Wat kan ik doen aan een bijtend paard op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnoekxNero
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-12-17

Wat kan ik doen aan een bijtend paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 21:35

Hoi,

Op de stal waar mijn veulen staat is er een paard van 2,5 dat bijt. Ik begreep van de eigenaar dat dit paard dit al deed voor ik daar kwam (inmiddels een half/driekwart jaar terug), maar ik ben ten einde raad. Het paard krijgt geen muilkorf of anti-bijt kapje. Hij heeft een tijdje alleen gestaan, maar nu willen ze er weer andere paarden bij zetten. Een pony is erbij gezet vandaag. Maar die werd meteen gebeten (en echt gemeen bijten, zonder los te laten) en het paard dook erop (om het vervolgens dus te bijten bovenop zijn nek). Het zijn beiden ruinen, maar vertonen verder geen hengsten gedrag. Ik vind dit erg vervelend en ben bang dat binnenkort ook mijn veulentje de dupe wordt. Heeft iemand tips? Heb er met de eigenaar al over gesproken, maar die wilt niks ondernemen en de eigenaar van het paard zelf beweert dat haar paard niet bijt.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:37

In de hals vastbijten is zeker wel territoriaal (gefrustreerd) hengstengedrag.
Daar zou ik ook absoluut niets bij willen zetten :n
Zo‘n paard hoort een tijdje tussen een paar bitcherige fokmerries die hem een goede tik tegen zijn bibs verkopen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 31-12-17 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

AnoekxNero
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 21:39

Sizzle schreef:
In de hals vastbijten is absoluut (gefrustreerd) hengstengedrag.


Ja is ook, maar verder vertonen de paarden dus geen hengstengedrag en de eigenaar van het paard ontkent dat haar paard bijt. Dus wordt hier ook niks aan gedaan en ik heb natuurlijk niks te zeggen over dat paard. Maar hoe kan ik voorkomen dat mijn veulen het dupe wordt van dit gedrag?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat kan ik doen aan een bijtend paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:40

Zie edit.
Ik zou daar nooit een veulen bijzetten.

AnoekxNero
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 21:43

Sizzle schreef:
In de hals vastbijten is zeker wel territoriaal (gefrustreerd) hengstengedrag.
Daar zou ik ook absoluut niets bij willen zetten :n
Zo‘n paard hoort een tijdje tussen een paar bitcherige fokmerries die hem een goede tik tegen zijn bibs verkopen.



We hebben op stal geen merries helaas. En er is geen andere plaats om mijn veulen te zetten (behalve in zijn stal) en wil hem niet 'straffen' voor het gedrag van een ander paard, sinds hij zich prima mengt tussen de andere paarden.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:43

Nooit je veulen daarbij gaan zetten!
Heel goed dat je dat niet doet.

En als de eigenaar daar niets aan doet, prima toch.

Het dier is van de eigenaar........daar heb je helaas niets over te zeggen......

Dan zou ik lekker gaan vertrekken met mijn veulen naar een andere stal dat wel geschikter en veilig is voor je veulen.

Meer kan je helaas niet doen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:46

Soms gaat het over. Totdat het zo ver is: zorgen dat je uit de buurt blijft met je veulen.
2,5 jarige ruinen zijn sowieso meestal niet de allerliefste paarden.
Pubers en als je pech hebt; lastige pubers. Paar moet op z'n plek worden gezet door soortgenoten. Een oudere drachtige dominante merrie erbij helpt vaak, maar die is niet altijd voorhanden...

AnoekxNero
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 21:48

Ragdollcat schreef:
Nooit je veulen daarbij gaan zetten!

En als de eigenaar daar niets aan doet, prima toch.
Het dier is van de eigenaar........daar heb je helaas niets over te zeggen......maar dan zou ik lekker gaan vertrekken met mijn veulen naar een andere stal dat wel geschikter en veilig is voor je veulen.


Ja daar zit ik ook aan te denken. Maar deel het veulen met mijn moeder en zusje (klinkt zo raar, een dier delen, maar toch is het zo haha) en die willen daar niet weg omdat ze de mensen daar zo aardig vinden. Ik zelf wil graag kiezen voor de welzijn van mijn paardje, maar heb hier dus niet helemaal het zeggen over. Dus wil graag kijken of mensen hier misschien nog iets weten, want anders zullen we toch een keer weg moeten, maar willen dat echt als laatste oplossing houden.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:52

Er is echt niets wat je zelf kan doen, er zijn geen andere paarden die het bijtend dier kan gaan opvoeden en de eigenaar doet er niets aan......Dus eigenlijk niet zo aardig van de eigenaar, want jouw veulen loopt dus wel gevaar en staat dus opgesloten. Het kan ze niets schelen........

Veulen moet lekker naar buiten kunnen en niet opgesloten staan op stal, straks heb je een probleem paardje......dat ook nog eens blessuregevoelig is. Want een veulen moet zoveel mogelijk vrij kunnen lopen en rennen en spelen om sterk en gezond op te kunnen groeien in de botten, spieren en pezen en vooral ook opgevoed door de andere paarden om sociaal te kunnen zijn en om te voorkomen dat ie ook zo gaat worden als deze bijtende paard.

Maar goed.............. er is dus niets wat je doen kan als jullie daar blijven staan.

AnoekxNero
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 21:56

Ragdollcat schreef:
Er is echt niets wat je zelf kan doen, er zijn geen andere paarden die het bijtend dier kan gaan opvoeden en de eigenaar doet er niets aan......Dus eigenlijk niet zo aardig van de eigenaar, want jouw veulen loopt dus wel gevaar en staat dus opgesloten.

Veulen moet lekker naar buiten kunnen en niet opgesloten staan op stal, straks heb je een probleem paardje......dat ook blessuregevoelig is. Want een veulen moet zoveel mogelijk vrij kunnen lopen en rennen en spelen en vooral ook opgevoed door andere paarden om sociaal te kunnen zijn.

Maar goed.............. er is dus niets wat je doen kan als jullie daar blijven staan.


Ja daar zit ik dus ook mee, nu kan hij dan nog lekker naar buiten omdat het dus nog niet nodig is geweest dat hij bij dat paard werd gezet, dus kan die tijd nog uit zitten. Maar wil toch ondertussen wel zoeken naar andere stallen, wel jammer er dan niet echt een andere oplossing is. Zal het er dan maar met mijn zusje nog over hebben, met haar deel ik dit veulen en ze wilt er liever niet weg omdat onze oude verzorgpony er staat en we die dan dus niet meer zien. (Stalsleutels enzo moeten we dan inleveren, dus kunnen we het terrein niet op) Dus dat wordt nog een dingetje.., maatgoed, dan kiezen voor het welzijn van mijn eigen paardje lijkt me.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat kan ik doen aan een bijtend paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:59

Film het een keer en wanneer dat paard een ander zo heftig pakt zoals jij zegt dan moeten er fikse hematomen en/of bijtwonden te zien zijn.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:05

Paarden die vastbijten kunnen echt dodelijk zijn.
Een aantal jaar geleden heeft een bokker foto‘s geplaatst van haar kapot gebeten merrie die door de hengst totaal kapot gebeten was.

Ken ook een ruin die er een handje van heeft, die heb ik een keer een pony door de hele wei zien sleuren aan zijn hals.

Loreke2
Berichten: 316
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Wat kan ik doen aan een bijtend paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 23:30

Zijn er geen meerdere weides beschikbaar zodat je veulen er niet hoeft bij te staan?

Wij konden op stal aangeven als we niet wouden dat ze samengezet werden met bepaalde paarden. De eigenaar van de stal deed dit dan ook niet.

Natuurlijk begrijp ik dat dit niet altijd haalbaar naargelang de weides die beschikbaar zijn.

Indien dit niet kan zou ik ook op zoek gaan naar een andere plaats...