Paard wil bit niet in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LynnS001
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-04-17

Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 16:15

Hi allemaal,

Sinds 3 maanden heb ik een lease paard die ik 3 dagen per week rijd. Hiervoor was hij op dezelfde stal in dienst als manege paard. Hij heeft dus veel verschillende ruiters gehad in deze tijd.
Hij heeft altijd al problemen gehad met het omdoen van zijn hoofdstel en we hadden eigenlijk gehoopt dat het nu wel een stuk beter zou gaan, maar helaas is dat niet zo...

Ik zal even vertellen wat er precies gebeurt:
Als hij me ziet aankomen met het hoofdstel deed hij eigenlijk al meteen zijn hoofd heel hoog. Hij is zelf ook vrij groot (1.75m) dus dan kon ik er ook echt niet meer bij. Tegenwoordig houdt hij gelukkig wel zn hoofd omlaag door hem heel veel te aaien en dan heel voorzichtig, stukje bij beetje, het hoofdstel dichterbij houden.
Inmiddels ben ik al zo ver dat ik nu het hoofdstel geheel voor zijn hoofd kan houden zonder dat hij zijn hoofd omhoog doet.
Alleen wanneer ik nu het bit in wil doen, en dan een vinger in zijn mondhoek steek, dan gooit hij alsnog zijn hoofd met enorme snelheid omhoog. Eigenlijk is dat alleen op precies het moment dat hij zijn mond open doet.
Als hij uiteindelijk wel zijn mond open doet, dan is het maar een heel klein stukje waar het bit net aan doorheen komt.

Heb al zijn gebit na laten kijken bij de tandarts en die zei dat hij wat gevoelige voortanden had, maar verder was er niks aan de hand.
Ben nu ook aan het proberen met een rubber appelbit zodat het hopelijk minder vervelend tegen zijn tanden aan komt. Heb ook een bitloos hoofdstel (voor als ik even geen tijd heb) maar daarmee komt hij heel snel onder het dressuur werk uit, dus dat wil ik niet dagelijks gebruiken.

Hebben jullie nog ideeen?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:18

Appelmoes of appelstroop op het bit smeren?
Ik heb het hier 1x gedaan en daarna kwam hij met flappende lippen naar me toe als ik het hoofdstel vast had haha. Maar dat is natuurlijk weer extreem, het zal niet altijd zo snel gaan

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:23

Mijn merrie deed ook altijd haar hoofd omhoog. Bij haar helpt het om het bakstuk los te doen, hoofdstel over de oren en dan het bit in te doen en bakstuk weer vast te maken. Dan staat zij als een lammetje met haar neus bijna tegen de grond :) Als mijn moeder er dan weer even niet bij nadenkt en het gewoon wil indoen doet ze weer haar hoofd hoog. Voor ons echt de perfecte oplossing.

LynnS001
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-04-17

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 16:26

Appelmoes oid heb ik nog niet geprobeerd, wel snoepjes enzo maar daar ruikt hij even aan en dan gaat het hoofd weer omhoog.
Het bit los halen van het hoofdstel hebben we ook al geprobeerd maar dan hebben we precies hetzelfde probleem.

Als hij ook zijn hoofdstel eenmaal in heeft is er niks meer aan de hand. Ik kan ook gewoon aan alle delen van zijn hoofd komen (vind ie heerlijk zelfs!) dus hij is ook niet kopschuw. Het is echt precies het moment dat het bit erin gaat wat nu problemen geeft.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:28

En waarom zou je geen dressuur kunnen rijden met je bitloos hoofdstel?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:30

is de tandarts al geweest?
voor hetzelfde geld heeft dit paard gewoon enorm veel last van zijn bit en is dat de reden waarom hij zo protesteert....

LynnS001
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 16:31

Dat ging de eerste paar dagen goed, totdat hij doorhad dat ik toch iets minder te vertellen had, en sindsdien zet hij mij helemaal buiten spel :D

Ik wil eerst zijn bespiering wat beter rechter krijgen voordat ik denk dat dat beter gaat bitloos!
Ben zeker niet tegen bitloos rijden, maar vind het wel fijn om nog even iets te vertellen te hebben

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:32

Doet hij ook moeilijk of vreemd als je aan het rijden bent?

Mijn kennis heeft een merrie die hoofd ook omhoog gooit en daarbij de lippen stijf opeen duwt.
Heb toen een dubbel gebroken goudkleurig bustrens gehaald en daarmee ging het een stuk beter.

Misschien past het bit niet goed (niet enkel de lengte maar ook dikte speelt een rol) en dubbel/enkel gebroken of een ongebroken.
Een bitfitter kan hierbij helpen (maar liefst ene die niet blijft aandringen om een bit van haar te kopen want die zijn reteduur terwijl je goedkoper hetzelfde kan vinden).

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:36

Ja ik ken het hoor, maar misschien was jouw bitloos probleem gemakkelijker op te lossen dan het mijne haha.

Verder denk ik inderdaad dat je met een bitfitter het beste geholpen wordt dan

LynnS001
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 16:38

Met rijden merk je er helemaal niks van.
Ook meteen nadat het bit inzit, is er eigenlijk helemaal niks aan de hand.
Wat ik zelf denk is dat hij het gewoon vervelend vind als het bit tegen zijn tanden komt, maar omdat hij zelf zo moeilijk doet gebeurt dat bijna altijd wel.
Het zou een stuk makkelijker zijn als hij gewoon zijn mond wagenwijd open doet :O ;)

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:41

Buiten de eerder genoemde tips zou ik kijken of je lease paard dit ook doet als je een halster omdoet. Gaat het echt puur om het bit?
Hier is een mooie uitleg van Linda Parellli hoe je zou kunnen oefenen om op een prettige manier halster of hoofdstel om te doen:

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:44

Hoezo zijn zijn voortanden gevoelig? Ik weet niet of dat vaker voorkomt bij paarden.
Kan het zijn dat hij misschien EOTRH heeft? Dit wordt niet door alle tandartsen herkend.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:04

En als je het bit even in je hand houd en het een beetje opwarmt, dat het dus niet zo steenkoud is tegen zijn tanden?

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:14

Probeer eens een bitloos hoofdstel

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:36

Het paard probeert je iets te vertellen. Aan jou om te luisteren. Waarom zou je iets willen forceren als het paard je zo duidelijk laat zien er een hekel aan te hebben?

LynnS001
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-04-17

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 19:53

De tandarts zei dat ie gevoelige tanden heeft. Ik zal eens onderzoeken wat die tandaandoening precies is. Bedankt voor het delen!

En omdat hij inderdaad aangeeft dat hij er een hekel aan heeft probeer ik er juist een oplossing voor te vinden.

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:34

Ik had geen probleem met bit in doen bij mijn paard, maar heb sinds kort een nieuw bitje, die is niet zo dik als die ik had en het lijkt of ze deze toch nèt iets makkelijker inneemt.
Kan mijn verbeelding zijn maar kan me voorstellen dat een beetje minder ijzer in je mond best fijn kan zijn ..

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:38

LynnS001 schreef:
Hij is zelf ook vrij groot (1.75m) dus dan kon ik er ook echt niet meer bij.

Krukje

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:41

LynnS001 schreef:
De tandarts zei dat ie gevoelige tanden heeft. Ik zal eens onderzoeken wat die tandaandoening precies is. Bedankt voor het delen!

En omdat hij inderdaad aangeeft dat hij er een hekel aan heeft probeer ik er juist een oplossing voor te vinden.


De oplossing is bitloos rijden en zien of hij dan nog protesteert wanneer je met het hoofdstel aankomt.

Dat jij dan uitgedaagd wordt om rijtechnisch handiger te worden zodat hij 'niet meer onder het dressuurwerk uit komt', is een extra positief punt.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:45

Granoek schreef:
Appelmoes of appelstroop op het bit smeren?
Ik heb het hier 1x gedaan en daarna kwam hij met flappende lippen naar me toe als ik het hoofdstel vast had haha. Maar dat is natuurlijk weer extreem, het zal niet altijd zo snel gaan



Dit inderdaad. Als ze weten dat het bit lekker smaakt, zijn ze er al snel verzot op

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:14

Het paard geeft aan dat hij het bit niet fijn vindt, misschien doet het pijn? Is het niet zo dat hij met bit zijn oefeningen wel doet om dat hij gedwongen wordt, ja juist met dat pijnlijke bit? Tegenstribbelen is meer pijn.
Door dit te zeggen, geef je het al aan als dwangmiddel te gebruiken....

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:25

Op zich is het bit op zichzelf geen probleem zover ik de reacties van TS lees. Enkel het indoen. Dus bitloos is maar een halve maatregel. Zoiets als mijn paard gaat hangen als hij vast staat dus in plaats van leren ermee om te gaan, zet ik hem gewoon niet meer vast. Dat is geen probleem oplossen, maar vermijden ;). Ik denk dat je met een kunstof appelbit al een goed eind op weg bent. Dat tikt veel minder hard tegen zijn tanden. Want ik denk dat daar de angst van dit paard zit. En appelstroop werkt echt goed, veel beter dan snoepjes. Die zijn hap slik weg en dan wordt het nog niet met het bit geassocieerd. Met appelstroop maak je het bit zelf een lekker hapje.
2e tip, waarschijnlijk ben je nu elke keer blij dat ie eindelijk inzit en dan ga je rijden? Als je er nu eens oefensessies van maakt. Dus bit in, weer uit, snoepje, en weer in. En dan stop je op het moment dat hij rustig toelaat het bit in te doen. Eventueel de 1e keren niet gaan rijden, maar echt stoppen en belonen dan. Door herhaling en ontspanning kan je paard leren dat het niet erg is. Nu heeft hij waarschijnlijk stress, uiteindelijk zit het bit erin en is het pffff ontladen. Maar in stress kan je paard veel minder leren.
Succes, je bent al een heel eind, dit gaat je vast lukken!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:31

Misschien niet de beste oplossing maar met je andere hand in zn neusbotje knijpen. Bij mijn pony werkt dat goed, dan gooit ie hem niet omhoog.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:40

Dat is vaak een beetje een nadeel van een paard dat op een manege heeft gestaan, je weet niet precies hoe de klanten er mee om zijn gegaan.

Het wil bijvoorbeeld nog weleens voorkomen dat ze bij het af doen van het hoofdstel, het bit tegen de tanden laten kletteren, of de neusriem vast laten zitten en zo het bit eruit proberen te trekken om maar wat te noemen.
Andere hebben gewoon bedacht dat het wel handig is als je je hoofd omhoog doet want dan kunnen de mensen er niet bij en hoef je minder lang dat bit in..

Soms kan een zachter bit idd helpen om hem het vertrouwen weer te geven, of zoals al genoemd het bit een beetje opwarmen.

Heb je weleens geprobeerd gewoon zo een bit in te doen, dus zonder hoofdstel?

Vaak is het helaas gewoon bit tegen z'n tanden aan houden en wachten tot z'n mond ver genoeg open gaat ;)

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:44

SavannahNx schreef:
Misschien niet de beste oplossing maar met je andere hand in zn neusbotje knijpen. Bij mijn pony werkt dat goed, dan gooit ie hem niet omhoog.



sorry?