Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sweetgirl1
Berichten: 4520
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:31

Lachance schreef:
Ik zal wel zien wat ik ga doen.
Lees alles na ook het deel waar ik zeg niet trappen om te raken maar af te schrikken doen ze namelijk ook in kuddes.
Ik hou op en ban mezelf lekker van bokt met de ziekte van lyme hoef ik alle fiets stress en negativiteit er echt niet nog bij bye bye


Je maakt 3 topics voor hulp en kom je met dit.
Je snapt toch ook dat trappen weinig zin heeft tegen je dier.
Ben jij getrapt als er iets niet ging vroeger?

Hef dan je stem op, klein tikje of iets harder op zn borst/schouder of vinger omhoog ( Mijn ervaring dan schrikken ze ook )
Laatst bijgewerkt door Sweetgirl1 op 18-01-18 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Rust Zacht Anouk, 2 Januari 2012
Rust Zacht Natasja, 22 April 2014
Rust Zacht Roxy, 30 Juli 2015


genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:32

Ts wat je wel of niet ziet zitten moet je zelf weten.
Maar wat je moet realiseren is dat misschien een of 2 x met bit /hengstenketting optreden veel diervriendelijker is dan zoals je nu maar aan moddert en je paard continue ‘ staf ‘ moet geven.
Duidelijkheid en grenzen heeft een paard veel behoefte aan.
Vooral omdat je schrijft dat het geen angst is dan juist hard en duidelijk optreden .
En daarna kan je weer vriendelijk aan de slag!

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:32

Met snoepjes lokken dat hij bij je blijft. :)*

Of groentesoep voeren

Second to the right, and straight on till morning

Kmbrly

Berichten: 1839
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:33

Lachance schreef:
Ik zal wel zien wat ik ga doen.
Lees alles na ook het deel waar ik zeg niet trappen om te raken maar af te schrikken doen ze namelijk ook in kuddes.
Ik hou op en ban mezelf lekker van bokt met de ziekte van lyme hoef ik alle fiets stress en negativiteit er echt niet nog bij bye bye

Je weet echt wel lekker hoe alles werkt precies!
Vind het wel weer erg dat er ziektes en alles worden bijgehaald.
Gewoon omdat je zelf koppig doet en negatief.

I know you'll be a sun in somebody else's sky

Kmbrly

Berichten: 1839
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:34

Neverland schreef:
Met snoepjes lokken dat hij bij je blijft. :)*

Of groentesoep voeren

Of lief vragen als hij niet wil weg lopen!

I know you'll be a sun in somebody else's sky

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 23:34

Wat een reactie in zijn piel bijten uhu.
Kinderachtige mensen zijn er genoeg geef ze geen gelijk en dan gaan ze op die toer verder.
Echt awesome van jullie das eigenlijk een teken van wanhoop maar acj ja
Hij loopt niet over me heen maar langs me heen biggg difference.


Piemel bijten lijkt me idd geen goede tip nee maar dat word toegestaan en niets op gezegd.
Where is the logic.

Ben ik vroeger getrapt haha nee.
Heb ik vroeger een ketting over mijn mond gehad haha nee een stuk staal in mijn mond dan mss? Hahahahahaa dat al helemaal niet.
Ik heb al sinds mijn 8ste lyme die nooit meer weggaat dus ja lach maar doe maar hoop dat jij het eens mag voelen

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:34

Je opent een topic om tips te ontvangen. Wij geven tips en daar wil je niks mee doen en zijn wij negatief en aan het zeuren.

Open dan geen topic. Je wilt alleen horen (lezen in dit geval) wat je wilt horen. Als dit anders is moeten wij maar niet reageren. Volgens mij is dit een forum waar je je mening kan geven en daar kan je wat mee doen of niet.

Edit... snap niet zo goed waarom je lyme er bij haalt? Heeft dat invloed op onze antwoorden? Heeft dat invloed hoe je met paarden moet omgaan?
Laatst bijgewerkt door Wescha op 18-01-18 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 23:36

Dacht ik ook ja idd blijkbaar niet dus

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:36

Lachance schreef:
Wat een reactie in zijn piel bijten uhu.
Kinderachtige mensen zijn er genoeg geef ze geen gelijk en dan gaan ze op die toer verder.
Echt awesome van jullie das eigenlijk een teken van wanhoop maar acj ja
Hij loopt niet over me heen maar langs me heen biggg difference.


Piemel bijten lijkt me idd geen goede tip nee maar dat word toegestaan en niets op gezegd.
Where is the logic.

Ben ik vroeger getrapt haha nee.
Heb ik vroeger een ketting over mijn mond gehad haha nee een stuk staal in mijn mond dan mss? Hahahahahaa dat al helemaal niet.
Ik heb al sinds mijn 8ste lyme die nooit meer weggaat dus ja lach maar doe maar hoop dat jij het eens mag voelen


Heel vervelend voor je, maar in welke zin is dit relevant tot je topic?

create your own sunshine

Sweetgirl1
Berichten: 4520
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:36

Waarom dan 3 topics openen over bijna allemaal het zelfde?

Rust Zacht Anouk, 2 Januari 2012
Rust Zacht Natasja, 22 April 2014
Rust Zacht Roxy, 30 Juli 2015

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:39

wel sneu dat je een ziekte nodig hebt als smoes.

Verschil tussen mens en dier is dat mensen onderling kunnen communiceren.
Dat een kind 24 uur onder de mensen woont en leeft.
Paard versus mens is dat een paar uur per dag vaak minder.
Verstaat een paard geen mensen taal, gesproken.
En zal je hem vlot duidelijk moeten maken wat je wilt, en wanneer dat betekend een hengstenketting aan het halster, 1 keer een erin en tam... dat is dan pijnlijk maar kort en vaak eenmalig om ze weer in het gelid te krijgen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:40

Je moet je zelf natuurlijk ook niet gaan vergelijken met je paard. Die weegt nogal wat kilo’s meer en heeft waarschijnlijk ook iets meer kracht.
Of vermenselijk je je paard?

Ik vind dat hier echt goede tips gegeven zijn.(ik heb er een idee voor trailer laden bij gekregen, waarvoor dank)
Doe er ajb je voordeel mee!

Wave after wave

Kmbrly

Berichten: 1839
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:43

Lachance schreef:
Wat een reactie in zijn piel bijten uhu.
Kinderachtige mensen zijn er genoeg geef ze geen gelijk en dan gaan ze op die toer verder.
Echt awesome van jullie das eigenlijk een teken van wanhoop maar acj ja
Hij loopt niet over me heen maar langs me heen biggg difference.


Piemel bijten lijkt me idd geen goede tip nee maar dat word toegestaan en niets op gezegd.
Where is the logic.

Ben ik vroeger getrapt haha nee.
Heb ik vroeger een ketting over mijn mond gehad haha nee een stuk staal in mijn mond dan mss? Hahahahahaa dat al helemaal niet.
Ik heb al sinds mijn 8ste lyme die nooit meer weggaat dus ja lach maar doe maar hoop dat jij het eens mag voelen


Proficiat !
ik gaf aan dat ik het juist erg vind dat ziektes worden aangehaald.
Je hebt het van je 8ste dan heb je ook feedback gehad dat je ermee moet leren leven.
Net zoals meerdere mensen wat het ook hebben.
Sorry heb ook mijn eigen lichamelijke gebreken die nooit zullen weggaan. :j



*Even helemaal offtopic maar moest er toch even uit !

I know you'll be a sun in somebody else's sky

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:55

Ik weet niet of je een paard hebt? Maar die wegen toch al gauw 500kg.
Als het uitproberen is wat jouw paard doet, waarom niet eenmalig eens een hengstenketting proberen?

Als hij deze trucjes al uithaalt, wat is het volgende?
Een paard moet weten, zodra hij aan de hand is, zich moet gedragen en weten dat jij de baas bent, jij moet hem de leiding geven en dat moet niet andersom.
Ik zou in ieder geval geen zin hebben, om elke keer weer een gevecht aan te gaan met 500kg aan mijn arm.

Liever een goede tik of even voelen. Dan te lief zijn voor hem en hem niet-voelbaar corrigeren.

Levensgevaarlijk kan dit zijn. Stel hij zou zich eens lostrekken en er is een menigte van kinderen aan het spelen?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:10

Ik denk dat dit topic een beetje uit de hand loopt, mensen zeggen dingen die ze (hopelijk) niet menen. Ik snap dat sommige zich ergeren dat ts geen hulpmiddelen wil gebruiken, ik denk zelf ook dat dit heel goed kan helpen maar het is en blijft wel haar paard. Als dit gevaarlijke situaties zou opleveren voor omstandigers vind ik inderdaad dat je verplicht bent om er een bit in te hangen of een hengstenketting te gebruiken maar zoals ts aangeeft dat dit op eigen terrein is is dit geheel haar eigen risico, het is misschien gevaarlijk voor het paard maar het is nog steeds haar paard dus haar verantwoordelijkheid en dus ook haar keuze. Ts als ik jou was zou ik je even goed inlezen op manieren om dit op te lossen, en de zachtste manier is niet altijd de beste, je doet dit voor zijn veiligheid en als daar toevallig een keer een hengstenkettinkje voor nodig is dan so be it, daar komt hij wel weer overheen. Mijn mening is veiligheid eerst en daarna vriendelijkheid.

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:19

Iedereen die met paarden omgaat weet, een paard is in principe altijd sterker. (Heb jij nu ook ervaren helaas) Alleen is het in de omgang met paarden heel belangrijk dat je paard die les dus liefst nooit leert. Echt waar, het meeste probleemgedrag komt doordat wij mensen in onze onervarenheid te laat ingrijpen. En zonder je te willen aanvallen, is dat nu ook precies wat hier gebeurt is. Je doet je best he, dus voel het alsjeblieft niet als aanval. Maar in het begin, oktober meen ik? Toen hij net vervelend ging doen, heb jij hem over je grenzen laten gaan, wat uiteindelijk resulteerde in een valpartij van jou en een losbrekend paard. Kijk, had je hem de allereerste keer goed gecorrigeerd, op een vriendelijke maar duidelijke manier gezegd nee we gaan niet drammen, dribbelen en onrespectvol zijn, dan had je nu niet op dit punt gestaan en was die hele valpartij niet nodig geweest. Nu echter, heeft je pony de afgelopen 4 maanden geleerd dat hij sterker is en dat als hij wil dat tegen je kan gebruiken. Nog erger hij heeft ook bij anderen geleerd dat hij sterker is. Het vervelende is dat hij dit ook zal onthouden. Dus heb je dit op de wei eruit, kun je het met rijden of wandelen op straat echt nog wel vaker tegen gaan komen. Vandaar dat de meesten hier zo hameren op veiligheid. Kijk respect bestaat voor mij uit 2 dingen, op zoek naar teamwork waarbij zowel mens als paard zich prettig voelen en een absolute gehoorzaamheid. Waarom? Omdat ik als mens veel beter in kan schatten wat gevaarlijk is, wat verstandig is en wat veilig is. Veiligheid gaat altijd voor. Kijk je naar natuurlijk paardengedrag, was het bij een kuddeleider niet gebeurd. No way bijv dat als de draad van de paddock naar de wei open ging er 1 paard eerder mocht dan de mijne. Dus probeer zelf ook zo duidelijk te zijn. Accepteer geen bulshit, niet het dribbelen, niet het druk doen en zeker niet het in jouw ruimte proberen je voorbij te lopen. Jíj en alleen jij bepaalt waar jullie heen gaan, hoe snel en in welk tempo. Zet hem eens een pasje achteruit onderweg. Hoe reageert hij daarop? Ik doe dit zelf door met het eind van een leadrope richting paard te draaien. Zo houd je ook een paard veilig weg uit jouw persoonlijke ruimte. Oefen het eerst in de bak, zodat je paard snapt wat de bedoeling is. Daarna kun je het op moeilijke stukken proberen. Het zelf achteruit lopen voor een (dreigende) trap vind ik niet zo'n goede tip. Kijk, heb je een brave die direct achteruit stapt en denkt kak wat nu oke. Maar de mijne zou een discussie aangaan, zeker als ze iets graag wil zoals naar de wei. En die discussie kan zomaar zijn dat hij steigert en in je nek springt..... Kijk een paard zou dan een goede bok met trap achteruit geven en discussie klaar. Echter wij mensen.... Nu ja paard hoeft van onze trap nu niet echt onder de induk te zijn. Dus het resultaat kan ook zijn dat je afgevoerd kan worden richting ziekenhuis omdat je onder het paard bent gekomen. Een opgewonden paard dat iets graag wil, houd die voor je eigen veiligheid altijd uit je persoonlijke ruimte. Of je dat nu lief doet of met een goede oplawaai maakt echt niet uit. Als je maar zorgt dat er nooit meer discussie mogelijk is. Aan jou de taak de manier te zoeken die bij jou past. Maar stop de discussie vandaag nog met je paard, geef hem geen mm ruimte om ongehoorzaam te doen en grijp in zodra er ook maar 1 pasje bij zit wat niet van jou is. Hij mag echt nooit meer lostrekken, nooit meer moet jij dit gedrag willen bevestigen. Consequent en duidelijk zijn, gaat je ook in de toekomst heel veel goeds brengen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:27

Diddykong schreef:
Iedereen die met paarden omgaat weet, een paard is in principe altijd sterker. (Heb jij nu ook ervaren helaas) Alleen is het in de omgang met paarden heel belangrijk dat je paard die les dus liefst nooit leert. Echt waar, het meeste probleemgedrag komt doordat wij mensen in onze onervarenheid te laat ingrijpen. En zonder je te willen aanvallen, is dat nu ook precies wat hier gebeurt is. Je doet je best he, dus voel het alsjeblieft niet als aanval. Maar in het begin, oktober meen ik? Toen hij net vervelend ging doen, heb jij hem over je grenzen laten gaan, wat uiteindelijk resulteerde in een valpartij van jou en een losbrekend paard. Kijk, had je hem de allereerste keer goed gecorrigeerd, op een vriendelijke maar duidelijke manier gezegd nee we gaan niet drammen, dribbelen en onrespectvol zijn, dan had je nu niet op dit punt gestaan en was die hele valpartij niet nodig geweest. Nu echter, heeft je pony de afgelopen 4 maanden geleerd dat hij sterker is en dat als hij wil dat tegen je kan gebruiken. Nog erger hij heeft ook bij anderen geleerd dat hij sterker is. Het vervelende is dat hij dit ook zal onthouden. Dus heb je dit op de wei eruit, kun je het met rijden of wandelen op straat echt nog wel vaker tegen gaan komen. Vandaar dat de meesten hier zo hameren op veiligheid. Kijk respect bestaat voor mij uit 2 dingen, op zoek naar teamwork waarbij zowel mens als paard zich prettig voelen en een absolute gehoorzaamheid. Waarom? Omdat ik als mens veel beter in kan schatten wat gevaarlijk is, wat verstandig is en wat veilig is. Veiligheid gaat altijd voor. Kijk je naar natuurlijk paardengedrag, was het bij een kuddeleider niet gebeurd. No way bijv dat als de draad van de paddock naar de wei open ging er 1 paard eerder mocht dan de mijne. Dus probeer zelf ook zo duidelijk te zijn. Accepteer geen bulshit, niet het dribbelen, niet het druk doen en zeker niet het in jouw ruimte proberen je voorbij te lopen. Jíj en alleen jij bepaalt waar jullie heen gaan, hoe snel en in welk tempo. Zet hem eens een pasje achteruit onderweg. Hoe reageert hij daarop? Ik doe dit zelf door met het eind van een leadrope richting paard te draaien. Zo houd je ook een paard veilig weg uit jouw persoonlijke ruimte. Oefen het eerst in de bak, zodat je paard snapt wat de bedoeling is. Daarna kun je het op moeilijke stukken proberen. Het zelf achteruit lopen voor een (dreigende) trap vind ik niet zo'n goede tip. Kijk, heb je een brave die direct achteruit stapt en denkt kak wat nu oke. Maar de mijne zou een discussie aangaan, zeker als ze iets graag wil zoals naar de wei. En die discussie kan zomaar zijn dat hij steigert en in je nek springt..... Kijk een paard zou dan een goede bok met trap achteruit geven en discussie klaar. Echter wij mensen.... Nu ja paard hoeft van onze trap nu niet echt onder de induk te zijn. Dus het resultaat kan ook zijn dat je afgevoerd kan worden richting ziekenhuis omdat je onder het paard bent gekomen. Een opgewonden paard dat iets graag wil, houd die voor je eigen veiligheid altijd uit je persoonlijke ruimte. Of je dat nu lief doet of met een goede oplawaai maakt echt niet uit. Als je maar zorgt dat er nooit meer discussie mogelijk is. Aan jou de taak de manier te zoeken die bij jou past. Maar stop de discussie vandaag nog met je paard, geef hem geen mm ruimte om ongehoorzaam te doen en grijp in zodra er ook maar 1 pasje bij zit wat niet van jou is. Hij mag echt nooit meer lostrekken, nooit meer moet jij dit gedrag willen bevestigen. Consequent en duidelijk zijn, gaat je ook in de toekomst heel veel goeds brengen.


Dit vind ik heel goed en duidelijk verwoord. Ik heb op deze manier nooit nagedacht kver die trap, natuurlijk heb ik het niet zomaar klakkeloos uitgevoerd ik wist wel dat een paard altijd onverwachts uit de hoek kan komen. Maar ik ben het er nu mee eens dat het niet de beste oplossing is.

liedje89
Berichten: 7154
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:29

Ik heb een tijdje een paard verzorgt wat er een handje van had om zich los te trekken. Was gewoon een lief maar enigzins eigenzinnig paard. Maar die trok zich eigenlijk nooit vanuit het niets los. Ten eerste had ze altijd precies door bij wie het kon, iemand die haar al liet lopen waar ze wilde haalde ze een hele kleine fractie in, zodat net haar neus voor je schouder kwam, werd ze consequent weer terug gezet/tegengehouden dan ging ze niet trekken. Voordat ze dan echt ging trekken ging altijd haar hoofd omlaag en als je die dan heel gauw omhoog trok doorbrak je de beweging en kwam ze ook niet weg. Heeft jou paard niet dergelijke waarschuwingssignalen?

Ik vind lostrekken trouwens ook wel iets om echt direct aan te pakken en ook gewoon om hard in te zijn. Ik ken zo veel paarden die er een tijdje mee weggekomen zijn om zich los te trekken en daar dan altijd een handje van houden als ze een keer door een vreemde gehanteerd worden oid. Dat het een paar maanden zo gaat is echt al veel en veel te lang!! Echt zsm afleren en als dat niet zachtaardig lukt dan moet dat imo even wat harder. Dat je erf veilig is om te oefenen is opzich mooi, maar het kan altijd gebeuren dat je bijvoorbeeld naar kliniek moet of dat er bijv bij een storm als vandaag schade aan je hek ontstaat. Een paard moet gewoon halstermak zijn imo.
Het paard van een vriendin van me heeft ook dat gebrek en ging laatst serieus aan de haal met een assistente op kliniek, dat was achteraf wel grappig want iedereen was nog heel, maar echt echt heel vervelend op dat moment en wat als er wel iemand gewond raakt ^)

Ironically common sense is not common...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 01:25

Het lostrekken moet uiteraard opgelost worden, maar ik vraag me af waarom dit paard er mee begonnen is. Hoe is zijn huisvesting? Hoeveel uur per dat staat hij op stal en waar en hoe staat hij de overige uren? Samen met andere paarden of alleen?

koeien op de weg...

Happy_Hippie

Berichten: 844
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 01:28

Misschien een idee om iemand te laten filmen waneer die het doet? Dan kunnen we zien hoe die het doet wat jouw reactie is.. of zoek een trainer die het op de natuurlijke manier die jij wilt wilt oplossen...

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 01:56

Lachance schreef:
Wat een reactie in zijn piel bijten uhu.
Kinderachtige mensen zijn er genoeg geef ze geen gelijk en dan gaan ze op die toer verder.
Echt awesome van jullie das eigenlijk een teken van wanhoop maar acj ja
Hij loopt niet over me heen maar langs me heen biggg difference.


Piemel bijten lijkt me idd geen goede tip nee maar dat word toegestaan en niets op gezegd.
Where is the logic.

Ben ik vroeger getrapt haha nee.
Heb ik vroeger een ketting over mijn mond gehad haha nee een stuk staal in mijn mond dan mss? Hahahahahaa dat al helemaal niet.
Ik heb al sinds mijn 8ste lyme die nooit meer weggaat dus ja lach maar doe maar hoop dat jij het eens mag voelen


Welke ziektes iemand heeft zijn niet relevant voor het topic :)

Hengsten bijten elkaar overigens daadwerkelijk onder de buik- het is zeker een methode die je kunt proberen te gebruiken (al heb je wel kans een hoef van dichtbij te bewonderen) (edit: wellicht met een touw, zweepje / carrotstick)

Waar longeer je, als ik vragen mag? Want je hebt het over als hij weg galoppeerd, dat je dan gaat longeren in galop en draf.

Daar denk ik me gewoon het normale longeren bij in- longeerlijn en rondjes lopen.

Ik bedoel de wei door jagen, en jagen en jagen, niet rondjes om je heen aan een touw. (als dat lukt, lijkt me dat je paard niet hard weggaloppeerd namelijk)

Je geeft fel af met 'geen ijzer over je mond en geen bit tussen je tanden'; maar hoe ver wil je het door trekken? Alles waar de mens bij komt in niet paard-natuurlijk. Je zult nooit iets met je paard kunnen doen, en erop rijden is helemaal uit den boze; je legt nota bene een hulpstuk op het zwakste deel van het paard (rug), en oefent op zijn neusrug en achter zijn oren druk uit die net zo onnatuurlijk en pijnlijk zijn als correct gebruik van andere hulpmiddelen. Niet om je afkeer van sommige hulpmiddelen te bekritiseren, maar om je te laten denken over hoe natuurlijk omgaan met paarden precies is. Correct gebruik van welke optoming dan ook hoort pijnloos te zijn.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:04

Tsjonge dit topic heeft geen fijne toon zeg. Mensen, als iemand om tips vraagt en almaar dezelfde tip krijgt, daar netjes op antwoord dat ze op zoek is naar een andere oplossing - is dat doorbomen in steeds onaardiger taal dan nodig?

Ik vind het zelf dus WEL goed dat te het zoekt in structurele oplossingen ipv scherpe zoals hengstenketting- mits er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Ze loopt niet langs de weg , dus what's the problem.

Ik heb dit probleem eerder ook gehad bij een Trakehner, en geloof me het is belangrijk te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt voor je noodmaatregelen treft. We weten alleen leeftijd en geslacht, hebben geen filmpje gezien, dus je ts is de enige de kan inschatten welke aangedragen oplossing een optie is. Respecteer dat.

Ts, voor het topic lijkt het me wel interessant misschien meer info te delen zoals een filmpje, of misschien een filmpje van hoe jullie longeren oid. Want er lopen blijkbaar meer bokkers rond met dezelfde problemen.
Dan kan dit weer een informatief topic worden ipv dat gebash.

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:10

troi schreef:
Hengstenketting eraan?

Denk maar zo het is ook voor zijn/haar eigen veiligheid. Liever een even zere plek dan onder een auto en hartstikke dood..


Helemaal mee eens, en een zak vol snoepjes om hem om te kopen.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:19

GDG schreef:
Het lostrekken moet uiteraard opgelost worden, maar ik vraag me af waarom dit paard er mee begonnen is. Hoe is zijn huisvesting? Hoeveel uur per dat staat hij op stal en waar en hoe staat hij de overige uren? Samen met andere paarden of alleen?


Dat vroeg ik me ook af.

Daarnaast is de tip van de longe een hele goede. Niet loslaten. En het disengagen. Hij ervaart nu meer en meer beloning voor zijn gedrag, het lostrekken werkt, dus het zal hoe je nu bezig bent eerder toenemen.

Lees het boek van Andrew McLean, Truth about horses, eens. Gaat over hoe paarden leren. Sluit denk ik aan bij jouw wens om een goede oplossing te vinden voor dit probleem, zonder geweld.

Misschien kan een parelli trainer of een clickertrainer je ook helpen. Succes met dit lastige probleem!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:18

Soms helpt het ook een longeerzweep mee te nemen- wanneer je die naast je houdt, horizontaal, en op het juiste moment een correctie geeft via het touw en met de voorkant van de zweep tegen zijn borst, helpt dat weleens.

Het idee achter die zweep, is dat je de lengte van het hele paard hebt om te corrigeren. De voorkant en de achterkant. Verticaal houden is rust, horizontaal leren ze snel dat ze op moeten passen. Je kunt dan middels een tikje laten weten 'hee, ik kom hierbij. Pas op.' Het zou er vanuit moeten gaan dat dat hetzelfde is als moeders bij hun veulens doen.

Dat gezegd hebbende is mijn ervaring dat als het door wil denderen, het dat vooral wel doet hierbij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 8 bezoekers