Pony is onvoorspelbaar druk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Pony is onvoorspelbaar druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 00:11

Hallo,

Mijn pony had een tijdje niet gelopen en werd heel erg druk. ( rennen op de weg waar mijn huis zit, bokkensprongen maken op weg waar mijn huis zit, heel hard rennen en dan vooral erg hangen aan de teugels, steigeren ) Daarna heb ik hem heel vaak gereden zo dat de toekomstige verzorger er geen last van zou krijgt, maar hij doet dit nu dus ook bij zijn vorige verzorger! Terwijl ze al ruim 2 jaar op hem reed.

Zover ik zelf kan testen heeft hij niks aan zijn rug.
Met voer krijgt hij alleen hooi en eens per week een twee wortels.

Wat moet ik doen? Hij is soms uit het niets heel druk als hij naar huis mag terwijl hij andere keren heel rustig is en niet voor uit te branden is!

Alvast bedankt.

groetjes,
ElmoVelo

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Pony is onvoorspelbaar druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:22

Je pony heeft even stil gestaan en dus heel veel energie. Verder is het momenteel koud en misschien ook wel wat winderig en dat maakt een pony ook wat drukker dan anders. Verder maakt het ook veel uit of je pony met een andere pony is.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:22

Hem helemaal moe trainen zodat hij geen energie meer heeft om op de terugweg gek te doen. :D
Misschien vragen of een ruiter met veel ervaring en die consequent is een keer hem naar jou huis wilt rijden? Toen ik mijn paardje nog had deed zij in het verleden ook weleens kuren vertonen, dat ie uit het niks begon te steigeren en te hobbelen, mijn instructrice heeft er toen een keer opgezeten (ik was nogal bang na een tijdje) en mij daarna begeleid iedere keer als hij weer dit gedrag vertoonde en uiteindelijk dit afgeleerd. :)
(Sorry voor de vage omschrijving, is al best lang geleden en weet niet meer precies wat ze toen deed waardoor het echt minder werd)

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 00:26

mrie schreef:
Je pony heeft even stil gestaan en dus heel veel energie. Verder is het momenteel koud en misschien ook wel wat winderig en dat maakt een pony ook wat drukker dan anders. Verder maakt het ook veel uit of je pony met een andere pony is.


Hij loopt altijd met iemand anders en dan is hij dus juist heel druk. Met of zonder...

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:27

Heb je mogelijkheid (je verzorgers te laten) longeren vantevoren?

Wat doen je verzorgers ermee- is dat intensief?

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 00:29

Shaggy09 schreef:
Hem helemaal moe trainen zodat hij geen energie meer heeft om op de terugweg gek te doen. :D
Misschien vragen of een ruiter met veel ervaring en die consequent is een keer hem naar jou huis wilt rijden? Toen ik mijn paardje nog had deed zij in het verleden ook weleens kuren vertonen, dat ie uit het niks begon te steigeren en te hobbelen, mijn instructrice heeft er toen een keer opgezeten (ik was nogal bang na een tijdje) en mij daarna begeleid iedere keer als hij weer dit gedrag vertoonde en uiteindelijk dit afgeleerd. :)
(Sorry voor de vage omschrijving, is al best lang geleden en weet niet meer precies wat ze toen deed waardoor het echt minder werd)



bouwt hij uit eindelijk dan geen conditie op omdat je hem steeds moe traint? Waardoor hij dat juist vaker gaat doen?

Ik ben zelf vrij consequent vindt ik. Bij mij flikt hij het overigens af en toe, maar zodra ik er een verzorger op zet dan is hij gewoon niet te houden

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 00:30

khirshanta schreef:
Heb je mogelijkheid (je verzorgers te laten) longeren vantevoren?

Wat doen je verzorgers ermee- is dat intensief?


Voornamelijk rijden we nu veel buitenritten in verband met een te natte bak om in te rijden.

Hij staat 24/7 buiten, dus mijn lijkt het dat hij dan niet te weinig beweging krijgt?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Pony is onvoorspelbaar druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:34

Dat niet, maar zeker met dit weer kunnen ze fris zijn. Vantevoren longeren kan het randje van de energie eraf halen

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 00:41

khirshanta schreef:
Dat niet, maar zeker met dit weer kunnen ze fris zijn. Vantevoren longeren kan het randje van de energie eraf halen


Ga ik proberen! Moet ik wel even ergens een plek vinden om te longeren.

Wat ik wel even wil toevoegen is dat hij overigens daar ook druk van wordt! Als hij iets redelijk intensiefs heeft gedaan wordt hij daar altijd wat drukken van...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Pony is onvoorspelbaar druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:58

Dat van het moe trainen was een grapje ;) Maar de rest van mijn post was wel serieus bedoeld.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Re: Pony is onvoorspelbaar druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:07

Aub, niet moe trainen.....
Gewoon duidelijk zijn....
Ik had er vandaag ook last van. Mijn paard is laatste tijd nogal druk. Gewoon even aan de hand nemen en zorgen dat ze stopt als jij stopt, achteruit gaat, trager, vlotter, dus dat ze jouw beweging volledig volgt.
Ik ga er nu ook even niet op en train nog wat aan de hand. Bij mij is het ook omdat hij vreselijke slokop is en gewoon wil gras eten nu er geen meer in de weide staat. Ik merk dat het hem wel wat gek maakt......

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Pony is onvoorspelbaar druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 02:24

Er zijn in deze tijd van frisser weer en minder mogelijkheden om te rijden door nattigheid meer paarden die wat fris zijn buiten. Mijne kan ook drammen op de terugweg, daar zou ik ook niet zomaar iemand zonder veel ervaring op kunnen laten rijden nu.
Als hij het bij jou minder doet dan bij de verzorgers, dan denk ik dat jij net wat doortastender reageert en waarschijnlijk zelf meer ontspannen zit dan je bijrijders. Wat doe jij nu als hij druk doet? En kijk een keer mee wat er gebeurt bij je verzorgers. Steigeren is vaak een teken dat de druk op de teugels te veel is. Inhouden kan ook heel averechts werken. Bij de mijne maak ik korte ophoudingen, en zodra ze ook maar weer 1 stap stapt ipv draaft direct weer druk eraf. En dit herhalen. Ga ik hangen aan de teugels, kom ik zeker zonder paard thuis. Want dan bouwt de spanning zo hoog op dat ze me eraf bokt.
Verder goed op je eigen spanning letten. Misschien vind jij of je bijrijders het toch wel spannend als hij zo doet? Dan span je onbewust vaak spieren aan en ga je knijpen met je bovenbenen waardoor het paard nog meer spanning op gaat bouwen. Ik keer de mijne ook wel eens om, dan doet ze rustiger want het is natuurlijk niet haar bedoeling dat ze weer van huis weg moet lopen als je bijna thuis bent ;). Dus wel consequent zijn in het bepalen van het tempo, maar probeer van voren zo min mogelijk druk te geven. En reageer op tijd, de mijne gaat eerst dribbelen bijv, dan kan ik nog van alles. Laat ik dit gebeuren dan volgen wat halve galopsprongen. Zou ik daarna pas ingrijpen dan is maddameke er al full speed vandoor. Verder blijf kritisch kijken naar de veiligheid. Gebruik desnoods een slofje buiten als dat even beter werkt. Of een tiedemann teugel.

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 08:16

Peluchy schreef:
Aub, niet moe trainen.....
Gewoon duidelijk zijn....
Ik had er vandaag ook last van. Mijn paard is laatste tijd nogal druk. Gewoon even aan de hand nemen en zorgen dat ze stopt als jij stopt, achteruit gaat, trager, vlotter, dus dat ze jouw beweging volledig volgt.
Ik ga er nu ook even niet op en train nog wat aan de hand. Bij mij is het ook omdat hij vreselijke slokop is en gewoon wil gras eten nu er geen meer in de weide staat. Ik merk dat het hem wel wat gek maakt......



als je hem aan de hand neemt dan luistert hij daar niet naar en dan gaat hij je bijten. Als je dat dan corrigeert gaat hij weer bijten dan wordt het voor hem gewoon en spelletje.

Ook als je hem aan de hand neemt op de terug weg dan gaat hij of draven & bijten of hele tijd rondjes draaien en uiteindelijk heel sterk zijn.

Hij staat 24/7 in de weide inmiddels geen gras meer vanwege de hevige regen val de laatste tijd.

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 08:22

Diddykong schreef:
Er zijn in deze tijd van frisser weer en minder mogelijkheden om te rijden door nattigheid meer paarden die wat fris zijn buiten. Mijne kan ook drammen op de terugweg, daar zou ik ook niet zomaar iemand zonder veel ervaring op kunnen laten rijden nu.
Als hij het bij jou minder doet dan bij de verzorgers, dan denk ik dat jij net wat doortastender reageert en waarschijnlijk zelf meer ontspannen zit dan je bijrijders. Wat doe jij nu als hij druk doet? En kijk een keer mee wat er gebeurt bij je verzorgers. Steigeren is vaak een teken dat de druk op de teugels te veel is. Inhouden kan ook heel averechts werken. Bij de mijne maak ik korte ophoudingen, en zodra ze ook maar weer 1 stap stapt ipv draaft direct weer druk eraf. En dit herhalen. Ga ik hangen aan de teugels, kom ik zeker zonder paard thuis. Want dan bouwt de spanning zo hoog op dat ze me eraf bokt.
Verder goed op je eigen spanning letten. Misschien vind jij of je bijrijders het toch wel spannend als hij zo doet? Dan span je onbewust vaak spieren aan en ga je knijpen met je bovenbenen waardoor het paard nog meer spanning op gaat bouwen. Ik keer de mijne ook wel eens om, dan doet ze rustiger want het is natuurlijk niet haar bedoeling dat ze weer van huis weg moet lopen als je bijna thuis bent ;). Dus wel consequent zijn in het bepalen van het tempo, maar probeer van voren zo min mogelijk druk te geven. En reageer op tijd, de mijne gaat eerst dribbelen bijv, dan kan ik nog van alles. Laat ik dit gebeuren dan volgen wat halve galopsprongen. Zou ik daarna pas ingrijpen dan is maddameke er al full speed vandoor. Verder blijf kritisch kijken naar de veiligheid. Gebruik desnoods een slofje buiten als dat even beter werkt. Of een tiedemann teugel.


Als hij nu zo druk is probeer ik hem wat af te leiden, maar dan gaat hij heel erg snel lopen wat gewoon niet prettig zit. Zodra je de teugels langer laat worden gaat hij weer in de overdreven middenstap.

Als hij zo iets verder nog doet geef ik hem gewoon echt een hele harde tik dat t niet mag. ( alleen als ik er zelf op zit, als de verzorger dr op zit doet zij het )Alleen ondanks dat we echt wel vrij consequent zijn doet hij dit nogsteeds..

Rij nu met een martingaal, omdat hij heel erg met zijn hoofd in de lucht loopt, maar zodra er te veel druk op komt gaat hij protesteren. Dus ik weet niet of er veel druk bij een slof of thiedeman teugel zit?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Pony is onvoorspelbaar druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:33

Hebben jullie toevallig ook een lesgever? Want een optie is eventueel ook om eens een buitenrijles te plannen. Iemand met wat ervaring die meekijkt en wat oplossingen aanreikt kan zomaar het einde van dit lastige gedrag betekenen. En een keer grondwerkles is misschien ook niet verkeerd met een bijtende pony, want dat mag eigenlijk echt niet.
Pas op met afleiden en een tik. Ik ben niet tegen een tik, maar het is ook je voorwaartse hulp. Dus veel paarden worden dan nog heter en dan is het helemaal lastig. Net zo bij oefeningen, bij de ene pony werkt t fijn, de ander rij je nog heter. Rust, zelf heel kalm blijven. Goed achterover/op je kont blijven zitten en op zit zoveel mogelijk terugrijden. De dagen worden verlieverlee wat langer weer, dus over een paar maanden is hij vast weer zijn oude rustige zelf ;).
Een slof bepaal je zelf hoeveel druk je geeft en een tiedemann is een beginnersslof ;). Ze geven beide druk als de pony het hoofd omhoog doet en je kunt zo makkelijker begrenzen, waardoor de pony de onderhals er niet op kan zetten en wegzoeft. Maar of het werkt of teveel druk geeft kan ik zo ook niet voorspellen vanaf mijn pc. Hoe reageert ie op bijzetten aan de longeerlijn? Dat zegt soms ook iets namelijk. Zou het in elk geval niet voor de 1e x alleen op straat uitproberen.
Succes, hopelijk lukt het snel de rust terug te vinden

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:35

Voer je wel genoeg ruwvoer bij?
En krijgt je dier ook vitamines?
Heb je een foto van je pony?

En heb je al je tuig laten nakijken of alles goed past?

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:48

Ik verbaas me er echt over dit soort verhalen. Als je paard op de grond al niet naar je luistert, hoe kan je dan verwachten dat hij dit in het zadel wel doet?? Los dit eerst van de grond op zou ik zeggen. Ook voor iedereen's veiligheid. Allerlei hulpteugels eraan hangen wordt hij niet braver van.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Pony is onvoorspelbaar druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:51

Paard laten opvoeden door een prof, dan jezelf in de leer zetten bij deze prof, en dan maar eens kijken of jullie een goede match zijn.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:56

Medische oorzaak uitsluiten (DA, hoefsmid, osteo, fysio, TA)...? :Y) :j

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Pony is onvoorspelbaar druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:08

Klinkt mij gewoon als een probleem tussen paard en baas. Als ze naast je al bijten etc, en dat betert niet,dan moet je het onder de man ook niet verwachten. Mijn tip,neem grondwerk les.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:36

silversomali schreef:
Ik verbaas me er echt over dit soort verhalen. Als je paard op de grond al niet naar je luistert, hoe kan je dan verwachten dat hij dit in het zadel wel doet?? Los dit eerst van de grond op zou ik zeggen. Ook voor iedereen's veiligheid. Allerlei hulpteugels eraan hangen wordt hij niet braver van.

+:)+

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 14:54

silversomali schreef:
Ik verbaas me er echt over dit soort verhalen. Als je paard op de grond al niet naar je luistert, hoe kan je dan verwachten dat hij dit in het zadel wel doet?? Los dit eerst van de grond op zou ik zeggen. Ook voor iedereen's veiligheid. Allerlei hulpteugels eraan hangen wordt hij niet braver van.


Hij is heel braaf hoor. Alleen bijt hij, dat is het enige wat zijn gebrek is als ik op de grond sta.

Verder loopt hij los zo achter me aan. Dus het ligt zeker niet aan dat hij niet luistert.

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:32

ElmoVelo schreef:
silversomali schreef:
Ik verbaas me er echt over dit soort verhalen. Als je paard op de grond al niet naar je luistert, hoe kan je dan verwachten dat hij dit in het zadel wel doet?? Los dit eerst van de grond op zou ik zeggen. Ook voor iedereen's veiligheid. Allerlei hulpteugels eraan hangen wordt hij niet braver van.


Hij is heel braaf hoor. Alleen bijt hij, dat is het enige wat zijn gebrek is als ik op de grond sta.

Verder loopt hij los zo achter me aan. Dus het ligt zeker niet aan dat hij niet luistert.


Dit is wat jij zegt:
"als je hem aan de hand neemt dan luistert hij daar niet naar en dan gaat hij je bijten. Als je dat dan corrigeert gaat hij weer bijten dan wordt het voor hem gewoon en spelletje.

Ook als je hem aan de hand neemt op de terug weg dan gaat hij of draven & bijten of hele tijd rondjes draaien en uiteindelijk heel sterk zijn."

Dit klinkt mij niet in de oren als heel braaf. Als hij aan de hand op de terugweg ook rare dingen doet zou ik dit eerst eens oplossen.

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Re: Pony is onvoorspelbaar druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 15:54

Ik heb het gewoon over het algemeen ;) op de terug weg doet hij dit alleen. Dus ik snap je aanname, maar dan moet je even goed lezen dat het ene over altijd gaat en de terug weg doet hij dat.

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 15:55

Saskia9 schreef:
Klinkt mij gewoon als een probleem tussen paard en baas. Als ze naast je al bijten etc, en dat betert niet,dan moet je het onder de man ook niet verwachten. Mijn tip,neem grondwerk les.

Ga ik daar dan aan werken! Bedankt