Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:03

Levensgevaarlijk, straks trapt hij een keer na in het wegrennen en dan hoop ik dat jij het nog na kunt vertellen.

Hier hoeven ze zo'n kunstje maar 1 keer te proberen, daarna mag het paard zolang en hard achteruit lopen dat hij blij is dat hij daarna een paar passen vooruit mag. Ik werk altijd met een touwhalster en leadrope als basis, is dit niet voldoende dan gaat er een ketting bij aan.
Als mijn paarden naar de weide gaan moet ik enkele honderden meters overbruggen en ik neem ze allemaal tegelijk mee (6 stuks). Er is er geen 1 die mij voorbij denkt te komen, omdat ze meteen bij de eerste poging een uiteinde van een touw tegen de neus hebben gekregen met een flinke mep.

In de weide en stal mag het paard bepalen waar het zijn voeten neerzet, in de hand en onder het zadel bepaal ik waar zijn voeten heen gaan en hoe snel. Ook als mijn paarden lange tijd rust hebben gehad, heb ik nog nooit problemen gehad met rondstuiterende paarden die niet te houden zijn, omdat ze weten hoe ze zich moeten gedragen aan de hand.

De Haflinger waar Faitherr over schrijft heb ik ook meerdere keren aan de hand gehad, nadat ze zich had losgetrokken. Dit was voordat Faitherr haar kocht. Bij mij probeerde ze het echt niet, want ze wist dat ze dan iets terug kon verwachten. Haar "eigenaar" liet dit gedrag toe, ik niet en paarden zijn heel slim.

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 19:59

Bedankt voor de positieve commentaren!
Zal het boek eens opzoeken!
En zal ook eens een zweepje kopen kijken of dat kan helpen.

Fijn dat er mensen zijn die echt goed meezoeken heel erg bedankt daarvoor!

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 20:00

Effe ter info mijn paard staat 24/7 buiten.
Heeft 2 soortgenoten bij hem.
Krijgt alleen hooi en wortels nog vragen?

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:16

Lachance waarom open je een topic en zeik je dan mensen af die je raad geven ?
Dat zweepje is nog niet zo'n slecht idee.
Alleen niet voor je paard maar voor jou!
Niet normaal hoe jij reageert.

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:21

Hallo Lachance, ik heb hier best veel ervaring mee. Ik heb nare dingen meegemaakt met paarden die zich los trekken. Als je een hengstenketting niets vindt probeer eens een Monthy Roberts halster. Doet geen pijn en is zeer effectief. Misschien is het iets voor je.

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 20:23

Euhm wat reageer ik nu mis Klaas15?
Ik reageer compleet normaal en zeg dat ik het een kans wil geven?
Nu alles gekalmeerd is hoef je het niet op zo een manier ook nog eens voor niks op te rakelen alsjeblieft zeg

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 20:24

Zal het eens een kansje geven dat mr halster bedankt.
(dit is geen sarcastische reactie klaas 15).

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:28

ik weet niet of iemand het al een keer gezegd heeft, maar oefen met een kaptoom of een koeien halster. met een ring op de neus heb je vaak net wat meer te vertellen dan als het onderin zin zoals bij een normaal halster

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:35

Die van mij hoeven het ook niet te proberen, want dan krijgen ze een tik op hun neus.
Ik heb er zelf namelijk een bloedhekel aan, een paard dat om wat voor een reden zo lomp is.

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 20:37

Een koeienhalster wat is dat als ik vragen mag?

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:43

Lachance schreef:
Een koeienhalster wat is dat als ik vragen mag?


bij een halster dat voor koeien gebruikt wordt, zit de lus om mee te leiden meestal op de neus in plaats van onder de kaak. hier heb je net iets meer mee te vertellen, en kan je hem net wat makkelijker mee omtrekken als hij iets denkt te doen. kaptoom is het zelfde, of 'longeer halster'

dit heb ik ook gebruikt bij jonge hengsten, en dat was net wat makkelijker als ze er vandoor gingen. maar het is niet streng zoals een hengsten ketting.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:43

Lachance schreef:
Een koeienhalster wat is dat als ik vragen mag?


bij een halster dat voor koeien gebruikt wordt, zit de ring om mee te leiden meestal op de neus in plaats van onder de kaak. hier heb je net iets meer mee te vertellen, en kan je hem net wat makkelijker mee omtrekken als hij iets denkt te doen. kaptoom is het zelfde, of 'longeer halster', hiervoor zou je kunnen zoeken. wel moet het goed passen zodat het niet teveel gaat schuiven

dit heb ik ook gebruikt bij jonge hengsten, en dat was net wat makkelijker als ze er vandoor gingen. maar het is niet streng zoals een hengsten ketting.
Laatst bijgewerkt door DarkCupid op 19-01-18 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:44

Mijn fjord bulldozerde ook wel eens door me heen. Paar keer wandelen met halstertouw over de neus en dan weer door het halster heen (soort monty roberts idee) en iedere keer als ze door me heen wilde een goeie rop aan het touw.
Het werd haar heel snel duidelijk dat haar plaats naast mijn schouder of achter me is.
Zelfs als ik nu in het weiland loop om draad te verzetten of water bij te vullen gaat ze niet voor me uit.


Edit en lees je paard. Vlak voordat hij wat wil, veranderd de stand van zijn oren ogen of whatever en net op dat moment moet je eigenlijk al ingrijpen. Anders ben je eigenlijk al te laat. Voorkom het ongewenste gedrag.
Ik kan het aan die van mij precies zien draait iets met haar oor en haar blik veranderd.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:01

Het word nu bijna grappig.
TS, heb je wel door dat je paard gigantisch een loopje met je neemt? Hartstikke leuk spelletje namelijk, ik ren en trek me los en kan dan overal heen waar ik dat wil, maar ik krijg niet op mn flikker want dat vind mijn baas zielig. Feest! Paard kan maken wat die wil want het enige wat jij doet is hem een keer rondjes laten draven.

Wat nou als je valt en je klapt met je gezicht tegen de grond? Wat nou als je paard trapt? Wat nou als je valt en je paard natrapt? Niemand die je kan garanderen dat je dat nog kan navertellen.

Blij dat mijn paard dat niet flikt. Hoeft ze ook niet te doen, want dat is 1 keer en niet weer. Ik ben de baas en ik zeg wel waar we heen gaan en hoe hard we dat doen.

Zoek alsjeblieft iemand die je kan helpen, want jij hebt duidelijk geen idee waar je mee bezig bent. En nee, dan bedoel ik niet je beste paardenvriendinnetjes, maar iemand die echt weet waar die mee bezig is en daar z'n beroep van heeft gemaakt.

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 21:03

Dankje voor je de tips!
Zal het zeker eens proberen leestmee.
Hij geeft idd signalen voordat hij er vandoor gaat.
En duuteldepluut of whatever heel onnodige reactie jij bent overduidelijk iemand die graag negativiteit uitstraalt.
Ik dacht toch echt dat een forum bestond voor vragen te stellen meerdere zelfs maar blijkbaar zit ik dan toch fout! Oopsie daisy

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 21:04

Veel als als als als.
Ik heb hem vorige keer een uur laten draven en rennen dus aub als je niets van de situatie kent houd je nutteloze reacties voor jullie.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:19

Wat ik niet snap; Je wilt alles paard natuurlijk maar overweegt wel een zweep?

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:39

Klaas15 schreef:
Lachance waarom open je een topic en zeik je dan mensen af die je raad geven ?
Dat zweepje is nog niet zo'n slecht idee.
Alleen niet voor je paard maar voor jou!
Niet normaal hoe jij reageert.


Helemaal mee eens..

Man.. Dit dier heeft gewoon eens een goeie ruk aan zn kop nodig...
Wat een bijdehand beest..

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 21:45

Een zweep is verlenging van de arm.
Ieder paardenmens gebruikt een zweep niet iedereen daarvan slaat hun paard ermee.

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 21:51

Ja idd want jullie hebben niks anders te doen int leven dan andere mensen afkraken.
Woehoe ga idd vooral zo verder de volwassenen van tegenwoordig eh bah.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:56

Sorry, maar ik vind niet dat hier persé afgekraakt wordt.
Er worden goede tips en mogelijke andere inzichten van het opvoeden gegeven, en dat jij het er niet mee eens bent, kan. Dat is jouw mening en jouw inzicht, MAAR dat het niet samenloopt met de verwachtingen die je hier van had, betekent niet dat je afgekraakt wordt.

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 21:57

Niet afgekraakt lees nog maar ne keer opnieuw.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:58

Nog een laatste poging van mijn kant om dit topic een inhoudelijk leuk reactie te geven. Mensen, respecteer ts, dit wordt echt een lelijk stukje bokt zo.

Mijn ervaring met trekkende paarden is dat ze ook met hun schouder tegen me aan liepen. Idealiter heb je een bubble van ruimte om je heen, waar je paard alleen met een prettige intentie in komt.

Dat paard leerde ik met kleine tikjes (goed getimed) met het einde van een leadrope om afstand te houden. Dat bouwde ik af tot wijzen. Met het probleem van de schouder verdween ook het trekken.

En ja, ik vind wel dat er gebasht wordt. Ogen op de bal, niet op ts.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:59

Wat hebben jullie allemaal doetjes van paarden die stoppen als je een ruk geeft met een touw over de neus, of tik op de neus, of achteruit zetten :D

Mijn paard boeide dat dus allemaal geen snars, gezag, daar paste ze voor. Gelukkig is het voor mij een eye-opener geweest dat het ook anders kan. Simpelweg door te bewijzen dat je te vertrouwen bent als leider. Meerdere (bekende) trainers zijn erbij weg gelopen, maar inmiddels heb ik haar handmak en kan ik zeggen dat ze echt niet meer weg rent, ze gaat gewoon aan halster mee over de openbare weg en door het verkeer.

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:00

Heb alle tips even globaal doorgelezen. Is je paard onzeker? Haal je hem wel eens uit de wei of breng je hem wel naar de wei onder begeleiding van een ander paard? Wat doet hij dan? Er zijn natuurlijk een aantal manieren om dit aan te pakken. De kunst is om er voor jou en vooral jou paard de manier uit te pikken wat bij jullie past!