd meisje op hem/haar en probeert hem zo snel mogelijk te laten galopperen. Tegelijkertijd houd ze de teugels toch nog goed strak. De 'doorrijder'
Maakt geen gebruik van zweep,sporen,bijzetteugels etc. Het doorrijden word in het oog gehouden door een dressuurruiter en onze instuctrice.

Misschien dit eens proberen. Kan dat beestie zn energie eens goed kwijt


Misschien moet jij eens een andere manege zoeken. Zo snel mogelijk laten galloperen en ondertussen op de rem :roll:

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:30

Annenas schreef:
MorxIowa schreef:
Als er bij ons een manegepony eens irritant begint te doen word hij 'doorgereden'. Dit houd in:
Er klimt een gevorderd meisje op hem/haar en probeert hem zo snel mogelijk te laten galopperen. Tegelijkertijd houd ze de teugels toch nog goed strak. De 'doorrijder'
Maakt geen gebruik van zweep,sporen,bijzetteugels etc. Het doorrijden word in het oog gehouden door een dressuurruiter en onze instuctrice.

Misschien dit eens proberen. Kan dat beestie zn energie eens goed kwijt


Misschien moet jij eens een andere manege zoeken. Zo snel mogelijk laten galloperen en ondertussen op de rem :roll:


Inderdaad. Vind het ook watmerkwaardig..

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:38

MorxIowa schreef:
Als er bij ons een manegepony eens irritant begint te doen word hij 'doorgereden'. Dit houd in:
Er klimt een gevorderd meisje op hem/haar en probeert hem zo snel mogelijk te laten galopperen. Tegelijkertijd houd ze de teugels toch nog goed strak. De 'doorrijder'
Maakt geen gebruik van zweep,sporen,bijzetteugels etc. Het doorrijden word in het oog gehouden door een dressuurruiter en onze instuctrice.

Misschien dit eens proberen. Kan dat beestie zn energie eens goed kwijt

Het is wel goed dat er een gevorderde opklimt, maar gas en rem tegelijk?!

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:41

MorxIowa schreef:
Als er bij ons een manegepony eens irritant begint te doen word hij 'doorgereden'. Dit houd in:
Er klimt een gevorderd meisje op hem/haar en probeert hem zo snel mogelijk te laten galopperen. Tegelijkertijd houd ze de teugels toch nog goed strak. De 'doorrijder'
Maakt geen gebruik van zweep,sporen,bijzetteugels etc. Het doorrijden word in het oog gehouden door een dressuurruiter en onze instuctrice.

Misschien dit eens proberen. Kan dat beestie zn energie eens goed kwijt


Wow. Ik word ook op de irritante manege pony's gezet om ze weer even op de rails te krijgen, maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt maar rondjes te racen op de handrem?

Vreemde manier van rijden. Mag hopen dat je het zelf nooit als een voorbeeld ziet.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: vervelend gedrag van mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:48

Zullen we even stoppen met deze paarden ‘irritant’ te noemen? Er is verder niet zoveel duidelijk over de gezondheidvan de manegepaarden waar het hier over gaat en vind niet dat je kunt verwachten dat elk paard geschikt is om achter elkaar in een treintje te lopen. Wil verder geen mensen beledigen maar vind nu gewoon een beetje naar worden.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:34

Ik snap best wat ze bedoelen met irritant. En het is denk ik de bedoeling dat het over gaat met een gevorderde erop. Heeft het paard pijn oid. Dan is het paard denk ik wel meer als irritant. Bij mij op stal komt dan gewoon de dierenarts, maar eerst rijtechnisch proberen op te lossen.
Edit: Maar het klinkt inderdaad een stuk prettiger als de paarden druk, vervelend gedrag oid noemt ipv irritant. Maar ik begrijp wel dat er irritant gezegd word.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:53

LillyMedley schreef:
Zullen we even stoppen met deze paarden ‘irritant’ te noemen? Er is verder niet zoveel duidelijk over de gezondheidvan de manegepaarden waar het hier over gaat en vind niet dat je kunt verwachten dat elk paard geschikt is om achter elkaar in een treintje te lopen. Wil verder geen mensen beledigen maar vind nu gewoon een beetje naar worden.


Ik weet prima hoe de paarden waar ik op stap in elkaar zitten, en hoe de gezondheid daarvan is. En als ze druk/te blij/lente in de bol hebben, valt dat onder irritant. Irritant voor mij? Absoluut niet. Irritant voor de manege? Ja. Een klein kind kan je er dan niet meer op zetten, die kukelen eraf. De pony komt stil te staan en krijgt alleen maar meer energie.

En ik mag toch hopen dat het treintje-principe er ondertussen wel uit is? En dat er voor pony's die het werk niet leuk vinden en niet geschikt zijn een nieuw huisje gevonden word?

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: vervelend gedrag van mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:56

Mijn eerste ingeving is hengstigheid.. is ze hengstig in deze periodes

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:32

Annenas schreef:
MorxIowa schreef:
Als er bij ons een manegepony eens irritant begint te doen word hij 'doorgereden'. Dit houd in:
Er klimt een gevorderd meisje op hem/haar en probeert hem zo snel mogelijk te laten galopperen. Tegelijkertijd houd ze de teugels toch nog goed strak. De 'doorrijder'
Maakt geen gebruik van zweep,sporen,bijzetteugels etc. Het doorrijden word in het oog gehouden door een dressuurruiter en onze instuctrice.

Misschien dit eens proberen. Kan dat beestie zn energie eens goed kwijt


Misschien moet jij eens een andere manege zoeken. Zo snel mogelijk laten galloperen en ondertussen op de rem


Zo strak houden ze hun teugels nu ook weer niet :) . Gewoon strak genoeg zodat ze de pony kunnen corrigeren waar nodig is. En mijn manege is helemaal niet slecht. Er worden wedstrijden georganiseerd. (5 per jaar).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: vervelend gedrag van mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:49

Dat er wedstrijden worden georganiseerd heeft helemaal niets te maken met hoe goed een manege is. :+

En ik vind galopperen met de rem ook een raar advies. :+

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: vervelend gedrag van mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:59

Zeg mensen, zullen we het weer on topic houden?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: vervelend gedrag van mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:47

Ik verplaats dit topic even naar het onderdeel over verzorgpaarden :-)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:47

Het kan heel goed dat de pony rijden in de bak niet leuk vind en daarom vervelend doet en sloom is. Mijn ruin heeft dat ook.

Als je bij hem te afwachtend of bang bent en hem niet door pakt als hij slecht luistert gaat hij zelfs stil staan... En als je hem op zijn kont een tik geeft als hij harder moet wordt hij pissig en bokt. Achter je been een tik kan wel. Teugels te strak werkt ook als rem.




2x in de week in de bak gaat bij hem nog, bij de derde keer wordt het al minder leuk en liever niet vaker. En ook een beetje afwisselend met buitenrijden.

In de bak is hij slecht voorwaarts en moet je met zweepje rijden. Buiten heb je er geregeld je handen vol aan.je kunt dan ook zonder zweepje rijden.

Ga gewoon lekker buiten rijden en neem les in de bak en als je dan af en toe in een andere bak gaat oefenen of op een ander veldje, of een keer spelletjes gaat doen of balkjes draven, oefenen met gekke obstakels, dan heb je kans dat de pony het ook leuker gaat vinden.

En vooral kort en actief rijden en veel belonen als ze netjes voorwaarts loopt.