Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 19:40

Hoi hoi.
Dus mijn paard word 1 juni dit jaar 4.
Het is een ruin gecastreerd op 12 maanden leeftijd.
Hij is lang aggresief geweest maar dit gaat nu niet over de aggresiviteit aangezien die al een jaar weg is. Samen hebben mijn paard en ik dat kunnen oplossen hallelujah!

Nu is mijn probleem:
Sinds September 2017 is hij begonnen met zich los te trekken en dan keihard weg te galopperen.
Hij probeerde dat al een week maar ik had het redelijk onder controle en liet hem niet los.
Jammer genoeg heb ik 1 keer door te vallen en hij op dat moment trok hem losgelaten.
En sindsdien is het chaos geweest.
Het maakt niet uit waar we naartoe gaan hij trekt zich continu los.
Ik heb al op heel veel manieren geprobeerd dit gedrag eruit te krijgen.
Met een lang touw en kort touw.
Ik heb het al gedaan met een gewoon halster touwhalster en sidepull.
Heb hem ook eens helemaal losgelaten aangezien hij los altijd alles beter doet.
Ben hem achterwaarts laten gaan lopen.
Heb rechts en links van hem gelopen ook langs een stroomdraad (zodat hij niet zo snel weg kon) wel dus.
Heb hem eerst stoom laten afblazen.

En nu sinds een paar dagen heb ik iets gevonden dat hielp cirkelen.
Maar als ik hem na de paddock breng of whatever dat kost al minimum een halfuur voor hem daarin te krijgen.

Hij probeert me totaal geen kwaad te doen maar trekt zich wel los dus.

Dus plz somebody help me!
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:44

Een belangrijke truuk voor jou is denk ik wat ze in Parelli 'disengage' noemen, kort gezegd de 'motor' van de achterhand 'ontkoppelen' door de neus naar je toe te halen en het achterwerk van je af.
Dat kun je doen door druk te geven - door een stick of zweepje, of kleiner door te wijzen of te kijken. Er zijn hierover veel filmpjes te vinden op youtube.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:47

Ik zou hier voor toch echt hulp bij vragen van een gedragsdeskundige zoals Annemarie van der Toorn.
Die heeft toevallig 3 en 10 feb cursus dagen voor haar studenten waarvoor ze nog trainingspaarden zoekt. Dan heb je de mogelijkheid tegen heel geringe vergoeding het probleem aan te pakken.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:49

Gaat dit echt om een groot paard en geen pony ?
Ik zie dat je 10 bent TS, volgens je profiel. Misschien kan een volwassen persoon je wat helpen met je paardje. Moet ook veilig blijven natuurlijk :)

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:50

Is er geen staleigenaar of stalgenootje die handig genoeg is om je te helpen? Hoeveel komt het paard buiten met andere paarden per dag?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:01

Staan, stap, staan, stap- werkt dat?
En al wijkend de wei uit?

Het is een puberend paard...je gaat dus een tijd in van uitproberen, wegrennen, respectloos zijn.

Heerlijke tijd hoor, maar je zult waarschijnlijk stevig in je schoenen moeten staan

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:08

Oh ik herken hierin zo erg mijn pony, ook 4 jaar oud, ook ooit agressief, ook ooit een lostrek fase gehad. Ik kan me alleen niet heel goed herinneren wat ik eraan gedaan heb, na een tijdje ging het vanzelf weer over. Gewoon heel consequent weer je pony pakken als hij er vandoor is gegaan en niet boos worden op die momenten (natuurlijk zorg je er wel voor dat het niet heel veel kwaad kan als je pony zich lostrekt, dat je dus in een afgesloten ruimte/wei bent). Wat hierboven ook is genoemd over disengage is ook een hele goede tip! Vind je pony het trouwens wel leuk om met je mee te gaan om te gaan werken? Het kan ook zijn dat hij het verschrikkelijk vindt en elke keer dat hij in de bak komt dat hij weeer aan het werk moet, probeer hem dan ook zo nu en dan gewoon mee te nemen om enkel te poetsen en eten te geven zodat hij leert dat hij niet elke keer iets moet.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:14

Als je echt 10 bent zou ik heel snel iemand zoeken die dit voor en met jou kan oplossen. En weet waar die mee bezig is.
Mocht je er tot die tijd toch alleen mee moeten lopen, zou ik er een bit in doen. Veiligheid gaat voor.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:16

Oja 10 is inderdaad wel jong om dit zelfstandig op te lossen, heb je niet iemand die je kan helpen? En wat voor een paardje is het?

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 20:16

Hoi ik ben eigenlijk 17 dan heb ik het mss verkeerd ingegeven!
Effe aanpassen.
En ja stap en stop enzo heb ik al geprobeerd.
En wijkend ook al maar hij rent dan echt meteen weg.
En een paard van 1.50 400kg krijg je niet tegengehouden jammer genoeg haha.
En ik heb er zeker wel plezier in voor hem te trainen en erop te trainen maar soms voel je je niet lekker ofzo.
En het meest vervelende hij loopt gewoon door stroomdraden heen.
Dan komt hij bij andere paarden en dan is het pas fiasco.
En de staleigenaar nja die vraag ik liever niet is heel erg hard na dieren.

Ik doe grondwerk en vrijheidsdressuur en dat doet hij super graag met heel veel werkwilligheid.
Ook is hij in de paddock best lief

En ook ga ik weleens gewoon met hem lekker niets doen.
Heel belangrijk.
Alles ging heel goed tot in september

En ik probeer mijn emoties zoals b. V. Boosheid niet te laten voelen.
Maar na 2u van meegesleept worden is mijn geduld soms beetje op.
Ik ben ook al met 2 zeer ervaren paardenvriendinnen erop gaan oefenen paar keer maar ook dat haalde niets uit.
En ik ben niet zozeer iemand die de harde manier gebruikt ik doe het met geduld enzo.
Die disengage ga ik zeker proberen bedankt voor de tip!
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-01-18 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:11

Was je heeel toevallig de afgelopen equiday aanwezig? Daar gaf Chris Irwin een demo met een probleempaard dat zich ook los trok, heel interessant om te zien, helaas is het niet gefilmd (het staat iig niet op youtube).

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:14

Hengstenketting eraan?

Denk maar zo het is ook voor zijn/haar eigen veiligheid. Liever een even zere plek dan onder een auto en hartstikke dood..

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:16

Of een Monty Roberts halster?

(Ik heb er nog eentje liggen mocht je interesse hebben mag je me een pb doen)

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:19

Ik heb aan het einde van het touw altijd een knoop, en mijn hand daar tegenaan, dan mijn andere hand dichtbij het halster. Mijn pony is ook nog jong, en ik ben soms wel bang dat hij ergens van schrikt en wegrent. Dan laat ik (perongeluk) los met mijn hand bij het halster, maar ik heb hem nog steeds vast.
Die hand bij de knoop glijdt niet zomaar van het touw af, hij moet dan rondjes om mij heen rennen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:33

Heb zelf een paard dat zich lostrekt en in galop wegrent.
Bij de mijne is dat vaak uit onzekerheid en angst.

Is het bij jouw paard uit agressie, onbegrip (dat je misschien onbewust verkeerde signalen overbrengt dmv lichaamshouding ofzo) of puur uitproberen?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:38

Hengstenketting, bit en het liefst allebei.
Hij mag best weten dat dit spelletje niet de bedoeling is hoor.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:51

Mijn paard van 1m80 deed dit ook en het is er jammer genoeg nooit meer uitgegaan. Voor alle veiligheid brachten we hem altijd met een hengstenketting naar de wei. Als we gingen trailerladen of longeren deed hij dit ook en dan had ik altijd bit of kaptoom aan. Maar goed, als hij echt weg wou, dan was hij met die dingen ook weg hoor! Als je deze dingen uit gaat proberen, zou ik wel aanraden om het eerst door een volwassen persoon te laten doen of iemand die er veel kennis van heeft. Het is echt heel belangrijk dat hij het nu niet meer kan en mag doen!

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 21:53

Sorry maar bit of hengstenketting zijn geen optie.
Ik wil het er echt zo uittrainen.

Hij kan niet weg en doet me geen pijn. Gelukkig maar.
En nee jammer genoeg heb ik equiday niet kunnen zien.
Uit angst of onzekerheid is het zeker niet.
Ik heb al 2 ervaren vriendinnen en 2 staleigenaars gevraagd en volgens hen is mijn houding goed ook dat ik blijf proberen.
Die knoop aan het einde van het touw ga ik volgende keer zeker proberen!
Raar genoeg als hij na de trailee gebracht word is dit het enigste moment waarop hij niet weg probeert te lopen.
Met het longeren gaat het al beter dus ik weet wel dat het eruit kan maar ik ben nu ook heel erg consequent aan het worden met hem.
Het gaat er na veel oefenen enzo wel uit.
Maar ik moet nog andere trainingsmethodes vinden denk ik.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:55

Tja als je die 2 opties niet wilt proberen, dan zou ik investeren in een goede trainer en niet zelf meer dingen uitproberen. Het is al van september (!!!) aan de gang dus blijkbaar doe je toch iets fout en kan jij het niet zelf oplossen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:01

Hij neemt een loopje met je... is aan het uittesten wat er allemaal kan en mag. En zachte heelmeesters maken stinkende wonden... Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit van kwaad tot erger gaat, want hij heeft door dat hij sterker is dan jij.

Ik heb het toen opgelost met een hengstenketting onder de kin. Die ben je maximaal 3 dagen nodig en dan is de boodschap duidelijk. Als je dat ECHT echt niet wil, dan zou ik er een longeerlijn aan doen. Als hij zich dan losrukt, dan denkt hij na 3 stappen 'ha gelukt!' maar dan heb jij nog lijn over, en kan je hem met een welgeplaatste ruk omtrekken. Op een gegeven moment valt dan hopelijk het kwartje dat het geen nut heeft.

Maar eerlijk? Wil je jezelf veilig houden dan zou ik eens een paar keer grondwerk doen met die hengstenketting onder zijn kin, en meneertje eens een pak op zijn donder geven. Er is er maar 1 de baas in je kudde van 2 (en dat is hij nu!). Succes.

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 22:03

Door 2 trainers is mijn paard aggresief geworden.
Ik alleen heb hem daar vanaf geholpen 12 maanden geleden.
Ik accepteer en probeer veel tips en opties maar die hulpmiddelen komen er niet in.
Ik ben iemand die erin gelooft dat dat zonder zo een dingen opgelost kan worden zoals zijn aggresiviteit.
En door het longeren en heel consequent zijn in grondwerk gaat het al beter.
Drm zoek ik nog trainingsmethodes

Dat van die longeerlijk ga ik zeker proberen bedankt!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:06

Dan waren het niet de juiste trainers. Dat is mijn conclusie als een.paard agressief wordt door een trainer.
Ik heb dankzij bokt een heel fijne trainster voor grondwerk gevonden. Ben haar nog steeds dankbaar voor haar eigen aanbod :)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:10

En als je hem voorwaards houdt?
Je wil rennen- prima;ga maar rennen, maar dan blijf je wel bezig tot ík zeg dat je stopt

Lachance
Berichten: 50
Geregistreerd: 18-01-18

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 22:24

Ja idd dat doe ik door longeren.
Hij wil rennen nou dan doet ie maar!
Maar grazen of whatever? No way dan is het rennen met die beentjes.
Daarna toen we allebei moe waren en aan het ademhappen haha kwam hij na me toe op mijn verzoek en ik kon hem gewoon aan zijn halster zonder leadrope meenemen na zijn weide.
En dat ging toen perfect.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:26

Als je hem met pappen en nathouden gehoorzaam wil krijgen doe de rest van Nederland dan een lol en ga niet met het beest over straat. Levensgevaarlijk zo'n grapjas.